Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kouluhiihto

Vierailija
08.01.2013 |

Meillä ei ole lapset ikinä tykänneet hiihtää, rahaa vaan menee välineisiin, kun koulussa on pakko olla ne. Huomenna klo 8 Halpa-Halliin ostamaan monoja, kun entiset on hukassa.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmaiseksi vain hiihtoa ja luistelua (tai sitten kävelyä).

Eli jos päätyy köyhäksi ihmiseksi, niin hyvä, että koulussa opetetaan, miten pitää kuntoa yllä ilmaiseksi talvisinkin.

Vierailija
62/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena todella huono kaikessa liikunnassa (myös hiihto), johtuen pääosin siitä, että omat vanhempani eivät koskaan vieneet minua kokeilemaan mitään urheilua, koska eivät pitäneet sitä tärkeänä. Se söi kovasti itsetuntoa ja koulun liikuntatunneista jäi suuret traumat aikuisikään saakka. Omien lasten kanssa päätin, että tutustutan heidät pienestä saakka vähintään näihin koulun liikuntamuotoihin. Minulla onkin ollut onni ja ilo nähdä, kuinka lapseni nautttivat liikunnasta. Lapsen itsetunto kasvaa silmissä aina kun he oppivat uutta (toki sama muidenkin taitojen kanssa, ei pelkästään liikunta). Parasta tässä on, että olen itsekin oppinut pitämään liikunnasta, omistan sukset ja luistimet ja varsinkin hiihtämisestä on tullut oma lempilaji. Ei pitäisi siirtää omia negatiivisia ajatuksia lapsiin, lapset pitävät kaikesta uuden oppimisesta, jos aikuiset (vanhemmat) vain antavat heille siihen mahdollisuuden).

eikä vanhemmista. Meillä ainakin on sukset koko talven tyrkyllä sen kun hiihtää (kun ne kerran on pakko ostaa, niin soisin että käytettäisi) mutta eivät lähde muuta kuin pakolla koulussa. Ei ole sitä innostusta, kun motoriikka on huonoa, eikä sovi hiihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun skidit hiihtää ihan intona ja futaharkat peruutin että pääsee luistelemaan, ne voi luistella esim 3 tuntia putkeen (9 ja 10 v)

Näin meillä maalla

Vierailija
64/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muutakin ulkolajeja kuin hiihto ja luistelu.

Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että jos SINÄ noista nautit, naapuri ei välttämättä.

En mitenkään estä lapsia nauttimasta talvesta ja liikunnasta, mutta se ei tarkoita, että heidän pitää hiihtää tuntitolkulla hiihtovimmaisten hullujen keskellä.

Hiihtää voi alle tunninkin kerrallaan ja pysyä poissa hullujenhuoneen ladulta.

Vierailija
65/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lapsena todella huono kaikessa liikunnassa (myös hiihto), johtuen pääosin siitä, että omat vanhempani eivät koskaan vieneet minua kokeilemaan mitään urheilua, koska eivät pitäneet sitä tärkeänä. Se söi kovasti itsetuntoa ja koulun liikuntatunneista jäi suuret traumat aikuisikään saakka. Omien lasten kanssa päätin, että tutustutan heidät pienestä saakka vähintään näihin koulun liikuntamuotoihin. Minulla onkin ollut onni ja ilo nähdä, kuinka lapseni nautttivat liikunnasta. Lapsen itsetunto kasvaa silmissä aina kun he oppivat uutta (toki sama muidenkin taitojen kanssa, ei pelkästään liikunta). Parasta tässä on, että olen itsekin oppinut pitämään liikunnasta, omistan sukset ja luistimet ja varsinkin hiihtämisestä on tullut oma lempilaji. Ei pitäisi siirtää omia negatiivisia ajatuksia lapsiin, lapset pitävät kaikesta uuden oppimisesta, jos aikuiset (vanhemmat) vain antavat heille siihen mahdollisuuden).

eikä vanhemmista. Meillä ainakin on sukset koko talven tyrkyllä sen kun hiihtää (kun ne kerran on pakko ostaa, niin soisin että käytettäisi) mutta eivät lähde muuta kuin pakolla koulussa. Ei ole sitä innostusta, kun motoriikka on huonoa, eikä sovi hiihtoon.

Vierailija
66/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla millään tunnilla mitä inhoatte. Ap aloitti ketjun koululiikunnasta.

kommentoin sitä, joka väitti,että ne jotka eivät hiihdä tai luistele talvisin, ovat laiskoja sohvaperunoita. Tiedän kyllä, mitä aloitus koski. Hiihto ja luistelu eivät ole mitään pakollisia saati tarpeellisia, hieman menee ohi jos aletaan niitä vertailemaan matematiikan kanssa.

Vierailija
67/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä muutakin ulkolajeja kuin hiihto ja luistelu.

Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että jos SINÄ noista nautit, naapuri ei välttämättä.

En mitenkään estä lapsia nauttimasta talvesta ja liikunnasta, mutta se ei tarkoita, että heidän pitää hiihtää tuntitolkulla hiihtovimmaisten hullujen keskellä.

Vierailija
68/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä ottaa koville kun omat kakarat eivät osaa edes hiihtää tai luistella.

En minäkään osaa esim. koripalloa tai lasketella. Saati aitajuoksua! Mitä kaikkea olisi pakko osata?

Kyse on siitä mitä koulussa opetetaan. Ihan yks hailee mitä vapaa-ajalla teette.

miksi olisi pakko hiihtää tai luistella, edes koulussa? Meidän lapsilla on onneksi vaihtoehdot tai lainavarusteet, mikä ei ole ollut ongelma. Hiihto ja luistelu eivät ole mikään "must" juttu noiden lasten elämässä, edes kavereiden kesken.

Vierailija
69/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla millään tunnilla mitä inhoatte. Ap aloitti ketjun koululiikunnasta.

kommentoin sitä, joka väitti,että ne jotka eivät hiihdä tai luistele talvisin, ovat laiskoja sohvaperunoita. Tiedän kyllä, mitä aloitus koski. Hiihto ja luistelu eivät ole mitään pakollisia saati tarpeellisia, hieman menee ohi jos aletaan niitä vertailemaan matematiikan kanssa.

Mun mielestä monipuolinen liikunta on matikkaa tärkeämpi! Kyllä siihen kuuluu myös hiihto ja luistelu!

Vierailija
70/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla ilmoitettiin että on kiire ostaa sukset ja monot, koska ensi viikolla (ja vain ensi viikolla) on hiihtoa. Seuraavalla viikolla on sitten varmaan jotain muuta monipuolista liikuntaa ja siihen ostetaan omat kamat. Sitä seuraavalla viikolla monipuolisen liikunnan nimissä ostetaan seuraavat kamat.

Tottahan sitä nyt jokainen perhe ostaa seuraavan viikon liikuntatunteja varten kalliit kamat jotka menevät pieneksi ennen seuraavan vuoden vastaavaa viikkoa.

Vierailija
71/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä monipuolinen liikunta on matikkaa tärkeämpi! Kyllä siihen kuuluu myös hiihto ja luistelu!

"talviurheilulajeja", lapsilla on ollut ihan muutenkin tarpeeksi puuhaa koulun liikuntatunneilla talvisin (sisälajeja + mäenlaskut, suunnistukset ja uinnit). Ei kai sitä aina ole pakko römytä hangessa? Sitä liikuntaa ja liikkumista voi harrastaa kaiket vapaa-ajat, joten minun mielestä taas se matematiikka on KOULUSSA tärkeää. Onhan se tietysti kurja, jos vanhemmat eivät tosiaan ohjaa lapsiaan liikkumaan, ainoastaan koulu ja vaan pleikka, tietokone ja tv toimii viihdykkeinä.

Vierailija
72/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla kaikille koulun liikuntatunneilla? Mikähän laji se mahtaa olla ja ihanko ilmaiset välineet siihen on? Älä jaksa jauhaa paskaa, ei sulla ole edes mitään sanottavaa eli mikä se lajisi on?

Olenko muka sanonut,että esim. jalkapalloa (mainitsin toisessa viestissä) pitäisi olla koulussakin liikuntatunneilla? EN sanonut mitään sellaista. :D Onneksi lapsilla on hyvä opettaja, joka keksii lapsille monipuolista tekemistä, heillä on aina todella hauskaa liikuntatunneilla.

Mikä ihme hiihto-fanaatikko olet kun pitää noin kiihkeästi..jauhaa pa*kaa? :D

tekemiseen liikuntatunneilla :)

Vierailija
73/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"talviurheilulajeja", lapsilla on ollut ihan muutenkin tarpeeksi puuhaa koulun liikuntatunneilla talvisin (sisälajeja + mäenlaskut, suunnistukset ja uinnit). Ei kai sitä aina ole pakko römytä hangessa? Sitä liikuntaa ja liikkumista voi harrastaa kaiket vapaa-ajat, joten minun mielestä taas se matematiikka on KOULUSSA tärkeää. Onhan se tietysti kurja, jos vanhemmat eivät tosiaan ohjaa lapsiaan liikkumaan, ainoastaan koulu ja vaan pleikka, tietokone ja tv toimii viihdykkeinä.

Meillä hiihtäen. Hangessa ei tarvi römytä, mutta ULKOILLA kyllä pitää.

Vierailija
74/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahtia, milloin on sopiva sää viedä lapset silloin hiihtämään (ei liian kylmä, ei liian tuulista, ei sadetta), auttaa noin kahdellekymmenelle monot jalkaan, jonka jälkeen monojalat suksiin, roudata taidoiltaan hyvin epätasainen ekatokaluokkalaisten poppoo hiihtoladulle ja hiihdättää heitä siellä, tsempata, psyykata ja hymyillä ja sitten saatella koko porukka taas koululle, auttaa sukset jaloista pois ja sisälle ahtaisiin tiloihin säilöön, niin olette hyvin väärässä.

Mutta opetussuunnitelma määrää näin ja jos ope ei tätä tee, syyllistyy hän virkavirheeseen.

T. Ope

Vierailija
75/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahtia, milloin on sopiva sää viedä lapset silloin hiihtämään (ei liian kylmä, ei liian tuulista, ei sadetta), auttaa noin kahdellekymmenelle monot jalkaan, jonka jälkeen monojalat suksiin, roudata taidoiltaan hyvin epätasainen ekatokaluokkalaisten poppoo hiihtoladulle ja hiihdättää heitä siellä, tsempata, psyykata ja hymyillä ja sitten saatella koko porukka taas koululle, auttaa sukset jaloista pois ja sisälle ahtaisiin tiloihin säilöön, niin olette hyvin väärässä.

Mutta opetussuunnitelma määrää näin ja jos ope ei tätä tee, syyllistyy hän virkavirheeseen.

T. Ope

Vanhempana kuitenkin pitäisin "pakkohiihdon" ohjelmassa mieluummin kuin "pakkouskonnon", jolla ei ole hevonpenninvertaa mitään arvoa (muuta kuin uskovaisille).

Vierailija
76/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei mikään ihme. Hiihtohan on täysin välineurheilua ja jos perheessä ei muuten harrasteta hiihtoa niin voi olla melko varma, että sukset ei sitten pidä eikä luista ja niiltä muutamilta koulun hiihtokerroilta saa lähimmä kammon hiihtoa kohtaan, ei mitään hiihtoinnostusta.

Omat lapsemme harrastavat kaikki kilpahiihtoa, mutta olen silti sitä mieltä, että pelkästään koulun liikkatunteja varten ei kannata suksia hankkia.

Joku kyseli vaihtoehtoisia talviurheilulajeja. Mieleen tulee heti lumikenkäily, joka on loistavaa kunnonkohotusta ja siitä kiva laji, että varusteita ei tarvi samalla tavalla huoltaa kukn suksia. Kouluun voisi ostaa lumikenkiä ja niitä voisivat kaikki vuorollaan käyttää. Niihin ei tarvi mutään erityiskenkiä.

Vierailija
77/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat ihan hullua porukkaa, tämäkin ketju sen todistaa. Jos itse tykkäät hiihtämisestä, niin voitko uskoa että aivan kaikki eivät siitä tykkää?

Minä olen inhonnut hiihtoa aivan pienestä pitäen, ja meillä kyllä kannustettiin liikkumaan, suksillekin laitettiin heti kun pystyssä pysyttiin. Silti olin aivan surkea hiihtäjä, se tuntui aina pahalta ja oli todella epämukavaa.

Koulussa olisin vielä muuten kestänyt hiihtotunnit, mutta eihän meitä edes opetettu hiihtämään. Laitettiin vain ladulle ja oletettiin että se on siinä. Ehkä jotain luisteluhiihtoa yritti opettaja kerran ala-asteen aikana näyttää. No se luisteluhan sujui tosi hyvin perinteisillä suksilla ja ankkamonositeillä....

Kerran mentiin laskemaan pitkää ja jyrkkää mäkeä suksilla. Sanoin opettajalle että minua pelottaa sillä en hallitse suksia hyvin. Ope sanoi että höpö höpö, ei voi käydä kuinkaan ja lähes tulkoon työnsi minut mäkeen. Lensin täydessä vauhdissa nurin ja jäi sentistä kiinni etten seivästänyt itseäni suksisauvalla.

Joka vuosi oli koulussa hiihtokilpailu. En halunnut osallistua koska tiesin että olisin kuitenkin ollut viimeisten joukossa. Osallistumispakkoa ei ollut, mutta ne jotka eivät osallistuneet kilpailuun, joutuivat hiihtämään saman matkan kaksi kertaa. Eli tuplaten kilpailijoihin verrattuna, tosi reilua.

Luistelusta, lumikenkäkävelystä, mäenlaskusta muuten kuin suksilla jne. olen kuitenkin aina tykännyt, eikä hiihtotunnitkaan saaneet tapettua liikunnan iloa vaikka aika lähellä se oli. Voin silti uskoa että on ihmisiä jotka eivät vaikkapa luistelusta pidä, enkä ole hurmostilassa tyrkyttämässä sitä kaikille niin kuin hiihtäjät omaa lajiaan.

Nytkin ottaa pattiin se, että kunnassamme kaikki lenkkipolut on vedetty laduksi, jonne muilla kuin hiihtäjillä ei ole asiaa. Talvellahan ei siis lenkkeillä eikä lenkitetä koiria. Niitä lenkkipolkuja on monta kymmentä kilometriä pelkästään meidän kaupunginosassa, mutta vain noin 500 metriä on jätetty lenkkeilijöille, muut on latuna. Onpa kiva joutua kulkemaan aina samaa autotien laitaa koiran kanssa, tai juoksulenkillä. Ihan kuin ei voitaisi muutamaa reittiä tehdä muillekin urheilijoille.

Suksille täällä pinkaistaan heti kun ensilumi tulee, mitä väliä siitä että hiekka paistaa lumen läpi. Keväällä hiihtäjät jatkavat sivakointiaan, vaikka ladussa on vähän väliä metrin, parin pätkiä kun lumi on kokonaan sulanut ja tilalla on pelkkää pururataa.

Vierailija
78/84 |
08.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka ketään ei kiinnosta muiden kokemukset, niin samoin minä inhosin koulussa hiihtoa. Aloin hiihtää uudelleen lasten synnyttyä, ja meillä on tosi hauskaa suksilla. Hiihto kuuluu talviliikuntaan, vaikka kaikki siitä ei tykkääkään. Onneksi omat lapseni tykkäävät hiihtää koulussaKIN. Meillä on lähimetsässä myös "oma lenkkipolku", missä myös lumikenkäillään.

ovat ihan hullua porukkaa, tämäkin ketju sen todistaa. Jos itse tykkäät hiihtämisestä, niin voitko uskoa että aivan kaikki eivät siitä tykkää?

Minä olen inhonnut hiihtoa aivan pienestä pitäen, ja meillä kyllä kannustettiin liikkumaan, suksillekin laitettiin heti kun pystyssä pysyttiin. Silti olin aivan surkea hiihtäjä, se tuntui aina pahalta ja oli todella epämukavaa.

Koulussa olisin vielä muuten kestänyt hiihtotunnit, mutta eihän meitä edes opetettu hiihtämään. Laitettiin vain ladulle ja oletettiin että se on siinä. Ehkä jotain luisteluhiihtoa yritti opettaja kerran ala-asteen aikana näyttää. No se luisteluhan sujui tosi hyvin perinteisillä suksilla ja ankkamonositeillä....

Kerran mentiin laskemaan pitkää ja jyrkkää mäkeä suksilla. Sanoin opettajalle että minua pelottaa sillä en hallitse suksia hyvin. Ope sanoi että höpö höpö, ei voi käydä kuinkaan ja lähes tulkoon työnsi minut mäkeen. Lensin täydessä vauhdissa nurin ja jäi sentistä kiinni etten seivästänyt itseäni suksisauvalla.

Joka vuosi oli koulussa hiihtokilpailu. En halunnut osallistua koska tiesin että olisin kuitenkin ollut viimeisten joukossa. Osallistumispakkoa ei ollut, mutta ne jotka eivät osallistuneet kilpailuun, joutuivat hiihtämään saman matkan kaksi kertaa. Eli tuplaten kilpailijoihin verrattuna, tosi reilua.

Luistelusta, lumikenkäkävelystä, mäenlaskusta muuten kuin suksilla jne. olen kuitenkin aina tykännyt, eikä hiihtotunnitkaan saaneet tapettua liikunnan iloa vaikka aika lähellä se oli. Voin silti uskoa että on ihmisiä jotka eivät vaikkapa luistelusta pidä, enkä ole hurmostilassa tyrkyttämässä sitä kaikille niin kuin hiihtäjät omaa lajiaan.

Nytkin ottaa pattiin se, että kunnassamme kaikki lenkkipolut on vedetty laduksi, jonne muilla kuin hiihtäjillä ei ole asiaa. Talvellahan ei siis lenkkeillä eikä lenkitetä koiria. Niitä lenkkipolkuja on monta kymmentä kilometriä pelkästään meidän kaupunginosassa, mutta vain noin 500 metriä on jätetty lenkkeilijöille, muut on latuna. Onpa kiva joutua kulkemaan aina samaa autotien laitaa koiran kanssa, tai juoksulenkillä. Ihan kuin ei voitaisi muutamaa reittiä tehdä muillekin urheilijoille.

Suksille täällä pinkaistaan heti kun ensilumi tulee, mitä väliä siitä että hiekka paistaa lumen läpi. Keväällä hiihtäjät jatkavat sivakointiaan, vaikka ladussa on vähän väliä metrin, parin pätkiä kun lumi on kokonaan sulanut ja tilalla on pelkkää pururataa.

Vierailija
79/84 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodin EI TARVITSE ostaa hiihto/luistelutarvikkeita kouluun !!! Suomessa koulu on ilmainen. TAJUTKAA jo idiootit

Jos joidenkin mummojen mielestä hiihto on kivaa, niin kaikkien ei tarvitse siitä tykätä

Meidän lapsilla EI OLE suksia eikä monoja. Heillä on lumilaudat. Miksi koulussa ei lasketella ?

Vierailija
80/84 |
09.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavat kamalasti eikä niillä tee mitään, kun harva muksu nykypäivänä lähtee vapaa-ajallaan hiihtämään muutenkaan. Luistimet ovat vielä fiksu hankinta mielestäni ja ne kannattaakin olla omana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän