Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

19-vuotiaani aikoo jättää koulut kesken, apua!

Vierailija
06.01.2013 |

Eli poikani aikoo lopettaa ammattikoulun jota on käynyt vuoden, ja alkaa tuttavan yrityksessä kuorma-autokuskiksi. Asumme syrjäseudulla joten poika on muuttanut jo omilleen koulun takia, ja kuulemma vakaa tulotaso ja työnteko houkuttaa enemmän kuin koulun loppuun käyminen.

Minua tuollainen päätös pelottaa suuresti. Asia on ristiriitainen, sillä tietenkin olen ylpeä että pojalla on niin suuri halu päästä töihin ja etenemään urallaan. Logistiikka-alalle on aina halunnutkin, ja nyt ajatus kuorma-autokuskin paikasta tuntuu hänestä hienolta. Siitä huolimatta hirvittää, sillä koulutus on nykyään niin arvossapidetty asia, en tunne ketään nuorta jolla ei olisi jonkinlaista koulutusta. Armeijasta poika aikoo hankkia ammattipätevyyden jotta voi ajaa suuriakin ajoneuvoyhdistelmiä. Mutta eihän se ole sama kuin ammattikoulututkinto, vai onko? En minä näistä pysy enää kärryillä :( Minä ja mieheni olemme molemmat yliopiston käyneitä, minä olen maisteri ja mieheni tohtori, joten ihmetyttää miksi poikaa ei koulu kiinnosta ollenkaan.

Mitä voisin asialle tehdä? Vai ylireagoinko? Onko pojallani tulevaisuutta ilman tutkintoa, tai sillä ammattipätevyydellä jos sellaisen armeijan kautta saa? En halua olla ylikontrolloiva vanhempi, mutta en myöskään halua antaa lapseni tehdä huonoja päätöksiä. Mitä tekisitte tilanteessani?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tuon ikäinen osaa jo itsekin suunnitella elämää. ja tuolla tavalla armeijastakin on hyötyä, ei tarvitse itse kustantaa rekka korttia.

voihan se vaikka koulun kanssa sopa välivuodesta näin alkuun, jos tulee katumapäälle niin pääsee takaisin koulunpenkille vuoden päästä. ja jos ei tule katumapäällä, niin jatkaa kuskinuraansa.

Vierailija
2/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolustusvoimien kuljettajakoulutus on hyvää ja laadukasta. (SKAL lehdistötiedote 28.1.2011)

Säädösten mukaan autonkuljettajan ammatissa toimiminen edellyttää sekä hankittua ammattipätevyyttä että ajoneuvoluokan mukaista koulutusta.

Puolustusvoimat antaa ajokorttiopetuksen lisäksi perustason ammattipätevyyskoulutuksen C- ja CE-luokan kuljettajille.

Puolustusvoimissa annettu kuljettajakoulutus antaa pätevyydet toimia kuljettajan tehtävissä varusmiespalveluksen jälkeen. Lisäksi koulutus hyväksiluetaan kuljetus- ja logistiikka-alan opintoihin.

PUOLUSTUSVOIMAT RASKAAN KALUSTON KOULUTTAJANA

Puolustusvoimat kouluttaa vuosittain yli 3500 C- ja CE-luokan kuljettajaa

Puolustusvoimien kuljettajakoulutus on vakiintunut osaksi yhteiskuntaa. Puolustusvoimien oman henkilöstön ja ulkopuolisten palveluntoimittajien hyvän yhteistyön myötä kuljettajakoulutus on hyvää ja laadukasta.

Palveluhankinnan ensimmäinen 3-vuotiskausi on päättymässä 31.12.2011. Toimenpiteet seuraavan kauden (2012-2014) palveluhankinnan lunastamiseksi on aloitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tuon ikäinen osaa jo itsekin suunnitella elämää. ja tuolla tavalla armeijastakin on hyötyä, ei tarvitse itse kustantaa rekka korttia.

voihan se vaikka koulun kanssa sopa välivuodesta näin alkuun, jos tulee katumapäälle niin pääsee takaisin koulunpenkille vuoden päästä. ja jos ei tule katumapäällä, niin jatkaa kuskinuraansa.

entä sitten kun tulevaisuudessa kohtaa kilpailun työpaikoista niiden kanssa, joilla on koulutus? Poikahan jää siinä jalkoihin melko varmasti. Ja jos joskus alkaa haaveilla korkeammasta asemasta, niin vaikeaahan se on ilman mitään tutkintoa. Vaikka hän onkin toki täysi-ikäinen eikä asia ole enää minun päätettävissäni, niin pelkään silti ettei hän oikein osaa katsoa tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen.

Ap

Vierailija
4/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rekkakuskin ala ole loppuiän hommia, mutta jos jatkaa kuljetus- ja logistiikka-alan opintoihin, eiköhän se siitä.

Vierailija
5/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys ja syrjäytyminen ovat huomatavasti suurempi uhka niille, joilla ei ole koulutusta. Kannatan myös intin kuskikoulua vähintään. En tiedä pätevöittääkö se, jokin tutkinto on ihmisellä nykypäivänä oltava.

Kannusta hankkimaan koulutus. Töitä voi tehdä vaikka osapäiväisesti siihen asti. On typerää heittää tulevaisuus menemään siksi, että nyt olisi vähäksi aikaa töitä.

Vierailija
6/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä vaan ylipuhua poikasi siihen, ettei kokonaan irtisanoudu koulusta, vaan pitäisi opiskelupaikkansa voimassa, vaikka nyt pari vuotta kävisi töissä ja kävisi sen armeijan. Sen jälkeen voikin olla sellainen olo, että haluaisi koulun penkille tai saattaa tulla eteen työttömyysjakso, eikä sitten sen vuoksi joudu aloittamaan yhteishakurumbaa uudestaan.

Mutta ihan lähipiiristä on kokemusta, että positiivisella asenteella, luotettavuudella ja tuolla armeijassa hankitulla pätevyydellä/ajokortilla sekä jälkikäteen esim. vaarallisten aineiden kuljetukseen hankituilla luvilla, mitä kaikkia niitä onkaan, on pärjätty elämässä paljon paremmin kuin itse olen korkeakoulututkinnolla. (Harmi, ettei itsellä olisi ikinä ajotaitoa noiden kuorma-autojen kuljettamiseen...)

Vierailija
7/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä sitten kun tulevaisuudessa kohtaa kilpailun työpaikoista niiden kanssa, joilla on koulutus? Poikahan jää siinä jalkoihin melko varmasti. Ja jos joskus alkaa haaveilla korkeammasta asemasta, niin vaikeaahan se on ilman mitään tutkintoa. Vaikka hän onkin toki täysi-ikäinen eikä asia ole enää minun päätettävissäni, niin pelkään silti ettei hän oikein osaa katsoa tarpeeksi pitkälle tulevaisuuteen.

Ap

Sitä juuri tarkoitin, että jos ehdottaisit pojalle, että ei menisi irtisanomaan opiskelupaikkaansa, vaan pitäisi välivuoden töitä tehden. Ei tulisi tehtyä hätiköityä päätöstä.

Ja käyttäisi armeija ajan hyödyksi ajamalla rekkakortin ja saisi sen kuskikoulutuksen.

Aikuisen ihmisen puolesta et voi päättää, mutta voit ehdottaa tällaista kompromissia, niin ei jäisi poika kokonaan ilman koulutusta.

Vierailija
8/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritä vaan ylipuhua poikasi siihen, ettei kokonaan irtisanoudu koulusta, vaan pitäisi opiskelupaikkansa voimassa, vaikka nyt pari vuotta kävisi töissä ja kävisi sen armeijan. Sen jälkeen voikin olla sellainen olo, että haluaisi koulun penkille tai saattaa tulla eteen työttömyysjakso, eikä sitten sen vuoksi joudu aloittamaan yhteishakurumbaa uudestaan.

Mutta ihan lähipiiristä on kokemusta, että positiivisella asenteella, luotettavuudella ja tuolla armeijassa hankitulla pätevyydellä/ajokortilla sekä jälkikäteen esim. vaarallisten aineiden kuljetukseen hankituilla luvilla, mitä kaikkia niitä onkaan, on pärjätty elämässä paljon paremmin kuin itse olen korkeakoulututkinnolla. (Harmi, ettei itsellä olisi ikinä ajotaitoa noiden kuorma-autojen kuljettamiseen...)

että poikani pärjää näillä pätevyyksillä jos ei muuta tutkintoa jaksa hankkia. Mutta mitä jos sitten jääkin työttömäksi, jos alan työtilanne tulevaisuudessa muuttuu huonommaksi? Ammattipätevyyshän ei kuitenkaan ole koulututkinto. Myös se huolettaa miten pojan yleisen sivistystason käy, kun ei ole lukijatyyppiä... En haluaisi että hänestä tulee stereotypinen juntti-rekkakuski. (Kyllä tiedän että rekkakuskienkin joukossa on todella fiksua porukkaa, mutta stereotypiat ovat mitä ovat.) Ehkä menen asioiden edelle, mutta mietin jo sitäkin millaisen mallin hän antaa tuleville lapsilleen, ja millainen nainen nykyään huolii koulut keskeyttäneen miehen...

Ap

Vierailija
9/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poikani pärjää näillä pätevyyksillä jos ei muuta tutkintoa jaksa hankkia. Mutta mitä jos sitten jääkin työttömäksi, jos alan työtilanne tulevaisuudessa muuttuu huonommaksi? Ammattipätevyyshän ei kuitenkaan ole koulututkinto. Myös se huolettaa miten pojan yleisen sivistystason käy, kun ei ole lukijatyyppiä... En haluaisi että hänestä tulee stereotypinen juntti-rekkakuski. (Kyllä tiedän että rekkakuskienkin joukossa on todella fiksua porukkaa, mutta stereotypiat ovat mitä ovat.) Ehkä menen asioiden edelle, mutta mietin jo sitäkin millaisen mallin hän antaa tuleville lapsilleen, ja millainen nainen nykyään huolii koulut keskeyttäneen miehen...

Ap

Jos poika joutuu työttömäksi niin voihan sitä sitten hakeutua takaisiin kouluun.

Vierailija
10/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i ja millainen nainen nykyään huolii koulut keskeyttäneen miehen...

Ap

[/quote]

Vierailija
11/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaaditaan tätä nykyä jopa pakukuskeilta.

t: alalla

Vierailija
12/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kuljettajatutkinto sitten on? Vastaako se suunnilleen ammattikoulututkintoa logistiikka-alalta?

Ap

Vierailija
13/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sanottiin, ettei sieltä mitään kuormaajokorttia tai korkeampia saa, ellei satu pääsemään kuskin hommiin siellä. Eikä mihkään osa alueele armeijassa vain mennä.. ne valitaan..

Niin ja että pääsi kuskin hommiin, piti muistaakseni olla jo joitain korttja suoritettuna ollakkin...

Vierailija
14/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä kuljettajatutkinto sitten on? Vastaako se suunnilleen ammattikoulututkintoa logistiikka-alalta?

Ap

En tiedä sen tarkemmin kun itse en aja.

Vierailija
15/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä sanottiin, ettei sieltä mitään kuormaajokorttia tai korkeampia saa, ellei satu pääsemään kuskin hommiin siellä. Eikä mihkään osa alueele armeijassa vain mennä.. ne valitaan..

Niin ja että pääsi kuskin hommiin, piti muistaakseni olla jo joitain korttja suoritettuna ollakkin...

t: joku jonka veli ajoi pitkän kortin armeijassa lentosotamiehenä

Vierailija
16/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavallisen autokoulun yhteydessä suoritettu kuorma-autokortti kyllä, eiköhän sillä kuskiksi jo pääsekin? Jos hommaan ei ole liikaa tunkua. Kamalaa olisi jos poika ei niitä kortteja ja pätevyyksiä saisikaan intistä kun on siihen luottanut...

Ap

Vierailija
17/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä. Ei intissä saa itse valita mitä tekee. Kuskeiksi valitaan harva, koska ei niitä paljoa tarvitse. Kuskilinjalle on tunkua, koska siellä on helppoa ja saa tosiaan sen kortin ilmaiseksi.

Vierailija
18/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettajilla on monenlaista taustaa. Jos poika on ahkera ja luotettava, niin ei tarvitse pelätä työttömyyden puolesta. Ja voihan hän innostua tekemään tutkinnon myöhemmin loppuun.

Vierailija
19/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisen on vaan tehtävä. Nykymaailma on hyvä, kun on kaikki työvoimakoulutukset ym yli 25-vuotiaille, jos tilanne on silloin huono.

Vierailija
20/53 |
06.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljettajilla on monenlaista taustaa. Jos poika on ahkera ja luotettava, niin ei tarvitse pelätä työttömyyden puolesta. Ja voihan hän innostua tekemään tutkinnon myöhemmin loppuun.

erittäin ahkera, tunnollinen ja luotettava, oikein ylpeä saa olla :) Kesätyötkin aloitti vuosia ennen muita ikätovereitaan, jostain se into työntekoon vain tulee. Siinä mielessä en moiti poikaa, mutta koulun lopettaminen on nykyään niin harvinainen ja paheksuttu ratkaisu etten sitä hänelle toivoisi. Valitettavasti hän tuntuu päätöksensä tehneen.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä