Aion tilata lokitiedot koskien omaa potilashistoriaani. Kuinkahan moni kyläläisistä kärähtää?
Kommentit (80)
Kyllä todellakin näkyy nimi, jolla on kirjautunut järjestelmään.
Sen takia sinne kirjaudutaan, ettei katsella vääriä tietoja. Meillä järjestelmä kysyy syyn, jos menen sellaisen potilaan tietoihin joka ei ole osastolla hoidossa.
Pienellä kylällä kannattaakin tarkistaa, hoitaja saa potkut jos on urkkinut tietoja, tässä asiassa ollaan tosi ankaria.
t. sairaanhoitaja
En ole koskaan kuullutkaan, että lokitiedot voisi itse tarkistaa! Mistä voin tilata tiedot?
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuollainen vainoharhaisuus vähän överiä :o Olen sh eikä kyllä koskaan ole tullut edes mieleeni ,että olisin avannut kenenkään tietoja asiattomasti ;ei edes exän tms.Kyllä me hoitajat olemme kuitenkin selväjärkisiä ja siksi toisekseen siinä omassa työssäkin ihan riittävästi haasteita ottaa selville työn puolesta tietoja potilaiden aikaisemmasta tautihistoriasta!
Juurihan tässä monta tapausta oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ne potilaskansiot kun olivat vaan ihan paperiversioina, niin kuka vaan niitä saattoi lueskella..
... etenkin kun ne päätyivät kaatoipaikoille sellaisenaan. Edelleen niitä voi sieltä haeskella.
Voi kuinka vähän tiedätkään asioista. Ensinnäkin potilastietoja säilytetään vähintään 12 vuotta sun kuolemasta, joten vaikka hävittäminen tehtäisiin kaatopaikalle kippaamalla, niin sinne päätyisi vain jo kuolleiden papereita. Toiseksi missään ei potilasasiakirjoja hävitetä noin.
Ai ei? http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002899718.html
Husin potilaspapereita löytyi kerrostalon pihalta Vantaalla
https://yle.fi/uutiset/3-5456190
HUS kadotti tuhansien potilaiden tietoja
Vähänkö olisi noloa jos nuo tilaisi ja kävisi ilmi ettei ketään muuta kun hoitavaa lääkäriä ole kiinnostanut tietosi... :)
Vierailija kirjoitti:
Vähänkö olisi noloa jos nuo tilaisi ja kävisi ilmi ettei ketään muuta kun hoitavaa lääkäriä ole kiinnostanut tietosi... :)
Mikä siinä noloa on? Kerran vuodessa saat tilata mistä tahansa henkilörekisteristä otteen. Poliisissa sinun pitää mennä paikanpäälle katsomaan.
Kyllä ne kuule aika montaa on "kiinnostanut" siinä on sihteereitä, labrahenkilökuntaa, röntgeniä, hoitajia..... aika moni ne tiedot on ihan pakosta avanneet. Mutta todennäköisyys sille, että oleskelelusi sairaalassaolosta leviää johtuukin esim. naapuristasi, joka on sinut sairaalan käytävällä bongannut.
Vierailija kirjoitti:
Voisi se olla heikon itsetunnon kanssa kamppailevalle jonkinmoinen identiteettikriisi.
Niissä näkyy myös aika kauan on ollut ko. henkilön tiedot auki. Vahinkoklikkaus on max.10 s.
Vierailija kirjoitti:
Sen takia sinne kirjaudutaan, ettei katsella vääriä tietoja. Meillä järjestelmä kysyy syyn, jos menen sellaisen potilaan tietoihin joka ei ole osastolla hoidossa.
Pienellä kylällä kannattaakin tarkistaa, hoitaja saa potkut jos on urkkinut tietoja, tässä asiassa ollaan tosi ankaria.
t. sairaanhoitaja
Tietysti lokitiedoista selviää ihan nimen kanssa kuka on tutkinut / avannut tietyn henkilön tiedot. Kokonaan toinen asia on se annetaanko tällainen nimilista automaattisesti jokaiselle uteliaalle. Siinähän mentäisiin ojasta allikkoon kun kellä tahansa on oikeus selvittää mitä sairaalan henkilökunta tekee.
Minä miehenä olisin imarreltu, mikäli joku sairaanhoitajattarista olisi minusta siinä määrin kiinnostunut että kävisi katsomassa miten vanha olen, mikä on ammattini, missä asun ja mikä on puhelinnumeroni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. sairaanhoitaja
Tietysti lokitiedoista selviää ihan nimen kanssa kuka on tutkinut / avannut tietyn henkilön tiedot. Kokonaan toinen asia on se annetaanko tällainen nimilista automaattisesti jokaiselle uteliaalle. Siinähän mentäisiin ojasta allikkoon kun kellä tahansa on oikeus selvittää mitä sairaalan henkilökunta tekee.
Minä miehenä olisin imarreltu, mikäli joku sairaanhoitajattarista olisi minusta siinä määrin kiinnostunut että kävisi katsomassa miten vanha olen, mikä on ammattini, missä asun ja mikä on puhelinnumeroni.
Kellä tahansa on oikeus tarkistaa, kuka on katsonut hänen tietojaan. Et tietenkään voi tarkistaa, kuka on katsonut naapurisi tietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä psyk.osastolla toimistossa. Luin aikani kuluksi ja kiinnostuksestani ihan uskomattomia sairaskertomuksia ja ihmisten perhe-helvetristä. Eipä tuntuneet omat ongelmat enää niin isoilta ollenkaan. Ei mua niiden nimet kiinnostanut vaan ne jutut.
Psykiatria on todellinen häpeäpilkku suomalaisessa terveydenhuollossa. Todellinen suojatyöpaikka kaikkein epäpätevimmille "lääkäreille" ja "lähihoitajille- ja hoitajille". Juuri tällä tavalla psykiatriassa ajatellaan ja toimitaan: millään ei ole mitään arvoa tai merkitystä, kaikkein vähiten sillä potilaalla.
Tästä(kin) tulee mieleen Turun Kupittaan suljettu osasto..
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tilata, jos vaan tietäisin mistä. Ei ole kyllä yhtään noloa jos ei kukaan ulkopuolinen ole tietoja tarkistanut. Päinvastoin. Se olisi helpotus. Kaikenlaisia epeleitä olen nähnyt hoitsuina ja lääkäreinä, kaikilla ei ole puhtaat jauhot pussissa. Ihan hyvä tarkistaa, missä mennään. Sinänsä mitään kovin arkaluontoista ei tiedoissani lue, mutten silti halua että ketään niitä turhaan kyylää.
Joo OMAT tiedot voi maksutta tilata kerran vuodessa, mutta lokitietoja luovutetaan vain terveydenhuollon rekistereistä ja rikosrekisteristä henkilölle itselleen. Muussa tapauksessa tulee olla rikosepäily, eikä tietoja silloinkaan luovuteta henkilölle, vaan tutkivalle viranomaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä varmaan lue nimellä, että kuka on katsonut? Luulen, että sen selvittäminen on sitten suurempi juttu ja vaatii kunnon perustelut... En tiedä silti, mutta itse luulen näin :) mäkin kyllä haluaisin.
nimenomaan lukee nimellä.
Tulevat ihan automaattisesti tulostettavina... 2v. tästä taaksepäin ja tulosta... 😃
Minulla työkaveri puhui miehestäni hänen etunimellään. Miehen puhuttelunimi on hänen toinen nimi eli itse en koskaan käytä etunimeä ja harvoin puhun koko miehestäni. Niin en sitten tiedä, mistä työkaveri nimen tietoonsa oli saanut. voin vain arvata. Miehen ensimmäinen nimi on sama kuin työkaverin pojan nimi.
Saa asiakas ne! Minä olen saanu kaikki hoitajat ja lääkärit koko nimet.
Voi kuinka vähän tiedätkään asioista. Ensinnäkin potilastietoja säilytetään vähintään 12 vuotta sun kuolemasta, joten vaikka hävittäminen tehtäisiin kaatopaikalle kippaamalla, niin sinne päätyisi vain jo kuolleiden papereita. Toiseksi missään ei potilasasiakirjoja hävitetä noin.