Onko joku oikeasti niin köyhä ettei ole varaa hankkia lapselle suksia tai luistimia?
Kai kaikki ostaa jos päiväkodissa tai koulussa niitä tarvitaan?
Kommentit (155)
jotta sopivuus tulisi testattua. Huutiksen luistimia harvemmin pääsee kokeilemaan, samoin kirpparille harvemmin tulee kuskattua lasta mukanaaan ja hankalaa siellä on muutenkin sovittaa luistimia.
Paras tapa hankkia hyvät luistimet on mennä lapsen kanssa kauppaan, kokeilla mitkä on hyvät jalassa ja sitten ostaa ne.
Luistimia saa onneksi esim cittarin tarjouksesta kolmellakympillä, mutta suksipaketteja harvemmin saa edullisesti.
Tikkurilan sporttidivari on meidän kantapaikka, sieltä löytyy ihan uudenveroisia luistimia ja suksia. Myös naapureilta, sukulaisilta ja työkavereilta on joskus ostettu tai saatu. Meillä on sekä luistimia että monoja kahden numeron välein, siitä löytyy aina sopiva. Välineet kiertää isommalta keskimmäisen kautta pienimmälle ja sen jälkeen myydään pois. Kulut per lapsi ovat tosi pienet.
käyttöä.
Ekologisesti ei ole järkevää varaston nurkkaan kerätä suksia ja luistimia. Sen summan voi käyttää paljon järkevämminkin.
Meillä on tullut koulusta juuri kirjelmä, että jos ei ole välineitä, se ei tiputa liikunnannumeroa. Liikuntatunnilla voi käydä lenkillä tai kuntosalilla. Toimii todella hyvin ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ja ne lapset, joilla ei ole ollut suksia, eivät ole kokeneet itseään kiusatuiksi tms.
Suosittelen muillekin kouluille tällaista käytäntöä. Luonnonvarojen tuhlaaminen ylimääräisen tavaran ostamiseen on järjetöntä.
mutta kyllähän lapset vievät rahaa ja mitä vanhemmiksi tulevat sen enemmän. Kyllä minun mielestäni se raha harrastusvälineisiin joita koulussa tarvitaan on vain kaivettava jostain. Tarvitsevathan lapset kenkiä, ulkoiluvaatteita ja ties mitä muutakin. Puhumattakaan pyöristä, nekin joka lapselta yleensä löytyy.
Ja meillä on vain mies töissä, minä kotona lasten kanssa, eli ei rahalla juhlita. Silti meillä on molemmille luistimet ja sukset ja monot. Luistimet ostettiin käytettynä, sukset ja monot aivan uusia. Eletään säästeliäästi, eli ei ulkomaanreissuja todellakaan, harvoin syödään ulkona, tehdään edullista kotiruokaa, vaatteet hankitaan alesta ja kirppareilta jos löytyy kivoja ja sopivia. Lisäksi myyn itse tarpeettomat tavarat kirpparilla pois, niillä ostaa taas uutta tilalle.
Kyllä mä sanoisin että harrastusvälineisiin on perusperheessä, jossa edes toinen on töissä, varaa jos osaa suunnitella rahankäyttöä. Talven harrastusvälineisiin voia säästää rahat vuoden aikana, kysellä tutuilta perheiltä pieneksi jääneitä (monilla roikkuvat tyhjän panttina varastoissa, kun eivät jaksa myydä) tai kysellä ihan urheilukaupoistakin käytettyjä.
ja kun sukset voivat olla hiihtäjän mittaiset-20 cm pidemmät tvs.
Miksi et myynyt eteenpäin noita avaamattomia paketteja? oisit saanut alennusmyynnistä ostamistasi tavaroista varmaan saman hinnan irti, kuin itse maksoit...
jämät voi olla ihan käypäsiäkin. Tässä tulee taas tää: heti mulle kaikki tänne uusintauutta! NYT!
käyttöä.
Ekologisesti ei ole järkevää varaston nurkkaan kerätä suksia ja luistimia. Sen summan voi käyttää paljon järkevämminkin.Meillä on tullut koulusta juuri kirjelmä, että jos ei ole välineitä, se ei tiputa liikunnannumeroa. Liikuntatunnilla voi käydä lenkillä tai kuntosalilla. Toimii todella hyvin ja ei ole ollut mitään ongelmia. Ja ne lapset, joilla ei ole ollut suksia, eivät ole kokeneet itseään kiusatuiksi tms.
Suosittelen muillekin kouluille tällaista käytäntöä. Luonnonvarojen tuhlaaminen ylimääräisen tavaran ostamiseen on järjetöntä.mutta kyllähän lapset vievät rahaa ja mitä vanhemmiksi tulevat sen enemmän. Kyllä minun mielestäni se raha harrastusvälineisiin joita koulussa tarvitaan on vain kaivettava jostain. Tarvitsevathan lapset kenkiä, ulkoiluvaatteita ja ties mitä muutakin. Puhumattakaan pyöristä, nekin joka lapselta yleensä löytyy.
Ja meillä on vain mies töissä, minä kotona lasten kanssa, eli ei rahalla juhlita. Silti meillä on molemmille luistimet ja sukset ja monot. Luistimet ostettiin käytettynä, sukset ja monot aivan uusia. Eletään säästeliäästi, eli ei ulkomaanreissuja todellakaan, harvoin syödään ulkona, tehdään edullista kotiruokaa, vaatteet hankitaan alesta ja kirppareilta jos löytyy kivoja ja sopivia. Lisäksi myyn itse tarpeettomat tavarat kirpparilla pois, niillä ostaa taas uutta tilalle.
Kyllä mä sanoisin että harrastusvälineisiin on perusperheessä, jossa edes toinen on töissä, varaa jos osaa suunnitella rahankäyttöä. Talven harrastusvälineisiin voia säästää rahat vuoden aikana, kysellä tutuilta perheiltä pieneksi jääneitä (monilla roikkuvat tyhjän panttina varastoissa, kun eivät jaksa myydä) tai kysellä ihan urheilukaupoistakin käytettyjä.
kun harrastusvälineitä ei ole, niin onko se oikein? Suomessa kun eletään nämä taidot kuuluvat tavallaan "perussivistykseen". En sano että kaikkien pitäisi näitä lajeja harrastaa aikuisena mutta annettaisiin lapsille edes mahdollisuus siihen? Ties vaikka lapselle syttyisi innostus ja löytäisi näin aikuisikään kestävän harrastuksen, joka edesauttaa terveyden ja kunnon ylläpitoa.
Itsekin käyn vain harvoin hiihtämässä tai luistelemassa mutta olen kiitollinen että edes osaan. En varmaan aikuisena olisi viitsinyt alkaa opettelemaan tai edes kehdannut mennä ladulle tai jäälle räpiköimään. Lapsena oppii monet taidot helpommin.
Minua ei viety koskaan lapsena laskettelemaan, vanhempani siis eivät ole itsekään lasketelleet ja kieltämättä vähän nyt harmittaa kun näkee pikkunappuloita mäessä että olisipa itsekin päässyt lapsena kokeilemaan ja saanut jonkun opettamaan. En ole mitenkään lahjakas urheilussa (paitsi uinnissa) niin en oikein uskaltaisi tästä vaan lähteä kokeilemaan, murtaisin varmaan raajani. :D Pitäisi mennä lasten mäkeen ja sinnekin tarvitsisin opettajan, kaikki varmaan naurais mut pihalle. Taitaa jäädä multa laskettelu tässä elämässä kokematta.
toinen vuosi luistelusukset. Eli on oltava kolmelle lapselle kolminkertainen suksikansta.
Suksipaketti 150 euroa. Näitä ostetaan kolmet eli 450e
Luistimia kolmet ja 3 kypärää 300 euroaTekee nyt keväällä 750 euroa.
Kallista on ja ymmärrän jos kaikilla ei ole varaa. Tympäisee minuakin maksaa näitä summia aika turhasta.
mutta kauhistelin kyllä hintoja, kun ostin lapsille sekä luistimet että sukset. Jokainen ei tarvinnut, mutta suksipaketti 100-150€ vähintään, luistimet 50-100€. Ja ne sit kolme kertaa ja joka vuosi, huh huh!
Sen sitä saa, kun laittaa lapsensa eliittikouluun.
Tavallisissa kouluissa ei tehdä mitään eroa luistelu- ja perinteisen suksissa, vaikka joskus on ollut maajoukkuehiihtäjä pitämässä jotain hiihtokurssia.
Ihan tavallisessa koulussa, Lapin maaseudullakin on yleensä useampia lapsia, joilla ei syystä tai toisesta ole omia suksia tai luistimia. Täytyy myöntää, ettei koulun varastosta aina löydy kaikille sopivia, mutta joku on käyttänyt niitä siksi, kun on onnistunut saamaan paremmat monot tai luistimet kuin omat ovat. Kaikkien käytössä ne tietenkin ovat, mutta joka liikuntatunnille etsi " ne hyvä harmaat".
jämät voi olla ihan käypäsiäkin. Tässä tulee taas tää: heti mulle kaikki tänne uusintauutta! NYT!
Mutta huonoilla ei tee mitään. Oikeasti huonoilla suksilla hiihtäminen tai luistimilla luisteleminen on turhauttavaa ja vie ilon.
Sitäpaitsi lapset on aika raadolisia, sitä joutuu äkkiä silmätikuksi, kun toisilla on uudet kaupasta ostetut sopivat urheiluvälineet ja yhdellä mitkä lie käytetyt vanhaa mallia olevat kirpparisukset. Jo omassa lapsuudessani urheiluvälineitä vertailtiin.
En ole luistellut kertaakaan sitten 9 luokan enkä ole hiihtänytkään kuin muutaman kerran 15 ikävuoden jälkeen. Ihan hyvin olen pärjännyt ja koen olevani ihan tarpeeksi sivistynyt.
En ole luistellut kertaakaan sitten 9 luokan enkä ole hiihtänytkään kuin muutaman kerran 15 ikävuoden jälkeen. Ihan hyvin olen pärjännyt ja koen olevani ihan tarpeeksi sivistynyt.
harrastaa eikä edes tarpeellista mutta TAIDON oppiminen kyllä mielestäni kuuluu yleissivistykseen. Eikai näitä muuten kouluissakaan opetettaisi?
Ihmisen ei tarvitse osata hiihtää eikä luistella. Ei edes Suomessa. Koulussa opetetaan muutakin turhaa, kuten ruotsia.
harrastaa eikä edes tarpeellista mutta TAIDON oppiminen kyllä mielestäni kuuluu yleissivistykseen. Eikai näitä muuten kouluissakaan opetettaisi?
Lukematta nyt koko ketjua ihmettelen kovasti, eikä kaikkien lapset sitten luistele ja hiihdä muuten kuin koulussa? Jos perustellaan sillä, ettei niitä luistimia monta kertaa tarvita koulussa tai päiväkodissa. Etteko oikeasti vie tai kannusta lasta luistelemaan ja hiihtämään talvisin myös vapaa-ajalla, iltaisin ja/tai viikonloppuisin? Täytyy myöntää, että minä lukeudun niihin, jotka eivät ymmärää sitä, etteikö muka lasille voi ostaa talviurheiluvälineitä!
miksi teette niin monta lasta? näistä vastauksista taas huomaa sen kun valitetaan että joutuisi 3-4 lapselle ostamaan niin tulisi niin kalliiksi.Miksi ette aikoinaan laskeneet moneenko lapseen teillä on varaa?
no katso kun me ollaan niin tyhmiä. siksi kato.
happy now?
ja tyhmyys tosiaan kulkevat käsi kädessä, näemmä.
Meillä ei kukaan tykkää luistelemisesta eikä hiihtämisestä. Ei aikuiset eikä lapset. Me harrastetaan muita lajeja. Kuten uintia, sulkapalloa, sählyä, keilaamista esim.
Lukematta nyt koko ketjua ihmettelen kovasti, eikä kaikkien lapset sitten luistele ja hiihdä muuten kuin koulussa? Jos perustellaan sillä, ettei niitä luistimia monta kertaa tarvita koulussa tai päiväkodissa. Etteko oikeasti vie tai kannusta lasta luistelemaan ja hiihtämään talvisin myös vapaa-ajalla, iltaisin ja/tai viikonloppuisin? Täytyy myöntää, että minä lukeudun niihin, jotka eivät ymmärää sitä, etteikö muka lasille voi ostaa talviurheiluvälineitä!
Kirpparilta ei löydy koskaan kokoja ja luistimet maksavat kuitenkin 50- 100 e marketeissa. Olen nyt jättänyt ostamatta jo useampana vuotena enkä aio enää ostaa yhtäkään luistinta enkä suksia liion. Lapsi sa akoulussa käyttää koulun kamoja jos niitä on ja jos ei ole voi vaikka kävellä sillä aikaa ja piste.
että olet sydämetön ja häijy vanhempi! Että voi ihan vaikka kävellä sillä aikaa kun muut luistelevat/hiihtävät... Oi, siinä sitä onkin talven iloa ja lapsuuden riemua!
Jätä vaikka joku tatuointi ottamatta ja osta lapsellesi luistimet prkl!
Mutta järki päässä on ja tykkään käyttää sitä.sitä järkeäsi sitten rahan tienaamiseen!!!
Niin teenkin enkä osta yhtään mitään turhan takia.
otsikon kysymykseen vastasit kuitenkin "on"...
silti minulla on vara maksaa uudet välineet
että hiihto ja luistelu kuuluu perussivistykseen ja kun ei lapsena päässyt edes laskettelemaan, voi nyyh.+
Ihmeesti teillä tuntuu aikaa riittävän istua koneella tuntikausia ja kommentoimassa tällaisia ketjuja.
Toisksi, liikunnan ilon vie liian isot sukset tai jotkut pitopohjat yms. Jos haluaa lapsille kunnon ilon hiihdosta, ostaa hiukan paremmat välineet. Lapsille ne remmisukset pitäisi lailla kieltää. Samoin markettien muovipohjasukset, joihin ei tartu kunnolla edes pohjavoiteet, vaikka kuinka siklais ja sulattais ja siklais.
Lisäksi olen huomannut, että kyllä niitä kirpparisuksia ostetaan ja kehutaan, kuinka hyviä ollaan. Mutta suksien huoltoa ei osata. Kuinka moni teistä on pohjaututtanut kunnolla ne kirpparisukset. Ja tarkistanut, ettei ne ole markettien muovipohjasuksia. Niillä ei todellakaan tee mitään.
Kunnon hionta, pohjavoiteet ja monta kerrosta sinistä, päälle kelin mukainen luisto. Pitopuolelle sitten kelin mukaan pitovoiteet.
Hiihdosta ei huonoilla vehkeillä ole mitään iloa. Juuri niillä kirpparien prisman suksilla. Ja jos olisi parempikin paketti (ei ole mitään eliittikoulua, vaan lasten kunnon hiihtopaketti maksaa n 200 euroa, eikä ole lähellekään vielä kilpatason suksipakettia). Lapselle ei markettien halpissauvoja, vaan lapsien sauvoihin kannattaa satsata niin, että niissä on 70% lasikuitua. Halpissauvat notkuvat ja lapsi ei opi tekniikkaa työntämään pakaralihaksella, vaan roikkuu sauvojen varassa.
Eli jos lähdetään siitä, että hiihtotaito pitää kehittyä, niin ostakaa niille lapsille edes kunnon välineet ja pohjatkaa ja voidelkaa ne hyvin.
Mutta huonoilla ei tee mitään. Oikeasti huonoilla suksilla hiihtäminen tai luistimilla luisteleminen on turhauttavaa ja vie ilon.
Sitäpaitsi lapset on aika raadolisia, sitä joutuu äkkiä silmätikuksi, kun toisilla on uudet kaupasta ostetut sopivat urheiluvälineet ja yhdellä mitkä lie käytetyt vanhaa mallia olevat kirpparisukset. Jo omassa lapsuudessani urheiluvälineitä vertailtiin.
opetetaan suksilla kävelyä. Sille kuntoilijoiden etenemiselle on virallinen nimikin eli raahustus.
Jos haluaa, että lapsi oikeasti oppii hiihtämään, satsaatte hiukan niihin vehkeisiin. Koulussa opitaan vain se, kuinka sauvoilla työnnetään vauhtia ja sitten liutaan suksilla ja kävellään. Koulussa ei opeteta oikeaa hiihtoa, missä potku lähtee pakaralihaksella ja keskivartalosta otetaan voima.
Eikä niillä huoltamattomilla kirpparin vehkeillä voikaan opetella kunnon hiihtoa.
Joten on ihan puppua tulla selittämään, että koulu opettaa hiihtoa. Se ei opeta todellakaan hiihtoa, vaan sauvoilla raahustusta sukset jalassa.
Ettekö hiihdä /luistele vapaa-ajalla?? Mitä teette talvella pihalla?
Vaikka täällä Helsingissä on ollut nyt useita lumisia talvia, sitä ennen oli vuosikausia hyvin vähän lunta. Jos haluan hiihtämään, sen pitää onnistua suunnilleen kotiovelta, kuten lumisina talvina.
Ja miksi vapaa-ajalla pitäisi hiihtää tai luistella? Luistelu ei ole hauskaa ja enkä oikein näe järkeä hiihtämisessä ilman syytä.
Saa käytettyjä taitoluistimia muutamalla kympillä. Ehkä kannattaisi kokeilla sellaisia niin voisi se luistelun hauskuus löytyä jo lapsena. On totta että nilkasta lörähtäneillä luistimilla on koko hommasta hauskuus kaukana. Itse ainakin löysin ihan aikuisena luistelun mielekkyyden kun ostin 40 eurolla käytetyt taitoluistimet ja tajusin että luistelun ei kuulu jalkapohjien pakottamisen, varpaiden paleleminen (niissä on yleensä paksummat pehmusteet sisällä) eikä nilkkojen lonksuminen.