6 henkinen perhe tulee toimeen 100e viikossa??!! En usko!
Mua ärsyttää niin paljon nämä jotka kertovat että jopa 6 henkinen perhe pärjää 100e viikossa, annetaan säästövinkkejä mutta ei kuitenkaan mitään oikea selvitystä siitä miten muka pärjää.
Eli te jotka elätte "kympillä kuukauden" voisko joku oikeesti kertoa miten se on mahdollista?
Ja ilman että käy ilmi että itse asiassa syöttekin töissä/koulussa/vanhemmilla/naapurissa ja kotona syödäänkin oikeastaan vain aamupala jonka toinen vanhemmista jättää väliin.
Kiinnostaa oikeasti miten te saatte sen rahan riittämään niin että ruoka on monipuolista, on hedelmiä, vihanneksia, lihaa, juustoja...
Entä wc paperit? Mihin pyyhitte? Millä pesette itsenne? Hiukset? Miehen partaterät? Omat sheivausvälineet? Nenäliinat? Hammastahnat? Harjat? Dödöt? Muut tuoksut? Käsisaippuat? Pyykinpsuaineet? Huuhteluaine? Tiskiaineet? Leivinpaperi/folio/muovikelmut? Poltattteko kynttilöitä? Ostaako kukaan ikinä vaatteita?
Entä kaikki laskut? Onko lapsilla leluja?
Haluaisin myös pärjätä 100e pari viikkoa 3 hengen taloudessa mutta en ilmeisesti osaa hallita rahankäyttöäni koska minulla menee n.400 viikossa rahaa ruokaan/vaatteisiin/bensaan/hygieniatarvikkeisiin/
kertokaa miten se onnistuu, kiinnostaa oikeasti!
Kommentit (79)
Siis mihin te olette tottuneet ? Meillä 8 ihmistä, arkisin 7. Tämän viikon budjetti on 50e. Kotieläimiäkin on !
Riittää mainiosti. Ja miksikö ? No, pakastin on pullollaan ruokaa, niitä punalappuisia. Lemmikit eivät tällä viikolla tarvitse ruokaa kun jouluna sitä heille toin. Hygieniatarvikkeita en osta joka viikko.
Tuo 50e on varattu perunoille, voille, kasviksille... Tiukan budjetin viikolla ostetaan kasviksina porkkanoita yms. kauden kasviksia, jotka ei maltaita maksa. Maitoa ostin Lidlistä (12L) vasta. Leivän teen itse ja autoa emme omista.
Tuo 50e ei sisällytä tietenkään lihaa, vaatteita tms. vaan ihan lähikaupan täydennystarvikkeita ;)
Hyvin riittää. Lapset syövät koulussa/päiväkodissa ja iltaruualla teen riisipuuroa yms. että saadaan budjettia ales. Tosin sitten välillä kyllä meilläkin "juhlitaan" ja syödään "hyvin" ;) Eikä laskeskella joka pennosta. Mutta välillä on hyvä pitää näitä nuukuusviikkoja !
Mutta eihän se sitten ole ne todelliset ruokamenot, jos shen ei ole kaikkea laskettu, esim lihoja ???No ei oo niin, mutta sanoinkin et meillä menee n. 50e/kk täydennys tarvikkeisiin. Luulenpa et toi 100e/kk on aika lähellä sitä mitä meiltä menee : 2x viikko ruokakaupassa. Ostoskerta n. 40e. Tosiaan kaikki liha laputettua.
Ostan suurpakkauksissa hygieniatarvikkeet ja leivät teen itse. Samoin teen kaiken muunkin mahdollisen itse. Kierrätän vaatteet huutonetistä ja lapsille katsastan ensin huutonetin tarjonnan jos mahdollista.
Autoakaan ei ole, eikä työpaikkaruokailuja vaikka molemmat olemme töissä.
ok, tämä selvensi paljon.
eli kaikki liha on laputettu ja sitä on suuria määriä pakkasessa. Kai nekin on joskus sinne pakkaseen pitänyt ostaa vai ilmestyykö ne sinne muuten vaan?
Toinen hämmästyttävä juttu on se että 5 henkiselle perheelle kinkkukiusaukseen tulee 300g kinkkusuikaletta... Kyllä mä sanon että meillä ei sellasta syötäis ilman ihmettelyä, sehän on pelkkää perunaa.
Ja se että iltapalakasi ruisleipää. Pelkkääkö? Ei mitään päälle?
Mun mielestä te jotka elätte ruuan suhteen niukasti, elätte sellaista elämää jota minä en halua elää... haluan viikonloppuisin aamupalalla croisantteja, jälkiruuaksi esim. mutakakkua, illalla keksejä ja brie juustoa viikunahillolla :)
Haluan myös syödä pihvejä, kunnon kanafileitä, erilaisia juustopohjaisia salaatteja (vuohenjuusto/feta/halloum). Kesällä pitää saada grillata muutakin kuin makkaraa, ihania ribsejä eri marinaadeilla.
Haluan totuttaa lapseni muihinkin makuihin kuin jauhelihaan ja makkaraan.
Meillä lapsi syökin miltein mitä tahansa ja tunnistaa erikoisiakin hedelmiä ja tietää miltä ne maistuu.
Ehkä meillä menee paljon ruokaan viikossa mutta näitä listoja lukiessa tajusin miten suuri merkitys ruualla on meidän perheessä. Se että se on paitsi ruokaa, se on myös elämäntapa. On ihanaa nauttia ruuasta eikä syödä sitä vain pysyäkseen hengissä, viis mausta. Ruoka on nautinto.
Ehkä voisin kutistaa ruokalaskua mutta en taida. Nämä neuvot missä ensin tehdään jauhelihakastiketta, sitten se laitetaan toisena päivänä uuniin ja tehtiinkö siitä vielä kolmantena päivänkin jotian, varmaan soppaa.. nämä saa voimaan minut pahoin.
Tulee ihan kehitysmaa fiilis jossa soppaa jatketaan kasveilla kun liha on loppu ja sitten lopuksi jatkoon pistetään vain vettä ja liemikuutioita... hyvä jos toimii jollain mutta ei se nautinto ole.
Jos ei aikuinen ihminen itse TAJUA kulutustaan, menojaan tai että miten voi tehdä edullisesti hyvää ruokaa niin sehän on vain tyhmyyttä se.
Olen akateeminen perheenäiti, elämme juuri muutamien mainitsemalla tavalla edullisesti ostaen isoja määriä ja leipoen leivät. ym muut itse. En siis ymmärrä miten ei normijärjellä varustettu ihminen itse tajua miten rahansa käyttävät ja luulevat että sitä rahaa täytyy olla tolkuttomia määriä että pärjää! Jos näin on, se on teidän elämänmtyylinne, turhaa täällä huuteleete että muut eivät voi pärjätä vähemmällä. Kyllä voi.
jos ei valmisteta lainkaan kalaa. Vai ettekö osaa? Esim. silakasta saa tosi monenlaisia ja herkullisia ruokia. Jos ei osaa tai halua perata silakoita, silakkafileitä saa tarjouksesta alle 5e. Kilosta tekee vaikkapa silakkapihvejä melkoisen läjän.
Vaatteita ei oikeasti kenenkään tarvitse ostaa joka viikko, eikä hygieniatarvikkeita. Kerrohan tarkemmin tuosta kulutuksestasi, montako kertaa viikossa käyt kaupassa ja mitä sieltä tarttuu mukaan?
120e per viikko menee ruokaan, hygituotteisiin, wc-paperiin sekä tupakkaan.. Tosin ei osteta joka viikko hygituotteita...
ja bensaan menee 360ekk, molemmil omat autot..
Itse ymmärtäisin, että niihin kuluihin mistä täällä nyt keskustellaa, kuuluisi lähinnä ruoka ja hygieniatarvikkeet, eli ne välttämättömät.
Toinen ostaa kerran vuodessa uusia vaatteita ja toinen kerran viikossa ja kolmas saa aina siskonsa vanhat vaatteet. Toisella taas työmatka sujuu pyörällä ja toisella on työmatkaa 150 km yhteen suuntaan, joten tottakai ne bensakulut ovat hieman erit.
Mutta jos nyt perusmenoihin kuuluu "perusperheellä" hygieniatarvikkeet + muut pesuaineet + ruokatarvikkeet (ainakin aamupala, päivällinen ja iltapala + viikonloppuisin myös lounas ja välipalat), niin voidaan alkaa vertailla kuluja toistemme kanssa.
Meillä ei ole mikään ongelma syödä samaa ruokaa kaksi päivää putkeen, eikä leivänpäällä tarvitse olla sekä kinkkua että juustoa, vaan toinen niistä riittää vaikka kurkun tai tomaatin kanssa.
Janojuomana on vesi tai omista viinimarjoista tehty mehu, maitoa sitten ruoan kanssa ja limua tosi harvoin.
Perunaa syömme paljon, koska siihen on helppo yhdistellä erilaisia lisukkeita.
ruoan yksipuolisuuden lisäksi. Tiedättehän sentään, että aikuisen tulisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä ja perunaa ei siihen määrään lasketa. Ja kuten aiempi vastaaja jo huomautti niin kalaa tulisi syödä pari kertaa viikossa.
Toisaalta en yhtään epäile etteikö 100 e / vko olisi realistinen kun meillä menee n. 700 e / kk ruokakauppaan 2 aikuista + 2 lasta eikä pahemmin vertailla hintoja ja ostetaan mitä mieli tekee. Lisäksi käymme autottomina lähikaupassa ison automarketin sijaan.
meillä ei osteta juuri talouspaperi (mihin sitä tarvitsee?), saippua maksaa 3e/3l ja riittää vuoden. Hammastahnaa ei laiteta harjaan kuin herneen verran (maksaa 1e tuubi) riittää ikuisuuden. Puhdistusaineet riittävät vuosikausia (yleispuhdistusaine + etikka) ei niitä tarvitse kuin tilkan kerralla. WC-paperia ei tarvitse täyttää pönttöä, huuhteluaineita ei tarvita, tiskiaineita menee tosi vähän kerralla, nenäliinoja ei juuri osteta, dödöa ei tarvitse puolta desiä levittää, foliota tarvitsee tosi harvoin, leivinpapereita voi käyttää uudestaan, iso pönikkä pyykinpesuainetta riittää vuodeksi. Jokainen tyylillään, me käytetään rahamme sitten muuhun mutta edellä mainittuihin menee vain vähän rahaa.
ostetaan aina halvinta mitä löytyy. vaatteet ostetaan kirppikseltä, autolla ajetaan vain jos on pakko. kävellään joka paikkaan.
käydään kerran viikossa kaupassa. sen mitä ostetaan, on riitettävä seitsemäksi päiväksi.
viikossa saa mennä 5 euroa maitoon. jos se loppuu, juodaan vettä.
vessapaperiin saa mennä 2 euroa viikossa. jos se loppuu, pestään bideellä ja pyyhitään perspyyhkeeseen. vessapaperi ostetaan isoissa säkeissä ja säännöstellään, pissaan naispuoleiset saa ottaa kaksi palaa, miespuoliset yhden. kakkaan saa ottaa korkeinaan kuusi palaa.
siteisiin on 2 euroa/kuukausi. eli 0,50e viikkoa kohti.
shampooseen saa mennä euro viikossa. jos se loppuu, pestään vedellä.
kädet pestään palasaippualla joka kestää ainakin kaksi kuukautta.
pyykinpesuaineeseen saa mennä 2 e viikossa. sitä ostetaan parin viikon välein. jos se loppuu, ei pestä pyykkiä vaan odotetaan että seuraava viikko alkaa ja ostetaan sitten taas uutta. huuhteluainetta ei osteta, sitä ei tarvitse ollenkaan.
tiskiaineeseen saa mennä euro viikossa.
lihaan saa mennä 20 euroa viikossa. ostetaan punaisen lapun lihoja ainoastaan ja kaikista halvimpia lihoja.
vihanneksiin saa mennä 15 euroa viikossa. ostetaan halvinta pakastevihannesta, halvinta perunaa, isoja säkkejä jos saa halvalla.
hedelmiin saa mennä 10 euroa viikossa. ostetaan halvinta että saa ison määrän. säännöstellään, puolitetaan omena kahdelle hengelle jne.
mitään ei heitetä roskikseen. siemenkotakin syödään.makarooniin ja riisiin saa mennä 3 euroa viikossa.
leipä leivotaan itse halvimmista jauhoista.
leivän päälle saa halvinta margariinia ja ohuen juustosiivun.vaippoihin saa mennä 10 euroa viikossa. jos ei ole vaippa-ikäisiä enää, tämä raha laitetaan säästöön.
ei osteta mehua tai limukkaa kuin jouluna ja juhannuksena. silloinkin halvinta ja laimennettavaa.
karkkia lapset saavat synttäreillä tai jos käy vieraita. silloinkin halvinta merkkiä.
sipsiä ei osteta.
joskus jos oikein törsätään, ostetaan popkornisiemenpussi ja tehdään siitä säästeliäästi puolen vuoden popkornit kattilassa.miehelle ostetaan halvin sheivausterä mitä markkinoilta löytyy ja tämä käyttää sitä kunnes se on liian tylppä. sitten terä siirtyy emännän käyttöön, sillä saa vielä hyvin kainalokarvat poistettua muutaman kuukauden ajan. sitten se menee vasta roskikseen.
mausteita ostetaan jos tarvitsee mutta halvinta merkkiä ja niitä säännöstellään. ei mitään erikoisuuksia, pelkästään suolaa, pippuria ja lihaliemikuutioita.
hammastahnoissa ostetaan jättimäisiä perheputkiloita mitkä kestävät ainakin kuukauden. hammastahnaa ei saa ottaa paljon.
leivinpaperia ei tarvitse ostaa sillä emäntä on toivonut vuosia sitten jo joululahjaksi silikonisen leivinpaperin mikä on lähes ikuinen.
folioita ja muovikelmuja ei ostella, turhaa rahanhukkaa. nenäliinoja ei osteta, käytetään säännöstellen vessapaperia nenän niistämiseen.
lapset saavat leluja synttärinään ja jouluna. näitä juhlia varten säästetään rahaa joka kuukausi muutamia kymppejä erilliselle tilille.
alkoholia tai tupakkaa ei osteta koskaan. eikä muitakaan päihteitä.
Tällä viikolla näitä (en jaksa joka ruoan kasviksia setviä, mutta enemmän meillä niitä syödään kuin lihaa):
Lindstöminpihvit, perunatja aurajuustokastike
sienikeitto
uunilohi ja maa-artisokkapaistos
edellisen roippeista keitetään lohisoppa, mutta se menee ehkä pakkaseen
chili sin carne
spagetti ja jauhelihakastike
syömme pari kertaa peräkkäin samoja ruokia, leivät leivotaan tai ostetaan halvalla leipomosta, jauhot ja ryynit sekä lihat ja munat ruokapiirin kautta isoina satseina, pakkasessa on kolmea sorttia marjoja sekä sieniä ihan omin pikku kätösin poimittuna. Herkutellaan kun sille päälle satutaan, mutta tykkään kyllä ihan näistä perusruoistakin ja niiden laittamisesta. Koska ostetaan paljon ruokapiiristä, en osaa ihan täsmällistä viikkohintaa laskea, mutta useimmiten meillä menee kauppaan sellanen 80 euroa viikossa. Siihen sit ne muut päälle. Meitä on viisi. Arkisin syömme yhdet ateriat töissä ja koulussa, mutta tuo on nyt lomaviikon menu. Aamupaloina yms. on esim. piirakoita, puuroa, rahkaa, hedelmiä, niistä marjoista jotain jne.
Pakastimeen on ostettu ruokaa silloin, kun sitä on saanut halvalla, tai laadukkaampaa. Nyt on hirveä, possua, marjoja ja jotain tarjouseriä.
Mutta silti ei oikein tahdo 100 euroa tavallisiin ruokakauppaostoksiin riittää, vaikka siitä karsitaan pois virvokkeet, makeiset ja muut turhuudet. Hygieniatarvikkeet kyllä sisältyvät, kun ne ostetaan samasta kaupasta samalla reissulla kuin ruuat.
Ruokaan meillä menee n. 500 euroa kuukaudessa, vaikka onkin "ilmaista" tavaraa kellarissa ja pakastimessa. Polttoaineisiin menee puolet enemmän, kun on useampia autoja liikenteessä jo työmatkojen vuoksi. Niistä on aika mahdotonta säästää muuten kuin olemalla työtön.
Hygieniatarvikkeista tässä laskussa on tavallisia, ei mitään erikoisaineita vaikka nuoriso niitä ostoskärryyn tyrkyttää. Talouspaperia meillä ei käytetä, koska se on törkeän hintaista, vessaan välttää halvat tarjouspaperit. Pesuaineet ovat myös edullisimmasta päästä.
Perunat omasta maasta, samoin marjat ja omenat omista puista ja pehkoista. Lihat tarjouksesta, leivät leivotaan itse. Pullataikinaan käytän maitojauhetta, hyödynnän ruuilta jäävät tähteet esim. perunat seuraavaan ruokaan.
En osta turhaa.
100 euroa viikossa riittää hyvin.
on ravintoarvoiltaan köyhiä. Mä kuolen mieluummin velkaisena, kun alan valvomaan hammastahnan käyttöä ja syöttämään kasvaville lapsille yksipuolista ruokaa.
perheessä 5 henkeä.
On vaikea kuvitella miten söisimme jos ruokaan menisi 100 euroa kuukaudessa. Emme me nyttenkään tuhlaile, emme syö herkkuja kauheati, emme juo limuja, emme edes kahvia, emmekä teetä. Eli ruokaan se raha menee, mutta minusta ainakin on tärkeää, että meillä on vihanneksia ja hedelmiä aina runsaasti/tarpeeksi. Maitoa meillä menee 1-2 litraa päivässä. Käytämme luomua, joten sekin on toki kalliimpaa, mutta varmasti myös parempaa. Itse en näe mitään säästö mahdollisuutta muuta kuin siinä, että vaihtaisimme luomun tavalliseen (mitä en halua) tai lopettaisimme/vähentäisimme vihannesten ja hedekmien syöntiä. Minusta ei ole myöskään terveellistä syödä paljon jauhelihaa ja makkaraa/nakkeja, sillä ihan sontaahan ne on. Yritämme syödä kalaa, soijaa jne. ja ne ovat paljon kalliimpia tuotteita.
Tarjouksesta isoja eriä vessapaperia? Isoja eriä jauhoja? Pakastettuja punalappusia ruokia? Montako pakastinta teillä oikein on? Säkettäin perunoita?
Ei meille 60 neliön asuntoon ainakaan mahdu mitään isoja eriä yhtään mitään.
on ravintoarvoiltaan köyhiä. Mä kuolen mieluummin velkaisena, kun alan valvomaan hammastahnan käyttöä ja syöttämään kasvaville lapsille yksipuolista ruokaa.
Ja paljonko menee rahaa?
perheessä 5 henkeä.
On vaikea kuvitella miten söisimme jos ruokaan menisi 100 euroa kuukaudessa. Emme me nyttenkään tuhlaile, emme syö herkkuja kauheati, emme juo limuja, emme edes kahvia, emmekä teetä. Eli ruokaan se raha menee, mutta minusta ainakin on tärkeää, että meillä on vihanneksia ja hedelmiä aina runsaasti/tarpeeksi. Maitoa meillä menee 1-2 litraa päivässä. Käytämme luomua, joten sekin on toki kalliimpaa, mutta varmasti myös parempaa. Itse en näe mitään säästö mahdollisuutta muuta kuin siinä, että vaihtaisimme luomun tavalliseen (mitä en halua) tai lopettaisimme/vähentäisimme vihannesten ja hedekmien syöntiä. Minusta ei ole myöskään terveellistä syödä paljon jauhelihaa ja makkaraa/nakkeja, sillä ihan sontaahan ne on. Yritämme syödä kalaa, soijaa jne. ja ne ovat paljon kalliimpia tuotteita.
siksi me sitä syömme. Ostan soijan luomuna vegekaupasta, joten varmaan vieläkin halvemmalla löytyisi. Rouheen tai medaljonkien kilohinta on 5-10 e ja kilosta kuivaa saa noin kolme kiloa valmista. Minusta se on edullista. Samoin kuin pavut muutenkin.
Meillä syödään pääasiassa kasvisruokaa. Ostan kyllä mieluiten kauden kasviksia ja hedelmiä (siis toki ulkomaisiakin, mutta en esim nyt osta mansikkaa, vaikka sitäkin heviosastolla olisi, vaan vaikka appelsiineja, omenaa, kotimaisia juureksia jne.
Eli minä kirjoitin tuota esimerkkiruokalistaa.
Emme osta viikottain tai edes kuukausittain vaatteita, ostamme tarpeeseen.
Lapsilla on aina sopivia, säänmukaisia ja ehjiä vaatteita.
Itse ostan silloin tällöin, käytännössä n. kerran vuoteen. (ja ei en o peikko, ostan laadukasta ja ajatonta tarpeeseen)
Koko perhe käyttää samaa (luomu) shampoota ja hoitoainetta (ei kuitenkaan tarvitse ostaa kuin n. kerta kuukauteen)
Vessapaperia isompi pakkaus harvemmin
Pesuaineet? No, mäntysuopa yleispesuaineena (rakastan sen tuoksua), pyykinpesuun Ekover ja tiskikoneeseen samoin. Emme tarvitse muita pesuaineita.
Dödönä itsetehty (kookosöljypohjainen)
Saippuat itsetehtyjä (teen kerran kesässä)
Tiskirätit yms. itsetehtyjä ja hankittu kerran ja kestävät vielä pitkään.
jne.