19-vuotiaani aikoo jättää koulut kesken, apua!
Eli poikani aikoo lopettaa ammattikoulun jota on käynyt vuoden, ja alkaa tuttavan yrityksessä kuorma-autokuskiksi. Asumme syrjäseudulla joten poika on muuttanut jo omilleen koulun takia, ja kuulemma vakaa tulotaso ja työnteko houkuttaa enemmän kuin koulun loppuun käyminen.
Minua tuollainen päätös pelottaa suuresti. Asia on ristiriitainen, sillä tietenkin olen ylpeä että pojalla on niin suuri halu päästä töihin ja etenemään urallaan. Logistiikka-alalle on aina halunnutkin, ja nyt ajatus kuorma-autokuskin paikasta tuntuu hänestä hienolta. Siitä huolimatta hirvittää, sillä koulutus on nykyään niin arvossapidetty asia, en tunne ketään nuorta jolla ei olisi jonkinlaista koulutusta. Armeijasta poika aikoo hankkia ammattipätevyyden jotta voi ajaa suuriakin ajoneuvoyhdistelmiä. Mutta eihän se ole sama kuin ammattikoulututkinto, vai onko? En minä näistä pysy enää kärryillä :( Minä ja mieheni olemme molemmat yliopiston käyneitä, minä olen maisteri ja mieheni tohtori, joten ihmetyttää miksi poikaa ei koulu kiinnosta ollenkaan.
Mitä voisin asialle tehdä? Vai ylireagoinko? Onko pojallani tulevaisuutta ilman tutkintoa, tai sillä ammattipätevyydellä jos sellaisen armeijan kautta saa? En halua olla ylikontrolloiva vanhempi, mutta en myöskään halua antaa lapseni tehdä huonoja päätöksiä. Mitä tekisitte tilanteessani?
Kommentit (53)
Jätti amiksen kesken, hommasi kortin ja teki tarvittavat. Tällä hetkellä vakituinen työpaikka, ruotsia myöten ajaa.
Lyhyen kurssin kävi, että sai kortin yms.
Voisiko poikasi tehdä töitä osa-aikaisena, koulun ohella? Onko tulevassa työpaikassa mahdollista suorittaa työssäoppimisjakso(j)a?
Armeijan kuljettajakoulutukseen on paljon halukkaita, harva pääsee kuskiksi ns. heittämällä. Armeijasta ilmaiseksi saatavan ammattipätevyyden hankkiminen siviilissä on kallista. Poikasi mahdollisuudet päästä kuljettajakoulutukseen olisivat olennaisesti paremmat, jos hänellä käytännön ajokokemuksen lisäksi olisi myös alan koulutus. Eikö se motivoi häntä lainkaan?
ettet pojallesi sellaista stereotypiaa halua.
Mikähän siinäkin on että kun rekkakuskit kuljettaa tavaraa kauppoihin ja vaikka minne ympäri suomen, niin saa halveksuntaa?
Samoin siivoojia halveksutaan?
Kaupankassalla työntekijöitä?
Ihan tälläsiä henkilöitä jotka on tarpeellisia meille elämän perusasioissa.
No mitenkähän selität sitten tämän että ei koulutetut ole minunkaan edelle mennyt nyt tänä päivänäkään 42-vuotiaana kun olen läväyttänyt 26 vuoden työkokemukset hyvillä suosituksilla palkkaajan pöydälle? olen mennyt jopa niiden edelle joilla on pelkät paperit... =)) ei siivoamista papereilla opita, tai autonkaan ajamista, mutta sitä lappusta voi käyttää kyllä paskapaperina ja pyyhkiä perseensä sillä. Siihen se sopii.
Voisiko poikasi tehdä töitä osa-aikaisena, koulun ohella? Onko tulevassa työpaikassa mahdollista suorittaa työssäoppimisjakso(j)a?
Armeijan kuljettajakoulutukseen on paljon halukkaita, harva pääsee kuskiksi ns. heittämällä. Armeijasta ilmaiseksi saatavan ammattipätevyyden hankkiminen siviilissä on kallista. Poikasi mahdollisuudet päästä kuljettajakoulutukseen olisivat olennaisesti paremmat, jos hänellä käytännön ajokokemuksen lisäksi olisi myös alan koulutus. Eikö se motivoi häntä lainkaan?
Toivoni pistän nyt siihen kuljettajakoulutukseen, joskaan en vieläkään täysin ymmärrä onko sen suorittaminen sitten oikeasti ammattikoulututkinnon tavalla arvostettu tutkinto jonka avulla saa töitä. Tietääkö kukaan? Olen varma että sen poika suorittaa jos vaan saa mahdollisuuden.
Ap
Siellä sanottiin, ettei sieltä mitään kuormaajokorttia tai korkeampia saa, ellei satu pääsemään kuskin hommiin siellä. Eikä mihkään osa alueele armeijassa vain mennä.. ne valitaan..
Niin ja että pääsi kuskin hommiin, piti muistaakseni olla jo joitain korttja suoritettuna ollakkin...
Mun miehellä oli ennen armeijaa plakkarissa kuorma-autokortti ja armeijassa toimi kuljettajana sekä suoritti raskaan kaluston kuljettajan ajokortin ja myös linja-autonkuljettajan ajokortin ja on myös molempia armeijassa että sen jälkeen ajanut. Säästi sievoisen summan rahaa, noiden ajokorttien suorittaminen siviilissä olisi ollut paljn kalliimpaa ja hankalampaa.
Olen sitä mieltä että halu tässäkin ratkaisee ja miten ne hommat siellä intissä haluaa hoitaa. Hän meni sinne halutakseen kuljettajaksi ja myös pääsi. Samoin teki hänen pikkuveljensä.
ettet pojallesi sellaista stereotypiaa halua.
Mikähän siinäkin on että kun rekkakuskit kuljettaa tavaraa kauppoihin ja vaikka minne ympäri suomen, niin saa halveksuntaa?
Samoin siivoojia halveksutaan?
Kaupankassalla työntekijöitä?
Ihan tälläsiä henkilöitä jotka on tarpeellisia meille elämän perusasioissa.
No mitenkähän selität sitten tämän että ei koulutetut ole minunkaan edelle mennyt nyt tänä päivänäkään 42-vuotiaana kun olen läväyttänyt 26 vuoden työkokemukset hyvillä suosituksilla palkkaajan pöydälle? olen mennyt jopa niiden edelle joilla on pelkät paperit... =)) ei siivoamista papereilla opita, tai autonkaan ajamista, mutta sitä lappusta voi käyttää kyllä paskapaperina ja pyyhkiä perseensä sillä. Siihen se sopii.
mitä valitettavan monet ajattelevat nimenomaan kouluttamattomista "duunareista". Koulutus nyt vaan on nyky-yhteiskunnassa äärimmäisen arvostettu asia, enkä tietenkään halua poikani joutuvan ihmettelyn kohteeksi, että miksi ei ole kouluja käyty. Koulun käymällä saa tietyn yleissivistyksen tason ja tutkinnolla osoittaa olevansa kykenevä pitkäjänteiseen ja määrätietoiseen toimintaan.
On hienoa että sinulla on työelämä sujunut hyvin, mutta kukaan ei voi sitä taata minun lapseni kohdalla tai tulevaisuudessa ylipäätään. Koulutus on AINA eräänlainen turvaverkko verrattuna siihen, että mitään tutkintoa ei ole takana.
Ap
Toivoni pistän nyt siihen kuljettajakoulutukseen, joskaan en vieläkään täysin ymmärrä onko sen suorittaminen sitten oikeasti ammattikoulututkinnon tavalla arvostettu tutkinto jonka avulla saa töitä. Tietääkö kukaan? Olen varma että sen poika suorittaa jos vaan saa mahdollisuuden.
Ap
Tuttavaperheen poika on nyt armeijan kuljettajakoulutuksessa ja muistelen vain hänen puheitaan... Ymmärsin niin, ettei ainakaan hänen alansa töitä SAA tehdä ilman sitä ammattipätevyyttä. Jos hän ei olisi päässyt armeijan koulutukseen, koulutus olisi pitänyt hankkia omalla kustannuksella.
Poikasi kannattaisi mennä esimerkiksi ryhmänohjaajansa ja/tai opon juttusille, he tietävät nämä säädökset varmasti parhaiten.
Kun nyt kuitenkin pitäs jotain kemiastakin tietää siivojanakin.
Rekkakuskinkin kun olisi hyvä osata muitakin kieliä kun suomenkieli. Valitttavasti näitä kielitaidottomia hyppii meilläkin eikä niistä ota erkkikään selvää ovatko purkamassa vai lastaamassa.
Miksi ap välität tälläisessä tapauksessa paljon siitä mitä muut ajattelevat?
Siinä poikasi voisi olla vaan fiksu ja tokasta asian juuri niin kun on itse ajatellut ja sillä selvä. Ei siinä kellään ole silmien pyörittelemistä yhtään enempää.
Sen verran myöskin vielä eräälle kirjoittajalle että olen päässyt myöskin sellaisten ihmisten ohi joilla on ollut koulutuspaperit ja työkokemusta, kun ne katsoo työhaastattelussa myöskin persoonaa ja luultavasti olen ollut myöskin mielyttävän oloinen ihminen niin palkattu siksi ja se että olen vielä ihan "iäkkäämpi" äiti ihminenkin niin vaikuttaa asiaan kun sanoo että täytyy saada työtä siksikin jotta saa perheen elätettyä. :)
poikasi opiskelee logistiikan perustutkintoa, ehdottomasti hänen kannattaa ottaa itselleen välivuosi koska alan töihin on jo nyt menossa ja ve kiinnostaa.
Milloin hänellä on armeija alkamassa? Ennen ainakin pääsi helpommin haluamiinsa tehtäviin jos meni inttiin vapaaehtoisena mutta se taitaa poikasi kohdalla on nyt myöhäistä.
Ja sinulle siivoojaäiti haluan sanoa, että koeta nyt vähän hillitä omia ennakkoluulojasi. Ei ap ole mitenkään ammattiisi tai sinuun ylimielisesti suhtautunut. Jos joku jossain on niin tehnyt niin se on hänen häpeänsä eikä ap:n.
Tarkempaa tietoa
Ammattipätevyysdirektiivi
Nykyisten säädösten mukaan autonkuljettajan ammattissa toimiminen edellyttää sekä hankittua ammattipätevyyttä että ajoneuvoluokan mukaista koulutusta.
Puolustusvoimien kuljettajakoulutus on uudistunut saapumiserästä I/2009 alkaen vastaamaan säädösten tuomia muutoksia.
Sotilas- ja taisteluajoneuvojen kuljettajien (C- ja CE-luokka) palvelusaika on 362 vrk.
CE- luokan kuljettajille annetaan ajokorttikoulutuksen lisäksi 280 tunnn mittainen ammattipätevyyskoulutus
C- luokan kuljettajille annetaan ajokorttikoulutuksen lisäksi 140 tunnin mittainen ammattipätevyyskoulutus
Puolustusvoimissa annettu kuljettajakoulutus antaa pätevyydet toimia kuljettajan tehtävissä varusmiespalveluksen jälkeen. Lisäksi koulutus hyväksiluetaan kuljetus- ja logistiikka-alan opintoihin.
Koulutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota mm. taloudelliseen ajotapaan, ennakoivaan ajoon ja turvalliseen liikennekäyttäytymiseen jolloin kuljettajalla on mahdollisuus toimia ennakoivasti ja turvallisesti vaihtuvissa keliolosuhteissa eri liikenneympäristöissä. Tarkempaa tietoa täältä.
Lähde: www.mil.fi
http://www.cap.fi/ammattikuljettajaksi/puolustusvoimien_kuljettajakoulu…
tuo ammattipätevyys taitaa olla kuljettajan työssä tärkeä, mutta ammattipätevyys ei anna pätevyyttä hakea esim. ammattikorkeakouluun. eli jos poikasi haluaa joskus tulevaisuudessa opiskella esim logistiikkainsinööriksi, sinne ei voi hakea ilman ammattikoulututkintoa tai ylioppilastutkintoa.
ei näihin koulutusasioihin ole yksiselitteisiä vastauksia jotkut pärjää ilman tutkintoakin hyvin (varsinkin ulospäinsuuntautuneet ja esimiestyyppiset ihmiset), mutta ei koulutuksesta haittaa ole. ja kyllähän se turva on niin kuin sanoit.
halusit neuvoja. sanoisin, että ne kuukaudet mitä ammattikoulu kestää on koko elämästä niin pieni osa, että kehoittaisin poikaa pysymään siellä, vaikka sitten kävisikin niin, että tekee tulevaisuuessa samoja töitä kuin mihin ammattipätevyys oikeuttaisi.
jos poikasi ei kuitenkaan mitenkään suostu jatkamaan koulua tuossa vaiheessa, niin ei se ole sellainen päätös, joka kokonaan romuttaisi kaikki tulevaisuudennäkymät.
tässä on nyt kyse siitä että haluan lapselleni koulutuksen, oli se sitten miltä alalta tai koulutustasolta tahansa. Ihan vain sen takia etteivät kaikki koulutetut mene hänen edelleen tulevaisuuden työmarkkinoilla. Haluan hänen pärjäävän elämässä aina. En halveksi siivoojia tai ketään muutakaan enkä ymmärrä mistä tuon syytöksen olen kehitellyt.
Ap