Voiko sydänsuruihin kuolla?
Kommentit (11)
mutta en haluaisi olla puolikuolleena sydänsuruissanikaan. Mutta olen. Ei tämä nyt varsinainen tahdon asia ole, kun on enemmän tunneasia.
mutta voimia sulle. mulla sama tilanne,että sydämeni on rikottu lopullisesti. pakko jaksaa lasten takia.
Tietyssä mielessä sydänsuruihin voi kuolla.. 1800-luvulla kun Amerikan intiaaneja pakkosiirrettiin reservaatteihin kuoli moni selittämättömästä syystä. Tällöin kuolinilmoitukseen merkittiin "särkynyt sydän". No joo, ajat olivat toiset eikä lääketiede ollut aivan nykyaikaisella mallilla, mutta sitäkin on joskus pidetty kuolinsyynä.
Ajattelin näin vain mainita tämänkin, nykyaikana jos apua osaa hakea niin tuskin kuolee..
Ei ole mitenkään harvinaista, että kun vanhan avioparin toisesta osapuolesta aika jättää, niin toinenkin kuolee lyhyen ajan sisällä. Kuolintodistuksee tietysti tulee jokin lääketieteellinen termi, mutta tosiasiallisesti jälkimmäinen menehtyy surun vuoksi.
teoriassa voi. Kyseessä on harvinainen, yleisimmin suuren järkytyksen aiheuttama "sydänkohtaus" ilman suonia tukkeuttavaa sepelvaltimotautia.
Tämän ilmiön nimi on takotsubo. Tämä nyt tällaisena knoppitietona tähän; yleensähän sydänsuruihin ei tosiaan kuole.
En sinänsä usko hömppään enkä ole uskovainen, olen koululääketieteen kannattaja. Mutta mun isoisä kuoli "suruun". Täysin terve ja hyväkuntoinen, mutta toki vanha, mies kuoli 2 kk isoäidin kuoleman jälkeen. Oli hyvin hyvin onneton tuon 2 kk. Sydän petti.
"Takotsubo" sydänsairaus johtuu suuresta järkytyksestä tms. Googlaa. terkuin, hoitsu.
"Takotsubo" sydänsairaus johtuu suuresta järkytyksestä tms. Googlaa. terkuin, hoitsu.
Joka vuosi varmasti tuhannet ihmiset saa sydänkohtauksen tai vastaavaa sydänsurujen tai muiden murheiden, stressin ym. seurauksena. Löysin myös esim. tällaisen artikkelin http://www.iltalehti.fi/suhteet/200601193978162_su.shtml
Eli stressi, sydänsurut ym. tunneasiat voivat kyllä aiheuttaa fyysisiä terveysongelmia niinkuin luulisi jokaisen tietävänkin.
että sivusuhde lisää keski-ikäisten miesten sydänongelmia. Tarkempaa mekanismia en tunne.
mutta "sydänsurut" voivat johtaa masennukseen ja siihen taas voi kuolla. Ihmisen psyyke on niin voimakas, että se vaikuttaa somaattisesti tosi paljoon. Jos ei pidä itsestään huolta, se vaikuttaa fyysiseen vastustuskykyyn jne ja jos oikein uskoo kuolevansa, kuoleekin.