Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään, joka ymmärtää, että Helsingissä asuminen

Vierailija
28.12.2012 |

on kalliimpaa kuin peräkylässä?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sinne rakennettu. Sitten on lisäksi mökki tunturissa. Olen 41 v. Ja ei yhtään velkaa.

Ei mun elämä oo pätkääkään riippuvainen Helsingistä.

Siinähän maksatte ittenne kipeeks siellä. Onko elämän tarkotus asuntolainan maksaminen?

Vierailija
22/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asunto voi olla kallis, mutta asuminen ei sinänsä ole sen kalliimpaa. Kiinteistövero, jätemaksut, vakuutukset jne. ne on muuallakin maksettava.

Vakuutukset, kiinteistövero ja jätehuolto ovat pääkaupungissa kalliimpia kuin vaikkapa Somerolla ja Iitissä. Sorry vaan. Ja KYLLÄ ymmärrän. Meidän rahat riitti ainoastaan Vantaan perukoille kun Helsingistä asumiskelpoisen omakotitalon/paritalon löytäminen alle 300 000 eurolla oli mahdotonta vuonna 2009. Mutta kyllä se täällä Vantaallakin maksaa ja kun molempien työt on Espoossa niin 2 autoa vie viimeisetkin rahat -ja se, joka ajatteli ehdottaa, että olisitte muuttaneet Espooseen niin eipä sieltäkään meidän budjetilla mitään olisi irronnut. No joo, Kalajärveltä.. mutta se nyt olisi vielä enemmän korvessa. Ilosta kiljuen luopuisin toisesta autosta -se on niin helkutin kallista- mutta milläs kuljet poikittain. Toki julkisilla pääsisi, mutta matka olisi 1-1,5h per suunta ja se on 8h työpäivän ja lasten tarhapäivän yhteenliittämisen kannalta mahdottomuus.

Asuntoon kohdistuvat vakuutukset ovat yhtä kalliita riippumatta siitä, missä kunnassa asunto sijaitsee. Vakituisen asunnon kiinteistövero on Iitissä 0.35% ja Helsingissä 0.32%. Jätehuoltomaksu on Iitissä korkeampi kuin Helsingissä.

Niin että asuminen sinänsä ei ole sen kalliimpaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tullaan kaikki sinne maaseudulle ja viedään teidän työt, mitäs sitten?

Niin varmaan tulettekin :-)

Sen kun näkis...

Vierailija
24/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulle oli shokki, että kaikki ei oikeasti sitä tajua. Peräkylältä saatiin vieraita ja totesivat, että taloudellisesti lienee meillä tiukkaa, kun asutaan niin ahtaasti (70neliöö kahteen pekkaan) Juuh, samalla hinnalla saa hikiältä puol kylää, totesin. olivat ihan ihmeissään. Ja siitä kanssa, että ostetaan tavaraa muualtakin kuin tokmannilta ja säästöpörssistä! en enää kehdannut, kertoa syödään usein ravintoloissakin... Lienevät vieläkin siinä uskossa, että heikosti menee, mutta olkoot ;)

vaan korkeintaan 10 hehtaaria. Maa ei ole halpaa, sitä ei enää valmisteta.

Vierailija
25/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kehä kolmosen sisällä on elämää!

Vierailija
26/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sinne rakennettu. Sitten on lisäksi mökki tunturissa. Olen 41 v. Ja ei yhtään velkaa.

Ei mun elämä oo pätkääkään riippuvainen Helsingistä.

Siinähän maksatte ittenne kipeeks siellä. Onko elämän tarkotus asuntolainan maksaminen?

On mm perhee, tuliverkon, lapsuudenystävien ja isovahempien lähellä asuminen. Miksi minun pitäisi muuttaa jonnekin, josta en tunne ketään, johon ei ole mitään sidoksia ja josta ei löydy töitä? Et kai sinäkään halua ummikoksi mihinkään, vain rahan perässä.

Vierailija
27/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin että kaikki paitsi opintotuen suuruudesta päättävät ymmärtäisivät sen.

Vierailija
28/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on elämää.

Tulkaa vaikka katsomaan ;)

Vierailija
29/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, meillä täällä maalla on pakko olla kaksi autoa. Bussikyyti maksaa yhteen suuntaan kaupunkiin 8 e ja niitä bussejahan menee noin viisi päivässä. Junat eivät enää pysähdy. Jokaisen hiivanpalankin lähdet kaupungista hakemaan jos unohdat ostaa. Kaikki harrastukset on kaupungissa ja ylipäänsä kaikki huvitukset. Lentokentälle ajat ensin pari tuntia, siitä lento Helsinkiin ja sieltä sitten lomakohteeseen.

Ruuan hinta voi täällä landella olla halvempaa, samoin palvelut on, mutta toisaalta, jos haluat jotain erikoisempaa se on lähdettävä hakemaan parin sadan kilsan päästä, tulee hintaa sille tavaralle.

Meidän kunnassa on maan korkeimpia kiinteistöverot, samoin kunnallisvero, 21 ja muistaakseni on korotus tulossa. Lähikoulu lakkautettiin ja itse nyt kuskataan lapset kouluun, kun matkaa hieman vajaat 5 km. (ei katuvaloja tai pyörätietä, vaarallisia kohtia matkalla jne)

Että kummassa se lopulta lienee kalliinpaa asua? Yksityisellä on palkatkin täällä paljon alhaisempia. Ja kyllä, kunhan pystytyään, aiomme muuttaa johonkin isompaan kaupunkiin, vaikka Helsinkiin. Toisaalta tekisi mieli lähteä koko maasta.

Vierailija
30/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

espoossa asutaan. ja meidän uuden, ei niin pramean, omakotitalon hinnalla saisi keskisuomesta (tai vaikka ihan vaan Hyvinkäältä) ihan helvetinmoisen linnan. Mutta työt on täällä, minkään et voi.

Mutta pystykään te vain siellä.

Vierailija
31/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

espoossa asutaan. ja meidän uuden, ei niin pramean, omakotitalon hinnalla saisi keskisuomesta (tai vaikka ihan vaan Hyvinkäältä) ihan helvetinmoisen linnan. Mutta työt on täällä, minkään et voi.

Mutta pystykään te vain siellä.

Vierailija
32/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ollaan varsin tyytyväisiä, kun täällä saa tilavan perheasunnon polkupyörämatkan päästä työpaikalta sillä rahalla, jolla Helsingistä lohkeaa joku hikinen kaksio.

Vierailija
33/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, me stadilaiset harvoin ymmärrämme, paljon autoilu maksaa peräkylässä.

Minä tankkaan kerran kuussa, ellen lähde mökillä käymään, vaan ajan vain työmatkaa. Sen hiivapalan käyn kävellen hakemassa 500 metrin päästä.

Mutta silti ne palvelut on täällä kalliimpia, kuten aiemmin Annoin esimerkkejä.

Vierailija
34/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyrkkisääntönä sitä, että ihminen ei muuta mielellään paikkakunnalle, joka on kotikaupunkia pienempi. Asun itse kaupungissa, jossa on noin 40 000 asukasta, ja jos mietin, minne muuttaisin, niin en IKINÄ ajattele muutavani pienemmille paikkakunnille, vaan aina isomille.

En tosin ole muuttamassa, mutta jos muuttaisin, olisi paikkakunnan ehdottomasti oltava isompi kuin nykyinen, koska en ole mikään peräkylähifisti.

Sinänsä ymmärrän täysin helsinkiläisiä. He ovat tottuneet palveuihinsa, ja heille jo Turku, Tampere tai Kuopio olisi downgreidausta, vaikka suurimmalle osalle suomalaisista ne ovat isoja kaupunkeja.

Vierailija
35/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Hkistä toiseen kaupunkiin. Ostettiin keskustasta oma asunto.

Lapsilla on omat huoneet 4x5m molemmilla, olohuone on 6x8m, mieheni ja mun mh 4x5m, keittiö 4x5m, työhuone 3x4m, eteinen epäsymmetrienen n. 20neliötä, 1vessa ja 1kh.

Niin - kaikkissa huoneissa huonekorkeus on yli 3m, eli ei mitään 1970-lukua.

(tiedän nää mitat koska keväällä aiomme tapetoida ja maalata - just mittasin kaiken ;-)! )

Taloyhtiössä on saunaosasto ja vaatteidenpesutilat ja tehokas kuivaushuone - niitä ei siis tarvinnut rakentaa asuntoon kalliilla - vaan kaikki tila säästyi asumiseen.

Ja vielä: asumme suuren kaupungin keskustassa - mutta se ei ole Hki. Hgistä muutimme tänne.

Nykyisestä asunnostamme maksamme lainanhoitokuluja 470e/kk ja yhtiövastike on 124e/kk! Asumiskulumme, ilman sähköä ja vettä, ovat siis suurinpiirtein 594e/kk -JIPPIIJAIJIPPIJEII!

Emmekä kyllä ikinä muuta Hkiin takaisin.

Elämä Hgissa on koiranelämää.

Vierailija
36/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en OIKEESTI ymmärrä.

En ymmärrä, että jotkut asuu Helsingissä. Kyllä maaltakin töitä löytyy esim. sosiaali- ja terveysalalta. Mutta jos olet tähtitutkija tai plastiikkakirurgi ja rakastat työtäsi niin ymmärrän että asut Helsingissä.

Mä en tajuu, että ystäväpari maksaa 800 e vuokraa kuussa. Me ollaan jo maksettu meidän omakotitalo (hyväkuntoinen, iso, lähellä koulua, kauppoja) kuntataajamassa. Ei ole enää velkaa. Voi matkustaa tai mitä ikinä haluaakin. Meillä suku täällä, siksi tietenkin asumme täällä.

Mutta ruoka kaupoissa on minusta kalliinpaa kun ei ole prismoja ja tokmanneja. Töihin pääsemme molemmat pyörällä, kun työpaikat ovat tässä kuntataajamassa. Bensaa kuluu vähemmän kuin kaupungissa asuessa (työmatka oli 25 km, nyt 200 m). Vapaa-aikaa jää meillä enemmän kuin kaupungissa asuessa, kun työmatka kestää vain 5 min.

Ei koko "muu Suomi" ole perämettää vaan on täällä asutustakin!!!!

Mutta tsemppiä teille kaupunkilaiset. Tosi vaikea ymmärtää. Koitan kuitenkin, oikeesti.

Vierailija
37/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sossu kustantaa elämäntapatyöttömille asunnon pääkaupunkiseudulla? Jos työtön ei välitä opiskelusta tai työnteosta, niin muuttakoot jonnekin missä asuminen on halvempaa! Turha itkeä Helsingin hintatasoa ja mankua lisätukiaisia

Vierailija
38/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tämä on minun kotini. Olen syntynyt tänne, vanhempani asuvat lähellä, omat edesmenneet isovanhempani asuivat täällä. Lasteni elämä on täällä.

Itse olen jo niin vanha (44 v), ettei enää ole lainakuluja, koska olen saanut asuntoni ostettua vanhaan halpaan aikaan. Mutta ihmettelen ylläolevaa, että yhtiövastike niin isossa asunnossa on vain 120 e??

Minulla on 76 neliötä ja yhtiövastike on 320 e/kk - ja päälle vielä saunakulut ja autopaikka. Yhteensä 371 e/kk. Ja itäisessä Helsingissä asustelen. Ja olen pitänyt itseäni onnekkaana, kun on niin pienet asumiskulut...

Vierailija
39/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin Hkistä toiseen kaupunkiin. Ostettiin keskustasta oma asunto.

Lapsilla on omat huoneet 4x5m molemmilla, olohuone on 6x8m, mieheni ja mun mh 4x5m, keittiö 4x5m, työhuone 3x4m, eteinen epäsymmetrienen n. 20neliötä, 1vessa ja 1kh.

Niin - kaikkissa huoneissa huonekorkeus on yli 3m, eli ei mitään 1970-lukua.

(tiedän nää mitat koska keväällä aiomme tapetoida ja maalata - just mittasin kaiken ;-)! )

Taloyhtiössä on saunaosasto ja vaatteidenpesutilat ja tehokas kuivaushuone - niitä ei siis tarvinnut rakentaa asuntoon kalliilla - vaan kaikki tila säästyi asumiseen.

Ja vielä: asumme suuren kaupungin keskustassa - mutta se ei ole Hki. Hgistä muutimme tänne.

Nykyisestä asunnostamme maksamme lainanhoitokuluja 470e/kk ja yhtiövastike on 124e/kk! Asumiskulumme, ilman sähköä ja vettä, ovat siis suurinpiirtein 594e/kk -JIPPIIJAIJIPPIJEII!

Emmekä kyllä ikinä muuta Hkiin takaisin.

Elämä Hgissa on koiranelämää.

Saako kysyä, missä kaupungissa oikein asutte? Suomessa kuitenkin? Millä alalla työskentelette? Miten esimerkiksi kauppojen ym. valikoima, löytyykö tarpeellinen? Onko jotain Helsingistä tullut ikävä?

Ja ihan uteliaisuudesta kyselen, kuulostaa hienolta! :)

Vierailija
40/51 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?! Eikö se ole ihan kiistaton fakta?! Ei kai se mielipidekysymys ole ollenkaan kun viitsii asuntojen hintaa katsella, ei oikein riitä se tuloerokaan joka on korkeampi keskimäärin, ei lähellekään.

Vakuutukset jopa kalliimpia, bensat ja kaikki mahdollinen.

Voiko tästä edes olla eri mieltä?! :D

ME ei kiitos hesaan muuteta takasin, älytöntä maksaa niin paljon, mieluummin otan 200e vähemmän palkkaa ja ostan yli puolet halvemman ison asunnon. ;) 200 000e säästetty.