Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko teidän mielestänne miesten auttaa kotiäitiä kotitöissä?

Vierailija
02.01.2013 |

Itse olen hyvin väsynyt tällä hetkellä. Mies töissä, ja minä olen kotona 2 vuotiaan lapsen kanssa, ja toinen on tuloillaan.

Minä teen kaikki kotityöt, pyykinpesut ja myös ruonlaitto on minun vastuullani. Myös lapsen hoidosta vastaan pääasiassa minä.

Mies ei auta juurikaan. Töistä tullessaan heittäytyy sohvalle tai menee tietokoneelle. Iltaisin minä hoidan lapsen kylvetyksen, hampaanpesut ja nukkumaanlaiton. Viikonloppuisin mies nukkuu niin pitkään kuin nukuttaa, ja minä herään lapsen kanssa aikaisemmin.

Onko tämä teistä reilua? Kuuluisiko miehen auttaa minua enemmän?

Olen tällä hetkellä hyvin väsynyt, ja stressaantunut koska kotona on paljon tekemättömiä töitä, ja raskauskin väsyttää.

Vai olenko vain laiska valittaja?

Kommentit (64)

Vierailija
21/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun mies on iltaisin tullut kotiin, niin hän ei todellakaan ole mennyt makaamaan sohvalle, vaan on lasten ja mun kanssa. Yhdessä hoidetaan syömiset, kylpeliset sun muut. Mä olen pyrkinyt aina siihen, että viikolla tehdään siivousket sun muut isommat hommat ja viikonloppuisin molemmat saavat ottaa vähän rennommin.

Meillä toimii hyvin se, että mä nukun lauantaina pitkään ja mies hoitaa lapset ja mies taas nukkuu sunnuntaina.

Ja jos on tulsosa yllärivieraita, niin mieskin tarttuu pyytämättä imurin varteen.

Mä olen sitä mieltä, että kotona olija tekee suurimman osan kotitöistä, mutta kaikkea ei saa hänenkään päälleen kaataa eikä toinen saa olla niin itsekäs, että harrastaa ja laiskottelee töiden lisäksi ja toinen joutuu olemaan koko ajan lasten kanssa kotona ilman mitään virikkeitä ja harrastuksia.

Vierailija
22/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen hoitoon, ja voisi välillä ainakin viikonloppuisin ruokaakin tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli toki miehesi pitää iltaisin ja viikonloppuisin hoitaa lasta ja viettää aikaa hänen kanssaan.

Minä olen kotiäitinä hoitanut siivoukset,pyykit ja ruuanlaiton...kaupassa kävimme yhdessä.

Mies kyllä teki paljon iltahommia lasten kanssa eli kylvetti ja luki iltasatuja.

Ja viikonloppuisin mies heräsi lauantaina aikaisin lasten kanssa touhuamaan ja minä sain nukkua pitkään..sunnuntaina taas mies nukkui niin pitkään kuin halusi.

Vierailija
24/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiäitiä miehen pitää auttaa kotitöissä, ihan niin kuin ihmiset ylipäänsä aina auttavat toisiaan. Kaikkien pitää auttaa toisiaan.

Työssäkäyvää äitiä puolison pitää toki auttaa niin kuin ihmiset auttavat toisiaan, mutta auttamista useammin kyseeseen tulee se, että puoliso tekee oman osansa kotitöistä.

Vierailija
25/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei tee mitään itsestään. Hänelle pitää sanoa ihan joka päivä, että tee tämä ja tee tuo. Olet ominut itsellesi lapsenhoidon kokonaan. Miehestä tuntuu, että hän ei edes osaa tehdä mitään. Mihin väliin hän nyt yhtäkkiä itsensä edes tunkisi?

Olet kotiäiti sen aikaa, kun mies on töissä. Kun mies tulee töistä, hän syötyään/huilattuaan on lapsen kanssa loppuillan. Näin sinä saat hetken vapaa-aikaa kotitöiden tekemisen ohella. Mies hoitakoon lapsen iltaleikit, pesun ja nukuttamisen. Miksi olet vienyt mieheltä lapsen? Oma vikasi. Nyt se kostautuu.

Nyt mentiin taas ojasta allikkoon. En ole ominut lasta mieheltä.. Hohhoijaa.

Vierailija
26/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä asia meni suurinpiirtein niin, että minä olin vastuussa pääosin kotitöistä, mutta lastenhoito oli täysin jaettua.

Tosin sitten kun palasin työelämään, miehellä oli hieman hankaluuksia ottaa oma osuutensa kotitöistä kun ei ollut niihin tottunut..

Mutta ymmärrän väsymyksesi täysin, ja toivon että pystyt puhumaan miehesi kanssa asiasta.

Vierailija
27/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on okei että mä hoidan esim koko pyykki huollon, se ei ole iso vaiva (eikä satu vahinkoja). mies meillä kyllä hoitaa kompostin viennin ja tiskikoneen tyhjentämisen. Arkisin on myös minusta ihan selvää että kun mies tulee kotiin niin on ruoka valmiina, että päästään syömään kun hän tulee kotiin jne.. mutta epäreilua minusta on se että mies ei iltaisin osallitus lasten hoitoon/viihdytttämiseen (1 ja 3-vuotiaat) oikein millään tavoin. Myöskin minusta olisi reilua että viikonloput jaettaisiin tasan (ruuanlaitot, lasten huoltamiset, ja pitkään nukkuminen). Tosin itse koen tällä hetkellä että minulla olisi oikeus nukkua viikonloppuisin enemmän, koska meillä nuorimmaisella on kohtuullisen vaikea refluksi ja yöt ovat tämän vuoksi vaikeita, hyvänä yönä herätään vain 5 kertaa, huonona yönä saan torkuttua muutaman tunnin lapsen kanssa sohvalla. Mies ei ole herännyt reilun vuoden aikana lasten takia kuin ehkä 10x yö aikaan.

Vierailija
28/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta kotiäidin ei tarvitse pitää hotellia.

Ilmoita miehelle, että tiistaisin ja keskiviikkoisin et ole kotona ja mies saa olla lapsen kanssa. Ei se ole auttamista, se on isyyttä. Mies voi myös pestä omat pyykkinsä.

Vierailija
29/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin itse kotiäiti. Tämä oli alunperin sovittu näin, että kun jään kotiin niin vastaan kaikesta kodin- ja lastenhoidosta. Minusta silti työni oli paljon kevyempää kuin palkkatyö-aikana joten varsin reilu diili.

Toki jos olisi tullut sairauksia, vaikeuksia tms niin varmasti mies olisi auttanut, mutta noin normaalitilanteessa ei olisi tullut mieleenkään pyytää mieheltä apua kun mies käy päivät pitkät töissä joka on paljon rankempaa kuin kotiäitioloni.

Vierailija
30/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen nyt hoitovapaalla. Mies töistä tullessaan tahtookin olla lapsiensa kanssa, vie harrastuksiin ja hoitaa.

Minä teen ruuat. Ehdin iltapalaa poislukien kaikki tehdä. Kun mies tulee niin syödään ja siitä on helppo ja nopea vaihtaa hoitajaa.

Minusta itselleni ei paljoa jäisi jos en ruokia tekisi. Koneet hoitaa pyykit ja astiat, niiden täyttäminen ei ole kummoinen asia eikä vie aikaa. Ne pitää ehtiä sen joka on kotona.

Tämän jälkeen ei ole paljoa hommaa.

Astiatkin voi hoitaa niin että konetta kaikki täyttää ja pidät vaan huolen että sinne jokainen voi omansa laittaa. Se taaperokin osaa.

Raskaana väsyttää ihan erilailla ja silloin fiksu mies vähentää emäntänsä taakkaa, miksi ei niin tekisi?

Varmaan sinäkin tahtosit miestä auttaa jos hänellä on rankkaa?

Mutta se on itsestä kiinni miten asiat ottaa. On tuplasti ainakin raskaampaa jos alkaa pohtimaan mitä kaikkea mies voisi tehdä mutta istuu vaan koneella. Silloin ainakin oman kokemuksen mukaan siihen tulee suoraan asenne että mies ei mitään tee.

Minusta teidän pitää puhua. mutta niin ettei mies joudu puolustuskannalle. Älä syytä vaan pyydä voisiko mies käydä lapsen kanssa kaupalla ja hoitaa hampaidenpesun koska se on sinusta rankkaa jos lapsi vastustaa.

Yksi tapa on kysyä kahdesta vaihtoehdosta: Veisitkö pyykit kuivuun vai teetkö iltapalan?

Pyydä hellyyttä: Hieroisitko? Laittaisiko teetä sinulle?

Pyydä muitakin apuun: Lapsen kummit tai mummot voisi viedä tyttöä eläintarhaan tai uimaan?

Keksi myös itsellesi aikaa vaikka uimaan perjantaisin tai vaikka sunnuntai aamuna?

Muista myös helliä omaa parisuhdetta! Koneet kiinni ja olette oman perheen kanssa: menkää uimaan koko perhe, kirjastoon tai liukumäkeen.

Vierailija
31/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin vastaaviin kysymyksiin aikaisemmin, eli lähtökohtaisesti reilua mielestäni on, että molemmilla on vapaa-aikaa yhtä paljon. Perheessä, joissa on pieniä lapsia, tämä ei todellakaan onnistu, jos työssäkäyväki ei osallistu myös kotitöihin ja lastenhoitoon.

Oscar.

Vierailija
32/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tuli kotiin töistä viiden ja kuuden välillä ja alle yksivuotias meni nukkumaan jo seitsemältä. Sen jälkeen kun mies oli laittanut itselleen rauhassa ruokaa ja syönyt sen, jaoimme jäljelle jääneen ajan puoliksi. Jos aikaa oli siis vaikka tunti, mieheni katsoi lapsen perään puoli tuntia ja minä toiset puoli tuntia.

Mies ei osallistunut kotitöihin.

Nyt olen ollut jo yli kaksi vuotta yksinhuoltaja ja nautin elämästäni. Siivoan vain omat ja lapseni jäljet, ja lapsi on innolla mukana auttamassa pyykinpesussa, tiskaamisessa ja muissa kotitöissä.

Vierailija
33/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autatko sinä miestäsi? Pärjääkö mies illat, yöt, viikonloput ja lomat lasten kanssa?

Vierailija
34/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä hoidan kodin siivoukset ja pyykit pääsääntöisesti. Mies laittaa ruuat, kun tykkää siitä, välillä minäkin teen ruokaa jos mies ei jaksa. Eineksiä ei syödä, vaan kotiruokaa, kotona leivottua pullaa jne.

Mies siivoaa lauantaisin vähän, ja minä suurimman osan + pitkin viikkioa.

Molemmat hoitavat lapsia tasapuolisesti.

Vierailija
35/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla ollakseni lapsen kanssa, en hoitaakseni kotia hiki päässä. Kotityöt kuuluu molemmille ja iltaisin jaetaan lapsen hoitovastuu.

Vierailija
36/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään se, että puhutaan äidin auttamisesta kertoo paljon ajatusmaailmasta: äidin tehtävä on hoitaa kaikki kotityöt ja ruoanlaitot ym sekä ilman muuta lapset. Jos perheen toinen, yleensä täysjärkinen aikuinen tähän osallistuu, on se auttamista. Kyllä se on homma niin että molemmat niitä kotitöitä tekee kun kerran molemmat huushollissa elää. Ei siinä äitiä AUTETA vaan kannetaan oma vastuu yhteisestä kodista.

Vierailija
37/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen käy töissä niin silloin hän tulee vapaalle kotiin.

Ihan sama jos molemmat käy töissä ja pääsee kotiin takaisin vapaalle.

Meillä on mies ollut työttömänäkin joskus ja hän hoiti silloin kotia. Laittoi pyykkiä ja teki ruokaa että illalla oltiin perheen kesken. Ei silloin ole paljon hommaa jäljellä jos niitä ei kasaa.

Mitä äiti tekee kotona jos ei kotitöitä tee ja ne jää työstä tulevalle? Ei kaikkea aikaa mene siivoamiseenkaan.

Minusta koti on yhteisiä asioita varten, ei se ole oikein jos mies tulee kotiin eikä ole perheensä kanssa muttei sekään ettei kotona oleva tee kotitöitä jotta olisi aikaa yhdessäoloon illalla.

16, jonka mielestä kotityöt ei lopu tekemällä mutta siinä on pieni ero jos niistä toinen laistaa ja yhtälailla voi nainenkin vaan kotona olla. ;) Itse olen jokapäiväisellä viikonlopulla kun ei tartte töihin mennä.

Vierailija
38/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä todella viimeinen menneen ajan dinosaurus tällä palstalla? Minun nuoruudessa, silloin 1970-luvulla pidettiin itsestään selvänä sitä, että miestenkin pitää osallistua kotitöihin.

Eihän ne osallistuneet, vielä silloin. Nuoremman sukupolven osalta oli kuitenkin toivoa paremmasta, ja monet 1950-luvulla syntyneet miehet todella tekivät jopa ruokaa ja pesivät pyykkiä.

Kaiken aikaa on ongelmana ollut se, että mies saa vain AUTTAA, mutta nainen on kuitenkin kotonaan päällikkö ja työnjohtaja.

Miehet ehkä ajattelevat asian niin, että kotonaolo on aina vapaa-aikaa. Myös naiselle samalla tavalla kuin se on hänelle itselleenkin.

Ei mies ymmärrä, että naisella ei ole koskaan vapaa-aikaa, kun työ on kotona, yötä päivää.

Vierailija
39/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia hoidetaan aamusta iltaan ja kumpikin vanhempi luo oman läheisen suhteensa lapsiinsa. Tämä ei oikein onnistu jos ei viitsi nähdä vaivaa silloin kun lapset ovat pieniä tai jos vieraat ihmiset hoitavat lapsesi!

Kotiäitinä ollessani mulla oli töitten suhteen sama logiikka kuin sulla ja kaikki meni aika mukavasti. Meillä ei edes murkkuiässä ollu suurempia ongelmia, koska olimme tiivis perhe!

mutta kun mies on iltaisin tullut kotiin, niin hän ei todellakaan ole mennyt makaamaan sohvalle, vaan on lasten ja mun kanssa. Yhdessä hoidetaan syömiset, kylpeliset sun muut. Mä olen pyrkinyt aina siihen, että viikolla tehdään siivousket sun muut isommat hommat ja viikonloppuisin molemmat saavat ottaa vähän rennommin.

Meillä toimii hyvin se, että mä nukun lauantaina pitkään ja mies hoitaa lapset ja mies taas nukkuu sunnuntaina.

Ja jos on tulsosa yllärivieraita, niin mieskin tarttuu pyytämättä imurin varteen.

Mä olen sitä mieltä, että kotona olija tekee suurimman osan kotitöistä, mutta kaikkea ei saa hänenkään päälleen kaataa eikä toinen saa olla niin itsekäs, että harrastaa ja laiskottelee töiden lisäksi ja toinen joutuu olemaan koko ajan lasten kanssa kotona ilman mitään virikkeitä ja harrastuksia.

Vierailija
40/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo pelkästään se, että puhutaan äidin auttamisesta kertoo paljon ajatusmaailmasta: äidin tehtävä on hoitaa kaikki kotityöt ja ruoanlaitot ym sekä ilman muuta lapset. Jos perheen toinen, yleensä täysjärkinen aikuinen tähän osallistuu, on se auttamista. Kyllä se on homma niin että molemmat niitä kotitöitä tekee kun kerran molemmat huushollissa elää. Ei siinä äitiä AUTETA vaan kannetaan oma vastuu yhteisestä kodista.

Juuri näin, olen samaa mieltä. Ja onneksi myös mieheni on :) Mies ei ole apurini, vaan yhdessä hoidamme kotitöitä ja lapsia, vaikka minä päivät kotona olenkin. Toki hommia jaetaan joustavasti mieltymysten ja jaksamisen suhteen.