Äiti ei jaksa enää olla töissä. Eläkeikään 3 vuotta. Voinko palkata hänet?
Äiti on aivan poikki työssä, ei jaksaisi päivääkään. On myös tästä syystä erittäin huono työntekijä, jatkuvasti sairaslomalla, eikä saa töitään tehdyksi. On huonokuntoinen ja masentuvaisuuteen taipuvainen. Isä on jo eläkkeellä.
Äiti on melko hyväpalkkaisessa työssä ja viimeisten vuosien eläkekertymä on merkittävä. Jos jäisi nyt, eikä oikeaan aikaan, saisi 800 euroa vähemmän eläkettä. Se on sen verran paljon, ettei voi jäädä vielä eläkkeelle.
Minulla on oma yritys ja voisin palkata äitini minulle töihin. Maksaisin palkkaa, vaikkei äiti varsinaisesti olisikaan töissä. Menettäisin tässä toki itse hyvin paljon rahaa, mutten pysty katsomaan äitini kärsivän. Pelkään, ettei äiti jaksa elää eläkeikään asti työssään. On aivan loppuunpalanut.
Kuinka väärin olisi palkata äiti viime vuosiksi töihin? Eläkettä kertyisi vielä se pari vuotta ja äiti voisi jäädä virallisestikin eläkkeelle. Yhteiskunnalle tulisi verorahoja ja yritysveroja, mutta osakkeenomistajille ei niin paljon, kuin pitäisi. No, puhutaan nyt kuitenkin senteistä tai euroista, ei sentään suuremmista summista.
Mitä mieltä?
Kommentit (33)
Sinähän sen päätät, sun yritys ja sun menot.
Ei se muille kuulu.
henkilölle, joka ei tee mitään palkkansa eteen.
ap
mikä tässä olisi väärin? Jos sun firmasi maksaa äidillesi palkkaa työstä jota hän ei tee, niin eikö se ole vain sinun asiasi? Vai olisivatko ne äitisi palkkarahat jostain muusta pois kun sinun pussistasi, en oikein ymmärtänyt?
Ja ehkä äitisi jaksaisi jotain pientä tehdä omaan tahtiinsa, kun työympäristökin olisi vähän inhimillisempi.
ap
palkkaa äitisi tyhjäntoimittajaksi
ap
Mutta epäilemättä tämäkin viesti on provohöpinää.
mikä tässä olisi väärin? Jos sun firmasi maksaa äidillesi palkkaa työstä jota hän ei tee, niin eikö se ole vain sinun asiasi? Vai olisivatko ne äitisi palkkarahat jostain muusta pois kun sinun pussistasi, en oikein ymmärtänyt?
firman rahoja äidin auttamiseen. Firmalle ylimääräisiä kuluja, vaikka teho ei kasva lainkaan..
En tiedä. Ehkä tämä oli typerä kysymys. Näen vain asiat niin rationaalisesti aina.
ap
ap
Mutta epäilemättä tämäkin viesti on provohöpinää.
Oma äiti on myös odottelemassa eläkeikää ja työssäviihtyminen on huonoa.
Olen huolissani hänestä ja olen ajatellut että kun pääsen takaisin töihin niin palkkaisin hänet meille kotiin ja hän olisi lapsenvahtina. Odottaisi isoimman tulevan koulusta, katsoo että tekee läksyt ja saa välipalaa.
Pienemmät 2 olisi tarhaikäisiä mutta voisin pitää lapset kotona mummon luona.
Äitini on meillä melko usein hoitamassa lapsiamme ja asuu melko lähellä. Hänellä helpottuisi fyysisestä palkkatyöstä pääsy, joka ei kuitenkaan anna paljoa rahaa hänelle.
Ajattelin ehdottaa tätä äidilleni. Äiti verenpainelääkkeitä, iso negatiivinen vaikutus on juurikin työpaikka.
Ainoa mikä tuli mieleen on se et pidät huolen ettei äitisi rasita firmasi muita työntekijöitä mitenkään.
Älä pistä häntä keittelemään kahvia ja viilaamaan kynsiä kun muut raataa. Se herättäisi kateutta.
Oma äiti on myös odottelemassa eläkeikää ja työssäviihtyminen on huonoa.
Olen huolissani hänestä ja olen ajatellut että kun pääsen takaisin töihin niin palkkaisin hänet meille kotiin ja hän olisi lapsenvahtina. Odottaisi isoimman tulevan koulusta, katsoo että tekee läksyt ja saa välipalaa.
Pienemmät 2 olisi tarhaikäisiä mutta voisin pitää lapset kotona mummon luona.Äitini on meillä melko usein hoitamassa lapsiamme ja asuu melko lähellä. Hänellä helpottuisi fyysisestä palkkatyöstä pääsy, joka ei kuitenkaan anna paljoa rahaa hänelle.
Ajattelin ehdottaa tätä äidilleni. Äiti verenpainelääkkeitä, iso negatiivinen vaikutus on juurikin työpaikka.
mummon hoitoa ollenkaan. Enkä pysty oikeasti tarjoamaan firmassani yhtään mitään järkevää työtä, en siis todellakaan mitään. Palkkaus olisi täysin vain paperilla.
Mietin sitä, että joku saa tietää, kyselee ja joudun selvittelemään palkkaamista.. Miksi siis palkkaan lähes eläkeiässä olevan äitini firmaan, jossa hänellä ei ole mitään tehtävää? Ei osaa mitään alaan liittyvää, en voisi millään perustella palkkaamista.
Äh. Pohdin jo sellaisiakin ammattinimikkeitä kuin neuvonantaja tai joku, että menisi edes jotenkin läpi, jos joku kyselisi.
ap
Palkkaa ihmeessä mut älä ikinä kerro muille työntekijöille sitä.
Mä teen perheyrityksessä töitä ja kyllä se rankkaa on välillä mennä töihin kun tietää jo valmiiksi et pomon tytär tulee viimeisenä, lähtee ekana ja shoppailee pitkin päivää jne.
Tytär nostaa palkkaa eikä tee suoraan sanottuna mitään. Vuosilomatkin sillä on pidemmät kuin muilla koska äiti antaa osan omistaan sille.Yök.
firman rahoja äidin auttamiseen. Firmalle ylimääräisiä kuluja, vaikka teho ei kasva lainkaan..En tiedä. Ehkä tämä oli typerä kysymys. Näen vain asiat niin rationaalisesti aina.
ap
Ilmeisesti omat bisneksesi ovat tärkeämpiä kuin äiti hyvinvointi. Mutta jokainen tavallaan.
rahojani, siksi minä epäröin.
Jos tilillä makaisi nämä ylimääräiset rahat, en edes miettisi. Voisin noin vain palkata äitini vaikka "lakkaamaan varpaankynsiä" ja maksaisin palkan suoraan rahalla tililtä. Mutta nyt kyseessä on firman rahat ja omatunto.
Jos siis joku työntekijä saa joskus tietää, että olen palkannut tällaisen haamutyöntekijän ja kyse on äidistäni, mitä hän ajattelisi? Että palkankorotus jäi sen takia saamatta, että toimitusjohtajan äiti pääsi rauhassa eläkkeelle? Tai tulipas tänä vuonna pienet bonukset, kun toimitusjohtaja vetää välistä omalle perheelle?
Ihan oikeasti, ei tämä ole mikään yksinkertainen tottakai-juttu. Olen vastuussa työntekijöistäni ja osaakkeenomistajien rahoista.
ap
Kyseessä on siis osakeyhtiö? Miten ajattelit perustella hallitukselle äitisi palkkaamisen?
Sinänsä kaunis ja kannatettava ajatus.
Onko firmalla varaa?
suoraan ilman kenenkään lupia tai päätöksiä, jos ovat suoraan alaisiani.
ap
Äidilläsi voi hyvinkin olla sellaista osaamista, josta on oikeasti hyötyä firmassasi. Suosittelen, että keskustelet hänen kanssaan aiheesta.
En tietenkään tarkoita, että kerrot hänelle tarjoavasi "suojatyön". Toteat, että hänen nykyinen työtilanteensa on vaikea, joten tarjoaisit hänelle mielelläsi työn.
Olet mukava ihminen, kun ajattelet äitisi jaksamista. :)
Miksi kysyt?