Olen sh-harjoitteluaikana tähän mennessä laittanut neljä vainajaa
Kommentit (17)
varmaan miettiä vielä alaa jos tarvii tulla tollasta tänne kertoilee.... Itse olen samalla alalla eikä ole tarvetta tuosta asiasta keskustella kuin työyhteisössä ja tietysti opiskeluaikana luokassa... Huh huh sua...
Vierailija:
varmaan miettiä vielä alaa jos tarvii tulla tollasta tänne kertoilee.... Itse olen samalla alalla eikä ole tarvetta tuosta asiasta keskustella kuin työyhteisössä ja tietysti opiskeluaikana luokassa... Huh huh sua...
asiasta keskustella ilman että pitäisi harkita alan vaihtoa.
ovat pyhiä ja mitä ajattelet tästä keskustelusta saavasi tai muille tällä antavasi???
T:5
ja juurihan täällä keskusteltiin ja udeltiin miten vainajat laitetaan Suomessa?
tai sitten vainajan näkeminen on tosiaan ollut aika rankkaa. Jos asiasta haluaa keskusetella sen voi tehdä täälläkin, mutta tässä viestissä ei ollut mitään mielipidettä tms.
tuntuu rankalta niin juttele siitä jonkun kanssa äläkä täällä! Jotkut asiat vaan pitäisi pitää siellä työpaikalla!
Mitä pahaa siinä on, että kertoo laittaneensa vainajia kuntoon. Eihän kuolemassa ole mitään outoa tai kummallista.
Olisi kiva, jos joku kertoisi, miksi asiasta ei saisi puhua.
vainajien laitto kuuluu työhön ja se hoidetaan asiaan kuuluvalla kunnioituksella. Normaalilla ihmisellä yleensä nousee vähintään ekoilla kerroilla jonkinlaisia tunteita. Niistä on hyvä keskustella olivat ne sitten surua, pelkoa tai vaikka yökötystä. Paras paikka on keskustella niistä on varmaan oma työyhteisö, koulu tai esim hoitajat.net. Täällä vauva-lehdellä tuskin saa kovin asiallisia vastauksia eikä siinä mielessä ole ehkä paras paikka, että viestin voi sitten lukea joku jolta on juuri aamulla kuollut mummom eikä hän varmaan halua lukea sh-opiskelijan yökötysajatuksia (jos sellaisia vaikka olisi). Toisaalta tämä on anonyymi foorumi ja jos vainajat pysyvät anonyymeina (ja eihän apn jtusta heitä voi tunnistaa) niin ei pitäisi olla syytä miksi ap ei halutessaan voisi tunteitaan täällä puida.
Eiköhän surkeinta " ammattitaitoa" ole niillä jotka eivät ole asiaa koskaan käsitelleet.
oikea paikka asiasta keskustella. Ajattele jos tuo opiskelija olisi laittanut sinun läheisen ja nyt puhuu siitä täällä ( vaikka nimettömästi ja vaitioloa rikkomatta)Aina pitää muistaa että se vainaja on jollekkin läheinen ja rakas!
että se jollain kuuluu vaan työhön eikä siinä ole mitään " pyhää" :-(
Kunhan ei nimeä sano! Minun puolestani täällä voi puhua kuolleitten läheisteni laittamisesta, kunhan ei nimiä kailota. Mitä ihmeen väliä sillä on? Outoja olette!
itse laittamaan muutama läheinen ja tulkaa sitten takaisin!
surullista se on usein (toisaalta jos on seurannut jonkun vainajan kipuja ja tuskia useamman kuukaudenkin, se voi olla ihan helpottavaakin) ja tiettty tunnelma siinä on, ja kyllä se hiljentää. Ei siinä mitään pyhää minulle kuitenkaan ole. Kuten joku muukin sanoi, niin kaikella kunnioituksella ja parhaalla ammattitaidolla asia hoidetaan.
Jos siinä olisi jotain pyhää niin uskoisin että silloin useimmat läheiset tekisivät sen eivätkä jättäisi tehtävää muille.
olen laittanut läheiseni itse ja minulle se on ollut todella tärkeeää. Kuolemasta on tehty nykyajan ihmisille niin kaukainen asia että suurin osa ei varmasti edes tiedä että olisi mahdollista itse siihen osallistua!
Itsekseenkö laitoit, ei kai?