Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisiko lain asiantuntijoita (lakimies/poliisi) paikalla? Neuvoanne tarvitaan

Vierailija
01.01.2013 |

Elikkä tilanne on tämä:

Naapuri soittanut musiikkia lujalla (harvemmin sentään 10 jälkeen illalla, mutta on sitäkin tapahtunut, poliisit kutsuttu paikalle, mutta ovat ehtineet lopettaa ennen poliisin tuloa) alkaen edellisvuoden (2011) marraskuusta. Aluksi sitä yritti kestää, mutta sitten sairastuin fyysisesti (lääkäriltä kysyttynä on mahdollista että melun aiheuttama stressi on ollut ainakin vahvistava tekijä jos ei laukaiseva), jolloin muutin hetkeksi muualle (tosin ei sielläkään kovin hyvin voinut olla) ja lopulta muutin takaisin kotiin.

Muuton jälkeen häiriö jatkui, mutta häirikkö sentään uskoi, kun pyysi hiljentämään. Mutta tänään meni yli. Yöunet jäi vähiin rakettien takia, ja kun yritin nukkua päiväunia, tämä häirikkö aloitti taas.

Ja olen muuten painottanut ko häirikölle, etten vaadi että hiljentäisivät laitteet kokonaan vaan että pistäisivät musiikkia vähän hiljemmalle.

No, menin pyytämään taas muutaman pykälän hiljemmalle, ja mitä tämä tekee? Kieltäytyy ja nimittelee minua. Kerron kyllä että kyse on kotirauhan häirinnästä (Finlex ja hakuun kotirauhan häirintä, ellette usko) joka koskee myös melua, jota siis ei saa aiheuttaa edes päivällä niin että se häiritsee naapuria (sietopykälä, tai mikä sen nimi oli, toki velvoittaa sietämään esim suihkun ym ääntä, mutta se on eri asia).

Lähdin itkuisena pyytämään muita naapureita apuun. Osa ei ollut kotona, mutta onneksi yksi vastasi ovikelloon (luojan kiitos!) ja vaikka pahoittelivat etteivät voineet muuten auttaa (eivät tunne häirikköä) niin sain toki neuvon ottaa yhteyttä isännöitsijään.

Lähetin hänelle (isännöitsijä) emailin, jossa kerroin mitä oli tapahtunut ja myös sen, että aion ottaa selvää mitä minun osaltani vaaditaan kotirauhan häirinnästä rikostutkinnan/tutkintapyynnön tekemiseen.

Häirikkö oli muuten hiljentänyt kun palasin kotiin. Toivottavasti pysyy hiljaa, joskin minulla on paha tunne siitä että ei pysy.

Ja kysymyksiin:

Mitä tuohon tutkintapyyntöön vaaditaan ennen sen tekemistä? Entä minulta mahdollisen tutkinnan aikana?

Tuo nimittely oli valheellista ja loukkaavaa, saako hänet siitä vastuuseen?

Hän on tietääkseni vuokralla, mutten tiedä vuokrantantajan nimeä. Mistä sen saisi tietää? Haluaisin nimittäin kysyä häneltä tietääkö että vuokralainen on häirikkö.

Hän on vaaraksi terveydelleni (melusta aiheutuva stressi huonontaa untani ja lisää sairauden oireita), voiko sen perusteella hänelle tehdä jotain? Häätää? Laajennettu lähestymiskielto?

Itse en voi muuttaa (omistusasunto, pienet tulot (Kelalta)). Ennen ko asukasta ei talossa muuten ollut häiriötä koskaan (parit juhlat mutta niitä oli harvassa, ja/tai niistä ilmoitettiin (yrityksen pikkujoulut esim)).

Ja korvatulppia olen kokeillut, en pysty nukkumaan niiden kanssa.

Ja vielä: Onko kotirauhan härintä juttuja mennyt esitutkinnasta oikeuteen montakin? Millä todisteilla (yksi naapurini voi todistaa mitä heille kerroin ja mielentilastani silloin, ja lääkärialan lehdistä (joistain) löytyy tutkimuksia melun haitallisesta vaikutuksesta terveyteen) ja mitä tuomioita tullut? Rangaistusta aion vaatia, koska häirintä on oman terveyteni takia saatava loppumaan.

Kommentit (200)

Vierailija
161/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin melu on äärimmäisen häiritsevää. Itse kärsin reilun vuoden verran naapurin musiikin soitosta: tämä oli saanut hankittua stereot, joissa erittäin voimakkaat bassot. Ja mitään muuta ei kuulunut läpi kuin ne bassot.... aaarrgh!

Muutimme pois, sillä siitä selvisimme.

Mutta yritä hankkia todistajia, ei vain yhdeltä tai kahdelta päivältä/illalta/yöltä, vaan todiste siitä että häirintä on nimenomaan jatkuvaa. Poliisin todistuksiin ei kannata liikaa luottaa, hekin ovat vain ihmisiä eivätkä välttämättä aina "jaksa" muistaa asioita kuten ne oikeasti ovat.

Jotkut vain eivät osaa näemmä lukea.

Olen pyytänyt perheenjäsentäni tänne joitain kertoja kuuntelemaan, mutta naapuri on ilmeisesti kuullut oven käymisen tai hissin äänet ja hiljentänyt jonkin verran. Pitäisköhän laittaa nauhureita nauhoittamaan omassa kotona jos ne saisivat napattua melua?

Sympatiani lähtökohtaisesti ovat häirityn puolella, mutta tämä kirjoittaja alkaa kyllä vaikuttaa vahvasti häiriintyneeltä.

Siitä tulee kilahdus (aika luja) kun ovi avautuu. Sen kuulee kuka tahansa jolla on edes osin terveet korvat.

Vähemmän olen häiriintynyt kuin osa vastaajista (kuten lainattu) tai naapurini. Eivätkä minua muut naapurt pelkää, mutta tuota kylläkin. Ja varo vaan, ettet itsekin riko lakia.

Vierailija
162/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänelle mieluummin alkuiltapäivästä ja kysy, onko ehtinyt lukea meilisi. Kuunvaihde on isännöitsijällä kaiken kiireisintä aikaa muuttotarkastusten yms. vuoksi, joten sesonkia riittää.

Mut, joo. Ellei vastausta kuulu joskus kahteen mennessä soitan.

Muuten, mielenkiintoinen huomio: jokin aika sitten, aina kun ovi kävi tai kuului rapusta askeleita, naapurilla hiljeni joksikin aikaa. Nyt on sen verran hiljaisella että välllä kuuluu jotain (ei riittävästi häiritäkseen), enimmäkseen kuitenkaan ei kuulu mitään.

pystyvät kuitenkin kuulemaan askeleet rappukäytävästä??

Tota.....ei nyt ihan kuulosta uskottavalta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita hänelle mieluummin alkuiltapäivästä ja kysy, onko ehtinyt lukea meilisi. Kuunvaihde on isännöitsijällä kaiken kiireisintä aikaa muuttotarkastusten yms. vuoksi, joten sesonkia riittää.

Muuten, mielenkiintoinen huomio: jokin aika sitten, aina kun ovi kävi tai kuului rapusta askeleita, naapurilla hiljeni joksikin aikaa. Nyt on sen verran hiljaisella että välllä kuuluu jotain (ei riittävästi häiritäkseen), enimmäkseen kuitenkaan ei kuulu mitään.

Noiden ovien äänieristys ei ole mikään hyvä. Et ole tainnut asua kerrostalossa, tai olet asunut sellaisessa, jossa ovet rappuun ovat jotain desibeliovia...

Vierailija
164/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noiden ovien äänieristys ei ole mikään hyvä. Et ole tainnut asua kerrostalossa, tai olet asunut sellaisessa, jossa ovet rappuun ovat jotain desibeliovia...

Ihan tosi, jos musiikki pauhaa niin kovaa, että se ihan _oikeasti_ häiritsee naapureita, ei varmasti kuule silloin jotain askelia rappukäytävästä!

Ja jos kerran ovet ei eristä ääniä rapusta asuntoon päin, ei ne eristä myös asunnosta ulos päin. Eli naapurin liian kova musiikki johtuukin huonoista ovista? ;))

Vierailija
165/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosi, jos musiikki pauhaa niin kovaa, että se ihan _oikeasti_ häiritsee naapureita, ei varmasti kuule silloin jotain askelia rappukäytävästä!

Ja jos kerran ovet ei eristä ääniä rapusta asuntoon päin, ei ne eristä myös asunnosta ulos päin. Eli naapurin liian kova musiikki johtuukin huonoista ovista? ;))

Voisi mieli muuttua...

Enkä minä mitään väittänyt että meteli ovista johtuu, vaan että moni asia kuuluu rapusta ovien läpi. Noiden mölyäjien melu tosin kuuluu myös seinän läpi, joten paremmista ovista ei olisi apua.

Miksi sinun täytyy vähätellä häiriön uhria ja puolustella häirikköä? Mitä saat siitä? Orgasmin?

Vierailija
166/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittaisin myös yläkerran remontista ja taannoisesta vauvaperheestä. Ja kummastakaan en ole valittanut. Joten jos sinulla on selkärankaa, pyydät anteeksi kaikilta niiltä joita kohtelet noin.

Vierailija
167/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei voi syödä, ei voi syödä. Mikä siinä on niin vaikea tajuta.

Et edes pillillä pysty juomaan nestettä? Ikenet ja hampaat on poissa pelistä etkä pysty nielemään vaikka puhua pystyt? Jos menisit sairaalaan niin siellä ravintolious ei menisi tipassa sinuun sisään vaan jotenkin mystisesti elimistösi hylkii ravintoa? Aikuinen PYSTYY syömään vaikka ei olisi nälkä tai tekisi mieli syödä. Jos jonkun soittama musiikki lamaannuttaa sinut niin ettet pysty syömään niin oikeasti se ei ole sen naapurin ( tai isännöitsijän) ongelma

Vierailija
168/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mieli muuttua...

Enkä minä mitään väittänyt että meteli ovista johtuu, vaan että moni asia kuuluu rapusta ovien läpi. Noiden mölyäjien melu tosin kuuluu myös seinän läpi, joten paremmista ovista ei olisi apua.

Miksi sinun täytyy vähätellä häiriön uhria ja puolustella häirikköä? Mitä saat siitä? Orgasmin?

ole se naapuri...

Kun meidän naapuri soitti musiikkia häiritsevästi, he eivät kuulleet edes ovikelloa, jota rinkutettiin kovaa! Siksi toi sun tarina alkaa vaikuttaa aika...hmm...erikoiselta..

Vierailija
169/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ovat puolellasi, ehdottomasti. Olen itsekin asunut yhdessä _erittäin_ huonosti äänieristetyssä opiskelijakerrostalossa, jossa varsinkin alakerran naapurit olivat tehdä minut hulluksi metelöinnillään! Itse kuitenkin tiedostan olevani vähän yliherkkä toisten ihmisten aiheuttamien äänten suhteen - hissin, ohi menevän junan tms. äänet eivät minua häirinneet. En tiedä mikä siinä tahallisessa metelöinnissä (juurikin musiikin kuuntelua päiväsaikaan sekä lisäksi imurointia keskellä yötä sekä bileiden jatkoja aamuyöstä) niin kiristi hermojani, sillä sain kyllä nukuttua korvatulppien kanssa. Ehkä naapurien piittaamattomuus ja moukkamaisuus ärsytti..?

No joka tapauksessa, ymmärrän sinua ja toivon, että asia ratkeaa niin, että kaikilla talossa asuvilla olisi hyvä olla. Mutta hyvä ap, koitathan asiaa selvittäessäsi (naapurin itsensä, toisten naapureiden, isännöitsijän, poliisin, kenen tahansa kanssa) pysyä asiallisena! Ainakin tässä keskusteluketjussa mitätöit itse itseäsi provosoitumalla epäilijöiden viesteistä. Toivon kovasti, että kyse on vain tämän palstan antamasta kasvottomuudesta, jonka turvin tulee sanottua kaikenlaista. Mutta muista, että myös isännöitsijä sekä varmasti tämä metelöivä naapuri tulevat kyseenalaistamaan sanomasi, ethän voi heillekään tokaista, että "mitä saat tuosta, orgasmin?"

Vierailija
170/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei voi syödä, ei voi syödä. Mikä siinä on niin vaikea tajuta.

Et edes pillillä pysty juomaan nestettä? Ikenet ja hampaat on poissa pelistä etkä pysty nielemään vaikka puhua pystyt? Jos menisit sairaalaan niin siellä ravintolious ei menisi tipassa sinuun sisään vaan jotenkin mystisesti elimistösi hylkii ravintoa? Aikuinen PYSTYY syömään vaikka ei olisi nälkä tai tekisi mieli syödä. Jos jonkun soittama musiikki lamaannuttaa sinut niin ettet pysty syömään niin oikeasti se ei ole sen naapurin ( tai isännöitsijän) ongelma

Kun ruoka ei maistu ja ajatus syömisestä ei ole se mieluisin tai edes kärkipäässä ajatusten joukossa...

Ja ei se musiikki lamaannuttanut, mutta koska et tajua, en aio enempää rautalankaa vääntää, kuin että LUE SE EKA VIESTI KOKONAAN! Sieltä löytyy vastaus.

Vierailija
171/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi mieli muuttua...

ole se naapuri...

Kun meidän naapuri soitti musiikkia häiritsevästi, he eivät kuulleet edes ovikelloa, jota rinkutettiin kovaa! Siksi toi sun tarina alkaa vaikuttaa aika...hmm...erikoiselta..

vaikka se ei kuuluisikaan ihan joka asuntoon myöskin viereisessä talossa. Riittää että se on sen verran lujalla että kuuluu (häiritsevästi) toiseen asuntoon. Ei ole vain joko 150 desibeliä tai sitten hiljaisuus.

Vierailija
172/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sympatiani ovat puolellasi, ehdottomasti. Olen itsekin asunut yhdessä _erittäin_ huonosti äänieristetyssä opiskelijakerrostalossa, jossa varsinkin alakerran naapurit olivat tehdä minut hulluksi metelöinnillään! Itse kuitenkin tiedostan olevani vähän yliherkkä toisten ihmisten aiheuttamien äänten suhteen - hissin, ohi menevän junan tms. äänet eivät minua häirinneet. En tiedä mikä siinä tahallisessa metelöinnissä (juurikin musiikin kuuntelua päiväsaikaan sekä lisäksi imurointia keskellä yötä sekä bileiden jatkoja aamuyöstä) niin kiristi hermojani, sillä sain kyllä nukuttua korvatulppien kanssa. Ehkä naapurien piittaamattomuus ja moukkamaisuus ärsytti..?

No joka tapauksessa, ymmärrän sinua ja toivon, että asia ratkeaa niin, että kaikilla talossa asuvilla olisi hyvä olla. Mutta hyvä ap, koitathan asiaa selvittäessäsi (naapurin itsensä, toisten naapureiden, isännöitsijän, poliisin, kenen tahansa kanssa) pysyä asiallisena! Ainakin tässä keskusteluketjussa mitätöit itse itseäsi provosoitumalla epäilijöiden viesteistä. Toivon kovasti, että kyse on vain tämän palstan antamasta kasvottomuudesta, jonka turvin tulee sanottua kaikenlaista. Mutta muista, että myös isännöitsijä sekä varmasti tämä metelöivä naapuri tulevat kyseenalaistamaan sanomasi, ethän voi heillekään tokaista, että "mitä saat tuosta, orgasmin?"

Kasvokkain/puhelimessa/mailissa pyrin hillitsemään itseni, enkä enää aio kohdata ko naapuria kuin maksikmissaan käräjäsalissa. Paitsi tietenkin jos on tukena naapuri, tyyppi on meinaan jo pelottava.

Vierailija
173/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isännöitsijä otti kantaa?

Vierailija
174/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä isännöitsijä otti kantaa?

Vielä ei ole vastannut, mutta kuten joku kirjoittajista mainitsi, tänään isännöitsijoilla voi olla ruuhkaa.

Vierailija
175/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä oikein on probleemi? Nuorukainenhan oli hiljentänyt musiikin pyydettäessä. Silti aloittaja suunnittelee käräjöintiä ja häätökampanjaa. Kyllä se paras konsti on ystävällisesti ja asiallisesti käydä pyytämässä musiikin hiljentämistä jos se häiritsee! Ja silloin tällöin on kohtuullista melua siedettävä myös öisin (esim. juhlia). Suomalaiseen kerrostaloasumiseen (=surkeaa äänieristystä kas kun kaikki MAKSAA) kuuluvat naapureiden äänet. Niitä voi oppia sietämään positiivisella ajattelulla. Toki asiasta kannattaa käydä sanomassa, mutta joustavuuttakin tarvitaan!

Ja korvatulppia, niin kuin meitä ihmisiäkin, on monenlaisia ja kyllä niitäkin oppii käyttämään aivan varmasti.

Vierailija
176/200 |
02.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkos uutta?

Vierailija
177/200 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko joku ehdottanut ap:lle melumittausta? Siis on olemassa laitteita, joilla pystytään mittaamaan asunnon melutaso, naapurista kuuluvat äänet yms. Isännöitsijä tai huoltoyhtiö saattavat tietää minkä instanssin puoleen käännytään (olisiko joku Ympäristökeskus tai vast), googlestakin saa varmaan tietoa.

Että tämä inttäminen ja lillukanvarsissa rimpuilu loppuisi.

Vierailija
178/200 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla kuin yksi valittaja. Itse olen häätänyt muutaman vuokralaisen, kun ei puhe tehonnut. Nykyisin, teen saman jos tarvetta on. Kyllä terveyssyyt painavat ja voi haastaaa käräjäoikeuteen. Häirikkö on se joka lähtee. Myöskään päivällä musiikki ei saa olla muita häiritsevää. Laita asia vireille aloittaja. Haaste käräjille, syy terveyden vaarantuminen. Itse kärsin rytmihäiriöistä, jotka aiheuttavat todellisen vaaran, muusiikin pauhaus aiheuttaa rytmin sekoamisen.

Häätäminen on TODELLA vaikeaa Suomessa. Siinä pitää olla todella painavat asiat kyseessä.

Vierailija
179/200 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikin kuuntelu omassa asunnossa on toisen kotirauhan häirintää

Toisten ovikellojen jatkuva rimputtelu ja ovella itkeskely ei ole.

Sori ap, mutta olet väärässä, myös sinun toimintasi voi olla kotirauhan häirintää jos toistuvasti käyt naapureiden ovikelloja soittamassa ja yhdestä naapurista valittamassa. Eihän se musiikkia soittavakaan tunkeudu väkisin sinun asuntoosi, ei se ole mikään vaadittava kriteeri kotirauhan häirinnän merkistön täyttymiselle.

Joten ei ole kotirauhan häirintää toimintani. Olenko minä täällä muutaman muun kanssa ainoa joka on lukenut sen pykälän Finlexstä? Näköjään.

Melu tunkeutuu väkisin kotirauhan häiritsemälle alueelle -> kotirauhan häirintää. Ja lisäksi tahallisuusperiaate täyttyy (a) naapuri tietää että häiritsee, ja b) pyynnöstä huolimatta musiikki ei ole hiljentynyt), joten mksi täällä puolustetaan rikollista?

Meidän rapussa soitetaan pianoa joka päivä monta tuntia. Ääni on niin kova että se kuuluu toiseen rappuun. Mutta mitään perustetta ei ole häätää tai edes antaa varoitusta. Kokeiltu on. Kun talossa saa elää. Jos et sitä kestä niin muuta pois.¨

Meidän taloyhtiössä myös lapset itkee öisin, koirat haukkuu päivisin jne. Se on elämää.

Vierailija
180/200 |
04.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan turha pyytää poliseja tuollaisen asian takia. Meillä menee pikatie ihan ikkunan alta.Se on paras paikka asua. Ei häiritse mitkään pianon pimputukset kun massiiviset rekat jyrää ohi yötä päivää.

Mielestäni sinä et määrää talon sääntöjä. Se mikä häiritsee vain sinua ei riitä rikosilmoitukseen. Pitää olla myös muita asukkaita valittamassa.Heti kun saat tuon musiikin loppumaan niin ärsyynnyt siitä että yläkerran naapuri tepsuttelee jääkaapilleen aina öisin ja heräät askeliin ja jääkaapin oven narinaan.Olet mielestäni stressaantunut jo ennenstään.Se että kaikki ärsyttää ympäristössä on stressireaktion merkki eikä välttämättä johdu ärsyttävistä henkilöistä ollenkaan vaan aivan jostain omista pään sisällä olevista jutuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi