Menisitkö kotiapulaiseksi varakkaaseen perheeseen?
Ja millä palkalla?
Kotiapulaisen tehtävät: lasten kouluun laittaminen (aamiaisen tekeminen), kodin kevyempi päivittäinen järjestely ja kunnon siivous 2 kertaa vkossa, kaupassakäynnit ja viikon ruokasuunnittelut, pyykinpesu ja silittäminen sekä mankelointi, päivällisen kokkailu ja astioiden järjestäminen pesu. Lisähintaan ikkunoiden pesu ym.
Kommentit (10)
Kai sitä voisi päivällisen tehdä valmiiksi jääkaappiin että perhe lämmittää sit tullessaan.
No itse lähtisin ehkä 2000-2100€/kk. Jäisi kyllä omien lasten kouluunlähtö vähän kakkoseksi.
Mun mielestä koko kotiapulais-idea on jäänne sääty-yhteiskunnasta ja jotenkin alentava. Tulee mieleen joku kopea Tohtorska joka tiukalla äänellä kyselee:"Onko Siiri jo pessyt pyykit ja kiillottanut hopeat?"
Eikö tuossa tule liian pitkä päivä?
normaalin työpäivän päälle. Ei tuohon mene 7,5h/pv
Mä itse asiassa hainkin tuollaista diiliä 20 vuotta sitten, opintojen lomassa olisin voinut hyvin tehdä. Lama oli päällä, ei löytynyt, menin sitten siivoojaksi. Mä en osaa ajatella noin, että työn tekeminen on jotenkin alentavaa, voisiko joku avata sitä vähän?
Nyt en lähtisi, mulla on hyvä koulutus ja tienaan paljon helpommalla isomman summan rahaa.
Tai no lapsi on jo yläkoululainen, sitä ei enää tarvitse lähettää kouluun, ja päivälisenkin me osataan laittaa itse. Ja ruokasuunnittelun mä HALUAN hoitaa itse.
Mutta siis jonkun, koska järjestelisi päivällä ja siivoaisi, pyörittäisi tiskikonetta ja pyykkikonetta ja laittaisi pestyt asiat ja vaatteet paikoilleen. Järjestäisi kengät eteisessä seinänvierille ja tumput tumppulaatikkoon. Pyyhkisi jääkaapin puhtaaksi silloin tällöin. Siivoaisi edes kerran viikossa (siis imuroisi ja tarpeen vaatiessa pesisi lattiat, pyyhkisi pöydät ja kaapinovet - mattoja ei ole, joten ei tarvi puistella).
Mut koska mä tosiaan teen tuon itse nyt työpäivän päälle (ja ne aamiaiset ja päivälliset myös), eikä siihen jää mulla aikaa 7,5 tuntia päivässä, en ole yhtään varma, että maksaisin muillekaan siitä enemmästä kuin 3-4 tunnista päivässä.
Tosin päivät painottuu vähemmän siihen kodinhoitoon, koska perheen lapset ovat kaikki alle kouluikäisiä. Eli hoidan aamulla lasten aamutoimet, pukemiset ja aamupalat. Ulkoilen, askartelen, yms. normaaleja juttuja teen pitkin päivää lasten kanssa. Lisäksi valmistan lounaan, pesen pyykkiä, teen pientä yleissiivousta... Pari kertaa oon tehny suuremman siivouksen, pessyt ikkunoita, lattioita, sulattanut pakastimen... Erillistä korvausta en niistä saa, mutta silloin mulla ei ole lapsia hoidettavana. Työaika on klo 8-16.
En tiedä kuinka varakkaita mun työnanatajat oikeasti ovat. Varmasti ihan hyvätuloisia ja tiedän että jotain omaisuuttakin on, omistavat maatilan. Mutten tiedä kuinka varakkaiksi heitä voi sanoa. Mua varakkaampia nyt ainakin. Mun tuntipalkka on hieman yli 10 euroa, tienaan noin 1900 kuussa. Työsopimuksessa lukee muuten lasten- ja kodinhoitaja, eikä kotiapulainen :)
Mä itse asiassa hainkin tuollaista diiliä 20 vuotta sitten, opintojen lomassa olisin voinut hyvin tehdä. Lama oli päällä, ei löytynyt, menin sitten siivoojaksi. Mä en osaa ajatella noin, että työn tekeminen on jotenkin alentavaa, voisiko joku avata sitä vähän?
Nyt en lähtisi, mulla on hyvä koulutus ja tienaan paljon helpommalla isomman summan rahaa.
tulee mieleen varakas ja nenänvartta pitkin katsova suorittaja-menestyjä-uranainen, joka pomottaa ja nälvii, teettää kaikenlaisia kiireellisiä lisätöitä yliajalla ilman korvausta ja pitää kotiapulaistaan ihan ali-ihmisenä.
Ehkä tähän näkemykseeni vaikuttaa eräs traumaattinen ensityöpaikka teininä, missä pomo ja vaimonsa pienessä perheyrityksessä teetti kaikenlaista ylimääräistä ja piti ihan ihmeellistä, epäluottamukseen perustuvaa kuria. Jäi ikävä kuva perhefirmoista.
Työajalla 38 tuntia viikossa, palkka n. 2000e.
Ja tekisin nuo kaikki mitä mainittu, tosin työajan olisi riitettävä niihin. Ja olisin muuten työssäni hyvä!
mutta tuota työtä voisin tehdä 10€/h palkalla, eli 1600€/kk.
Mutta mä en lähtisi. En siis millään palkalla. Tuo on liian pitkä päivä ja liikaa tehtäviä mulle. Jos ajatellaan, että aamulla pitää jo mennä lapset laittamaan kouluun ja vielä päivällinen ja päivällisen jäljet korjata, niin tuohan menee reippaasti yli 8 tunnin päiväksi. Ei taida tuollaisen päivän tekijöitä löytyä Suomesta.
En ole kyllä mikään kotitalousihme, joten ei ne mua huolisikaan :)