Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
141/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa kiinnostamaan

Ja googleta. Suomalainen wiki ohjasi vielä ainakin viimeksi COPD:iin, mikä on väärä sairaus. Englanninkielinen tietää paremmin.

Vierailija
142/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi myös aiheuttaa "meteliä päässä " tai korvassa. ( liittyy kai tulehduspesäkkeisiin)

Pystytkö erottamaan ne ulkometelistä?

Omat lääkärini eivät ole tuota maininneet. Ja eikö silloin kuuluisi jotain koko ajan? Joskus 5 aikaan aamulla täällä on oikeasti hiljaista, silloin ei kuulu yhtikäs mitään, mistään. Ei edes pään sisältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli huoneistoosi ei kuulu enempää kuin 35 db päivällä ja 30 db yöllä, niin naapurin musiikki on ok.

Saat db-mittarin lainaksi tai vuokralle vaikkapa kaupunkisi tai kunnan terveystarkastajalta tai jos olet helsinkiläinen niin esim. Helsingin Energialta.

Kukaan täysijärkinen lääkäri ei lähde todistamaan, että sairautesi voisi olla aiheutunut naapurin soittamasta musiikista. Lääkäri on ehkä sinulle myönnellyt kun ei ole enää jaksanut kuunnella jankkaustasi. Mitään todistusta hän tuskin lähtee asiasta kirjoittamaan.

Oikea osoite asian selvittelyyn on isännöitsijä, sinulla ei vain valitettavasti ole mitään todisteita asiasta tällä hetkellä.

Vierailija
144/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt vain niinkuin minä sanoin jo edellä, ja lopeta näiden vinoiluviestien lukeminen. Sinun sairautesi ei näille täällä kuulu. Ei se tilanne täällä jauhamalla parane.

T: Isännöitsijä

Vierailija
145/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli huoneistoosi ei kuulu enempää kuin 35 db päivällä ja 30 db yöllä, niin naapurin musiikki on ok.

Saat db-mittarin lainaksi tai vuokralle vaikkapa kaupunkisi tai kunnan terveystarkastajalta tai jos olet helsinkiläinen niin esim. Helsingin Energialta.

Kukaan täysijärkinen lääkäri ei lähde todistamaan, että sairautesi voisi olla aiheutunut naapurin soittamasta musiikista. Lääkäri on ehkä sinulle myönnellyt kun ei ole enää jaksanut kuunnella jankkaustasi. Mitään todistusta hän tuskin lähtee asiasta kirjoittamaan.

Oikea osoite asian selvittelyyn on isännöitsijä, sinulla ei vain valitettavasti ole mitään todisteita asiasta tällä hetkellä.

En jankannut lääkärille, vaan kysyin, että olisiko melu voinut aiheuttaa tai nopeuttaa kun kerran ajallinen yhteys oli. Ja mahdollistahan se kuulemma on, melun haitalliset vaikutukset tiedetään, sekä suoraan, että stressin kautta. Joten älä ole noin varma.

Vierailija
146/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee nyt vain niinkuin minä sanoin jo edellä, ja lopeta näiden vinoiluviestien lukeminen. Sinun sairautesi ei näille täällä kuulu. Ei se tilanne täällä jauhamalla parane.

T: Isännöitsijä

Ja odottamaan että isännötsijä huomenna vastaa ja jos saataisiin rullat pyörimään ainakin joten kuten.

Ja pitää vielä juoda jotain, en pystynyt syömään aikaisemmin eikä nyt ole nälkä, mutta ellen juo jotain verensokeri menee liian alas enkä takuulla saa unta + tulee huono olo jossain vaiheessa yötä.

Vierailija
147/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jopa totaaliblokki tai 3. asteen av-katkos (onneksi sairaalassa ja lääkäri paikallla).

Sori ot, mutta mäkin voisin tarvita av-katkoksen

T. Addiktoitunut palstamamma

Vierailija
148/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jopa totaaliblokki tai 3. asteen av-katkos (onneksi sairaalassa ja lääkäri paikallla).

Sori ot, mutta mäkin voisin tarvita av-katkoksen

T. Addiktoitunut palstamamma

Av-katkos lääketieteessä viittaa sydämen hetkelliseen pysähdykseen (tavallaan). Aste kertoo keston, minulla oli yli 3 s, joten tahdistin tuli.

Ps. Ot:si ei haitannut :)

Vierailija
149/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänelle mieluummin alkuiltapäivästä ja kysy, onko ehtinyt lukea meilisi. Kuunvaihde on isännöitsijällä kaiken kiireisintä aikaa muuttotarkastusten yms. vuoksi, joten sesonkia riittää.

Vierailija
150/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänelle mieluummin alkuiltapäivästä ja kysy, onko ehtinyt lukea meilisi. Kuunvaihde on isännöitsijällä kaiken kiireisintä aikaa muuttotarkastusten yms. vuoksi, joten sesonkia riittää.

Mut, joo. Ellei vastausta kuulu joskus kahteen mennessä soitan.

Muuten, mielenkiintoinen huomio: jokin aika sitten, aina kun ovi kävi tai kuului rapusta askeleita, naapurilla hiljeni joksikin aikaa. Nyt on sen verran hiljaisella että välllä kuuluu jotain (ei riittävästi häiritäkseen), enimmäkseen kuitenkaan ei kuulu mitään.

Vierailija
151/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt Ap lähtee sänkyyn lukemaan ja sitten nukkumaan. En tiedä minkälaiseen ratkaisuun lopulta päädytään, mutta tiedän, että näin ei voi jatkua.

Vastaan tuleviin viesteihin sitten aamusella. Mutta nyt, hyvää yötä ja kiitos kaikille asiallisille ja informatiivisille vastaajille.

Vierailija
152/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitää vielä juoda jotain, en pystynyt syömään aikaisemmin eikä nyt ole nälkä, mutta ellen juo jotain verensokeri menee liian alas enkä takuulla saa unta + tulee huono olo jossain vaiheessa yötä.

Omassa lähipiirissäni on sun kaltainen "oivoivoivoivoi kun olen niiiiiiin olosuhteiden uhri enkä voi tehdä elämässäni mitään" Hänellä samoja oireita -unirytmi ihan päälaellaan, lääkärillä ravataan koko ajan, ei syödä ei terveellisesti eikä säännöllisesti ja sitten ihmetellään miksi ympäristö pitää hankalana ihmisenä- Kun vain sinä olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Syö voileipä ja juo lasi mehua; lähde kävelylle, tilaa netistä vastamelukuulokkeet, soita huomenna isännöitsijälle . Ja ala ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistasi; sitä ei tuo sinulle lääkäri eikä uudet vuokralaiset. Vain sinä itse pystyt auttamaan itseäsi!

Vierailija
153/200 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijän vastaus ei tainnut olla niin miellyttävä. :)

Vierailija
154/200 |
03.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ois ollu kiva kun olisit vielä jatkanut :-)

Vierailija
155/200 |
01.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin melu on äärimmäisen häiritsevää. Itse kärsin reilun vuoden verran naapurin musiikin soitosta: tämä oli saanut hankittua stereot, joissa erittäin voimakkaat bassot. Ja mitään muuta ei kuulunut läpi kuin ne bassot.... aaarrgh!

Muutimme pois, sillä siitä selvisimme.

Mutta yritä hankkia todistajia, ei vain yhdeltä tai kahdelta päivältä/illalta/yöltä, vaan todiste siitä että häirintä on nimenomaan jatkuvaa. Poliisin todistuksiin ei kannata liikaa luottaa, hekin ovat vain ihmisiä eivätkä välttämättä aina "jaksa" muistaa asioita kuten ne oikeasti ovat.

Jotkut vain eivät osaa näemmä lukea.

Olen pyytänyt perheenjäsentäni tänne joitain kertoja kuuntelemaan, mutta naapuri on ilmeisesti kuullut oven käymisen tai hissin äänet ja hiljentänyt jonkin verran. Pitäisköhän laittaa nauhureita nauhoittamaan omassa kotona jos ne saisivat napattua melua?

Sympatiani lähtökohtaisesti ovat häirityn puolella, mutta tämä kirjoittaja alkaa kyllä vaikuttaa vahvasti häiriintyneeltä.

Vierailija
156/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lähipiirissäni on sun kaltainen "oivoivoivoivoi kun olen niiiiiiin olosuhteiden uhri enkä voi tehdä elämässäni mitään" Hänellä samoja oireita -unirytmi ihan päälaellaan, lääkärillä ravataan koko ajan, ei syödä ei terveellisesti eikä säännöllisesti ja sitten ihmetellään miksi ympäristö pitää hankalana ihmisenä- Kun vain sinä olet vastuussa omasta hyvinvoinnistasi. Syö voileipä ja juo lasi mehua; lähde kävelylle, tilaa netistä vastamelukuulokkeet, soita huomenna isännöitsijälle . Ja ala ottaa vastuu omasta hyvinvoinnistasi; sitä ei tuo sinulle lääkäri eikä uudet vuokralaiset. Vain sinä itse pystyt auttamaan itseäsi!

Kun ei voi syödä, ei voi syödä. Mikä siinä on niin vaikea tajuta. Aamiainen on kyllä tulossa.

Niinhän minä autankin itseäni, varmistamalla lakiteitse että tuo naapuri ei pysty vaarantamaan kenenkään terveyttä tässä talossa enää, eikä häiritsemään ketään.

Ja ei, en alistu naapurin tahtoon, hänhän tässä lakia rikkoo, en minä.

Vierailija
157/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, sä tarvitset naapureiden allekirjoituksia viralliseen valitukseen hallitukselle ja isännöitsijälle. Sittenkin se häirikkö saa varoituksen ja voi jatkaa kohta kuten ennenkin.

sano nyt isännöitsijä tähän jotain!

Mistä päin ap oot?

Isännöitsijä tulee täällä kait töihin kasilta, ehkä ennemmin. Nyt vain odottelen.

Vierailija
158/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingistä asunnon, joka aluksi oli omassa satunnaiskäytössä. Se on puoliksi minun ja veljen. Ja kun muutimme tähän kaupunkiin maalta, sain muuttaa tähän asumaan (oli opiskeluasuntoni aikaisemmin, puoliksi omistivat kaksi muuta perheenjäsentä. Täältä myös ostettiin asunto, joka on puoliksi minun ja veljeni.

Kotini toinen omistaja kuoli, jättäen toiselle omistajalle ja toisessa asunnossa asujalle asunnon puoliksi (samoin Helsingin kotinsa). No sovittiin niin, että tämä toinen omistaja saisi kokonaan Helsingin asunnon ja perheenjäseneni saisi tämän.

Monimutkaista, juu :)

Sinä asuit ja asut vieläkin perheenjäsentesi asunnossa, joista toinen kuoli (toinen peri kokonaan). Olitte ostaneet veljesi kanssa toisen asunnon puoliksi (sieltä). Se omistaja saikin Helsingin asunnon ja onko tämä asunto nyt veljesi ja toinen asunto sinun?

Helsingissä on kaksi asuntoa, minun ja veljen omistama ja perheenjäsenen jättämä ja toisen nyt omistama. Ja täysin omana ei ole kummallakaan (minä tai veli) yksikään asunto, puoliksi molemmat.

Vierailija
159/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap meni seitsemältä petiin juotuaan lasin mehua. Syömään ei pystynyt. Sitä ennen ap tarkkaili korva ovessa rappukäytävän ääniä ja vertasi ajallisesti naapurista kuuluviin. Ap:n oman asunnon omistussuhteet ovat hyvin merkilliset. Ja ehkä hän omistaa yksin tai yhdessä veljensä kanssa enemmänkin asuntoja..ota tästä nyt selvää.

Ei ole minun vikani, että kaikki eivät kirjoitettua tekstiä ymmärrä. Ja voisin ki mina puoliksi omistamassani asunnossa asua, mut se on liian iso yhdelle, ja tämä liian pieni kahdelle. Siksi näin.

Sesikalta lukemaan sänkyyn (iso lasi tuoremehua ensin), nukkumaan menin vähän kasin jälkeen, juuri siksi etten saanut nukkua päivällä.

Ja ei, korvani ei ole koskaan ovessa, sinun näköjään on. Ei sen tarvitse olla, mölyapina mölyää sen verran.

Vierailija
160/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin kuuntelu omassa asunnossa on toisen kotirauhan häirintää

Toisten ovikellojen jatkuva rimputtelu ja ovella itkeskely ei ole.

Sori ap, mutta olet väärässä, myös sinun toimintasi voi olla kotirauhan häirintää jos toistuvasti käyt naapureiden ovikelloja soittamassa ja yhdestä naapurista valittamassa. Eihän se musiikkia soittavakaan tunkeudu väkisin sinun asuntoosi, ei se ole mikään vaadittava kriteeri kotirauhan häirinnän merkistön täyttymiselle.

Joten ei ole kotirauhan häirintää toimintani. Olenko minä täällä muutaman muun kanssa ainoa joka on lukenut sen pykälän Finlexstä? Näköjään.

Melu tunkeutuu väkisin kotirauhan häiritsemälle alueelle -> kotirauhan häirintää. Ja lisäksi tahallisuusperiaate täyttyy (a) naapuri tietää että häiritsee, ja b) pyynnöstä huolimatta musiikki ei ole hiljentynyt), joten mksi täällä puolustetaan rikollista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan