Onko joku oikeasti niin köyhä ettei ole varaa hankkia lapselle suksia tai luistimia?
Kai kaikki ostaa jos päiväkodissa tai koulussa niitä tarvitaan?
Kommentit (155)
Ks. perusopetuslaki. Ei tarvitse ostaa suksia koulun takia. Koulu ostaa sukset, jos suksia tarvitaan liikuntatunneilla.
Kai kaikki ostaa jos päiväkodissa tai koulussa niitä tarvitaan?
mutta tiedätkö miten noloa se on sille lapselle kun muilla on sukset yms ja vanhemmat vaan pitävät kiinni siitä että ei osteta lapselle suksia yms kun peruskoulu on ilmainen.Minä kärsin tuosta lapsena ja jouduin monesti häpeämään vanhempieni periaatteiden takia,onneksi lapseni ei tarvitse kärsiä vaan hänellä on ja tulee olemaan tarvittavat välineet.
en ymmärrä. Meilläpäin kirppisten pöydät notkuu tähän aikaan vuodesta monoista, suksista ja luistimista. Itse myin juuri neljät pieniksi jääneet luistimet hinnoilla 2-9 euroa ja kaikki meni saman tien. Monoja myin myös neljät, kalleimmat oli 17 euroa, koska oli melkein iskemättömät. Nekin meni kaikki, samoin myymäni suksisauvat.
Toisilla on toki kovemmat hinnat, mutta moni myy myös halvalla kuten minä.
Itse löysin tämän talven monot Fidalta 4,50 /pari. Ei ollut kallista. Luistimet huusin Huutonetistä, noin 10 euroa pari.
En tajua kenellä ei ole varaa, lapsilisä yhdestä lapsesta on satasen tienoilla. Sillä ostaa kaikki välineet ja jää vielä vaatteisiinkin rahaa.
tarvitaan niin vähän, ne voi melkein myydä eteenpäin samalla hinnalla kuin ostikin. Itselläni homma pyörii tosi pienellä "välirahalla" kun samalla myyn vanhoja kun ostan "uusia".
Tässä poistuu myös se TEKOSYYS, ettei kannata ostaa kun ei tarvita kuin pari kertaa. Kyse on enemmänkin laiskuudesta silloin.
Toki jos on niin köyhä, ettei ole edes ruokaa, niin silloin kannatttaa priorisoida ruoka, mutta tuskin näitä ihmisiä paljon on.
en ymmärrä. Meilläpäin kirppisten pöydät notkuu tähän aikaan vuodesta monoista, suksista ja luistimista. Itse myin juuri neljät pieniksi jääneet luistimet hinnoilla 2-9 euroa ja kaikki meni saman tien. Monoja myin myös neljät, kalleimmat oli 17 euroa, koska oli melkein iskemättömät. Nekin meni kaikki, samoin myymäni suksisauvat.
Toisilla on toki kovemmat hinnat, mutta moni myy myös halvalla kuten minä.Itse löysin tämän talven monot Fidalta 4,50 /pari. Ei ollut kallista. Luistimet huusin Huutonetistä, noin 10 euroa pari.
En tajua kenellä ei ole varaa, lapsilisä yhdestä lapsesta on satasen tienoilla. Sillä ostaa kaikki välineet ja jää vielä vaatteisiinkin rahaa.
tulot 635€/kk. Vuokraan menee 350€, puhelinlasku 30€, netti 20€. Kuukauden elämisbudjetti huimat 235€ joten ei, ei ole varaa ostaa MITÄÄN ylimäärästä.
Vaikka käytetyt ei montaa euroa maksa, niin siitä huolimatta laitan nekin eurot mielummin lapsen ruokaan ja muihin pakollisiin tarpeisiin.
Joka kolmas kk tosta 235€ menee vielä noin 90€ sähkölaskuun.
Olen siis kirjaimellisesti köyhä kuin kirkonrotta!
3 lasta on. Luistimet saan jotenkuten ostettua (koska niistä saa 30-40 eurolla), kun isoimmilta tytöltä ja pojalta jää luistimet pieneksi, mutta suksia en mitenkään. Lapset hiihtävät sukulaisilta lahjoitetuilla suksilla ja sauvoja olen ostellut kirpparilta. Sukset ovat sentään uutta mallia, eikä sitä vanhempaa, jollaiset lapsilla oli käytössä muutama vuosi sitten, mutta ovat silti yli 10 vuotta vanhat, lasten kavereilla on paljon hienommat ja uudemmat menopelit.
Meillä ei vaan ole rahaa kerralla laittaa 200-300 euroa lasten suksiin, ei ole rahaa laittaa edes samaa summaa pesukoneeseen. Itse olen työmarkkinatuella, mieheltä taas jää verojen jälkeen käteen 1600, pakollisten menojen ja laskujen jälkeen jää n. 600, joka menee ruokaan/vaatteisiin/lääkkeisiin ja kaikkeen mahdolliseen. Tuommoiset 200 euron kertaostokset ovat perheessämme mahdottomuus ja osamaksulla/luotolla ei saada.
Sitä vartenhan lapsilisät on et lapsille hankitaan tarvittavat tavarat. Meillä hyvätuloinen perhe ja ostan jos mahdollista kirpparilta vaikka olis varaa ostaa uuttakin. Tavaraa riittää tässä maailmassa kierrätettäväksi. Älkää valittako vaan menkää kirppareille ni vitosella saatte hyvät luistimet ja muutamal kympil sukset. Tupakkaan ja muuhun kyl löytyy monesti rahaa..
jos on uudemmanmalliset niistä kiskotaan 40-50 euroakin.
Luistimet:
Esim. Budgetsportissa on luistimia välillä todella halvalla.
Osta Huutonetista, siellä halpoja.
Jos luistelette harvoin, osta sen kokoset että villasukka mahtuu sisään, seuraavana tai sitäseuraavana ne on vielä oikeankokoiset eli menee ohuen sukan kanssa.
Sukset:
Yksi setti riittää yleensä moneksi vuodeksi, esim. meillä ala-asteen 2. luokkalainen poika käytti samoja monoja kuin lukion 3. oleva siskonsa, monot on kiinni siteessä niin ei haittaa vaikka olisi vähän reilut.
Myy vanhat pois Huutonetissa ja osta keväällä ja syksyllä ennen kauden alkua uudet.
seitsemällä eurolla. Olen myös myynyt siellä sukset, sauvat ja monot viidellä eurolla.
Kaikkea ei tarvitse hankkia uutena.
Meillä neljä lasta ja aina on kamppeet kaikille hommattu, vaikka sitten käytettynä. Jos vastaan on tullut uutena edullista, niin ollaan ostettu varastoon > juu ymmärrän, ettei kaikilla ole varastotiloja.
Itse kokosin juuri itselleni uuden suksipaketin, kun vanhat sukset olivat haljenneet rakenteistaan pituussuunnassa: Löysin alennuslaarista sopivan mittaiset uudet sukset (ihan pelkät sukset) 30,-, huutelin tutuilta/ facesta risoja suksia, joissa oisi ehjät olemassa oleviin monoihini käypäset siteet ja yllättäen löytyi! Sauvat mulla olikin vanhastaan ja kohta taan mennään ladulle!
Tuunaamalla saa monesti halvalla ihan hyvää!
toinen vuosi luistelusukset. Eli on oltava kolmelle lapselle kolminkertainen suksikansta.
Suksipaketti 150 euroa. Näitä ostetaan kolmet eli 450e
Luistimia kolmet ja 3 kypärää 300 euroa
Tekee nyt keväällä 750 euroa.
Kallista on ja ymmärrän jos kaikilla ei ole varaa. Tympäisee minuakin maksaa näitä summia aika turhasta.
mutta kauhistelin kyllä hintoja, kun ostin lapsille sekä luistimet että sukset. Jokainen ei tarvinnut, mutta suksipaketti 100-150€ vähintään, luistimet 50-100€. Ja ne sit kolme kertaa ja joka vuosi, huh huh!
lapsella on seuraavana keväänä.
Itse tein näin yhtenä vuonna ja ostin varalle monot 37 ja luistimet 37.
Tytön jalka olikin seuraavana keväänä 38. Eli jouduin silti ostamaan uudet ja minulle jäi näppeihin aukaisemattomat monot ja luistimet.
Meillä neljä lasta ja aina on kamppeet kaikille hommattu, vaikka sitten käytettynä. Jos vastaan on tullut uutena edullista, niin ollaan ostettu varastoon > juu ymmärrän, ettei kaikilla ole varastotiloja.
Itse kokosin juuri itselleni uuden suksipaketin, kun vanhat sukset olivat haljenneet rakenteistaan pituussuunnassa: Löysin alennuslaarista sopivan mittaiset uudet sukset (ihan pelkät sukset) 30,-, huutelin tutuilta/ facesta risoja suksia, joissa oisi ehjät olemassa oleviin monoihini käypäset siteet ja yllättäen löytyi! Sauvat mulla olikin vanhastaan ja kohta taan mennään ladulle!
Harvemmin löytää juuri oikean kokoista vaan vähän sinne päin, kiva sitten hiihdellä/luistella liian isoilla suksilla/luistimilla.
Ja mitään järkeä ole laittaa lapsille liian isoja luistimia, vaikka niissä olisi villasukatkin, niin silti jalka ei ole niissä tukevasti ja jotta luistelu olisi miellyttävää ja oppisikin luistelemaan, luistimen pitäisi istua hyvin.
Lisäksi käydään keskiviikkona kunnan järjestämässä liikuntakerhossa. Viikonloppuisin uidaan, koska harrastan itse kilpauintia, kulkevat lapset opettelemassa oikeaa uintitekniikkaa viikonloppuisin.
Koska meidän lapset on niin tyhmiä, että eivät ihan lukematta kymppejä vetele, heidän on tehtävä läksytkin ja luettava kokeisiin ja haluavat käydä kavereilla, joten aikaa ei oikein enää riitä hiihtoon ja luisteluun, joista eivät tykkää.
Miten kaikki voi sanoa, että niitä tarvitaan vaan koulussa pari kertaa? Ettekö hiihdä /luistele vapaa-ajalla?? Mitä teette talvella pihalla?
ihmettelen.
Ehkä nämä ovat sitten jo niin köyhiä, ettei ole varaa ostaa ulkoiluun riittävän lämpimiä vaatteita, pitää sisällä istuskella?
Olen hoitovapaalla. Rahat tiukalla, mutta juuri ja juuri riittää. Ja säästöt huvenneet, koska tietenkin nyt hoitovapaalla sitten katto alkoi vuotamaan, ja piti tehdä pikainen kattoremppa! Sinne meni sekin 10.000 eur.
Nyt sitten eletään tosi nuukasti, kun emme halua tuota 1-vuotiasta viedä vielä tarhaan, kun se ei vielä edes osaa puhua eikä kävellä! Viedään tarhaan sitten just kun täyttää kaksi vuotta.
No, meillä jää laskujen, asumisen, bensan jälkeen rahaa ruokaan 400 euroa, ja tällä summalla pitää ostaa vaipat, pesuaineet, kemikaliotuotteet, ruoka ja vaatehankinnat sekä harrastusmaksut (kuten juuri nuo sukset ja luistimet).
Ollaan selvitty ja olen ylpeä tästä! Nyt pitäisi lapselle ostaa monot, ja sopivia olen Huutonetissä kytännytkin. Kun sopivan edulliset tulee lähellä paikkakuntaamme vastaan, niin ostan pois, rahaa ei ole laittaa kuin n. 10 e, eikä ole järkevää maksaa toista kymppiä postikuluista.
T väliaikaisesti ja vapaaehtoisesti köyhä
monet monotkin myös. Jaloille ei todellakaan tee hyvää luistella lisuilla luistimilla, joita näkee monella, jotka ovat ostaneet niitä kirpparilta.
Harvemmin löytää juuri oikean kokoista vaan vähän sinne päin, kiva sitten hiihdellä/luistella liian isoilla suksilla/luistimilla.
Ja mitään järkeä ole laittaa lapsille liian isoja luistimia, vaikka niissä olisi villasukatkin, niin silti jalka ei ole niissä tukevasti ja jotta luistelu olisi miellyttävää ja oppisikin luistelemaan, luistimen pitäisi istua hyvin.
Joo, tuurilla joskus löytää ja joskus "yllättäen" löytää, kuten sinäkin. Paljon todennäköisempää on kuitenkin olla löytämättä.
monet monotkin myös. Jaloille ei todellakaan tee hyvää luistella lisuilla luistimilla, joita näkee monella, jotka ovat ostaneet niitä kirpparilta.
ja puhki luisteltu. Kiva sitten sellaisilla lapsen opetella luistelemaan, nilkat vain tulee kipeiksi. Huonot välineet vaan on yhtä tyhjän kanssa.
naapureiden ja ystävien kesken. Eikä maksa mitään.
mutta kyllähän lapset vievät rahaa ja mitä vanhemmiksi tulevat sen enemmän. Kyllä minun mielestäni se raha harrastusvälineisiin joita koulussa tarvitaan on vain kaivettava jostain. Tarvitsevathan lapset kenkiä, ulkoiluvaatteita ja ties mitä muutakin. Puhumattakaan pyöristä, nekin joka lapselta yleensä löytyy.
Ja meillä on vain mies töissä, minä kotona lasten kanssa, eli ei rahalla juhlita. Silti meillä on molemmille luistimet ja sukset ja monot. Luistimet ostettiin käytettynä, sukset ja monot aivan uusia. Eletään säästeliäästi, eli ei ulkomaanreissuja todellakaan, harvoin syödään ulkona, tehdään edullista kotiruokaa, vaatteet hankitaan alesta ja kirppareilta jos löytyy kivoja ja sopivia. Lisäksi myyn itse tarpeettomat tavarat kirpparilla pois, niillä ostaa taas uutta tilalle.
Kyllä mä sanoisin että harrastusvälineisiin on perusperheessä, jossa edes toinen on töissä, varaa jos osaa suunnitella rahankäyttöä. Talven harrastusvälineisiin voia säästää rahat vuoden aikana, kysellä tutuilta perheiltä pieneksi jääneitä (monilla roikkuvat tyhjän panttina varastoissa, kun eivät jaksa myydä) tai kysellä ihan urheilukaupoistakin käytettyjä.
pk-seutulaiset ja miksei kauempaakin: Vallilassa toimii firma nimeltä Sporttidivari, sieltä saa (varsinkin lasten) suksia ja luistimia erittäin edullisesti. Ja sitten tori.fi ja huuto.net näyttivät pursuavan samaa tavaraa.. ja ainahan voi laittaa vaikka lähikaupan tai oman koulun tai pokodin seinälle lapun että "Ostetaan", joku saattaa myydä hyvinkin halvalla ihan käypäset kamat. Jotka voisi sitten itse laittaa taas myyntiin kun ovat jääneet pieniksi. Ja varsinkin jos vähän keulii (= miettii asiaa etukäteen ja tekee hankinnat ed. keväänä) ihan uusiakin voi saada todella halvalla.