Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi synnytyssairaalassa joutuu itse vaihtamaan lakanat ja muutenkin sitä menoa

Vierailija
16.01.2013 |

En pystynyt vaihtamaan itse, kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksestä ja pienikin liike pyörrytti (menetin paljon verta). Koen että olin ihan tuusan nuuskana, ja kipuja oli paljon. Kaikki aika meni omasta olosta selviämiseen ja vauvan imettämiseen ja hoitoon. Makasin sitten verisissä lakanoissa, koska en olisi kyennyt niitä itse vaihtamaan. Mies vaihtoi mulle aluslakanan jossain vaiheessa kun kyyhötin jossain sen aikaa.

Miksi synnyttäneitä äitejä kohdellaan niin huonosti Suomessa?? Paljon paremmassa kunnossa olevia potilaita passataan muilla osastoilla, mutta se että olet koko alapää tuusannuuskana, kovissa kivuissa, hormonit hurjana - itkettää ja ahdistaa, ja hemoglobiinit pohjalukemissa, ei ole mikään syy ilmeisesti äidin hoitoon. Vain vauvalla on väliä, kun sen on itsestään ulos saanut, viis siitä mitä jälkeä synnytys on saanut aikaan.

Kommentit (252)

Vierailija
81/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ja joka paikassa ihmiset kokevat että he saavat vääryyttä ja juuri heidän asiansa on tärkein ja pahin. 20% on pieni määrä. Moneen sairauteen ja vikkaan sanotaan että kestä vaan. Ei niitä lääkkeitä voida tunkea koko aikaa

Hyvin harvaan sairauteen tai vaivaan ei ole olemassa lääkitystä.

Suurimpaan osaan vaivoista ei ole olemassa lääkitystä. Harvaan todelliseen kipuun edes on lääkitystä. Oletko edes ollut oikeasti sairas? Olet katsonut liikaa telkkaria.

Vierailija
82/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen sairauteen ja vikkaan sanotaan että kestä vaan. Ei niitä lääkkeitä voida tunkea koko aikaa

Sinunkin kannattaisi tarkistaa tuliko lääkkeet otettua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitäisi vielä muiden maksaa

Olen varmasti maksanut oman osuuteni moninkertaisesti verorahoina mitä tulee niihin kahteen synnytykseen. Sinä taas tuskin olet vastaavia numeroita nähnyt edes unissasi (vastauksiesi tasosta päätellen ;).

Kun joudut maksamaan kaikesta muustakin. Ei verorahat mene vain määrättyihin kohteisiin. Se menee joka puolelle. Mutta synnytyksestä pitäisi maksaa vielä erikseen täysi hinta. Varsinkin jos nykyinen systeemi ei kelpaa

Vierailija
84/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen sairauteen ja vikkaan sanotaan että kestä vaan. Ei niitä lääkkeitä voida tunkea koko aikaa

Sillä jos olisit niin tietäisit että ei lääkärit anna sinulle lääkkeitä vaikka miten valittaisit. Eikä pidäkkään sillä jos ne ei auta niin niitä ei syödä. Monet kipulääkkeet aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä

Vierailija
85/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on törkeää, että äitien ei anneta ollenkaan levätä synnytyksen jälkeen. Heti pitää olla yksin hoitamassa vastasyntynytta vauvaa yksin vaikka se pelkästään kävisi raskaasta työstä. Meillä ainakin vauvat ovat olleet vaativaisia, nälkäisiä ja itkuisia synnytyksen jälkeen. Johtuneeko siitä, että olivat kummatkin yliaikaisia. Minusta pitäisi olla sääntö, että äiti saisi tarvittaessa nukkua ensimmäisen synnytyksen jälkeisen yön. Eli ottaisivat vauvan kansliaan ja toisivat imetettäväksi tarvittaessa. Jos äiti jaksaa hoitaa vauvaa niin sitten toki hoitaa itse, mutta jos on ollut vaikea synnytys tai muita ongelmia niin sitten pitäisi saada apua enemmän. Myös olisi tärkeää päästä suihkuun rauhassa sellaisen raskaan fyysisen ponnistuksen ja eritehässäköiden jälkeen. On myös törkeää jos sairaaloiden kesken homma vaihtelee eli jossain autetaan ja jossain ei. Voisiko joku lähettää tästä viestiketjusta linkin synnytyssairaaloiden ylilääkäreille/hoitajille? Entä voisiko joku toimittaja tehdä aiheesta artikkelin? Tärkeeää olisi tuoda nämä epäkohdat julkisuuteen. Äidit barrikadeille!!

Äideille myös lasku käteen Kaikista kuluista mitä raskaus aiheuttaa synnytystä myöten

Koko yhteiskunta näitä lapsia tarvitsee.

Aika paskaksi kävisi Suomenkin kohtalo lapsia ei enää ollenkaan syntyisi.

Semmoista asiaan on yksinkertaisten 'minäminäminä'-hyyppien valitettavasti kovin vaikea ymmärtää.

Vierailija
86/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joudut maksamaan kaikesta muustakin. Ei verorahat mene vain määrättyihin kohteisiin. Se menee joka puolelle. Mutta synnytyksestä pitäisi maksaa vielä erikseen täysi hinta. Varsinkin jos nykyinen systeemi ei kelpaa

Siltikin olisin valmis maksamaan ihan todellisen hinnan synnytyksesta, jos se olisi mahdollista yksityisesti oman lääkärin ja oman kätilön avustamana. Ei tekisi tiukkakaan ja olisi varmasti turvallisempi mieli ja jälkeen päin parempi fiilis. Näin on monessa maassa kunnallisellakin puolella, oma kätilö/lääkäri on mukana synnytyksessä. Kutsutaan jatkuvuudeksi potilasuhteessa.

Vierailija
87/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin itse, vaikka sektio oli mullekin tehty. Sen takia, että pääsen mahdollisimman pian kuntoon ja kotiin vauvan kanssa. Ja toisena päivänä sektiosta hoitaja sanoikin, että haluaisitko kotiin kun olet niin hyvässä kunnossa. Kova synnytys kyllä, mutta ei makaaminen toipumista nopeuta...

minäkin todella nopeasti ja menetystä verimäärästä ym. olin jalkeilla ilman kipulääkitystä. MUTTA, siltikin voin ymmärtää että kaikki eivät ole yhtä reippaita, hyväkuntoisia ja kaipaavat ehkä myös sitä että heidän tuntemuksensa otetaan huomioon. Etenkin, jos on ollut yhtään mutkia matkassa synnytyksen aikana. Tuskin kukaaan sinne synnärille on lepäämään mennyt ja olettanut, että täysihoidolla mennään sängyssä maaten viikon verran sillä aikaa kun kätilöt hoitavat vauvan...?

Tämä on niitä jotka vuotavat kuiviin, ja tunnin päästä pomppivat kuin aropuput. Vähän niinkuin elokuvissa ne kuolemattomat action-sankarit :D

Vierailija
88/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä jos olisit niin tietäisit että ei lääkärit anna sinulle lääkkeitä vaikka miten valittaisit. Eikä pidäkkään sillä jos ne ei auta niin niitä ei syödä. Monet kipulääkkeet aiheuttavat enemmän vahinkoa kuin hyötyä

akuutissa kivussa on aika tärkeää saada optimaalinen annos. Kivunsietämisellä ei ole mitään sädekehävaikutusta, se ainoastaan stressaa elimistöä ja hidastaa toipumista. Näin myös synnytyksen jälkeen, jos äiti on huonossa kunnossa. On myös todettu että ihmisten kivunsietokyky on erilainen. Siinä missä sinä puret hammasta, joku toinen ei pääse liikkeelle.

Mutta hauskaa, että jaksat provoilla.

Vierailija
89/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauva oli tissillä lähes koko ajan. Mulla jäi kahvit juomatta ym. kun en uskaltanu irrottaa vauvaa tissiltä. Ruoan jouduin hakemaan juoksujalkaa sillä en sentään nälissään halunnut olla ja samalla vauva joutui huutamaan sängyssään, hän kun en pahemmin nukkunut. :( Olisin kyllä ollut enemmän kuin kiitollinen jos joku olisi pidellyt vauvaa edes sen ajan että saan 10 minuutissa haettua ruoan ja syötyä sen, puhumattakaan siitä että joku olisi tuonut minulle ruoan. Olin kyllä todella pettynyt, hermostunut ja peloissaan. Mies oli töissä joten hän ei voinut paljon olla paikalla.

En tiedä olisinko saanut palvelua jos olisin sitä pyytänyt, mutta kun ei näistä asioista kerrottu mitään! En todellakaan kehdannut alkaa itse kyselemään voisiko joku katsoa hetken vauvaa. Myös suihkussa käynti oli painajaista, se piti hoitaa niin nopeasti kuin pystyi kauhea paniikki persiissä että herääkö vauva itkemään. Kun pienen tarpeisiinhan neuvottiin vastaamaan aivan heti!

Myös lisämaidosta ei aluksi puhuttu mitään, vaikka sitten selvisi vauvan nukkumattomuuden syy: Sillä raukalla oli kaamea nälkä ja mulla ei noussut maito. Joku sitten kyseli jossain vaiheessa että tarvitko sille lisämaitoa? Siis kyseli multa. Eihän mulla ollu täysin ummikkona hajuakaan että pitääkö sitä maitoa antaa ja kuinka paljon kun koko ajan samalla puhuttiin että ne muutamat tipat mitä tulee niin riittää vauvalle. En mäkään tajunnut aluksi että eivätpä riittäneet. Kaiken kaikkiaan huono kokemus jäi ja todellakin sellainen olo, että yksin oman onnensa nojaan siellä jätettiin.

Vierailija
90/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on törkeää, että äitien ei anneta ollenkaan levätä synnytyksen jälkeen. Heti pitää olla yksin hoitamassa vastasyntynytta vauvaa yksin vaikka se pelkästään kävisi raskaasta työstä. Meillä ainakin vauvat ovat olleet vaativaisia, nälkäisiä ja itkuisia synnytyksen jälkeen. Johtuneeko siitä, että olivat kummatkin yliaikaisia. Minusta pitäisi olla sääntö, että äiti saisi tarvittaessa nukkua ensimmäisen synnytyksen jälkeisen yön. Eli ottaisivat vauvan kansliaan ja toisivat imetettäväksi tarvittaessa. Jos äiti jaksaa hoitaa vauvaa niin sitten toki hoitaa itse, mutta jos on ollut vaikea synnytys tai muita ongelmia niin sitten pitäisi saada apua enemmän. Myös olisi tärkeää päästä suihkuun rauhassa sellaisen raskaan fyysisen ponnistuksen ja eritehässäköiden jälkeen. On myös törkeää jos sairaaloiden kesken homma vaihtelee eli jossain autetaan ja jossain ei. Voisiko joku lähettää tästä viestiketjusta linkin synnytyssairaaloiden ylilääkäreille/hoitajille? Entä voisiko joku toimittaja tehdä aiheesta artikkelin? Tärkeeää olisi tuoda nämä epäkohdat julkisuuteen. Äidit barrikadeille!!

Äideille myös lasku käteen Kaikista kuluista mitä raskaus aiheuttaa synnytystä myöten

Koko yhteiskunta näitä lapsia tarvitsee. Aika paskaksi kävisi Suomenkin kohtalo lapsia ei enää ollenkaan syntyisi. Semmoista asiaan on yksinkertaisten 'minäminäminä'-hyyppien valitettavasti kovin vaikea ymmärtää.

Maailmassa on paljon maita missä lapsia syntyy paljon enemmän eikä siellä ole edes sairaaloita.

Vierailija
91/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimpaan osaan vaivoista ei ole olemassa lääkitystä. Harvaan todelliseen kipuun edes on lääkitystä. Oletko edes ollut oikeasti sairas? Olet katsonut liikaa telkkaria.

Kipulääkitystä on olemassa varsin kattavasti: löytyy tulehduskipulääkkeitä lievään ja keskivaikeaan kipuun, parasetamolia lievään ja keskivaikeaa kipuun sellaisille joille ei nsaid:t käy, löytyy myös em. kanssa kodeiini-komboja, löytyy mietoja morfiininsukuisia lääkeaineita (tramadoli) ja vahvoja morfiininsukuisia lääkeaineita (morfiini, oksikodoni, jne). Löytyy myös vaikeisiin hermostoperäisiin kipuihin lääkkeitä, jotka eivät varsinaisesti ole kipulääkkeitä, mutta jotka nostavat kipukynnystä (trisyklit, epilepsialääkkeet), migreenikipuun triptaaneja. Eli kyllä löytyy kipulääkkeitä. Sitten on tietysti näitä kipupotilaita, joiden kivut ovat... sanoisinko vähintäänkin outoja ja syy löytyykin lähinnä korvien välistä.

Jokainen on varmasti joskus ollut oikeasti sairas. En ole koskaan kuullut ihmisestä, joka ei olisi koskaan sairastanut mitään.

Telkkaria meillä ei. Olen muuten lääkäri koulutukseltani...

Vierailija
92/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun Suomessa on edes vähääkään tasa-arvoa kun lukee näitä naisten juttuja. Sen kerran kun minä synnytän, niin kyllä mielestäni olen ansainnut vähintään yhtä hyvää palvelua sen parin päivän ajan kuin ne esim. omissa kusissaan makaavat juopot, jotka ovat myös itse aiheuttaneet tilansa. Minä olen sentään maksanut verojakin ja tulen jatkossakin maksamaan melko paljon ja sairaalahoidostakin joudun itse maksamaan, toisin kuin sosiaalitapaukset. Se ei kovin kalliiksi tule jos hoitajat kahvittelun sijasta auttavat potilaita. En minä kyllä kaikkia näitä juttuja uskokaan, vaan oltetan saavani hyvän kohtelun. Mutta siis tämä, että naiset eivät tämän vertaa pidä omia saatikka toisten naisten puolia, masentaa. Repikää vittunne ja valukaa kuiviin.

Vierailija
93/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

verorahat menevät joka puolelle, myös synnytyksiin, koska niistä on kiistaton hyöty yhteiskunnalle. Maksa sinä jatkossa kaikki kivun hoitosi, kun ei nykyinen systeemi kelpaa.

Vierailija
94/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

akuutissa kivussa on aika tärkeää saada optimaalinen annos. Kivunsietämisellä ei ole mitään sädekehävaikutusta, se ainoastaan stressaa elimistöä ja hidastaa toipumista. Näin myös synnytyksen jälkeen, jos äiti on huonossa kunnossa. On myös todettu että ihmisten kivunsietokyky on erilainen. Siinä missä sinä puret hammasta, joku toinen ei pääse liikkeelle. Mutta hauskaa, että jaksat provoilla.

Niitä lääkkeitä ei kuitenkaan anneta. Sillä monesti lääkkeet ei vaan auta. Jos on heikko niin ansaitseekin kärsiä. Minä olen jatkanut työntekoa käsi murtuneena enkä pillittänyt. Miksi aikuisia lapsia pitäisi sääliä

Vierailija
95/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei nykyinen systeemi kelpaa! Turha valittaa, sillä kipu on luonnollista. Se on elimistön keino varoittaa, että jotakin on vialla. Jos et kestä kipua, niin et ole mikään mies, vaan puppelipoika.

Vierailija
96/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on paljon maita missä lapsia syntyy paljon enemmän eikä siellä ole edes sairaaloita.

Vierailija
97/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipulääkitystä on olemassa varsin kattavasti: löytyy tulehduskipulääkkeitä lievään ja keskivaikeaan kipuun, parasetamolia lievään ja keskivaikeaa kipuun sellaisille joille ei nsaid:t käy, löytyy myös em. kanssa kodeiini-komboja, löytyy mietoja morfiininsukuisia lääkeaineita (tramadoli) ja vahvoja morfiininsukuisia lääkeaineita (morfiini, oksikodoni, jne). Löytyy myös vaikeisiin hermostoperäisiin kipuihin lääkkeitä, jotka eivät varsinaisesti ole kipulääkkeitä, mutta jotka nostavat kipukynnystä (trisyklit, epilepsialääkkeet), migreenikipuun triptaaneja. Eli kyllä löytyy kipulääkkeitä. Sitten on tietysti näitä kipupotilaita, joiden kivut ovat... sanoisinko vähintäänkin outoja ja syy löytyykin lähinnä korvien välistä. Jokainen on varmasti joskus ollut oikeasti sairas. En ole koskaan kuullut ihmisestä, joka ei olisi koskaan sairastanut mitään. Telkkaria meillä ei. Olen muuten lääkäri koulutukseltani...

Tulehduskipu lääkkeet on vitsi. Oikeassa kivussa niitä saa syödä useita grammoja ilman vaikutuksia. Kodeiini ei tehoa mihinkään. Morfiinin sukuiset lääkkeet tehoaa mutta liian suurena määränä. Silloin ei enää tajua tästä maailmasta mitään. Joten silloin voi vaikka kuolla.

Tunnen useita hermosärkypotilaita ja migreeni potilaita. Yhdellekkään ei ole mitään lääkettä millä olisi mitään merkitystä. Ei mitään vaikutusta. Paitsi sitten kun vedetään taju pihalle, mutta siinä ei ole järkeä. Minulla itselläkin on migreeni. Voin syödä vaikka 5 grammaa eli 10 tablettia normaalia parasetamolia eikä mitään vaikutusta. Sen eneämpää muillakaan vastaavilla. Migreenilääkkeistä on vielä vähemmän hyötyä. Sama kuin sokeria söisi. Vasta kun ottaa lääkkeitä (mitä ei edes minulle suostuta määräämään vaikka olen käynyt niin yksityisellä kuin julkisella neurologilla) on lääkkeet mitä käytetään erittäin pahoihin selkäkipuihin. Mutta sen otettuani en tee mitään vuorokauteen

Vierailija
98/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönkasvu on kuitenkin suurempi

Vierailija
99/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei nykyinen systeemi kelpaa! Turha valittaa, sillä kipu on luonnollista. Se on elimistön keino varoittaa, että jotakin on vialla. Jos et kestä kipua, niin et ole mikään mies, vaan puppelipoika.

Mutta muista että sairaus tai vamma on eri asia kuin synnytys. Synnytys kuuluu naisen luonnolliseen toimintoon ja se on aina oma päätös.

Vierailija
100/252 |
17.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

välittyy todellakin viesti, että äiti on äidille susi. :( Aivan varmasti varsinkin ensimmäisensä synnyttänyt mahdollisesti kipeä väsynyt äiti tarvitsisi nimenomaan tukea ja sitä että hoitajalla olisi aikaa tulla kysymään, että miten voit ja miten voitaisiin sua auttaa. Sehän on heidän työtä hyvänen aika! Muistetaanko siellä sairaalassa ollenkaan, että on paljon ensimmäisen lapsensa saaneita (minä muka lukien aikoinaan), jotka eivät ole, koskaan ikinä edes hoitaneet vauvoja, juuri ja juuri sylissä pitänyt. Normaalin synnytyksenkin kokenut äiti on hermostunut ja pihalla vauvan hoidon kanssa, onko se tuetta jättäminen muka ihan todella perheen etu?? Uskon vakaasti että huonot ensikokemukset edesauttavat masennuksen puhkeamista osaltaan.

Jos täällä on kätilöitä tai hoitajia, lukekaa nyt hyvänen aika näitä viestejä ja välittäkää tietoa esimiehillenne tai olkaa edes te niitä empaattisia hoitajia joilla on hetki aikaa pysähtyä kyselemään äidin mieltä askarruttavista asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi