6 henkinen perhe tulee toimeen 100e viikossa??!! En usko!
Mua ärsyttää niin paljon nämä jotka kertovat että jopa 6 henkinen perhe pärjää 100e viikossa, annetaan säästövinkkejä mutta ei kuitenkaan mitään oikea selvitystä siitä miten muka pärjää.
Eli te jotka elätte "kympillä kuukauden" voisko joku oikeesti kertoa miten se on mahdollista?
Ja ilman että käy ilmi että itse asiassa syöttekin töissä/koulussa/vanhemmilla/naapurissa ja kotona syödäänkin oikeastaan vain aamupala jonka toinen vanhemmista jättää väliin.
Kiinnostaa oikeasti miten te saatte sen rahan riittämään niin että ruoka on monipuolista, on hedelmiä, vihanneksia, lihaa, juustoja...
Entä wc paperit? Mihin pyyhitte? Millä pesette itsenne? Hiukset? Miehen partaterät? Omat sheivausvälineet? Nenäliinat? Hammastahnat? Harjat? Dödöt? Muut tuoksut? Käsisaippuat? Pyykinpsuaineet? Huuhteluaine? Tiskiaineet? Leivinpaperi/folio/muovikelmut? Poltattteko kynttilöitä? Ostaako kukaan ikinä vaatteita?
Entä kaikki laskut? Onko lapsilla leluja?
Haluaisin myös pärjätä 100e pari viikkoa 3 hengen taloudessa mutta en ilmeisesti osaa hallita rahankäyttöäni koska minulla menee n.400 viikossa rahaa ruokaan/vaatteisiin/bensaan/hygieniatarvikkeisiin/
kertokaa miten se onnistuu, kiinnostaa oikeasti!
Kommentit (79)
että laittaisin 150€ riittämään markettiostoksiin per viikko, tällähetkellä taitaa mennä tuplasti, ja visa vinkuu. Meitä on 4, + omillaan asuva opiskelija joka käy vähintään viikonloppuisin syömässä. Minä ja pikkulapset ollaan kotona, miehellä vuorotyö, ottaa eineksiä mukaan yövuoron evääksi. Meillä syödään "kunnon" ruokaa vain kerran päivässä, mies syö ison annoksen lihaa, pelkillä kasviksilla ei elä. Mies ja lapset syö kerran päivässä puuroa, viiliä ja jugurttia menee heillä myös päivittäin. Itse saatan syödä kaksikin kertaa päivässä jugurttia kun en puurosta tykkää.
Lildistä en ruokia yleensä osta, vaatteita ym. kyllä joskus haen. En oikein usko että satasella selvittäisiin vaikka kävisin vaan Lidlissä. Olen joskus katsonut siellä sitä ruokatarjontaa, ja vähän onnettomalta näyttää, jugurtteja kyllä on mutta esim. lihoja jotenkin surkea valikoima, näyttävät jotenkin epämääräisiltä.
ja kilon porkkanaa niin kyllähän niillä pitkään pärjää. Vai kerrallako syöt pussin porkkanaa? :)
T. ison perheen äiti
käydään aina Prismassa kaupassa, joten siitä näkee hyvin paljonko sinne menee kuukaudessa, aika tarkalleen pyörii 500 € paikkeilla kuukaudessa. Siihen kuuluu "kaikki, mitä sieltä saa" eli ruoan lisäksi lapsille silloin tällöin perusvaatetta, kavereiden synttärilahjoja, pesuaineet yms.
500 € päälle tulevat mun ja miehen työpaikkalounaat, muutaman kerran kuussa ulkona syömiset, bensat eli kyllä meillä tonni menee peruselämiseen kuussa. Ja sit vakuutukset, sähköt, vedet, bensat, harrastukset, lehdet, tv, netti varmaan toinen tonni.
Kuukaudeksi varataan siis 2000 €, laina lyhenee (korkoineen) 2000 €.
viitsisikö joku näistä 100ella viikossa pärjäävistä laittaa vaikka ihan viikon ruokalistaa mitä teillä syödään. Olisin kovin kiitollinen ja josko saisin siitä vinkkejä joilla saisi laskemaan omankin viikkobudjetin alemmas.
euro viikossa tiskiaineeseen on kyllä tosi paljon, ja samoin pyykinpesuainetta kuluu todella paljon jos pitää joka toinen viikko ostaa uus paketti. Vessassa käydessä saa pyyhkiä kuset suuriinpiirtein käteensä, mutta sitten tiski- ja pyykkiainetta lotrataan reilusti :)
Eikä meillä kyllä säännöstellä mitään maitoa, että saa mennä vaan 5€, ei mitään järkeä, kyllä pitää maitoa olla että pysyy ruokavalio monipuolisena.
ja otetaan tänään uus serlan säkki käyttöön, et koska loppuu. Meillä kyllä mies kuluttaa sitä tosi paljon, enkä minäkään nyt mikään kahden palan kuluttaja ole.
ym halppisjutuista tehdään. Kovasti mainostetaan, että ostetaan porkkanaa ja perunaa kun on niin halpaa. Aika yksipuolista jyrsiä porkkanaa päivästä toiseen ja sitten jostain tyhjästä ilmaiseksi siihen taiotaan kylkeen jotain muutakin.
Mulla on 10 hengen perhe, puolet käyttää vähälaktoosisia tuotteita. Pelkkään maitoon menee viikossa 20e.
Meillä ruokalasku on 900-1200e/kk ja mielestäni se on kohtuullinen.
No juu: sä teet ensin perunaa ja jauhelihakastiketta ison satsin.
Jatka ruokaa seuraavalle päivälle tekemällä muusi ja soosi.
Kolmannelle päivälle teet liha-perunasoselaatikon.
Toiselle ruuille voit joko syödä samaa jos kotona 2 lämpöstä syödään tai voit tehdä ihan vaikka salaatin ja muuta ruokasemmaksi kun lisäät kinkkua ja keitettyä kananmunaa joukkoon.
Eli tossa 3 päivää ruokia.
Sitten loppuviikolle teet soppaa. Niistä taas syödään 2-3 päivää. Ja niitä voi jatkaa lisäämällä joukkoon uusia raaka-aineita.
Makaroonilaatikon voi tehdä. Juustoa ei välttämättä tartte käyttää, se on kallista, pistä pinnalle vaikka korppujauhoja tai jätä kokonaan ilman?
Tai jos ostat juustoa ruokaan niin raasta iso alekimpale jonka laitat pieniin pakastepusseihin joita laitat myöhemmin ruokaan.
Tee iso määrä porkkanaraastetta: yhden syötte sellasenaan. Tee lättytaikinaa ja paista lopusta porkkanalättyjä.
Porkkanaa lisäät sämpylätaikinaan yms.
Siis mihin te olette tottuneet ? Meillä 8 ihmistä, arkisin 7. Tämän viikon budjetti on 50e. Kotieläimiäkin on !
Riittää mainiosti. Ja miksikö ? No, pakastin on pullollaan ruokaa, niitä punalappuisia. Lemmikit eivät tällä viikolla tarvitse ruokaa kun jouluna sitä heille toin. Hygieniatarvikkeita en osta joka viikko.
Tuo 50e on varattu perunoille, voille, kasviksille... Tiukan budjetin viikolla ostetaan kasviksina porkkanoita yms. kauden kasviksia, jotka ei maltaita maksa. Maitoa ostin Lidlistä (12L) vasta. Leivän teen itse ja autoa emme omista.
Tuo 50e ei sisällytä tietenkään lihaa, vaatteita tms. vaan ihan lähikaupan täydennystarvikkeita ;)
Hyvin riittää. Lapset syövät koulussa/päiväkodissa ja iltaruualla teen riisipuuroa yms. että saadaan budjettia ales. Tosin sitten välillä kyllä meilläkin "juhlitaan" ja syödään "hyvin" ;) Eikä laskeskella joka pennosta. Mutta välillä on hyvä pitää näitä nuukuusviikkoja !
Mutta eihän se sitten ole ne todelliset ruokamenot, jos shen ei ole kaikkea laskettu, esim lihoja ???
Kai se nyt on selvää, ettei 100e/vko riitä mitenkään jos siihen asumisetkin pitäisi samaan laittaa.
Kolmonen
Meillä on taloudessa kaksi aikuista ja kolme kissaa... joka kuukausi pakolliset elin kustannukkset ovat n,700€ ja tulot ovat n. 870€ tästä loput ovat ruoka rahaa ja lisäksi siitä pitää säästää myös sähkö- ja vesi- ja vakuutus laskuihin jotka tulevat neljä kertaa vuodessa.. Pikaisen lasku toimituksen seurauksena ei paljon jää... Itse olen työtön ikävä kyllä ja eukkoni opiskelee ja ei ole vielä saanut senttiäkään mitään opsikelu tukia...
viitsisikö joku näistä 100ella viikossa pärjäävistä laittaa vaikka ihan viikon ruokalistaa mitä teillä syödään. Olisin kovin kiitollinen ja josko saisin siitä vinkkejä joilla saisi laskemaan omankin viikkobudjetin alemmas.
aamupalaksi (aina :)) kaurapuuroa, lapset syövät hiutaleina jogurtin (1 €/ litra) kanssa, maitoa, pakastemarjoja (joo, nämä ovat niitä kuuluisia itse kerättyjä ilmaisia)
lounas töissä ja koulussa
välipalaksi leipää
Päivälliseksi, vihanneksina kaalia, lanttua, porkkanaa, kurkkua, salaattia, pikkutomaatteja (ei kaikkea joka kerta)
makaronilaatikkoa
kanapastaa
kanankoipia ja riisiohraa
chili con carnea ja riisiä
itsetehtyä pizzaa
lihapullia ja perunoita
fajitaksia
iltapalaksi
mustikka-vadelmakiisselliä (taas niistä marjoista)
puolukkapuuroa
mansikkapirtelöä (maustamattomasta jogurtista)
herkkuiltana lettuja, pannaria, mustikkapiirakkaa (itsetehdystä mansikkahillosta)
viiliä (kerran viikossa)
muroja (ehkä pari kertaa kuussa)
Ja mikä sun laskutaito on?
Jos sinun 10 henkinen perhe juo 20 eurolla maitoa niin vähempi riittää vähemmälle porukalle. Plus pitää miettiä onko maidonkulutus järkevää vai kannattaisiko juoda välillä vettä janoonsa!
Jos sulla 34 menee reilu 200 maks 300 viikossa 10 hengen syöttämiseen niin ihan hyvinhän tuo on! Jos teitä söisi 5 niin voisit vähentää viikkokulutukseen menevää summaa samalla. :)
siihen menee jo vähintään 80 e. Jos tuolla tankillisella huristelen puolitoista viikkoa niin viikossa bensaan menee n 60 e. ja lopuillaa 40 e:lla sitten syödään viikko monipuolisesti ja ostellaan muutkin päivittäistarpeet? Ei todellakaan.
Autolla ajetaan työmatkat sekä 2 kertaa viikossa kauppaan. Kerralla auto tankataan täyteen ja täydellä tankilla pääsee huristelemaan jo puolitoista viikkoa, pieni kuluttamaan ja taloudellinen ajotapa (minä ajan taloudellisemmin kuin mies). Mies käy töissä, minä olen jäämässä kohta äitiyslomalle. Tosin meitäkin vain 3. Hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka viikko, eikä sitä wcpaperiakaan joka viikko tarvitse ostaa, vai onko teillä maha koko ajan ruikulilla? :O Pyykinpesuaineet ostetaan kerralla, tarpeeksi iso pönikkä. Meillä menee itseasiassa hiukka vajaa 100 ruokakauppaan ja bensoihin viikossa, syödään monipuolisesti ja terveellisesti :) Kun sitä vaan oikeasti osaa katsoa mitä sieltä kaupasta ostaa, eikä lappaa kärryä täyteen kaikkea mitä ei välttämättä tarvitsekaan :) Alkoa meillä ei pahemmin tule käytettyä, mies saattaa kaljan silloin tai tällöin ottaa. Ei käydä juuri ollenkaan viihteelläkään normaalisti. Kotona tehdään ruoka itse :) Kai me vaan sitten osataan katsoa mitä meillä syödään, ollaan kummatkin tarkkoja ihmisiä :)
Ja mikä sun laskutaito on?
Jos sinun 10 henkinen perhe juo 20 eurolla maitoa niin vähempi riittää vähemmälle porukalle. Plus pitää miettiä onko maidonkulutus järkevää vai kannattaisiko juoda välillä vettä janoonsa!
Jos sulla 34 menee reilu 200 maks 300 viikossa 10 hengen syöttämiseen niin ihan hyvinhän tuo on! Jos teitä söisi 5 niin voisit vähentää viikkokulutukseen menevää summaa samalla. :)
Niin, tuo 20 e maitoa sisältää yli puolet vähälaktoosista maitoa, joka on lähes tuplasti tavallisen hintaista.
minä lähinnä mietin sitä, että miten niistä kasviksista tehdään sitä halpaa ruokaa, jotta se 6hlö/100e/vko onnistuu. Siitä tulee päivän osuudeksi 2,3e ja meillä menee n. 4e/pv
* Kinkkusuikaletta 300g 1,49e
* salamisuikale 300g -30% 1e
* perunoita 1kg 1e
* Porsaan ulokofilepala 1,2kg -30% 8e
* Jauheliha 700g 2,49
* Pastaa 2pss 1e
* porkkanoita 5kg yht.3e
* jäävuorisalaattia n.2e
* tomaattia 10kpl 2e
* kurkkua 4kpl 3e
Noista tulee meidän viisi henkisen perheen viiden päivän ruoat; kinkkukiusausta, porsaanleikettä, possuwokkia, jauhelihapihvejä ja jauhelihakastiketta. Ja viikonloppuna tehdään pizzaa. Porsaan ulkofileestä jää vielä pakkaseenkin...
Noin 25e yhteensä.
Lisukkeena pastaa/perunaa/riisiä
ja keittyjä porkkanoita tai salaattia.
Lisäksi ostin
* Polar juustoa 5e
* 4x maitojuoma n.5e
* 2x kevytmaito 2e
* Durum jauhoja 1,50e (pizzaan)
* Ruisleipää 2pkt 3e
* Jogurttia 3 prk eli 3e.
* Leikkelettä 2 pkt 4e
* Pekonia 1,50e
Eli yheensä n.25 euroa
Näiden lisäksi ostin vielä:
* Hedelmiä, kiiviä ja omenoita yht. 8e
* ananasta 3prk yht.1,50e
* paseerattua tomaattia pkt yht.1.50e
Näiden lisäksi saatan hakea vielä jotain viikonlopun aikana...
menee kahden aikuisen, kolmen lapsen ja kahden kissan taloudessa ruokaan, wwc-paperiin yms. 690e kuukaudessa. Juuri laksin keskiarvon vuodelta 2012. Lisäksi tuosta summasta syö kolme hoitolastani.
Viikkoa kohden tuo tekee 172,50.
Hedelmiä on aina kauden hedelmiä, vihannekset samoin + juurekset. Lihat ostan lidlistä ja sieltäkin usein -20% laputettuna, on iso pakastin. Suihkusaippuat on ihan kaupan perustuotteita tai reisuista tuotuja, samoin shampoot. Säärikarvat vahaan, pysyy pitempään poissa, kainalot sheivaan. Nenäliinat on nessuja, ei ne paljoa maksa.
Käsisaippua ostan isossa pöntössä, tarjouksessa 2e. Pyykinpesuaine maksoi 9e/4kg, riittää kuukausia. Tiskiaine on fairya ja lidlin konetiskitabletteja. Jne.
Vaatekulut on erikseen, ne ei sisälly tuohon. Tiedä siten syömmekö edullisesti, veikkaan että syömme ja ruokalaskumme on keskimääräistä pienempi.
Siis mihin te olette tottuneet ? Meillä 8 ihmistä, arkisin 7. Tämän viikon budjetti on 50e. Kotieläimiäkin on !
Riittää mainiosti. Ja miksikö ? No, pakastin on pullollaan ruokaa, niitä punalappuisia. Lemmikit eivät tällä viikolla tarvitse ruokaa kun jouluna sitä heille toin. Hygieniatarvikkeita en osta joka viikko.
Tuo 50e on varattu perunoille, voille, kasviksille... Tiukan budjetin viikolla ostetaan kasviksina porkkanoita yms. kauden kasviksia, jotka ei maltaita maksa. Maitoa ostin Lidlistä (12L) vasta. Leivän teen itse ja autoa emme omista.
Tuo 50e ei sisällytä tietenkään lihaa, vaatteita tms. vaan ihan lähikaupan täydennystarvikkeita ;)
Hyvin riittää. Lapset syövät koulussa/päiväkodissa ja iltaruualla teen riisipuuroa yms. että saadaan budjettia ales. Tosin sitten välillä kyllä meilläkin "juhlitaan" ja syödään "hyvin" ;) Eikä laskeskella joka pennosta. Mutta välillä on hyvä pitää näitä nuukuusviikkoja !
Mutta eihän se sitten ole ne todelliset ruokamenot, jos shen ei ole kaikkea laskettu, esim lihoja ???
No ei oo niin, mutta sanoinkin et meillä menee n. 50e/kk täydennys tarvikkeisiin. Luulenpa et toi 100e/kk on aika lähellä sitä mitä meiltä menee : 2x viikko ruokakaupassa. Ostoskerta n. 40e. Tosiaan kaikki liha laputettua.
Ostan suurpakkauksissa hygieniatarvikkeet ja leivät teen itse. Samoin teen kaiken muunkin mahdollisen itse. Kierrätän vaatteet huutonetistä ja lapsille katsastan ensin huutonetin tarjonnan jos mahdollista.
Autoakaan ei ole, eikä työpaikkaruokailuja vaikka molemmat olemme töissä.
Meillä menee viikossa noin 170e ruokakauppaan eikä tarvitse kenenkään varoa montako palaa käyttää vessapaperia eikä joka pennoista laskeskella.
Jotenkin minua hymyilyttää nuo monien lihamäärät. Ei sillä, etteikö pitäisi paikkaansa mutta kun meillä ei jostain 300g kinkkusuikalepaketista paljoa iloa revittäisi. Kellään ei ole paino-ongelmia, mutta helposti menee yhdellä ruokailulla 800 grammaakin lihaa kun on tuollainen kaksimetrinen mies ja pari urheilevaa poikaa :)
Ma:
Ruisleipää (itsetehtyä)+ mitä sit halutaankin päälle
Perunamuussia ja lihapataa (possua, lanttua, porkkanaa ja sipulia uunissa)
ja salaattia,kurkkua ja tomaattia
Välipalalla Omena ja Banaanilohkoja +pähkinöitä
Iltapalaksi perunarieskoja lopusta perunamuusista
Tiistai
Aamupalalla perunarieskoja eiliseltä (miehelle lounaaksi töihin samaa kuin eilen me muut syötiin kotona)
Makaronilaatikkoa ja salaattia
Valipalalla jugurttia (maustamaton) ja marjoja (itsepoimittuja)
Päivällisellä Kasvissosekeittoa
Iltapalla Ruisleipää jne. päällisiä
Keskiviikko
Aamupalalla puuroa+marjoja
Kasvissosekeittoa ja ruisleipää lounaalla
välipalla jugua+marjoja
päivällisellä makaronilaatikkoa
(miehellä oli sitä myös eväänä)
Illalla ruisleipää ja päällisiä
Torstai
Aamupalalla ruisleipää
lounaalla hernekeittoa
välipalla marjakiisseliä
päivällisellä riisipuuroa
iltapalalla loput riisipuurosta jalostettuna leiväksi.
Perjantai
Aamupalla Riisipuurosta tehtyä leipää
lounaaksi Hernekeittoa
Välipalla hedelmäsalaattia
päivällisellä makaronia ja jauhelikastiketta
iltapalalla ruisleipää
Lauantai
Aamupalalla puuroa ja marjoja
Lounalla Kalakeittoa
Välipalla mokkapaloja ja mehua..
Päivällisellä makaronia ja jauhelihakastiketta
Illalla ruisleipää
Sunnuntai
Aamupalalla ruisleipää
Lounaalla Kalakeittoa
Välipalalla hedelmiä ja pähkinöitä
Päivällisellä Uunissa haudutettuja kasviksia ja lihaa
Iltapalla puuroa ja marjoja.
Ihan joka paikkaan en nyt kirjoittanut, mutta joka aterialla on tarjolla tuoretta, on se sitten salaattia, tomaattia, kurkkua, porkkanaa, lanttua tms. Ja leipien kanssa sama ja tietenkin voita, juustoa ja leikkelettä.
Mitään ei heitetä pois, samaa ruokaa syödään seuraavana päivänä, mies vie töihin jne. tai jatketaan. Leivät valmistan itse, myös ruisleivät viikonloppuisin ja laitan pakkaseen ja sieltä aina sitä mukaa otan kun tarvitaan. Hedelmiä on lisäksi aina ns. tarjolla, samoin kuin porkkana ja lanttutikkuja jääkaapissa jos on ihan kauhee nälkä ja ruoka ei vielä valmista.
Ruokakauppaan menee 100 euroa viikossa, syöjiä on 6. (minä, mies, kaksi koululaista, eskari, 4vuotias ja 2vuotias.
Autolla ajetaan työmatkat sekä 2 kertaa viikossa kauppaan. Kerralla auto tankataan täyteen ja täydellä tankilla pääsee huristelemaan jo puolitoista viikkoa, pieni kuluttamaan ja taloudellinen ajotapa (minä ajan taloudellisemmin kuin mies). Mies käy töissä, minä olen jäämässä kohta äitiyslomalle.
Tosin meitäkin vain 3. Hygieniatarvikkeita ei tarvitse ostaa joka viikko, eikä sitä wcpaperiakaan joka viikko tarvitse ostaa, vai onko teillä maha koko ajan ruikulilla? :O Pyykinpesuaineet ostetaan kerralla, tarpeeksi iso pönikkä.
Meillä menee itseasiassa hiukka vajaa 100 ruokakauppaan ja bensoihin viikossa, syödään monipuolisesti ja terveellisesti :) Kun sitä vaan oikeasti osaa katsoa mitä sieltä kaupasta ostaa, eikä lappaa kärryä täyteen kaikkea mitä ei välttämättä tarvitsekaan :)
Alkoa meillä ei pahemmin tule käytettyä, mies saattaa kaljan silloin tai tällöin ottaa. Ei käydä juuri ollenkaan viihteelläkään normaalisti. Kotona tehdään ruoka itse :) Kai me vaan sitten osataan katsoa mitä meillä syödään, ollaan kummatkin tarkkoja ihmisiä :)