Voisitko naida oman serkkusi?
Kuulin äskettäin eräs tuttavani on serkkunsa kanssa naimisissa ja lapsiakin jo on. Eivät siitä kyllä yleisesti huutele itsekään.
En arvostele ketään mutta en voinut sille mitään kun ajattelen menisinkö itse oman serkkuni kanssa, ajatuskin on liian ällöttävä. Tulisi vähän outoja sukulaisuussuhteitakin. Voisitko sinä mennä?
Kommentit (211)
en kyllä menis, ollaa nii läheisii suvun kans. en menis edes pikkuserkkuni kans.
No näihin olemassaoleviin serkkuihin en koskisi pitkällä tikullakaan (emme ole edes ystäviä), mutta serkkujen naimakaupat eivät minua mitenkään periaatteessa ällötä.
Geneettiset riskitkin pysyvät pieninä kunhan samaa ei harrasteta sukupolvesta toiseen.
Ei kyllä tulisi mieleeni..
tosin mun serkut on kaikki jo yli 50, lähemmäs 60.
Isäni oli ison perheen iltatähti, äidilläni ei sisaruksia ole.
Meillähän olisi sitten sama mummo, kyllä mummoa ainakin oksettaisi ajatus, niin minuakin, en ikinä voisi ja jos tätä jatkaisi taas omat lapset niin ei se ihan terveeltä kuulostaisi.
Luulisi sitä puolison löytyvän muualtakin kuin lähes omasta perheestä, meillä ainakin serkkuja pidetään rakkaina sukulaisina muttei sentään puolisoehdokkaina, ei edes puoliserkkuja.
killä voisin naida ja olenkin nainut kihlattua Riitta serkkua usean kerran koska asumme yhdessä, mutta lapsia emme ole tehneet
Serkumpi on herkumpi. Pätee kyllä. Itse haluaisin panna serkkuani joka on oikea namupala.
Hyi, en takuulla, ällöttävä ajatuskin. Kyllä luulisi puolison löytyvän jostain muualta ettei tarvitse sentään oman isän tai äidin sisarusten lapsia naida. Minulla on ihania serkkuja joita rakastan mutta en tosiaan siinä mielessä.
Lestadiolaissuvuissa on joskus käytännön pakko avioitua serkun kanssa, koska paikkakunnan kaikki lestadiolaiset saattavat olla samasta suvusta eikä maailmalle noin vain lähdetä.
jotain perinnöllistä sairautta sairastava tai vammainen lapsi, jos vanhemmat ovat sukulaisia. Ihan samoin se riski kyllä on myös pikkuserkuilla ja yleensä kaikilla samassa suvussa. Jos suvussa on joku piilevä perinnöllisen sairauden tai vamman aiheuttava geeni, niin tottakai se riski on suuri, jos sukulaiset alkavat lisääntyä. Vaikkapa nyt Agu-tauti. Molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan sen geeni ja sitten kun lapsi huonoksi onneksi saa molemmilta juuri tuon virheellisen geenin, hän sairastuu Agu-tautiin.
Mutta yhden serkkuni kanssa, meillä on ollut jostain 16-vuotiaista alkaen seksisuhde, kerran vuodessa. Nyt kummatkin ollaan naimisissa omilla tahoillamme, mutta kuitenkin jatkamme tätä joka juhannuksen serkkurakkauttamme. Tästä on tullut sellainen tapa, ja kielletty hedelmä meille.
oonkin ihmetellyt miks mä ainoana oon järkevä meidä suvun perillisissä.
jotain perinnöllistä sairautta sairastava tai vammainen lapsi, jos vanhemmat ovat sukulaisia. Ihan samoin se riski kyllä on myös pikkuserkuilla ja yleensä kaikilla samassa suvussa. Jos suvussa on joku piilevä perinnöllisen sairauden tai vamman aiheuttava geeni, niin tottakai se riski on suuri, jos sukulaiset alkavat lisääntyä. Vaikkapa nyt Agu-tauti. Molemmilla vanhemmilla sattuu olemaan sen geeni ja sitten kun lapsi huonoksi onneksi saa molemmilta juuri tuon virheellisen geenin, hän sairastuu Agu-tautiin.
Vai Agu-tautiin sairastuu. No se on ikävä minulle, sillä ei ole harmainta aavistusta että mitä pikkuserkkuni ovat edes nimeltään. Säkällä voisin olla sellaisen kanssa naimisissakin tietämättäni, sillä en ole nähnyt serkkujani ala-asteen jälkeen enkä puhunut niistä miehelleni eikä hän omistaan minulle, joten mistä sitä tietää vaikka sama serkku meillä olisikin! :D
Agu-tauti kyllä nyt alkoi pelottamaan. Tuleeko Agu ilmi Dna-testeissä vai tarviiko mennä erillisen Agu-testiin?!?
Agua! :(
Pyhä yksinkertaisuus!
Eihän serkun serkku ole sukua!
Voi jessus mitä tietämättömyyttä tässäkin keskustelussa esiintyy.
Väite, etteivät serkut ole liian läheistä sukua geneettisten sairauksien jatkumisen kannalta, on täyttä potaskaa. Miettikää esim. tietyistä Lähi-idän ja Afrikan maista tulleiden maahanmuuttajien keskuudessa esiintyviä perinteisiä serkusavioliittoja ja prosentuaalisesti (esim. suomalaisia) suurempaa sairastavuutta, joka johtuu rutsaamisen aiheuttamista geenivirheistä.
[/quote]
Säkällä voisin olla sellaisen kanssa naimisissakin tietämättäni, sillä en ole nähnyt serkkujani ala-asteen jälkeen enkä puhunut niistä miehelleni eikä hän omistaan minulle, joten mistä sitä tietää vaikka sama serkku meillä olisikin!
[/quote]
Edellisestä viestistä jäivät jostain syystä lainausmerkit pois aiemmasta kommentista. (Viimeinen lause.)
Pyhä yksinkertaisuus!
Eihän serkun serkku ole sukua!Voi jessus mitä tietämättömyyttä tässäkin keskustelussa esiintyy.
Väite, etteivät serkut ole liian läheistä sukua geneettisten sairauksien jatkumisen kannalta, on täyttä potaskaa. Miettikää esim. tietyistä Lähi-idän ja Afrikan maista tulleiden maahanmuuttajien keskuudessa esiintyviä perinteisiä serkusavioliittoja ja prosentuaalisesti (esim. suomalaisia) suurempaa sairastavuutta, joka johtuu rutsaamisen aiheuttamista geenivirheistä.
Säkällä voisin olla sellaisen kanssa naimisissakin tietämättäni, sillä en ole nähnyt serkkujani ala-asteen jälkeen enkä puhunut niistä miehelleni eikä hän omistaan minulle, joten mistä sitä tietää vaikka sama serkku meillä olisikin!
En yleensäkään tykkää itseni näköisistä miehistä. Kyllä se on totta, että lapsen isäksi pitää valita geeneiltään itsestä mahdollisimman erilainen; Tulee sitten kauniita lapsia.
Edellisestä viestistä jäivät jostain syystä lainausmerkit pois aiemmasta kommentista. (Viimeinen lause.)
Pyhä yksinkertaisuus!
Eihän serkun serkku ole sukua!Voi jessus mitä tietämättömyyttä tässäkin keskustelussa esiintyy.
Afrikkalaisten sairaudet johtuu aivan muista syistä kuin siitä että heillä on saman suvun kanssa lapsia. Eikä niillä ole juurikaan enempää sairauksia kuin suomalaisilla. Mitkä ei johdu köyhyydestä jne.
Paljon suurempi ongelma on tehdä lapsia vaikka jo lapsena huononäköisen tai 1 tyypin diaabetikon kanssa. Nekin ovat geneettisiä ominaisuuksia.
Kyllä voisin kivaa pitää esim harrastaa seksiä mutta en ehkä perustais perhettä tai naimisiin menis :l oon joskus ajatellut kuinka kivalta se voisi tuntua panna omaa serkkua koska se on kuitenkin tabu ja siinä on lievä jännitys :)