Miksi joku välttelee moottoritiellä ajamista (talvella)?
Olin tällaisen tapauksen kyydissä. Oli lumituisku. Ehdotin että mennään moottoritietä, kun se on paljon nopeampi reitti.
Ei suostunut. Moottoritiellä on kuulemma liukasta ja hän välttelee moottoriteitä ja heillä vain mies ajaa moottoritiellä.
Onko moottoritiellä ajaminen oikeasti jotenkin vaikeampaa kuin kärrypolkuja pitkin töryyttäminen?
Kommentit (25)
Jos on epävarma ajotaidostaan, on ihan hyvä, että välttelee.
ja moottoritiellä taitaa sattua tilastollisesti vähemmän onnettomuuksiakin kuin muilla teillä.
siellä kun on aina kaksi kaistaakin.
Paljon vaarallisempaa jos joku tuollainen surkea kuski on tientukkona yksikaistaisella lumisella kärrypolulla.
Mäkin kyllä ajan moottoripyörällä mieluummin muualla kuin motarilla, motarit on aukeita ja tuuli riepottaa, lisäksi mun pyörä tärisee ikävästi yli satasen vauhdissa.
Valtatiellä jonossa ajaminen on leppoisaa, moottoritiellä tuntee olevansa koko ajan kilpa-ajoradalla.
Olen ralliakin ajanut, joten ajotaidon puutteesta on turha räkyttää.
Siksi koska olen epävarman ja ajan vähän. Pelkään etten hallitse autoa suurella nopeudella. Siksi en mielelläni aja motarilla.
Mielestäni tässä ei ole mitään pahaa jos ajaa omien taitojen mukaan. Lähden mielummin hieman aikaisemmin ja ajan pienempiä teitä.
Moottoritiet on suorempia ja leveämpiä ja yleensä aidattuja. Onnettomuuksien riski paljon pienempi kuin pienemmillä teillä.
Siksi koska olen epävarman ja ajan vähän. Pelkään etten hallitse autoa suurella nopeudella. Siksi en mielelläni aja motarilla.
Mielestäni tässä ei ole mitään pahaa jos ajaa omien taitojen mukaan. Lähden mielummin hieman aikaisemmin ja ajan pienempiä teitä.
Näin on.
Moottoritielle liittymästä ajettaessa pitää oma vauhti sovittaa muiden nopeuteen, ettei pakota muita jarruttamaan tai väistämään. Liian hitaasti liikenteen mukaan tulo aiheuttaa vaaratilanteita. Jos tullaan oikealla nopeudella, ei ole ongelmaa muun liikenteen joukkoon menemisessä eikä jouduta sitten pysähtymään kiihdytyskaistan lopussa.
Olen nähnyt, että ajetaan hiljakseen kahdeksaakymppiä liittymää alamäkeen ja sitten samaa hidasta vauhtia ajaen heti kiihdytyskaistan alussa (tosiaan heti alussa) vaihdetaan kaistaa jonkun eteen (jotkut vanhemmat naiset syyllistyvät tuohon). Tuota olen nähnyt esim. Espoossa Nihtisillan liittymässä Helsinkiin päin, jossa oli ennen kolme kaistaa Kehä I:een asti ja nykyään on vielä yksi pitkä kiihdytyskaistakin eikä olisi mikään kiire vaihtaa alinopeudella. Eikä myöskään ole kiire Leppävaarasta länteen Turunväylälle mentäessä, koska siinäkin on paljon ajokaistoja ja ehtii kiihdyttää hitaammankin auton riittävään ajonopeuteen.
Tosiaan jos ei voida ajaa riittävää nopeutta ja osata huomioida muita autoja, niin kaikkien kannalta parempi, että ajetaan pikkuteitä.
Sellaisen köröttelijän perässä tultaessa on parempi jättää isompi väli, koska silloin kolarin sattuessa ei olisi itsekin vaarassa. Ja sitten jos se pääsee turvallisesti liikenteen sekaan, on silti tilaa kiihdyttää oma auto riittävään nopeuteen.
Suomessa on paljon moottoriteitä ja useimmat liittymät on rauhallisia ja ajo väljää.
Toisekseen nyt on talvinopeudet eikä moottoriteilläkään tarvitse kovin lujaa paahtaa.
Monet välttelee ihan turhaan moottoriteitä, ne on kuitenkin turvallisempia kuin pikkutiet ja ajo paljon leppoisampaa varsinkin pitkillä matkoilla.
Näin on.
Moottoritielle liittymästä ajettaessa pitää oma vauhti sovittaa muiden nopeuteen, ettei pakota muita jarruttamaan tai väistämään. Liian hitaasti liikenteen mukaan tulo aiheuttaa vaaratilanteita. Jos tullaan oikealla nopeudella, ei ole ongelmaa muun liikenteen joukkoon menemisessä eikä jouduta sitten pysähtymään kiihdytyskaistan lopussa.
Olen nähnyt, että ajetaan hiljakseen kahdeksaakymppiä liittymää alamäkeen ja sitten samaa hidasta vauhtia ajaen heti kiihdytyskaistan alussa (tosiaan heti alussa) vaihdetaan kaistaa jonkun eteen (jotkut vanhemmat naiset syyllistyvät tuohon). Tuota olen nähnyt esim. Espoossa Nihtisillan liittymässä Helsinkiin päin, jossa oli ennen kolme kaistaa Kehä I:een asti ja nykyään on vielä yksi pitkä kiihdytyskaistakin eikä olisi mikään kiire vaihtaa alinopeudella. Eikä myöskään ole kiire Leppävaarasta länteen Turunväylälle mentäessä, koska siinäkin on paljon ajokaistoja ja ehtii kiihdyttää hitaammankin auton riittävään ajonopeuteen.
Tosiaan jos ei voida ajaa riittävää nopeutta ja osata huomioida muita autoja, niin kaikkien kannalta parempi, että ajetaan pikkuteitä.
Sellaisen köröttelijän perässä tultaessa on parempi jättää isompi väli, koska silloin kolarin sattuessa ei olisi itsekin vaarassa. Ja sitten jos se pääsee turvallisesti liikenteen sekaan, on silti tilaa kiihdyttää oma auto riittävään nopeuteen.
tai jopa vaarallisempia kun ei ole tilaa väistää jos tekevät äkkinäisiä liikkeitä tms.
Näin on.
uskomattomilla sähläreillä ja arkajaloilla sitä ajokortteja onkin, ei voi muuta sanoa.
Suomalaisella moottoritiellä lähinnä meinaa kuolla tylsyyteen hiljaisen vauhdin vuoksi.
uskomattomilla sähläreillä ja arkajaloilla sitä ajokortteja onkin, ei voi muuta sanoa.
Suomalaisella moottoritiellä lähinnä meinaa kuolla tylsyyteen hiljaisen vauhdin vuoksi.
tarkoitus ei ole itsensä toteuttaminen, vaan siirtyminen paikasta toiseen. Jos sua kiinnostaa ajaa kovaa, suosittelen moottorirataa. Ahvenistosta pitäisi löytyä ihan kunnolla haastetta.
Olin tällaisen tapauksen kyydissä. Oli lumituisku. Ehdotin että mennään moottoritietä, kun se on paljon nopeampi reitti.
Ei suostunut. Moottoritiellä on kuulemma liukasta ja hän välttelee moottoriteitä ja heillä vain mies ajaa moottoritiellä.
Onko moottoritiellä ajaminen oikeasti jotenkin vaikeampaa kuin kärrypolkuja pitkin töryyttäminen?
Vvime vuonna oli se jättimäinen kolarisuma tiellä 7. Siinä oli monet minut jo ohittaneet ojissa ja penkoissa. Tulin alennetulla nopeudella sääolosuhteiden vuoksi, eli ehdin hidastaa vauhtia eikä onneksi meidän peräämme ajettu. Sain ehjänä ajaa kolariautojen ohi.
Sen jälkeen en ole uskaltautunut ruuhka-aikoihin liukkaalla kelillä motarille.
-10v kehä 1&3 työmatkaa ajellut
tarkoitus ei ole itsensä toteuttaminen, vaan siirtyminen paikasta toiseen. Jos sua kiinnostaa ajaa kovaa, suosittelen moottorirataa. Ahvenistosta pitäisi löytyä ihan kunnolla haastetta.
hyvä mutta moottoriradalla palaa aina samaan paikkaan mistä lähtikin.
Ajan siis edelleen moottoritiellä rajoituksia hieman "tulkiten".
Suomessa on paljon moottoriteitä ja useimmat liittymät on rauhallisia ja ajo väljää.
Toisekseen nyt on talvinopeudet eikä moottoriteilläkään tarvitse kovin lujaa paahtaa.
Monet välttelee ihan turhaan moottoriteitä, ne on kuitenkin turvallisempia kuin pikkutiet ja ajo paljon leppoisampaa varsinkin pitkillä matkoilla.
Ongelmia on liittymissä harvassakin liikenteessä. :-(
Tuo liittymästä tulevien autojen varominen on kaikkein stressaavinta, koska jotkut tulevat oikeasti liian hitaasti esim. kahdeksaakymppiä. Katsovat, ettei siellä ole ketään ihan lähellä ja sitten vaihtavat kaistaa... mutta se satasta ajava, vaikka niitä olisi vain yksi, on ihan kohta siinä ja joutuu jarruttamaan tai väistämään.
Näin kerran, kun joku kiihdytyskaistan alussa kaistaa vaihtessaan lähes törmäsi moottoritietä ajaneen autoni kylkeen, oli jo osittain samalla kaistalla. Tööttäsin itse reilut 50 metriä taaempana urakalla ja jarruttelin, jotten jäisi samaan kolariin. Lopulta se kuitenkin palasi pitkälle kiihdytyskaistalle jatkamaan hidasta vauhtiaan. Kun ohitin, näin että oli nuori nainen, ehkä vasta kortin hankkinut. :-(
Eli riittävästi nopeutta ja samalla katsotaan sopivaa väliä, johon ajaa turvallisesti. Siis sopivaan kohtaan pitää alkaa tähdätä heti kun mahdollista.
Miksi kaikki eivät ole samanlaisia kuin minä? Siis aivan käsittämätöntä.
Vaan "miksi liian heikoilla ajotaidoilla omaavat saavat vaarantaa muita yleisillä teillä".
aika paljon siitä ajokelistä.
Olen lumituiskussa juurikin kaartanut isommalta motarilta "kärrytielle", koska en tuiskulta nähnyt eteeni. En ole mielestäni muita huonompi kuski, mutta jos en näe eteeni mitään, ajan mieluummin siellä, missä näen muut autot ja tien.
Liukkaus ja suuret nopeudet, kaistaa vaihtaessa jonkun jäävallin yli perä lähtee heittelemään. On joskus näkynyt aamuisin liittymissä kolaroineita autoja.
Aamuliikenteessä aurausta ei ole välttämättä ehditty tehdä ja aura-autot huseeraa siellä seassa. Toiselle kaistalle kertyy lumi, jää, loskakerros auto "leijuu" kaistaa vaihtaessa.
Tuiskulumi ja näkyvyys kirjaimellisesti nolla.
En ole ikinä kokenut saavani mitään lisäarvoa , että pääsee huruttelemaan moottoritietä töihin ja pois. Pakollinen aamu ja ilta paha.
ja turvallisempia kuin jotkut lumipöllyiset kärrypolut.