Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko teidän mielestänne miesten auttaa kotiäitiä kotitöissä?

Vierailija
02.01.2013 |

Itse olen hyvin väsynyt tällä hetkellä. Mies töissä, ja minä olen kotona 2 vuotiaan lapsen kanssa, ja toinen on tuloillaan.

Minä teen kaikki kotityöt, pyykinpesut ja myös ruonlaitto on minun vastuullani. Myös lapsen hoidosta vastaan pääasiassa minä.

Mies ei auta juurikaan. Töistä tullessaan heittäytyy sohvalle tai menee tietokoneelle. Iltaisin minä hoidan lapsen kylvetyksen, hampaanpesut ja nukkumaanlaiton. Viikonloppuisin mies nukkuu niin pitkään kuin nukuttaa, ja minä herään lapsen kanssa aikaisemmin.

Onko tämä teistä reilua? Kuuluisiko miehen auttaa minua enemmän?

Olen tällä hetkellä hyvin väsynyt, ja stressaantunut koska kotona on paljon tekemättömiä töitä, ja raskauskin väsyttää.

Vai olenko vain laiska valittaja?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toinen käy töissä niin silloin hän tulee vapaalle kotiin.

Ihan sama jos molemmat käy töissä ja pääsee kotiin takaisin vapaalle.

...

Mitä äiti tekee kotona jos ei kotitöitä tee ja ne jää työstä tulevalle? Ei kaikkea aikaa mene siivoamiseenkaan.

Minusta koti on yhteisiä asioita varten, ei se ole oikein jos mies tulee kotiin eikä ole perheensä kanssa muttei sekään ettei kotona oleva tee kotitöitä jotta olisi aikaa yhdessäoloon illalla.

Selitä meille yksinkertaisille äideille, kuinka voit päivällä toisen töissäollessa esim.

- antaa lapselle iltaruuan, huolehtia pesut ym. iltatoimet ajoissa valmiiksi?

- miten voit siivota iltapalan ym. touhujen jäljet valmiiksi? No, ehkä aamulla sitten ...

- miten voit ripustaa päivällä kuivumaan ne vaatteet, jotka on laitettu koneeseen vasta sen jälkeen, kun ne ovat päivän töissä ja touhuissa likaantuneet?

Et taida tietää, että on olemassa sellaisiakin kotitöitä, jotka tehdään juuri sillä hetkellä, kun ne ovat ajankohtaisia.

Onhan se aivan oikein, että kotonaoleva tekee ruuan valmiiksi töistä tulevalle ja huolehtii päivällä tehtävät työt, kuten normaalit päivittäissiivoukset.

Mutta väistämättä päivällistiskit ym. siivous on tehtävä illalla, jos syödään sen jälkeen, kun toinen tulee töistä.

Vierailija
42/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta ei riitä, miehet kun ovat sen verran luupäitä. ;)

Vaikka oma mies onkin osallistuva, on hänellekin pitänyt monenmonta kertaa sanoa että en enää voi siivota kuten ennen, liitoskipujen ja selkäkipujen takia. Lisäksi jos olen tunnin jaloillani alkaa tulemaan supistuksia ja sekin rajoittaa.

No nyt kun kuukauden ajan sanoin miltei joka päivä jostain, imuroinnista, lapsen kanssa ulkoilemisesta jne. on mies nyt vihdoinkin alkanut tekemään noita ilman että pyydän.

Jos miehesi on "nalkutusherkkä" niin pyri pyytämään niitä asioita silloin kun itse et ole huonolla tuulella, muutoin voi takaisin tulla kommenttia että "aina sinä nalkutat" tms.

Tai ihan vain juttele asiasta että kuinka paljon pitäisit siitä että mies osallistuisi kun sinulla on voimat loppu ja väsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei arkisin kotitöitä tee (tiskikoneen pulausta lähinnä on jäljellä), niin sitten on lasten kanssa.

Joka toinen ilta hoitaa iltarutiinit, pala, pesut, pisut ja iltasatu.

viikonloppuisin ottaa täysin ruuanlaitto vastuun, usein jopa tekee pakkaseen pieniä lounaita.

en valita. Eikä hänkään, jos nyt kämppä ei aina ole niin tiptop. Tai ruoka pöydässä just sillä minuutilla, kun hän tulee duunista.

saan olla väsynyt ja hän vie sitten muksut duunin jälkeen ulos tai vaikka uimaan, että saan omaa aikaa\nukkua.

hänkin joskus oikaisee sohvalle ja asia ok mulle. Töissäkin voi olla rankkoja päiviä.

kaikkiaan meillä on hommat sujunut automaattisesti ei olla näitä yhdessä sovittu, kaikki vaan on loksahtanut paikalleen.

Vierailija
44/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitikö se toinen lapsi laittaa alulle, jos et ole tyytyväinen isän osuuteen yhdenkään lapsen kanssa?

..ja vielä negatiiviseen suuntaan? Isä on saattanut sen yhden lapsen kanssa päästä helpolla jos äiti on ollut pääasiallisessa hoitovastuussa. Kun lapsia onkin kaksi, ei lonniminen enää onnistu, ellei sitten kyseessä ole kusipäinen mies joka ei ole halukas luopumaan "saavutetusta edusta". Näille ihmispaskoille ei äidin uupumus merkkaa mitään, mitä nyt ehkä vituttaa jos piparia ei ole tarjolla vanhaan tyyliin.

VAlitettavasti sitä kristallipalloa harvalla on, ja siitä omastakin prinssi rohkeasta saattaa löytyä itsekeskeinen muikku jos olosuhteet ovat otolliset. Ei ole ihan sattumaa että pikkulapsiaikana erotaan paljon.

Vierailija
45/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kuulu auttaa, sillä kotityöt kuuluvat kaikille. Kaveria tai naapuria voi halutessaan auttaa kotitöissä, mutta omassa kodissa kotitöistä ollaan vastuussa.

Ei kotiäidinkään voi olettaa tekevän kaikkia kotitöitä. Äidin päähommahan on hoitaa niitä lapsia, ja siihen tuhraantuu aikaa jos todella hyvin haluaa lapsistaan huolen pitää.

Vierailija
46/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkutus on sitä ettei toinen kuuntele tai toinen ei tee pyydettyjä muutoksia. Niistä pitää puhua, nalkutus ei ole asioista puhumista ja sopimista.

On se kumma miksi toinen on "nalkutuksen alaisena" silloinhan vaan ei osata puhua.

Nalkutukseen voi vaikuttaa myös sekin että se "nalkuttaja" valittaa niin että toisen pitää puolustautua.

Ja "nalkuttaja" voi myös vaatia toiselta liikaa. Otettava kuitenkin huomioon että kumppani on 9 h päivästä muualla, eikä suinkaan vapaalla.

16

Vierailija
47/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöissä auttoi, mutta lastenhoidosta tuli usein riitaa, koska hänen mielestään se kuului vain minulle, koska "siitähän sinulle maksetaan". 24/7 olisi minun pitänyt jaksaa hoitaa lapset, koska "siitähän sinulle maksetaan"?!

Miehelläni on muutenkin niin outo ajatuksen juoksu, etten ymmärrä häntä toisinaan ollenkaan.

Vierailija
48/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollasta, kuten ap:lla. Tosin, meillä vain yksi lapsi.

Sitten meni vähän niin kuin hermot miehen tekemättömyyteen. Sovittiin, että joka toinen ilta minä hoidan iltatoimet ja nukuttamisen, joka toinen ilta taas mies.

Lauantaisin mies saa nukkua niin pitkään ku huvittaa. Sunnuntaina minä saan nukkua niin pitkään ku huvittaa.

Pidän huoli, että mies saa töiden jälkeen vajaa tunnin huilia sohvalla maaten (nukkuen tai tv:tä katsellen). Sen jälkeen mies oma-aloitteisesti laittaa tiskit, pesee pyykkiä tai imuroi. Jos olen nämä hommat ehtinyt tehdä jo, mies alkaa heti torkkujen jälkeen lämmittämään saunaa/takkaa.

Tosi hyvin on homma toiminut, kun saatiin suullinen sopimus tuosta nukuttamis- ja viikoloppuasiassa. Sen jälkeen, kun annoin miehelle kotirauhaa töiden jälkeen, vaikka mitään sopimuksia ei oltu tehty, mies on oma-aloitteisesti tehnyt kotihommia, hoitanut poikaa ja antanut jopa mun välillä nukkua pieniä päikkäreitä.

Vierailija
49/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ainakin iltaisin riittää töitä ihan molemmille täällä kotona, vaikka toinen olisikin kotiäitinä tai -isänä.

Vaikuttaa kyllä siltä, että työ vie itsessään jo kaikki mehut miehestäsi. Mutta jotenkin teidän pitäisi jakaa sitä vastuuta iltaisin. Sinä et voi päivän aikana pestä etukäteen hampaita tai tehdä muita iltatoimia. Joitain juttuja toki voit, kun olette kotona. Mutta paljon jää siis siihen iltaan yhteisesti tehtäväksi.

Lasten hoitamisen vaikeuttaa ja raskautta on liioiteltu kyllä hyvin runsaasti. Itse hoidin kahta lasta 3 vuotta kotona eikä minulla ole koskaan ollut niin helppoa työtä.

Lasten kasvattaminen ei ole niin vaikeata kuin täällä annetaan kuva. Eikä kotitöissä mene tuntia kauemmin päivässä (sekin on jo PALJON) jos asiat on järjetyksessä.

Vierailija
50/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tollasta, kuten ap:lla. Tosin, meillä vain yksi lapsi.

Sitten meni vähän niin kuin hermot miehen tekemättömyyteen. Sovittiin, että joka toinen ilta minä hoidan iltatoimet ja nukuttamisen, joka toinen ilta taas mies.

Lauantaisin mies saa nukkua niin pitkään ku huvittaa. Sunnuntaina minä saan nukkua niin pitkään ku huvittaa.

Pidän huoli, että mies saa töiden jälkeen vajaa tunnin huilia sohvalla maaten (nukkuen tai tv:tä katsellen). Sen jälkeen mies oma-aloitteisesti laittaa tiskit, pesee pyykkiä tai imuroi. Jos olen nämä hommat ehtinyt tehdä jo, mies alkaa heti torkkujen jälkeen lämmittämään saunaa/takkaa.

Tosi hyvin on homma toiminut, kun saatiin suullinen sopimus tuosta nukuttamis- ja viikoloppuasiassa. Sen jälkeen, kun annoin miehelle kotirauhaa töiden jälkeen, vaikka mitään sopimuksia ei oltu tehty, mies on oma-aloitteisesti tehnyt kotihommia, hoitanut poikaa ja antanut jopa mun välillä nukkua pieniä päikkäreitä.

Jos olet jo pessyt pyykin ja imuroinut, niin miksi miehesi ne joutuu tekemään uudestaan? Miten te oikein hoidatte asiat? Lapsen hoitaa ilman mitään ongelmia, tekee kotityöt ja vielä etätyöt samalla. Eikä mitään ongelmia. Ehtii vielä surffailla omissa jutuissakin

Vierailija
51/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöissä auttoi, mutta lastenhoidosta tuli usein riitaa, koska hänen mielestään se kuului vain minulle, koska "siitähän sinulle maksetaan". 24/7 olisi minun pitänyt jaksaa hoitaa lapset, koska "siitähän sinulle maksetaan"?!

Miehelläni on muutenkin niin outo ajatuksen juoksu, etten ymmärrä häntä toisinaan ollenkaan.

Sinä menet töihin ja tuot rahaa saman verran kotiin kuin mies ja mies hoitaa lapset ja kodin.

Vierailija
52/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei kuulu auttaa, sillä kotityöt kuuluvat kaikille. Kaveria tai naapuria voi halutessaan auttaa kotitöissä, mutta omassa kodissa kotitöistä ollaan vastuussa.

Ei kotiäidinkään voi olettaa tekevän kaikkia kotitöitä. Äidin päähommahan on hoitaa niitä lapsia, ja siihen tuhraantuu aikaa jos todella hyvin haluaa lapsistaan huolen pitää.

Yksi aikuinen voi hoitaa 7-8 lasta yksin helposti. Yhden lapsen hoitaminen on jo laiskottelua. Tiedän koska olen itse äiti ja myös teen työkseni lastenhoitoa.

Vierailija
53/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitikö se toinen lapsi laittaa alulle, jos et ole tyytyväinen isän osuuteen yhdenkään lapsen kanssa?

..ja vielä negatiiviseen suuntaan? Isä on saattanut sen yhden lapsen kanssa päästä helpolla jos äiti on ollut pääasiallisessa hoitovastuussa. Kun lapsia onkin kaksi, ei lonniminen enää onnistu, ellei sitten kyseessä ole kusipäinen mies joka ei ole halukas luopumaan "saavutetusta edusta". Näille ihmispaskoille ei äidin uupumus merkkaa mitään, mitä nyt ehkä vituttaa jos piparia ei ole tarjolla vanhaan tyyliin.

VAlitettavasti sitä kristallipalloa harvalla on, ja siitä omastakin prinssi rohkeasta saattaa löytyä itsekeskeinen muikku jos olosuhteet ovat otolliset. Ei ole ihan sattumaa että pikkulapsiaikana erotaan paljon.

Ihmisessä on jotain vikaa jos se väsyy kahdesta normaalista lapsesta. Itse hoidan viittä hoitolasta ja kahta omaa 8-10 tuntia päivässä. Sen jälkeen loput vuorokaudesta kahta omaa lasta. Enkä ole yhtään väsynyt. Kotityöt teen siinä samalla. Tännekkin ehtii kirjotella päivän mittaa. Mitä mies ei varmasti ehdi tehdä.

Kautta historian yksi ihminen on voinut hoitaa isonkin lauman lapsia. Mutta nyt ei pystytä hoitamaan edes yhtä vaikka on kaikki tekniikka apuna?

Vierailija
54/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai hepulin kun joku puhui "äidin auttamisesta". Ei ole kotitöiden teko mitään äidin auttamista.

Vierailija
55/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta kotiäidin ei tarvitse pitää hotellia.

Ilmoita miehelle, että tiistaisin ja keskiviikkoisin et ole kotona ja mies saa olla lapsen kanssa. Ei se ole auttamista, se on isyyttä. Mies voi myös pestä omat pyykkinsä.

Joko menee töihin tai hoitaa kaiken kotona. Siinä vaihtoehdot. Jos elää toisen rahoilla niin silloin kaikki kotityöt kuuluu toiselle

Vierailija
56/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

sai hepulin kun joku puhui "äidin auttamisesta". Ei ole kotitöiden teko mitään äidin auttamista.

Jos ei käy ansiotyössä niin sitten hoitaa kodin ja lapset kokonaan. Ansiotyö on paljon raskaampaa ja vaikeampaa kuin lastenhoito ja siivoukset.

Te valitatte että nainen ei ole kotiorja. Sitten vaan töihin. Et voi saada olla kotona ja sitten laittaa miestä tekemään puolet hommista

Vierailija
57/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerta ei riitä, miehet kun ovat sen verran luupäitä. ;)

Vaikka oma mies onkin osallistuva, on hänellekin pitänyt monenmonta kertaa sanoa että en enää voi siivota kuten ennen, liitoskipujen ja selkäkipujen takia. Lisäksi jos olen tunnin jaloillani alkaa tulemaan supistuksia ja sekin rajoittaa.

No nyt kun kuukauden ajan sanoin miltei joka päivä jostain, imuroinnista, lapsen kanssa ulkoilemisesta jne. on mies nyt vihdoinkin alkanut tekemään noita ilman että pyydän.

Jos miehesi on "nalkutusherkkä" niin pyri pyytämään niitä asioita silloin kun itse et ole huonolla tuulella, muutoin voi takaisin tulla kommenttia että "aina sinä nalkutat" tms.

Tai ihan vain juttele asiasta että kuinka paljon pitäisit siitä että mies osallistuisi kun sinulla on voimat loppu ja väsyttää.

Raskaus on vain tekosyy. Siitä ei voi saada mitään helpotuksia. Hävettää naiset jotka käyttävät raskautta tekosyynä olla tekemättää asioita.

Mene sitten töihin jos kotityöt ei kiinnosta.

Vierailija
58/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kotityöt ovat sinun työtäsi. Jos järjestely ei miellytä niin mene töihin ja pistäkää lapsenne päiväksi hoitoon ja hoitakaa sitten lapsianne yhdessä iltaisin

Vierailija
59/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet kovin väsynyt, olisi kohteliasta auttaa. En jakaisi kotitöitä tasan, koska mielestäni kotiäiti ehtii kyllä kotitöitä tekemään päivän aikana, mutta en kyllä passaisi miestä. Olettaisin että esim. laittaa astiansa koneeseen. Luulisi kyllä että haluaisi viettää aikaa lapsen kanssa, eli iltasella pyytäisin leikkimään lapsen kanssa/ hoitamaan osan lapsenhoidosta. Se että sä olet kotona, ei tee kodista hotellia.

Vierailija
60/64 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei "auttaa" ikään kuin kotityöt olisivat vain toisen puolison vastuulla oikeasti.

Siis totta kai kotona ehtii enemmän kuin töissä, ja on kohtuullista olettaa, että ellei ole terveydellisiä esteitä, kotiäiti tai -isä tekee päivän aikana kaikenlaista valmiiksi ettei sitten illalla enää tarvitse.. Ei tämä kuitenkaan tarkoita, että vain kotivanhemman työt jatkuisivat sen jälkeen kun koko perhe on kotona. Ja minusta on myös niin, että jos välittää puolisostaan oikeasti, tuollaisessa tilanteessa kun raskaus väsyttää pyrkii vielä säästämään tämän voimia enemmän kuin pelkästään sen oman osan tekemisen verran.

Kummankin pitää saada välillä levätä. Ja totta kai lapsen kanssa oleminen on molempien velvollisuus ja ilo yhtä lailla.

On tietysti hankala tilanne, jos toinen ei vain tajua vaikka miten yrittäisi selittää. Mutta arvosta edes itseäsi. Kun väsyttää, lepäät.