Lähikoulu vai eliittikoulu - jos voisit valita?
Jos voisit vapaasti valita meneekö lapsesi normilähikouluun vai korkeatasoiseen eliitti-/kielikouluun, kumman valitsisit?
Meillä tämä tilanne edessä, ja osa lähipiiristä on sitä mieltä että "miksei tavallinen koulu kelpaa" kun taas itse olen ehdottomasti kielikoulun kannalla. Tietenkin tehdään niin kuin itse halutaan, yritän vain ymmärtää miksi nämä tietyt lähipiiriin kuuluvat eivät ymmärrä ajatteluamme.
Kommentit (86)
meidän alueella molemmat lähikoulut ovat hyviä vaihtoehtoja, ihan tavallisia kouluja.
"Eliittikoulut" olisivat kauempana ja minusta on tärkeää, että lapset pääsevät turvallisesti itse kulkemaan koulumatkansa. Samaten minusta on hyvä että pääsevät samaan kouluun kavereidensa kanssa.
Muutenkin elämän diversiteetin ymmärtäminen on minusta ihan hyväksi lapsillemme. Lasten harrastukset ovat ns. eliittiharrastuksia joten ihan hyvä että koulu olisi normaali.
Muuten ei nimittäin natiiviaksenttia kyllä lapsilla voi olla. Ehkä sinun korvaasi :) mutta ei syntyperäisen englannin puhujan.
joka tapauksessa monessa koulussa, joten kaikki leikkii keskenään - koulusta riippumatta.
Ja ne lapsethan testataan, joten ei siellä kukaan joudu äärirajoillaan ponnistelemaan. Ne heikommat ei pääse edes sisään.
Kyllä voi olla natiiviaksentti - kun aloittaa aikaisin ja oppii sen kielen natiivilta.
Ja minä muuten olen kielten ope ja kääntäjä, joten osaan kyllä erottaa eritasoiset aksentit...
En vain ehkä ihan ymmärrä näitä "en kasvata lapsistani menestyjiä" -tyyppejä.
Miksi et?
Kasvatatko heistä luusereita? En tarkoita, että automaattisesti näin kävisi, mutta kuka vanhempi ei halua tarjota lapselleen parasta, jos se vain on mahdollista?
ap
Kaverin ei tarvitse aina asua samassa pihapiirissä eli löytyy sitä ystäviä muualtakin.
Meillä lapset on käyneet eliittikoulun ja tulokset ovat olleet tähän asti hyvät eli kaksi vanhinta on ylioppilaita ja päässeet samantien yliopistoon lukemana toiveainettaan.Kavereita löytyy muualtakin kuin ihan vierestä ja keilaamaan tai tennistä pelaamaan on voinut mennä eliittikoulunkin koulupäivän jälkeen.
Tavallinen peruskoulu on rauhaton ja ankea ja minusta pahinta siellä on se asenne, että kaikki riittää. Mitään ei vaadita, mitään ei tarvitse osata ja opetus tähtää siihen, että juuri ja juuri saa kiinni elämästä. Hyvät oppilaat taantuvat. Eliittikoulussa vaaditaan enemmän ja saavutetaan enemmän.
jos omat lapsesi ovat kerran käyneet sen eliittikoulun?
Mun lapset on ihan tavallisessa koulussa, ja mä olen ainakin yllättynyt siitä, miten paljon vaativampaa opetus on nykyään kuin omana aikanani.
Ja mä olen kuitenkin käynyt osan kouluajoistani eliittikoulua, ja hups, menestynytkin elämässäni tosi hyvin, josta ei todellakaan kiitosta satele tuolle eliittikoululle.
Toivottavasti et englannin sentään. Lähes natiivitasoisen aksentin voi toki saavuttaa, kun aloittaa opiskelut varhain, mutta mikäli lapsi ei puhu kieltä kotona ja/tai asu maassa, jossa kieltä puhutaan, pelkällä kieltenopiskelulla ei kyllä natiiviaksenttia saa.
18
Yrittää turvata lapsensa tulevaisuus. Sitäpaitsi vastaat ristiin, kun ensin kirjoitat, että eliittikoulusta tulee menestyjiä - ja sitten ei tulekaan. Kielikoulut on ennen kaikkea KIELIkouluja. Niissä oppii kieliä. Omani puhuvat englantia natiiviaksentillla, eivätkä he koskaan myöhemmin voi oppia samaa taitoa yhtä hyvin. Nimenomaan kielet pitää aloittaa nuorena.
jokainen lapsi on aloittanut lukemaan englantia kolmannella, saksaa neljännellä ja nyt alkaa ruotsi kuudennella, ennen se alkoi seiskalla. Eikä noilla vanhemmilla ole ollut mitään vaikeuksia päästä lukioon tai haluamaansa yläkouluun.
Kaverin ei tarvitse aina asua samassa pihapiirissä eli löytyy sitä ystäviä muualtakin. Meillä lapset on käyneet eliittikoulun ja tulokset ovat olleet tähän asti hyvät eli kaksi vanhinta on ylioppilaita ja päässeet samantien yliopistoon lukemana toiveainettaan.Kavereita löytyy muualtakin kuin ihan vierestä ja keilaamaan tai tennistä pelaamaan on voinut mennä eliittikoulunkin koulupäivän jälkeen. Tavallinen peruskoulu on rauhaton ja ankea ja minusta pahinta siellä on se asenne, että kaikki riittää. Mitään ei vaadita, mitään ei tarvitse osata ja opetus tähtää siihen, että juuri ja juuri saa kiinni elämästä. Hyvät oppilaat taantuvat. Eliittikoulussa vaaditaan enemmän ja saavutetaan enemmän.
jos omat lapsesi ovat kerran käyneet sen eliittikoulun? Mun lapset on ihan tavallisessa koulussa, ja mä olen ainakin yllättynyt siitä, miten paljon vaativampaa opetus on nykyään kuin omana aikanani. Ja mä olen kuitenkin käynyt osan kouluajoistani eliittikoulua, ja hups, menestynytkin elämässäni tosi hyvin, josta ei todellakaan kiitosta satele tuolle eliittikoululle.
millainen nykymuotoinen peruskouluopetus on.
Kielikoulua käyvä lapsi puhuu koko ajan sitä kieltä. Kaverien kesken puhutaan ko. kieltä, iltis on sillä jne.
Hän ei siis "opiskele kieltä" vaan elää sillä kielellä.
Ja luuletkos että jos olen kieliammattilainen, en olisi ollut jo lapsen kanssa ko. kielialueella paljonkin - ja käyttänyt ko. kieltä kotonakin...
Toivottavasti et englannin sentään. Lähes natiivitasoisen aksentin voi toki saavuttaa, kun aloittaa opiskelut varhain, mutta mikäli lapsi ei puhu kieltä kotona ja/tai asu maassa, jossa kieltä puhutaan, pelkällä kieltenopiskelulla ei kyllä natiiviaksenttia saa.
18
T. Kääntäjä itsekin
Itse opiskelen nyt aikuisiällä opettajaksi ja olen syksyn aikana ollut kenttäharjoittelussa kolmessa (!) eri alakoulussa ja seurannut siellä useiden luokkien tunteja. Koulut on tavallisia lähiökouluja. Missään ei ole ollut rauhatonta. Koulujen henki on hyvä, seuraamani tunnit ovat olleet organisoituja ja lapset hyvinkäyttäytyviä. Olen ollut suorastaan hämmentynyt, mistä nämä jutut rauhattomista kouluista (kirjoitan nyt alakouluista) tulee. Ei ainakaan täällä Tampereella sellaisia havaintoja ole. Tosin otantani on aika pieni ja kaikkia luokkia en ole seurannut, mutta tuskin ne nyt kauheasti noista eroaa. Itse ole valinnut koulut, itse kysynyt randomilla opettajilta päästä seuraamaan tunteja, joten kyse ei ole mistään "edustusluokista".
Ihmettelet, kuka vanhempi ei halua tarjota lapselleen parasta. Minäpä kerron, että eri vanhemmilla on eri käsitys siitä, mikä on parasta.
Minusta parasta on, että pieni alakoululainen pääsee tuttujen kavereiden kanssa tuttuun kouluun, jonne on kävelymatka. Mitään hänen elämässään ei sulkeudu pois tämän takia. Hänellä on ihan samat mahdollisuudet elämässään kuin sinun eliittikoulua käyvällä lapsellasi.
Olen itse ollut "eliittikoulussa" ja sekään ei takaa absoluuttisesti hyvää opetusta. En pelkäisi liikaa tuota "eliitti"-etuliitettä, koska ei meillä suurin osa mitään erityistä eliittiä ollut. Lähikoulu voi myös olla omalla tavallaan eliittikoulu.
Valitsisin sen, minne olisi hyvä kulkuyhteys ja lapsilla keskimäärin enemmän koulutusta arvostavat vanhemmat.
Käytännössä meillä on melko lähellä 3 koulua, joista valita. Lähin koulu ei ole lähikoulu. Käytännössä haluaisin lapsen siihen kouluun, jonka eskariin hänet saan. Olisi mukava, jos pk:sta saakka olisi joitakin tuttuja lapselle ja vanhemmissa tuttuja minulle. Käytännössä asumme sen verran harvasti asutulla alueella, että lapset saattaa levittäytyä pk:n jälkeen aika kauaskin omille teilleen.
Lähikouluideologian vankkumaton kannattaja usein ajattelee sellaista taajamaa, jossa on 1-2päiväkotia ja se ikkunasta näkyvä koulu. Sitten he nyyhkivät sitä pihan ainutta lasta, jonka julmat vanhemmat pakottaa erkaantumaan pihakavereista koulun alettua.
Meillä taas on lähin päiväkoti 2km päässä ja nyt lapset on 3,5km päässä olevassa pk:ssa. Lähikouluun on 4km (pk:n lähellä) ja lähin koulu (toinen suunta) on 2,5km päässä. Lähimmät pihat, joissa lapsiperheitä, ovat reilun 1km päässä. Alle kouluikäisenä ei mitään asiaa yksin mennä kylään, saatettuna jees. Ei ole siis mitään "pihapiiriä", mistä lapsiparkaa riistää erilleen.
Käytännössä niissä kouluissa, joihin oppilaat tulevat kauempaa, vanhemmat ovat valmiita tukemaan yhteyden pitoa etäältä. Jos taas asuu tällä lailla vähän kauempana (kuten me) siitä lähikoulusta, voi olla, että lapsella ei juuri kavereita sitten ole, koulun jälkeen siis.
mitään kieltä yhtä hyvin kuin se lapsi, joka menee eliittikoulun eskariin.
Ja luuletko että niissä eliittikouluissa ei olisi kavereita?? Voin kertoa, että kun samat lapset tutustuu toisiinsa tiiviisti jo viisivuotiaina, heillä on ihan eri tason kaverisuhteet kuin heillä, jotka vain sattuu asumaan lähekkäin.
Tämä "normikoulu" sijaitsee kolmensadan metrin päässä. Koko perheen elämästä tulisi huomattavasti vaikeampaa, jos muksuja pitäisi kuskata keskustaan, mistä ne "eliittikoulut" (parempi sana olisi erikoiskoulut, sitä en tiedä, onko opetuksen tasossa mitään eroa) meillä löytyvät. Sitä paitsi oman alueen koulussa tutustuvat oman asuinalueensa samanikäisiin. Eikä minulla kahden vuoden kokemuksen perusteella ole pahaa sanottavaa tästä taviskoulusta.
Kieliä voi oppia missä tahansa koulussa. Peruskouluaikainen kieltenopetus ei muutenkaan ratkaise sitä, miten hyvin ihminen osaa kieltä aikuisena, vaan esimerkiksi maassa asuminen, vaihto-opiskelu ym. ratkaisevat enemmän.
Meillä on valittu lapselle kielikylpykoulu, eikä viereistä homeongelmakoulua. Enkä näe siinä mitään pahaa, jos kerta itse olemme sitoutuneet vastaamaan lapsen kuljetuksista ja muista koulumatkakustannuksista.
mutta kyllä meillä ainakin kannustetaan lapsia hakemaan painotettuun opetukseen, jossa saavat kehittyä niissä jutuissa, joissa ovat lahjakkaita ja joista nauttivat. Olen itse valmistunut huippuarvosanoilla toiveammattiini ja koska lapsillakin näyttää älykkyttä ja sinnikkyyttä riittävän, tottakai kannustan heitä käyttämään kaiken potentiaalinsa, jotta hekin pääsisivät aikanaan unelmatyöhönsä.