Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En käsitä, miksi synnytyssairaalassa joutuu itse vaihtamaan lakanat ja muutenkin sitä menoa

Vierailija
16.01.2013 |

En pystynyt vaihtamaan itse, kun olin niin huonossa kunnossa synnytyksestä ja pienikin liike pyörrytti (menetin paljon verta). Koen että olin ihan tuusan nuuskana, ja kipuja oli paljon. Kaikki aika meni omasta olosta selviämiseen ja vauvan imettämiseen ja hoitoon. Makasin sitten verisissä lakanoissa, koska en olisi kyennyt niitä itse vaihtamaan. Mies vaihtoi mulle aluslakanan jossain vaiheessa kun kyyhötin jossain sen aikaa.

Miksi synnyttäneitä äitejä kohdellaan niin huonosti Suomessa?? Paljon paremmassa kunnossa olevia potilaita passataan muilla osastoilla, mutta se että olet koko alapää tuusannuuskana, kovissa kivuissa, hormonit hurjana - itkettää ja ahdistaa, ja hemoglobiinit pohjalukemissa, ei ole mikään syy ilmeisesti äidin hoitoon. Vain vauvalla on väliä, kun sen on itsestään ulos saanut, viis siitä mitä jälkeä synnytys on saanut aikaan.

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöllisen alatiesynnytyksen todellinen hinta on 2500-4 000 €, operatiivinen synnytys (imukuppi, pihti, istukan käsinirroitus, sectio) saattaa sen sijaan kuluiltaan muodostua jopa 10 000 € hintaiseksi.

Vai onko jossain kunnallisen hallinnon hinnastossa? Lääkäri ei ole jokaisessa synnytyksessä. Kiinteistöstä syntyy kuluja neliöiden ja laitteiden mukaan. Käytännössä voi laskea, että kiinteistön investointikulut on 2000 e/neliö ja neljä synnytyssalia vie suurinpiirtein 100 neliön verran, eli 200 000 EUR. Neljän synnytyssalin laitteet maksavat sadan tonnin luokkaa. Eli 300 000 EUR. Synnytyssairaala on auki joka päivä ja jos laskee kolmessa työvuorossa, se on vuodessa auki noin 1050 vuoroa. Jos joka vuorossa on jokaista synnytyssalia varten käytössä kätilö ja avustaja, voi siitä laskea sivukuluineen yhdelle synnytyssalille 300 000 EUR tai neljälle salille 1 200 000 EUR ja varmasti mennään henkilöstökuluissa yläkanttiin. Jos neljällä salilla vuorossa synnytetään keskimäärin 4 lasta, eli 4200 lasta vuodessa, tulee yhdelle synnytykselle kustannukseksi 1,5 MEUR / 4200 = alle 300 EUR lasta kohden. Tuo lasku laskettu siten, että kiinteistöt poistetaan yhdessä vuodessa. Todellisuudessa kiinteistöjä ei remontoida lähellekään joka vuosi. Mistä ihmeestä saat sen pilkun siirrettyä jopa tonnien tasolle? Onko jossain sairaalassa oikeasti jatkuvasti kahta henkilöä salia kohden? Yleensä vuodeosaston työntekijä tulee sinne. Vuodeosastolla kustannukset jäävät murto-osaan tuosta, kun investoinnit on paljon pienempiä, neliöitä vähemmän ja yksi työntekijä huolehtii useammasta. Käytännössä vuodeosaston kustannukset katetaan sillä vuodepaikka maksulla helposti.

Helpointen se selviää ulkomaisista yksityisklinikoista. Niissä he joutuvat maksamaan todellisen hinnan. 10 000 euroa on varmasti aika oikein. Tuollaisia hintoja joutuu ulkomaalaiset maksamaan Suomessa (muut kun EU:n kansalaiset)

Tämän hienon ja pätevän laskutoimituksen tekijä unohtaa pari seikkaa: terveydenhoidon mammuttimaiset atk-järjestelmien kustannukset. Näistähän on paasattu mediassakin aika paljon viimeaikoina. Toinen unohdus tulee mammuttimaisisita hallinnon kustannuksista. Terveydenhoidon - niinkuin muunkin julkisen sektorin - hallinto imee porukkaa kuin pipoa, joilla on yllättävän mukiinmenevät palkat (paljon porukkaa, jotka tekevät viimeisiä virkavuosiaan). Huomioi hulppeat lääkärikustannukset myös - jotka jaetaan sinne synnyttjäkustannuksiin riippumatta siitä, ovatko mukana vai ei.

t. terveydenhuollon hallinnossa duunissa, ei alkuperäinen vastaaja

Tuohon en laskenut lääkäriä huoneille, koska lääkärimäärä ei ole sidoksissa siihen neljään huoneeseen. Laskin kaksi hoitajaa joka huoneeseen kolmelle vuorolle ympäri vuoden. Se kaksi hoitajaa ei ole totta. Eli käytännössä lääkäri ja muita kuluja on huomioitu reilusti. Ei joka huoneelle ole omaa lääkäriäkään, vaan joka vuorolle on päivystävä lääkäri jonka kuluja tietenkin jyvitetään huoneiden määrän mukaan synnytyksille.

Jos ATK järjestelmä lasketaan jokaista hoitajaa kohti, vaikuttaisi se tietenkin. Se ei kuitenkaan ole edes osastolle sitä 100 000 EUR/vuosi.

Jos sairaalan ja kunnan johtajat ja muut todellisessa eläkeputkessa olevat byrokraatit laskee, voihan sinne laskea vaikka yhden eduskunnan lisärakennuksen per synnytyssali. Se ei kuitenkaan ole todellisia kustannuksia. Jokaista hoitajaa kohti ei kaikesta järjettömyydestä huolimatta ole omaa byrokraattia ja jokainen byrokraatti sisällytetään aina palkan sivukuluihin. Kiinteistökuluihin sisältyy moni muu ja ne oli reilut.

Miten meinaat, että saat nostettua synnytyssalin kustannuksia tuosta 300 eurosta/synnytys?

Vierailija
242/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, raskaus ei ole sairaus mutta se voi aiheuttaa erilaisia vakaviakin sairauksia kuten veritulpan, kohtutulehduksen synnytyksen jälkeen jne. Ja jos synnytys ei mene normaalisti ja joudutaan leikkelee enempi alapäätä taikka tekemään sektio ja esim. siitä seuraa valtava verenhukka taikka tulehdus niin kyllä ne vaan on sairauksia palliaivo!!! Vai meinaatko että kun sua leikataan revenneen peräsuolen, virtsarakon takia taikka annetaan piikkejä veritulpan takia niin sillonki hoidetaan raskautta/synnytystä???? HALOO IDIOOTTI!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro diaarit, josta löytyy nuo tiedot. En odota tänä iltana, mutta kun työvuoroon pääset niin laita tänne tarkemmat tiedot.

Laki viranomaistoiminnan julkisuudesta velvoittaa vastaamaan.

Vierailija
244/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ja paha olo kuuluu synnytykseen. Se ei ole sairaus.

Kipu ja paha olo kuuluu myös monen leikkauksen jälkeiseen olotilaan, mutta leikkauspotilaita lääkitään kyllä? Sama jos murrat jalkasi harrastuksen parissa, sinut pitäisi kipsauksen jälkeen törkkästä ovesta pihalle että moro, kivut kuuluu asiaan, mitäs läksit?

Synnytys ei ole sairaus eikä vika. Se kuuluu naisen biologisiin toimintoihin. Joten siinä ei ole mitään korjattavaa. Jos jalka murtuu niin siinä on vika. Se voidaan korjata

Niin, jos synnytyksessä repeää pahasti, ei tarvitse ommella, kun kyseessä ei ole sairaus eikä vika. Jos istukka jää jumiin eikä lähde itse irti, niin annetaanko vaan olla ja äiti saa rauhassa kuolla, kun ei ole vikaa eikä sairautta. Jos vauva ei mahdu tulemaan ulos, niin annetaan sinne kuolla vaan, kun ei ole vikaa eikä sairautta.

Normaali synnytys ei ole sairaus eikä vika, mutta synnytys on sen verran iso ja fyysinen tapahtuma, että monta asiaa voi mennä pieleen. Todistaahan sen, että siihen edelleen kuolee ihmisiä. Aivan samalla tavalla voidaan todeta, että nuoren ihmisen keho on terve eikä siinä mikään voi mennä pieleen. Paitsi että voi mennä. MOnikin asia.

Synnytyksessä tapahtuu naisen kehossa monenlaisia muutoksia ja jos ei tule repeämiä, voi silti hormonit laittaa pääkopan sekaisin, käytetyt kipulääkkeet aiheuttaa migreenin jne. Kyllä vain asiantuntevan henkilökunnan pitäisi näitä asioita osata ennakoida ja auttaa. Muussa tapauksessa synnytykset voidaan edelleen hoitaa kotisaunassa tai missä lie puskissa ja antaa niin lasten kuin äitienkin kuolla erilaisiin komplikaatioihin. On turha vedota entisaikoihin, kun silloin se lapsikuolleisuus ja lapsivuodekuolemat olivat hyvinkin tavallisia. Kyse oli primitiivisestä yhteiskunnasta. Nyt on teknologia kehittynyt eikä samalla tavalla tarvitse enää kuolla elämän kolhuihin. On lapsellista ja naurettavaa väittää, että synnytykseen kuuluu kivut ja paha olo ja muut naiset saavat tölviä, ilkeillä ja simputtaa kuin armeijassa konsanaan.

Olettekohan ihan terveitä ja normaaleja, empatiakykyisiä ihmisiä? Epäilen.

Vierailija
245/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerro diaarit, josta löytyy nuo tiedot. En odota tänä iltana, mutta kun työvuoroon pääset niin laita tänne tarkemmat tiedot.

Laki viranomaistoiminnan julkisuudesta velvoittaa vastaamaan.

Enkä ole talouspuolella töissä. En vain nähnyt laskelmistasi mainintaa mainistemistani kustannuksista, joiden tiedän olevan mittavat. Ja julkista kamaa ovat hinnastot - hae ihan vapaasti itse!

Aika röyhkeä kirjoittelija olet, mikään laki ei velvoita keskustelupalstalla vastailemaan.

Vierailija
246/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 1800 euron lasku

Vierailija
247/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pientä verrattuna, mitä vielä tulossa

Vierailija
248/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nämä jutut on totta, niin todella ihmeellinen rankaisu-mentaliteetti suomessa synnytyksissä!

mulla ei ole lapsia mutta yhden keskenmenon olen saanut ja jo silloin ihmettelin kätilöopistolla tylyä kohtelua.

oli vielä joku pakko ottaa klamydiatesti kaiken päälle, eikä mulla todellakaan ole mitään klamydiaa. muutenkin siinä järkytyksessä otti päähän syyllistäminen siitä, että olen jotenkin ehkä sukupuolitaudin takia aiheuttanut keskenmenon ja mun vartalon alistaminen johonkin kansallisiin klamydiatesteihin.

kätilö oli todellä kylmäkiskoinen, enkä valittanut mistään ati ollut hankala, olin vain peloissani, kipeä ja hiljaa.

arvasin kyllä silloin jo että taitaa sama meno olla myös synnyttäessä, jos sinne saakka koskaan pääsee.

ennen vanhaan naiset lepäsivät laspivuoteissa ja heitä auttoivat sukulaiset, nyt meno kuulostaa todella kuin jostan myrskyluodon maijasta: synnytä yksin, maksimikivuilla ja heti töihin sairaalaan.

en ihmettele, vaikka synnytysmasennukset aiheutuisi näistä kokemuksista, kuten täällä jo joku kirjoitti.

ihan kuin sairaanhoitojeqnkilökunnan ammatitaito vähenisi empaattisesta ja ystävällisestä kohtelusta.

ei se synnytys nyt mitään arkipäivän hupia ole naisille.

toivottavasti tämä keskustelu laajenee ja tulee ilmi naisten kokemukset.

Vierailija
249/252 |
16.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan puolikuollut vaikean imukuppisynnytyksen jäljiltä. Minulle oikein osoitettiin, että täältä löytyy sitten lakanat. Miljoonan tikkini kanssa sain kävellä viimeisestä huoneesta hakemaan tarjotinta.

Sitten oikein ihmeteltiin kovaa, kun yhden kerran kävivät "opettamassa" vaipan vaihtoa, kun en osallistunut vaan seurasin sängyn pohjalta.

Vierailija
250/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä nyt on sellainen maa, että juhlan tuntua ei kauheasti ole juuri missään. Tunteita ei jaeta eikä positiivisuuta osoiteta. Toki on poikkeusyksilöitä.

Vierailija
251/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On parantaa potilas. Jos se siihen ei kykene niin se ei kykene tekemään työtään. Suomessa tapahtuu jatkuvasti niitä että ihmiset kuolee vääriin diagnooseihin. Ihmisiä käännytetään ensiavusta kun mitään vikaa ei ole ja seuraavana päivänä ne on kuolleet. Terveyskeskuslääkäri on varmaan säälittävin tapaus tässä maassa. Se vaikuttaa kuin lotolta. Mitään tutkimuksia ei tehdä, kirjasta katsotaan lääkkeet ja ei kun kotiin. Ei ihme että sitä sanotaan arvauskeskukseksi. Kertoo jo ammattitaidosta että joku voi ilman koulutusta toimia vuosia terveyskeskuslääkärinä. Tekniikan alalla se on mahdotonta. Minä saan palkkani palautteen mukaan. Jos en kykene tekemään työtäni niin en saa palkkaa. Niin se pitää ollakkin. Minä käytänkin yksityisiä, mutta Suomessa on harvat hyvät lääkärit. Joka leikkaavat lääkäri ovat mokanneet niin pahasti että on käsittämätöntä että he saavat jatkaa työssään. Leikattu väärä polvi ja jopa amputoitu väärä jalka. Sairaanhoitajat vieneet sädehoitoon potilaan jonka syöpä oli jo parantunut ja hänen piti päästä kotiin jne. Näitä löytyy vaikka miten paljon.

Lääkärin työnä on myös helpottaa oireita, jos tauti itsessään ei ole parannettavissa. Yksikään lääkäri ei esim. pysty parantamaan hiviä, mutta oireita voi helpottaa. Tämä ei kuitenkaan tee lääkäristä huonoa. No ihmisiä kuolee, vaikka diagnoosi olisi täysin oikea. Se kun nyt sattuu olemaan tämän elämän päätepiste, josta kukaan ei välty. Nykyaikaisen lääketieteen ansiosta sinunkin elämäsi on kuitenkin pidentynyt vuosikymmeniä siitä, mitä se olisi ilman lääketiedettä. Tekniikan alalla sitä vasta tunaroidaankin. Kännykkää saa korjauttaa kymmeniä kertoja, eikä vieläkään toimi. Eikö ne tekniikan pojat osanneet koota kunnon vehjettä? Kukaan ei tässä maassa saa palkkaa palautteen mukaan. Älä jauha paskaa. Ja jos tutustut työlainsäädäntöön, niin tiedät, että kukaan ei saa palkkaa, jos ei kykene tekemään töitään. Sitten tulee ihan eri instanssit maksajiksi kuin työnantaja. Jokaista hoitovirhettä kohti löytyy tuhansia onnistuneita tapauksia. Mutta kummasti nämä "hoitovirheet" aina tuppaavat sattua samoille potilaille. Montakos sinulle on sattunut?

Kyllä mun puhelimet toimii. Jostain syystä samojen ihmisten puhelimet on aina hajalla. Jos korjaaja ei osaa työtään niin ulos.

Kyllä saa palkkaa. Katso palaute on se minkä mukaan tulee tilauksia. Suomessa on paljon ihmisiä jotka saavat ison osan palkasta sen mukaan miten hyvin he onnistuvat.

Monikin saa palkkaa vaikka ei kykene työtään tekemään. Terveyskeskuksen yleislääkäri on yksi sellainen. On mahdotonta tutkia mitään 15 minuutissa. Mutta suurin osa lääkäriajoista kestää 15-30 min. Heidän tutkimukset on yksi verikoe. Sen jälkeen siellä sanotaan että ei mitään vialla tai annetaan diagnoosi. On mahdotonta antaa yhden verikokeen (missä yleensä katsotaan vaan perusasiat) mikä ihmisessä on vialla. On edes mahdotonta sanoa mitään. Mutta antaahan lääkäri vartin jälkeen ihmisille monta viikkkoa sairaslomaa masennuksesta, vaikka masennuksen diaknosointi tarvitsee alan ammattilaista ja pitkää ja monipuolista tutkimusta.

Vierailija
252/252 |
18.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi heittää suoraan hankeen. Ne ovat heikompaa ainesta.

T. 3 kymmenen pisteen vauvaa alateitse ilman kivunlievitystä synnyttänyt selviytyjä-mamma

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi