Aion tilata lokitiedot koskien omaa potilashistoriaani. Kuinkahan moni kyläläisistä kärähtää?
Kommentit (80)
Meillä työnantaja seuraa tietojen käyttöä. Onko joku käyny katsomassa tietoja mitkä ei oo tarpeen nähdä.
Vierailija kirjoitti:
"Tytti" kirjoitti:
Soitin iäkkään isäni asioissa hänen omahoitajalleen Järvenpään terveyskeskukseen. Otettuani lokitietoni
ulos, huomasin, että kyseisen hoitajan nimi komeili lokitiedoissani. Hänellä ei ole koskaan ollut hoitosuhdetta minuun. Kellonaika ja päivämäärä täsmäsivät: hän oli siirtynyt katsomaan tietojani heti puhelun jälkeen. Kun kysyin asiasta omalääkäriltäni, hän sanoi, että hoitajat kirjautuvat soittajan potilastietoihin hyvin nopeasti puhelun alettua. Tämä selitys ei kuitenkaan vakuuttanut minua. Jos esittelen puhelun alussa itseni ja kerron soittavani isäni puolesta, miten ihmeessä hoitaja voi käsittää asian niin, että hänen on kirjauduttava minun tietoihini. Ja kirjautuminen oli tapahtunut puhelumme jälkeen. Eli kyseessä oli selvä urkinta.Toinen tapaukseni koskee erästä seurakuntamme jäsentä, joka on katsellut sekä minun että muiden seurakunnan jäsenten tietoja. Hän on jopa tullut kertomaan joillekin, että kuule kun sinulla on se ja se sairaus, niin saisit sairauteesi apua siitä ja siitä. Voiko ihmisen uteliaisuudella olla rajoja!
Pitäisiköhän skannata kuva omasta "alakerrasta" ja laittaa kehystettynä menemään näille urkkijoille. Ja saatteeksi teksti: Tutki siitä!
Taidatpa puhua paskaa. Miten seurakunnasta olisi muka pääsy potilastietoihin?
Haloo, tämä henkilö on töissä terveydenhuollossa. Lähtökohtaisesti voidaan olettaa, että mikäli tunnet tai tiedät jonkun terveydenhuollossa työskentelevän, on hän joskus katsellut tai tulee katselemaan sinunkin tietojasi. Tekisi mieli ottaa uudestaan lokitiedot ulos mutta suoraan sanottuna pelottaa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten hysteerisiä ihmiset ovat näistä potilastietojärjestelmistä. Nyt katseluista jää sentään merkintä ja urkkiat jäävät kiinni. Ennenvanhaan niitä potilaskansioita lueskeltiin huvikseen eikä kukaan jäänyt kiinni.
Joo, mutta ennen niitä pystyi lukemaan vain siinä paikassa, jossa potilas oli käyny.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa miten hysteerisiä ihmiset ovat näistä potilastietojärjestelmistä. Nyt katseluista jää sentään merkintä ja urkkiat jäävät kiinni. Ennenvanhaan niitä potilaskansioita lueskeltiin huvikseen eikä kukaan jäänyt kiinni.
Luetaan niitä potilastietoja edelleenkin huvikseen. Urkkija saa tyydytystä tutkiessaan ja pohtiessaan muiden asioita. Asia ei moneltakaan urkkijalta jää yhteen kertaan vaan helposti muodostuu tavaksi. Kohteita voi olla kymmeniä, satoja. Sehän on kyttäämistä, stalkkaamista.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka puolustelevat ja vähättelevät urkintaa tekipä sitä sitten NSA, valtiot, yritykset tai yksittäiset henkilöt. Sanotaan, ettei minulla ole mitään salattavaa. Jos teillä ei ole mitään salattavaa, niin julkaiskaa omat potilas- ja tilitietonne, päättötodistuksenne, verotietonne, tieto kuukautisistanne sekä gynekologisista tarkastuksistanne kuluneen vuoden ajalta, kirjeenne, sähköpostinne ja alastonkuvanne sekä kumppaninne sanoinkuvaamattoman koko facebookissa ja antakaa yleisön päättää, oliko teillä jotain salattavaa.
Olin töissä psyk.osastolla toimistossa. Luin aikani kuluksi ja kiinnostuksestani ihan uskomattomia sairaskertomuksia ja ihmisten perhe-helvetristä. Eipä tuntuneet omat ongelmat enää niin isoilta ollenkaan. Ei mua niiden nimet kiinnostanut vaan ne jutut.
Jaa näinkö on tarkkaa. Pitääkö alkaa odotteleen kutsua laitokselle.
Olin työkkärissä töissä. Luin kaikkien pikkujulkkisten tiedot mitä oli,kaikkien rikollisten mitä löytyi, kaikki tutut ja kaikki työkaverit. Ihan huvikseni.
Vielä yksi esimerkki: Olen hyvin privaatti henkilö. En ole somessa enkä jakele tuttaville, tuntemattomille tai edes sukulaisilleni intiimejä asioitani. Kuitenkin yksi sisaruksistani tuli lipsauttaneeksi minulle jotain, joka liittyi muksujen saantiin. Ihmettelin, miten hän saattoi tietää ko. asian, kunnes sain kuulla hänen ex-hoitonsa olleen töissä Hyvinkään synnytyssairaalassa. Eli näin ne ihmisten yksityisasiat leviää. Urkkija on aina urkinnan kohteelle jollain tavalla tuttu tai tietää kohteen. Itse en ole koskaan henkilökohtaisesti tavannut tuota Hyvinkään sairaalan työntekijää. Tästä voi päätellä sen, että hän on urkkinut tai ainakin yrittänyt urkkia jokaista perheenjäsentämme koskevat tiedot. Hän myös rikkoi salassapito- ja vaitiolovelvollisuuden ilmaisemalla minusta urkkimansa tiedot veljelleni.
Urkkija voi siis olla koulu-, opiskelu- tai työkaverisi, naapurisi, joku sinun tai lastesi harrastuksista, entinen heilasi tai tämän kumppani, sukulaisesi tuttava/kumppani, sukulaisesi, joku tuttavasi tai tämän tuttava/perheenjäsen jne, jne. Eli kuka vaan. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Lokitietojen tarkistaminen kannattaa. Ne voi pyytää useamman vuoden ajalta. Jos lokitietoja ei saa, on tällaisesta putiikista ilmoitettava Valviraan. "Vuodesta 2014 lähtien jokaisessa potilastietojärjestelmässä on pitänyt olla ominaisuudet, jolla lokitiedot kerätään. Jos järjestelmät eivät ole lainmukaisia, on Terveydenhuollon valvontaviraston eli Valviran ryhdyttävä toimiin vaikka uhkasakoin." Yle
"Tytti" kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetaan niitä potilastietoja edelleenkin huvikseen. Urkkija saa tyydytystä tutkiessaan ja pohtiessaan muiden asioita. Asia ei moneltakaan urkkijalta jää yhteen kertaan vaan helposti muodostuu tavaksi. Kohteita voi olla kymmeniä, satoja. Sehän on kyttäämistä, stalkkaamista.
En ymmärrä näitä ihmisiä, jotka puolustelevat ja vähättelevät urkintaa tekipä sitä sitten NSA, valtiot, yritykset tai yksittäiset henkilöt. Sanotaan, ettei minulla ole mitään salattavaa. Jos teillä ei ole mitään salattavaa, niin julkaiskaa omat potilas- ja tilitietonne, päättötodistuksenne, verotietonne, tieto kuukautisistanne sekä gynekologisista tarkastuksistanne kuluneen vuoden ajalta, kirjeenne, sähköpostinne ja alastonkuvanne sekä kumppaninne sanoinkuvaamattoman koko facebookissa ja antakaa yleisön päättää, oliko teillä jotain salattavaa.
Tuohon listaan voisi lisätä myös, että julkaiskaa myös kaikki nimettömänä nettiin suoltamasi kirjoitukset viimeisen vuoden ajalta. Myös kaikki nettisivut, joilla olet surffaillut.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä psyk.osastolla toimistossa. Luin aikani kuluksi ja kiinnostuksestani ihan uskomattomia sairaskertomuksia ja ihmisten perhe-helvetristä. Eipä tuntuneet omat ongelmat enää niin isoilta ollenkaan. Ei mua niiden nimet kiinnostanut vaan ne jutut.
Näyttää tämä urkinta olevan todella suuren luokan ongelma. Ihmettelen myös sitä, kun terveydenhuollon henkilöstö väittää suorastaan nääntyvänsä työtaakkansa alle. Kiire on valtaisa! Jäisiköhän sille varsinaiselle työnteolle enemmän aikaa, jos pitäytyisi omissa työtehtävissään, joihin ei kuulu urkinta tai netin selailu. Niin, olen nähnyt kuinka terveyskeskuksessa ilmoittautumispisteellä hoitajat surffaavat netissä työajalla. Kannattaa siellä Järvenpään terveyskeskuksessa pitää ne pömpelin sälekaihtimet kiinni, ettei odotustilaan ja käytävälle näy lusmuilu. Olisi jonotkin nopeammin purettu, kun henkilökunta tekisi työnsä. Siitä heille kuitenkin maksetaan - ei ilokaasun pössyttelystä, lääkevarkauksista, potilaiden pahoinpitelystä, yleisestä vittupäämäisyydestä, urkinnasta ja juoruamisesta.
Itse tarkistan lokitiedot parin vuoden välein. Aina ovat tulleet tuosta vain muutamassa päivässä. Ja kyllä vain, tiedoissa näkyy tarkasti jokainen yksityiskohta: päivämäärä, kellonaika sekunnilleen, koneen tunniste jotta voidaan tarkasti yksilöidä missä ja miltä koneelta tietoja on katsottu, ohjelma/ jokainen yksittäinen toiminto esim "kopiointi" sekä "otsikko"mitä tietoja jokainen yksittäinen katsottu sivu sisältää. Lokiin tulee jokaiseen kirjautumiseen automaattinen tunniste onko katsojalla voimassaolevaa potilassuhdetta vai ei ja jos ei niin ohjelma on pyytänyt erikseen syytä: jos käyttäjä on antanut erikseen syyn niin se ilmoitettu syy näkyy. Henkilön nimi joka tietoja katsoi näkyy sekä minkä erikoislääkärialan tietojen katseluoikeus hänellä on esim kirurgia, sisätaudit jne. Jopa tekstinkäsittelijät eritellään. Joten kannattaa tilata niitä lokitietoja ja laittaa jokainen urkkija vastuuseen. Itse olen tehnyt luovutuskiellot joka paikkaan joten jos minun tietojani luvatta luetaan niin ihan varmasti laitan luvattoman urkkijan siitä vastuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatria on todellinen häpeäpilkku suomalaisessa terveydenhuollossa. Todellinen suojatyöpaikka kaikkein epäpätevimmille "lääkäreille" ja "lähihoitajille- ja hoitajille". Juuri tällä tavalla psykiatriassa ajatellaan ja toimitaan: millään ei ole mitään arvoa tai merkitystä, kaikkein vähiten sillä potilaalla.
Ei ole iso homma.
Katso ruudulta.
Onhan tuollainen vainoharhaisuus vähän överiä :o Olen sh eikä kyllä koskaan ole tullut edes mieleeni ,että olisin avannut kenenkään tietoja asiattomasti ;ei edes exän tms.Kyllä me hoitajat olemme kuitenkin selväjärkisiä ja siksi toisekseen siinä omassa työssäkin ihan riittävästi haasteita ottaa selville työn puolesta tietoja potilaiden aikaisemmasta tautihistoriasta!
Just näin, eikä kyllä muistu edes mieleeni, koska hoitaja olisi moisesta urkinnasta kiinni jäänyt. Johan siinä olis iltapäivälehdet revenneet liitoksistaan : D Muista ammattiryhmistä kyllä muistan lukeneeni.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ne potilaskansiot kun olivat vaan ihan paperiversioina, niin kuka vaan niitä saattoi lueskella..
... etenkin kun ne päätyivät kaatoipaikoille sellaisenaan. Edelleen niitä voi sieltä haeskella.
Vierailija kirjoitti:
Just näin, eikä kyllä muistu edes mieleeni, koska hoitaja olisi moisesta urkinnasta kiinni jäänyt. Johan siinä olis iltapäivälehdet revenneet liitoksistaan : D Muista ammattiryhmistä kyllä muistan lukeneeni.
Eihän lääkärikään jää kiinni jos tappaa potilaan, koska kaikki perustuu siihen mitä kirjaat systeemiin. Pitää ola todella tyhmä jos kirjaa omat töppäilynsä.
Muakin kiinnostaa miten ne voi tilata?
Vierailija kirjoitti:
Tajusin vasta tätä ketjua lukiessani että taloyhtiössämme asuva kaupungin sairaanhoitaja on todennäköisesti tutkinut naapuruston potilastiedot. Hän on pitkään häiriköinyt ja asuntoa ollaan ottamassa häneltä yhtiön haltuun, tätä käsittelevissä kokouksissa hän on piikitellyt eri naapureitaan sellaisin sanankääntein jotka nyt tajusin yhdistää näiden naapureiden sairaushistoriaan, omaanikin.
No mutta tuossahan on teillä todellisen jättipotin tilaisuus.
Siltä sairaanhoitajalta hommaatte kerralla asunnon alta ja työpaikasta varoituksen tai parhaassa tapauksessa potkut. Panet vielä sen miestä, niin alkaa olla ihmisen elämä laitettu kerralla uuteen kuosiin!
Ennen vanhaan ne potilaskansiot kun olivat vaan ihan paperiversioina, niin kuka vaan niitä saattoi lueskella..