Voisitko naida oman serkkusi?
Kuulin äskettäin eräs tuttavani on serkkunsa kanssa naimisissa ja lapsiakin jo on. Eivät siitä kyllä yleisesti huutele itsekään.
En arvostele ketään mutta en voinut sille mitään kun ajattelen menisinkö itse oman serkkuni kanssa, ajatuskin on liian ällöttävä. Tulisi vähän outoja sukulaisuussuhteitakin. Voisitko sinä mennä?
Kommentit (211)
Serkkunsa kanssa saa mennä naimisiin, vaikka joku muuta väitti. Ei ole liian läheistä sukua ja eiköhän se tarkoita silloin myös perillisiä ajatellen, että ei ole riskiä. Mua ei ainakaan kiinnosta. Mut eikös se niin mene, mitä serkumpi, sitä herkumpi? Heh. Tunnen ihmisiä, jotka ovat/ovat olleet serkkujensa kanssa naimisissa ja lapsiakin on. En tunne kun yhden mies puolisen serkkuni ja muita varmaan kymmentä en ole edes nähnyt. Asuvat kyllä 30km säteellä, joten mistäs sitä tietää onko serkku tullut tänne kylille hillumaan ja yrittänyt herutella (mutta huonolla menetyksellä, kun ei ole tultu kenenkään matkaan lähdettyä). Onhan se hieman vieras ajatus itselleen, mutta me eletään täällä vaan kerran ja jos serkukset tuntevat toisiaan kohtaa niin suurta rakkautta, että haluavat naimisiin niin ei muuta, kun onnea liitolle, olkaa onnellisia ja nauttikaa. Laitonta se ei ole missään määrin.
En vaikka laki sallisikin. En edes siinä tilanteessa, että serkku ei olisi geneettisesti sukua (adoptio tms.).
Periaatteessa minulla ei ole mitään sitä vastaan, mutta yksikään serkkuni ei ole tarpeeksi kiinnostava, jotta niin tekisin.
Vierailija kirjoitti:
naimisiin en kyllä menisi.
ps. Kaikki ei tunne serkkujaan, tietämättäänkin voi seurustella serkkunsa kanssa
Aika kummallista seurustelua, jos koskaan ei tule puhetta isovanhemmista ja muista sukulaisista. Tällöin serkkuus tulee huomatuksi. Vai tarkoitatko pikkuserkkuja tai pikkupikkuserkkuja tai vieläkin kaukaisempia?
Vierailija kirjoitti:
En tunne kun yhden mies puolisen serkkuni ja muita varmaan kymmentä en ole edes nähnyt. Asuvat kyllä 30km säteellä, joten mistäs sitä tietää onko serkku tullut tänne kylille hillumaan ja yrittänyt herutella (mutta huonolla menetyksellä, kun ei ole tultu kenenkään matkaan lähdettyä).
Minusta on ihan käsittämätöntä, ettei tiedä omia serkkujaan, varsinkin jos asuvat lähellä toisiaan. Ovatko vanhempanne riidoissa keskenään, vai miten voi olla mahdollista, etteivät he ole tapaa toisiaan lastensa läsnäollessa. Entäs isovanhemmat? Jos ette tunne serkkujanne, oletteko isovanhempiensa kanssa missään tekemisissä? Eikö mummolareissuilla koskaan tule mummon lapsia perheineen käymään, tai eikö mummo tai pappa koskaan heistä puhu tai näytä kuvia? Eikö teitä yhtään kiinnosta, millaisia serkkuja teillä on?
Ollaan säännöllisesti "yhteydessä"...
onko aloittajalla jokin pakkomielle asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne kun yhden mies puolisen serkkuni ja muita varmaan kymmentä en ole edes nähnyt. Asuvat kyllä 30km säteellä, joten mistäs sitä tietää onko serkku tullut tänne kylille hillumaan ja yrittänyt herutella (mutta huonolla menetyksellä, kun ei ole tultu kenenkään matkaan lähdettyä).
Minusta on ihan käsittämätöntä, ettei tiedä omia serkkujaan, varsinkin jos asuvat lähellä toisiaan. Ovatko vanhempanne riidoissa keskenään, vai miten voi olla mahdollista, etteivät he ole tapaa toisiaan lastensa läsnäollessa. Entäs isovanhemmat? Jos ette tunne serkkujanne, oletteko isovanhempiensa kanssa missään tekemisissä? Eikö mummolareissuilla koskaan tule mummon lapsia perheineen käymään, tai eikö mummo tai pappa koskaan heistä puhu tai näytä kuvia? Eikö teitä yhtään kiinnosta, millaisia serkkuja teillä on?
Isälläni oli kahdeksan isosisarusta,ikäero ensimmäiseen lähes 20 vuotta. Eivät olleet kovinkaan paljon tekemisissä joten en ole heihin tutustunut. Sisarussarjan nuoremmat tädit ja sedät sekä serkut tunnen, toisesta päästä en todellakaan. Jossain hautajaisissa joskus nähty.
Ja alkuperäiseen vanhaan kysymykseen. En usko että menisin tieten tahtoen naimisiin. Yhden serkun kanssa melkein päädyin sänkyyn, mutta tajusimme sukulaissuhteen viime hetkellä ja se lopahti siihen.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri henkilö, mutta mun serkut on selvästi mua vanhempia, isovanhemmat on kuolleet enimmäkseen kauan sitten, eikä vaan ole sellaista "kulttuuria" suvussa että nähtäisiin. Ei kaikissa perheissä vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonhan mä niistä valokuvia nähnyt, kun ovat olleet tyyliin 1-8v (osa vanhempia, jopa aikuisia). Mun mummini kuoli, kun olin lapsi ja isäni kun olin teini. Isäni puolen sukua en siispä tunne. Itse asuin paljon kauempana isäni suvusta, joten vietin siellä vain kesät ja olen aikuisiällä muuttanut seudulle, jonka lähistöltä isäni suku on lähtöisin.
Tuskin menisin naimisiin tai lisääntyisin (vaikkeivät riskit merkittäviä olekaan), mutta salassa voisin naida napsutella kyllä, jos olisi himottava serkku. Minulla ei todellisuussa ole yhtään serkkua.
Ei se serkkuus vielä mitään, mutta Suomessa on käsittääkseni edelleen poikkeusluvalla mahdollisuus naida myös sisaruksensa lapsi. Huh.
No hyi, en. Mitä kauempaa geenit sekoittuvat, sitä terveempiä jälkeläisiä on mahdollista saada. Oma suku on no-no.
Vierailija kirjoitti:
No hyi, en. Mitä kauempaa geenit sekoittuvat, sitä terveempiä jälkeläisiä on mahdollista saada. Oma suku on no-no.
Ei ole itseasiassa ihan noinkaan. "Ihanteellista" olisi kuulemma pariutua kolmannen serkkunsa kanssa. Kaivan linkin jos jaksan...
Moni tuntuu kuvittelevan, että serkusavioliittojen jälkeläiset ovat järjestään jotain kolmijalkaisia älykääpiöitä, mutta riskit ovat itse asiassa varsin vähäiset verrattuna ei-sukulaisten lapsiin.
Sukututkimusta tehdessä olen törmännyt tähän mennessä vain yhteen 1. polven serkusten avioliittoon. Säätyläisten piirissä tuo ei ollut ihan harvinaista joitakin vuosisatoja sitten.
Parasta perussuomalaista rovunjalostusta!
En missään nimessä, hyi kamala. Sukurutsausta.