Vääntäkää nyt minulle rautalangasta tämä köyhyysasia!
En pysty millään ymmärtämään, miten ihmeessä Suomessa joku ei pärjää, vaan rahat on loppu ja tarvittaisiin tukea lisää ja lisää ja valitetaan, että se ei ole omaa syytä vaan että tällainen köyhyys on yleistä. En millään pysty uskomaan tätä, varsinkin kun me olemme erittäin pienituloisia ja pärjäämme aivan loistavasti!
Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta ja asumme pienessä omakotitalossa. Omat tuloni ovat lapsilisät (reilu 500€) ja kotihoidontuki (vajaa 600€), miehen palkasta jää käteen 1200-1300€). Muita tuloja ei ole. Ilmeisesti saisimme toimeentulotukea tms. mutta emme hae, koska sellaiselle ei ole mitään tarvetta. Jos tahdotte tietää jotain lisää, niin kysykää ihmeessä!
Voisiko joku nyt vääntää ratakiskosta minulle miten tämä käytännössä menee? Miten on mahdollista, että me elämme näillä tuloilla hyvää elämää, miksei se ole mahdollista muille?
Kommentit (155)
Lainanlyhennys on 400€, sähkö 130€, vesi muistaakseni 80€ (mutta en muista miltä ajalta tuo vesilasku on, varmaan vähintään 3kk), kiinteistövero 90€, jätemaksua en muista, olisiko parikymppiä/kk?
Ja miten tuo asuinpaikan edullisuus ja alkuperäinen asuinpaikka sulkevat pois toisensa..?
Totesimme, että alkuperäinen asuinpaikka on meidän tilanteessamme edullisin, joten sieltä haimme kodin itsellemme. Ammatit valitaan sen mukaan, että ne mahdollistavat asumisen täällä.
"Ilmeisesti syotte vain perusmossoa?" "Asutte jossain halpisalueella"... Siis mita ma en nyt ymmarra?
Jokainen elaa varojensa mukaan, ja niin kauan kun on varoja elaa, ei ole koyha. Koyha on sellainen jolla ei ole kattoa paan paalle tai ruokaa lautasella. Tai joka kulkee pienissa vaatteissa. Ei sellainen, jolla ei ole varaa kaviaariin, vain ihan perusmossoon.
Nettotulot kuin te. Koita nyt vaan vajakki tajuta ettei kaikki suomalaiset voi asua hevon vitussa ja lisääntyä joka vuosi .
No jos ei meinaa rahat riittää siellä synnyinseudulla, eikä rahkeet riitä tulojen nostamiseen, niin kyllä, silloin ihminen on tyhmä jos ehdointahdoin silti siellä kitkuttaa valittamassa köyhyyttä ja sitä miten rahaa ei riitä mihinkään ja lapset eivät saa loppukuusta ruokaa.
(HUOM! Tämä ketju oli siis tarkoitettu juuri noille valittajille, ei niille jotka pienistä tuloistaan huolimatta pärjäävät!)
Minulla on tänä vuonna mennyt sairaala- ja polimaksuihin yli 600 euroa ja saman verran lääkkeisiin. Palkanmaksu loppui muutama kuukausi sitten ja jouduin Kelan sairauspäivärahalla, niin siitäkin tulee joka kuukausi muutaman satasen lovi tuloihin.
Yksi vuosi sekä minä että molemmat lapset sairastettiin jostain syystä ihan urakalla. Em. menoihin meillä meni vuodessa yhteensä melkein 1700 euroa, kyllä se jo tuntui.
Kyllä sitä pienilläkin tuloilla pärjää, mutta yllättävät menot voivat keikauttaa kaiken päälaelleen.
mutta pärjätään loistavasti! En todellakaan miellä meitä köyhiksi.
Mä luulen, että syy on siinä, että nykyään kaikki nämä mukaköyhät ovat siinä luulossa, että on köyhä, mikäli ei rahat riitä merkkivaatteiden ja -laukkujen ym. (jatkuvaan) ostoon, säännöllisiin kampaaja- ja parturikäynteihin, ei ole varaa ostaa upouutta autoa, ei ole varaa käydä 2 kertaa vuodessa lomalla, ei ole varaa remontoida taloa ja sisustaa sitä sisustussuunnittelijan avulla, ei ole varaa ostaa uusia älypuhelimia (mitälie) kaikille perheenjäsenille jne.
Ja sitten itketään köyhyyttä, kun ei rahat riitä noihin, tai jos noita on osteltukin niin sitten porataan kun ei ole rahaa ruokaan.
Meillä rahat riittää hyvin, säästöönkin jää, mutta tosiasia on, että ME ELÄMME TULOJEMME MUKAAN. Asutaan kerrostalossa, oma on, kohta, tästä on lainaa. Asutaan syrjemmällä, oma valinta. Meillä on vain yksi auto, ja pyritään välttelemään turhia ajokilometrejä, kaupassa käydään kävellen jne. Auto ei myöskään ole uusi! Eikä uutta autoa aiota koskaan ostaakaan, ei ole järkevää.
Mun puhelin on varmaan 5 vuotta vanha, mutta hyvin toimii. en osaa kosketusnäyttöpuhelimia yms. käyttääkään, en tarvitse sellaisia, eikä kukaan muukaan meidän perheestä. Vaatteita ostetaan tarpeeseen, eikä makseta merkistä. Laatua saa halvemmallakin, myös kirpputoreilta!
Värjätään itse hiuksiamme ja leikataan myös. Ei ole vaikeaa.
Ei tilata mitään lehtiä, kirjastossa käydään lukemassa.
Eikä tämä tunnu edes miltään kituuttamiselta, kuten sanoin, näin, ihan tavallisen järkevästi TULOJEN MUKAAN ELÄEN jää sitä rahaa säästöön, kun ei kuluta sitä tarpeettomiin asioihin. Kun tietää mitä tarvitsee, eikä vaan luule tarvitsevansa jotain.
Näillä säästöillä sitten voi tehdä välillä mitä tykkää, me käydään joskus ulkona syömässä, ulkomaillakin käydään parin vuoden välein. Ihan niillä rahoilla, jotka säästyy, kun ei osta mitään turhaa tilpehööriä, ei tupakoi, ei juuri juo alkoholia, ei käy baareissa, ei harrasta kalliita harrastuksia jne.
Niin se vaan on.
Kas kunnes muut suomalaiset työttömät kun ovat valmiit valitsemaan ensin työpaikan ja sen jälkeen asumispaikan.
Minkä ikäisiä ap:n lapset ovat? Pienet lapset tulevat vielä halvaksi. Itselläni on neljä murros- ja teini-ikäistä, ja rahan meno on järkyttävää. Yksi heistä on vielä lukiolainen, ja kirjoihin menee iso summa rahaa vaikka osa onkin käytettynä ostettu.
Lainan ja sähkön tuolla jo sanoinkin, autoihin bensat + vakuutukset ovat varmaan jotain 300€ tietämillä.
Kotihoidontuki 1-vuotiaasta on se perusosa, olikohan 280. Toisesta se on muistaakseni 90, koululaisista ei tietenkään mitään. Siihen päälle se tulosidonnainen lisäosa, muistaakseni 170. No ei noista ihan 600 tullut, mutta jotenkin noin se menee.
Lapsilla on harrastuksia ja olen ajatellut ryhtyä perhepäivähoitajaksi, jotta lapset saavat olla kotona ja ei tule hoitomaksuja.
joten jos asuu jossain Salossa ja mies käy töissä, on vaikea olla köyhä, ellei ole vanhoja velkoja yrittämisestä tms maksettavana.
Köyhiä ovat yksinhuoltajat ja työttömät, sekä pääkaupunkiseudulla elävät pienituloiset
Nettotulot kuin te. Koita nyt vaan vajakki tajuta ettei kaikki suomalaiset voi asua hevon vitussa ja lisääntyä joka vuosi .
Olen vajakki, lisäännyn joka vuosi ja kotini on hevonvitunkuusi, jos osaan käyttää rahaa enkä valita köyhyyttä..?
"Ilmeisesti syotte vain perusmossoa?" "Asutte jossain halpisalueella"... Siis mita ma en nyt ymmarra?
Jokainen elaa varojensa mukaan, ja niin kauan kun on varoja elaa, ei ole koyha. Koyha on sellainen jolla ei ole kattoa paan paalle tai ruokaa lautasella. Tai joka kulkee pienissa vaatteissa. Ei sellainen, jolla ei ole varaa kaviaariin, vain ihan perusmossoon.
Minä tunnen itseni köyhäksi, koska en ole tällä hetkell
Usassa tai muualla, kuten monta ystävääni. Tai koska minä en tarjoa vieraille shmapanjaa, kuten ystäväni. Tai en ostanut lapselleni 300 e kameraa, vaikka sitä toivoi. Tai kun kuulen ystäväni maksavan töölön 60 neliön kämpästä vuokraa 1200 e ja tajuan, etten siihen itse pystyisi.
Iahn oikeesti olen välillä musertunut. Koska haluaisin ja tahtoisin itsekin...
Mutta täällä av:lla en tunne itseäni köyhäksi, kun luen näitä ketjuja.
Meillä ei tosiaan sairasteta, pidän sitä pääasiassa terveellisten elintapojen ja hyvän ruoan ansiona + lapset eivät ole päiväkodissa.
Ymmärrän, että sairastaminen voi keikauttaa tulot, mutta eikö niihinkin ole maksukatto, ja luultavasti sairastaminen loppuu jossain vaiheessa jolloin on mahdollista säästää pahan päivän varalle?
Tule sitten sanomaan kun lapsemme menevät hoitoon ja sinä alat käymään töissä. Sekä lapset haluavat harrastuksia.
Ja sitten ollaan ihmeessä, kun tarvitaan kaksi autoa että pääsee töihin, valitetaan kun työkkäri osoittaa työpaikan 80 kilsan päästä ja se on kohtuutonta ottaa vastaan ja pahintahan on se, kun lapset joutuvat odottamaan verovaroin kustannettua koulutaksia kokonaisen vartin pimeän tien poskessa.
Nää korvessa halvalla asuvien valitukset on niiiin moneen kertaan täällä kuultu ja millään ei vaan tunnu menevän jakeluun, että niitä pelkkiä rusinoita ( = halpa asuminen) ei vaan siitä pullasta ( = toimivat palvelut) voi noukkia.
Tämä ei nyt ole AP:lle suunnattu, tuli vaan kerran tästä keskustelusta mieleen...
Meillä ei tosiaan sairasteta, pidän sitä pääasiassa terveellisten elintapojen ja hyvän ruoan ansiona + lapset eivät ole päiväkodissa.
Ymmärrän, että sairastaminen voi keikauttaa tulot, mutta eikö niihinkin ole maksukatto, ja luultavasti sairastaminen loppuu jossain vaiheessa jolloin on mahdollista säästää pahan päivän varalle?
Lapsista kaksi on pieniä, kaksi koululaista. Yhtään lukiolaista ei ole vielä. Uskon, että siinä vaiheessa rahaa meneekin varmasti eniten, varsinkin kun lapsilisäkin loppuu! Olemme alkaneet jo säästämään lasten opintoja, ajokortteja jne. varten.
No jos ei meinaa rahat riittää siellä synnyinseudulla, eikä rahkeet riitä tulojen nostamiseen, niin kyllä, silloin ihminen on tyhmä jos ehdointahdoin silti siellä kitkuttaa valittamassa köyhyyttä ja sitä miten rahaa ei riitä mihinkään ja lapset eivät saa loppukuusta ruokaa.
(HUOM! Tämä ketju oli siis tarkoitettu juuri noille valittajille, ei niille jotka pienistä tuloistaan huolimatta pärjäävät!)
pk-seudun pienituloisten pitäisi muuttaa jonnekin vieraalle maalaispaikkakunnalle? Mistä sieltä löytyisi tulijoille töitä vai otatteko kaikki avosylin vastaan?
Vaikka tämä ei ollutkaan minulle, niin vastaan silti.
Meillä kaksi isointa tosiaan ovat jo koulussa, asumme keskustassa ja kouluun on matkaa 0,5km jonka he kulkevat pyörällä.
Autoja on jo kaksi.
Työkkäriin ei ole (ainakaan tällä hetkellä, kop kop!) tarvetta, sillä molemmilla on vakituinen työ. Tosin itse en aio omalle työpaikalleni palata, vaan tosiaan suunnittelin pph:ksi ryhtymistä.
No just! :D
En tiedä itkisinkö vai nauraisinko!
Mä sanoisin, että joka EI mieti, mihin on varaa, on TYHMÄ.
Tämähän sen köyhyyden selittää, täällä valitetaan kuinka ollaan köyhiä, ja sitten siis ihan suoraan myönnetään, että koetaan itsensä köyhäksi, "koska joutuu miettimään mitä voi ostaa"? Missä te ootte olleet, kun raha-asioiden hoitoa on opetettu? Onko teille opetettu?! Missä on maalaisjärki? Anteeksi mutta tajuatteko te ollenkaan tyhmyyttänne? Vai väännänkö rautalangasta? (voin vääntää, jos ei aukea!)
en halua muuttaa muualle Suomeen ,missä olisi halvempaa, koska mun lapsi asuu täällä e- Suomessa ja meillä on yhteishuoltajuus. Jättäisin hänet? Juuei. Töissä käydään ja asumiskulut on 930 e kuussa. Tukia ei saada. Elämä ei vain aina mene niinkuin on suunnitellut. En lisää tähän mitään enää. Hyvää yötä.