Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei jaksa enää olla töissä. Eläkeikään 3 vuotta. Voinko palkata hänet?

Vierailija
05.01.2013 |

Äiti on aivan poikki työssä, ei jaksaisi päivääkään. On myös tästä syystä erittäin huono työntekijä, jatkuvasti sairaslomalla, eikä saa töitään tehdyksi. On huonokuntoinen ja masentuvaisuuteen taipuvainen. Isä on jo eläkkeellä.

Äiti on melko hyväpalkkaisessa työssä ja viimeisten vuosien eläkekertymä on merkittävä. Jos jäisi nyt, eikä oikeaan aikaan, saisi 800 euroa vähemmän eläkettä. Se on sen verran paljon, ettei voi jäädä vielä eläkkeelle.

Minulla on oma yritys ja voisin palkata äitini minulle töihin. Maksaisin palkkaa, vaikkei äiti varsinaisesti olisikaan töissä. Menettäisin tässä toki itse hyvin paljon rahaa, mutten pysty katsomaan äitini kärsivän. Pelkään, ettei äiti jaksa elää eläkeikään asti työssään. On aivan loppuunpalanut.

Kuinka väärin olisi palkata äiti viime vuosiksi töihin? Eläkettä kertyisi vielä se pari vuotta ja äiti voisi jäädä virallisestikin eläkkeelle. Yhteiskunnalle tulisi verorahoja ja yritysveroja, mutta osakkeenomistajille ei niin paljon, kuin pitäisi. No, puhutaan nyt kuitenkin senteistä tai euroista, ei sentään suuremmista summista.

Mitä mieltä?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehdoilla kukakin on töissä? Vastaus: ei mitään.

Vierailija
22/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei todellakaan ole sinun päätettävissäsi tuommoinen vaan lähellä kavallusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oma yritys? Muut osakkeenomistajat? Vähän tää nyt vuotaa tää sun juttus...

Vierailija
24/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

henkilölle, joka ei tee mitään palkkansa eteen.

ap

Puhut välillä että osakkaille ei tule rahaa niin paljon mutta sanot kuitenkin yrityksen olevan sinun. Jos on sinun, ei ole mitään estettä palkata äitiäsi. Yhteiskuntaan siitä vain hyötyy. Mutta jos on osakeyhtiö ja muita osakkaita, on se väärin. Palkka on todella suuri kulu kolmelta vuodelta sivukuluineen. Omalle äidilleni voisin helposti tehdä saman, ei rahan menetys kirpaisisi lainkaan, mutta jos yritys ei olisi kokonaan minun, olisi se väärin.

Vierailija
25/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiön johdon on huolellisesti toimien edistettävä yhtiön etua."

Kyllä olisin melko varovainen tuon suunnitelmasi kanssa... On se vähintään lain hengen vastainen, vaikket käytännön seurauksia saisikaan (jos esim. omistat enemmistön osakkeista tms.)

Vierailija
26/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa äitiäsi omilla rahoillasi? Tuosta voi nimittäin oy:ssä lähteä tj kävelemään välittömästi - jollet siis omista vähintään 51 %:a osakkeista.

Lienet kuullut näistä tapauksista, kun tj menettää hallituksen luottamuksen?

Vierailija
27/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakemuksia tuli mieletön määrä.

Vierailija
28/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkaa äitiäsi omilla rahoillasi? Tuosta voi nimittäin oy:ssä lähteä tj kävelemään välittömästi - jollet siis omista vähintään 51 %:a osakkeista.

Lienet kuullut näistä tapauksista, kun tj menettää hallituksen luottamuksen?

Voisin siis täysin mielivaltaisesti tehdä mitä haluan, mutta omatunto kolkuttaa. Voin ilman hallituksen päätöstä palkata itselleni alaisia, siis suoria alaisia, jotka ovat vastuullisia vain minulle. Muista vastaa hallitus ja henkilöstöpäälliköt jne.

Ei tämä ole ollenkaan niin yksinkertainen asia kuin vain äidin auttaminen. Olen miettinyt tätä kesästä asti.

ap

Vierailija
29/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi jatkaa nykyisessä työssään, mutta hakee sairaslomaa. Siis jos on masennusta yms. Saa varmasti pitkän sairaslomaa ja sitä voi Aina jatkaa. Menee siis lääkärille aina. Näin menee hyvin 3- vuotta ja töissä ei tartte paljon olla. Näin menee nuoremmallakin, kun oikein palaa pohjaan töissä.

Toisena vaihtoehtona se, että keksit äidillesi jonkin tehtävän teillä ja juttelet ja sovit sen hallituksen kanssa. Markkinoit tosi hyvin. Itse kokeilisin sitä, että palkkaat teille kiertävän lastenhoitajan firmaan, joka hoitaa firmanne työntekijöiden sairaita lapsia tarvittaessa. Näin strategisesti tärkeiden henkilöiden poissaolot vähenevät ja työn tehokkuus paranee. Myös muut tällaiset avustavat tehtävät käyvät.

Kolmantena vaihtoehtona, että palkkaat itse äitisi teille kodinhoitajaksi. Ota selvää mitä pitää maksaa, että eläkekertymä on riittävä ja sopikaa sitten itse äitinne kanssa miten maksun kanssa tehdään.

Terveisin HR ammattilainen yritysjohdosta

Vierailija
30/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tyhmä ja lapsellinen, että sinulla ei mitenkään voi olla omaa firmaa.

Vierailija
31/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko että on laillista maksaa äidillesi palkkaa tekemättömästä työstä.

Kun on vielä lähiomainen, luulisi olevan pahempi rikos. En uskaltaisi tuollaista talousrikosta tehdä, tuomiot on Suomessa paljon kovemmat kuin muissa rikoksissa.

Vierailija
32/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja selvittäisit noi asiat. Ja tämän jälkeen palkkaisit hänet ihan omalla rahallasi teille kotiin.

Jos olet niink iso pomo, kai sulla tilillä on ton verran rahaa.

Vierailija
33/33 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistajien suostumusta. Hehän käytännössä maksavat 40 prosentin osuuden äitisi palkkauksen aiheuttamista kuluista.

Tuo ei taida olla laillisestikaan oikein, oikeudessa häviäisit jutun jos vähemmistöosakkaat sen nostaisivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi