Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, oletteko kohdanneet tällaista ongelmaa?

Vierailija
26.12.2012 |

Myönnän jo heti alkuun, että varmaan valitan turhasta ja olen lapsellinen, herkkänahkainen ja vaativa mutta silti, jotenkin tää ärsyttää.

Kukaan ystävistäni ei lähettänyt mulle joulukorttia, itse lähetin vaikka kuinka monelle. Olen pitänyt heidän kanssaan yhteyttä koko vuoden aktiivisesti, yksi jopa vieraili luonani täällä asuinmaassani. Sain nyt tapaninaamuna parilta ystävältä viestin, että "sori, en raskinut maksaa isompaa postimaksua/en muistanut että ulkomaille pitää lähettää aiemmin jne." Olin vähän ihmeissäni; kyllä tänne toiseen EU-maahan posti kulkee ihan normaalisti, eikä se edes maksa kuin ehkä 10 senttiä enemmän. Okei, ymmärrän jos tämä on jollekin todella iso summa...

Toinen mitä olen ihmetellyt. Ihmiset laittavat tekstareita suomiliittymääni ja sitten loukkaantuvat, kun en vastaa! Miksi ihmeessä pitäisin suomalaista sim-korttia täällä päällä...

Tiedän, että tämä on vähän lapsellista urputusta mutta jotenkin nämä kerääntyy aina välillä sellaiseen myttyyn, joka sitten purkautuu (tällä kertaa tänne).

Hyvää tapania kaikille!

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Englannissa ja täällä ihmiste lähettää kortteja todella aktiivisesti. Saatiin iso kasa kortteja miehen sukulaisilta ja tutuilta. Suomesta ei tullut yhtään korttia. Yhden e-kortin sentään saimme.

Jatkan siis tuosta tekstarijutusta, yksi ystävistäni sai kesällä vauvan ja oli laittanut mun suomiliittymään tekstarin tästä. No, en tosiaankaan siis avaa sitä liittymää kuin yleensä vasta Helsinki-Vantaalla Suomeen matkustaessani joten en saanut sitä. Sitten kaverini laittoi sähköpostia parin viikon kuluttua että oli laittanut tekstarinkin (todella loukkaantuneeseen sävyyn), mutta että mua ei ilmeisesti se uusi vauva kiinnosta. Olin vähän ihmeissäni...

Järkikin kai sen sanoo, jos numero alkaa 050 ja on sama kuin teinivuosina, se on suomalainen liittymä ja tottakai jokaisella ulkomailla asuvalla/pitkään oleskelevalla on paikallinen liittymä. Ei mun kaverit nyt sentään ihan tyhmiä ole:D

Vierailija
62/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse asu jossain ulkomailla, niin ei välttämättä tule ollenkaan ajatelleeksi, että joku hommaisi toisen liittymän siellä asuessaan. Näin nyt tarkemmin ajateltuna kuulostaa tietysti ihan järkevältä, mutta muuten ihmiset on nykyään tottuneet siihen, että se oma kännykkä kulkee mukana missä vain. Suomessa vielä numerokin on monella pysynyt samana, vaikka on vaihtanut operaattoria.

Tietysti se sun kaverisi olisi tämän asian ymmärtänyt, jos olisit joskus sille selittänyt, että sulla on tällainen toinen liittymä käytössä siellä asuinmaassa, ja antanut hänelle siihen numeron. Nyt et ole asiasta ilmeisesti ikinä puhunut joten se on ajatellut just synnytettyään vaan, että laitanpa tekstarin kaikille kavereille ja klikkaan kännykän muistista tuonkin kaverin NIMEN tekstiviestin saajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei itse asu jossain ulkomailla, niin ei välttämättä tule ollenkaan ajatelleeksi, että joku hommaisi toisen liittymän siellä asuessaan. Näin nyt tarkemmin ajateltuna kuulostaa tietysti ihan järkevältä, mutta muuten ihmiset on nykyään tottuneet siihen, että se oma kännykkä kulkee mukana missä vain. Suomessa vielä numerokin on monella pysynyt samana, vaikka on vaihtanut operaattoria.

Tietysti se sun kaverisi olisi tämän asian ymmärtänyt, jos olisit joskus sille selittänyt, että sulla on tällainen toinen liittymä käytössä siellä asuinmaassa, ja antanut hänelle siihen numeron. Nyt et ole asiasta ilmeisesti ikinä puhunut joten se on ajatellut just synnytettyään vaan, että laitanpa tekstarin kaikille kavereille ja klikkaan kännykän muistista tuonkin kaverin NIMEN tekstiviestin saajaksi.

Mun kaverit on tosin itsekin olleet vaihto-oppilaana jne. eli tietävät tosiaan, että ulkomailla ihmiset hankkivat sen paikallisen liittymän. Tai no eivät varmaan ne, joilla on ihan järkyttävän paljon rahaa maksaa niitä ulkomaan puheluita:D

Vierailija
64/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan. Muutin pois Suomesta jo aika nuorena, heti lukion jälkeen. Yhä edelleen ihmiset laittavat tekstareita vanhaan suomiliittymääni, jonka avaan vain Suomessa käydessäni, eli ehkä kerran vuodessa. Olen kuitenkin aina ilmoittanut uuden numeroni kaikille, kun olen jonnekin muuttanut.

En myöskään saanut kutsua veljeni lapsen ristiäisiin. Ilmeisesti ajattelivat, että en kuitenkaan täältä saakka tule, mutta tuntuu typerältä, että tekivät tällaisen päätöksen puolestani.

Jostain syystä ihmiset pitävät ulkomailla asumista väliaikaisena. Eivät tunnu uskovan, ettei täältä olla palaamassa. Mutta meillä on täällä ihan oma elämämme, kotimme, työmme ja ystävämme. Tämä on kotimaamme ja -kaupunkimme. Suomi tuntuu jo kovin vieraalta kaikkien näiden vuosien jälkeen. Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä olen edelleen välivuotta viettelemässä.

Vierailija
65/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaan. Muutin pois Suomesta jo aika nuorena, heti lukion jälkeen. Yhä edelleen ihmiset laittavat tekstareita vanhaan suomiliittymääni, jonka avaan vain Suomessa käydessäni, eli ehkä kerran vuodessa. Olen kuitenkin aina ilmoittanut uuden numeroni kaikille, kun olen jonnekin muuttanut.

En myöskään saanut kutsua veljeni lapsen ristiäisiin. Ilmeisesti ajattelivat, että en kuitenkaan täältä saakka tule, mutta tuntuu typerältä, että tekivät tällaisen päätöksen puolestani.

Jostain syystä ihmiset pitävät ulkomailla asumista väliaikaisena. Eivät tunnu uskovan, ettei täältä olla palaamassa. Mutta meillä on täällä ihan oma elämämme, kotimme, työmme ja ystävämme. Tämä on kotimaamme ja -kaupunkimme. Suomi tuntuu jo kovin vieraalta kaikkien näiden vuosien jälkeen. Mutta ilmeisesti joidenkin mielestä olen edelleen välivuotta viettelemässä.

Mun sukulaiset kysyy aina, että milloin me muutetaan Suomeen. Eikä se Suomeen muutto nyt sinänsä edes ole poissuljettua mutta jotenkin se on outoa. En minäkään kysy heiltä, että milloin muuttavat ulkomaille.

Ihmisillä on ehkä vaikea ymmärtää, että toisilla se elämä töineen ja arkineen on siellä maailmalla. Osa luulee, että kaikki ulkosuomalaiset on jollain komennuksilla puolison seurana, ja aikaa ja rahaa on.

Sun veljesi perhe toimi tosi tökerösti.

Vierailija
66/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla asuessa läheteltiin kortteja aktiivisesti Suomeen, mutta Suomesta kortteja tuli joka vuosi vähemmän ja vähemmän. Viimeisenä vuonna taisi tulla pari kolme korttia, vaikka itse lähetimme liki 30.

Kuitenkin muuten oltiin yhteydessä Suomen tuttuihin. Suomalaiset tutut kyllä kävivät kylässä meillä ja mielellämme heidät majoitimmekin, mutta tämä joulukorttiasia oli jotenkin vaikea. En tiedä miksi, ehkä on suuri vaiva, että yhteen kortiin pitäisi ostaa erilainen postimerkki kuin muihin kortteihin.

Suomeen palattuamme joulukortteja rupesi taas tulemaan, niiltäkin, jotka eivät ulkomaille koskaan korttia lähettäneet.

Vierailija
67/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverit on tosin itsekin olleet vaihto-oppilaana jne. eli tietävät tosiaan, että ulkomailla ihmiset hankkivat sen paikallisen liittymän. Tai no eivät varmaan ne, joilla on ihan järkyttävän paljon rahaa maksaa niitä ulkomaan puheluita:D

vaikka oltiin vuosi ulkomailla. Jokainen meistä neljästä piti suomalaisen kännykkäliittymänsä. Jos oli Suomeen asiaa, se hoidettiin sähköpostilla. Kännykkää ei paljon edes käytetty. Mutta ei siellä olisi saanutkaan liittymää, koska ei ollut vakituinen asukas siinä maassa. Vaihto-oppilasvuotta ei pidetty vakituisena vaan väliaikaisena.

Vierailija
68/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tapana lähettää heille jouluksi paketti, jossa oli lahjat koko perheelle. Postimaksu toiselle puolelle maapalloa ei ollut ihan mitätön, mutta ajattelin, että kerta vuoteen sen kestää.

Lopetin joulupaketin, kun käly lähetti meille koko perheelle yhteiseksi pienen purkin sikäläistä herkkua jouluksi ja valitti myöhemmin, miten kalliiksi sen lähettäminen tuli.

Vierailija
69/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oltiin vuosi ulkomailla. Jokainen meistä neljästä piti suomalaisen kännykkäliittymänsä. Jos oli Suomeen asiaa, se hoidettiin sähköpostilla. Kännykkää ei paljon edes käytetty. Mutta ei siellä olisi saanutkaan liittymää, koska ei ollut vakituinen asukas siinä maassa. Vaihto-oppilasvuotta ei pidetty vakituisena vaan väliaikaisena.

Ja okei, voi olla ihmisiä jotka eivät sitä liittymää hanki mutta esimerkiksi tällä ystävälläni oli vaihtomaassaan paikallinen liittymä.

Vierailija
70/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelun innoittamana avasin pitkästä aikaa suomiliittymäni, katsotaas onko tullut viestejä.

Vierailija
71/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ilmiö, mihin olen myös törmännyt on, että lennot Suomesta tänne mun asuinmaahan ovat AIVAN järkyttävän kalliit, mutta täältä on jotenkin ilmaista lentää sinne.

Mä oon huomannut et tää pätee ihan Helsinki - Oulu välilläkin. Juna maksaa ja siihen menee monta tuntia, toiseen suuntaan ilmeisesti ei. Ja kaikki on kyllä kovasti tulossa esim ristiäisiin, mutta kun oikeasti pitäisi matkustaa niin se maksaa ja vie aikaa. Ja nämä asiat tulee täysin yllärinä joka kerta pari päivää ennen tapahtumaa.

Vierailija
72/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain vanhemmat sukulaiset. Kavereissa taitaa olla yksi jolta tulee kortti joka vuosi, muut 'nuoret' (viisikymppiset...) eivat laheta, en sitten tieda lahettavatko Suomessa asuville kavereilleen mutta epailen etta tuo tapa on jaanyt aika lailla pois.

Minakin asun Englannissa ja taalla on tosiaan tapana lahetella kortteja vahan jokaiselle. Mm. sellaisillekin tutuille joita ei ole tavattu moneen vuoteen, naapureille, ja tyokavereille. Olen ajatellut etta maassa maan tavalla, vaikka itse tosin en laita kortteja ihmisille jos niiden kanssa ei olla missaan tekemisissa vuoden mittaan (paitsi siis vanhemmat sukulaiset).

Vierailija
73/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa riski, että mikä tahansa ystävyyssuhde väljähtyy, viilenee tai jopa lopahtaa - tilapäisesti tai pysyvästi. Ehkä se vain olisi syytä hyväksyä. Se on yksi ulkomaille muuttamisen varjopuolia. Ihmissuhteet eivät jatku sellaisenaan, jos niitä ei hoida.

Vierailija
74/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on olemassa riski, että mikä tahansa ystävyyssuhde väljähtyy, viilenee tai jopa lopahtaa - tilapäisesti tai pysyvästi. Ehkä se vain olisi syytä hyväksyä. Se on yksi ulkomaille muuttamisen varjopuolia. Ihmissuhteet eivät jatku sellaisenaan, jos niitä ei hoida.

Se hoitaminen kun tuntuu olevan vain ja ainoastaan sinne ulkomaille muuttaneen kontolla. Ja tässäkin on puhuttu paljon ihan sukulaisista ja perheenjäsenistä.

Vierailija
75/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on suomalainen liittymä ja puhelin käytössä vaikka asun Aasiassa. Toki mulla on myös paikallinen liittymä jota käytän 90% mutta en voisi kuvitella etten pitäisi varulta suomiliittymää päällä, mm Securitaksen hälytyskeskus ottaa siihen yhteyden jos Suomen talossa hälyt menee päälle jne. Ei se perusmaksu ja muutama tekstari maksa juuri mitään kun laskun saa vielä ilman alvia. Puhelinlasku on tyypillisesti n. 20 e kuussa.

Ja suomalaiset kaverit laittaa viestit tuohon tai valtaosaltaan Facebookin tai sähköpostin kautta, ei ne mun paikallisesta liittymästä tiedä mitään.

Ja itse ap:n kysymykseen, emme saaneet ainakaan vielä tänne yhtään joulukorttia, mutta en myöskään itse lähettänyt tänä vuonna yhtään.

Vierailija
76/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hoitaminen kun tuntuu olevan vain ja ainoastaan sinne ulkomaille muuttaneen kontolla. Ja tässäkin on puhuttu paljon ihan sukulaisista ja perheenjäsenistä.

Kaikilla on oikeus hoitaa niitä. Velvollisuudesta ei kukaan voi olla toisen aito ystävä. Minullakin on sukulaisia uudella mantereella, mutta harvemmin tulee pidettyä yhteyttä. Joulukorttia en kaikille edes lähetä, koska näemme niin harvoin.

Vierailija
77/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla on suomalainen liittymä ja puhelin käytössä vaikka asun Aasiassa. Toki mulla on myös paikallinen liittymä jota käytän 90% mutta en voisi kuvitella etten pitäisi varulta suomiliittymää päällä, mm Securitaksen hälytyskeskus ottaa siihen yhteyden jos Suomen talossa hälyt menee päälle jne. Ei se perusmaksu ja muutama tekstari maksa juuri mitään kun laskun saa vielä ilman alvia. Puhelinlasku on tyypillisesti n. 20 e kuussa.

Ja suomalaiset kaverit laittaa viestit tuohon tai valtaosaltaan Facebookin tai sähköpostin kautta, ei ne mun paikallisesta liittymästä tiedä mitään.

Ja itse ap:n kysymykseen, emme saaneet ainakaan vielä tänne yhtään joulukorttia, mutta en myöskään itse lähettänyt tänä vuonna yhtään.

Sulla on Suomessa omaisuutta, onko muuttosi väliaikanen, esim. komennus? Silloin usein ihmiset ajattelevat, että olette hetken vain poissa, että voi ihan hyvin olla laittamatta korttia. Sellainen vaihtarivuosi-ajattelu.

Tässä ketjussa taisi asiaa pohtia nimenomaan vuosikaudet ulkomailla asuneet ihmiset, jotka eivät ole paluumuuttamassa.

Vierailija
78/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla on oikeus hoitaa niitä. Velvollisuudesta ei kukaan voi olla toisen aito ystävä. Minullakin on sukulaisia uudella mantereella, mutta harvemmin tulee pidettyä yhteyttä. Joulukorttia en kaikille edes lähetä, koska näemme niin harvoin.

mielenkiintoista vaan, että poismuuttaneet tuntuvat niitä hoitavan ja paikallaan pysyvät eivät. Mistä sitten johtunee.

Vierailija
79/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole edes mitään Suomi-liittymää, joten täkäläinen numero on kyllä läheisten tai kaverien tiedossa. Yhteydenpito kyllä jää omaan perheeseen (vanhemmat ja siskot). Mitään tekstareita en edes toivo (inhoan luuriin naputtelua), vaan ihan puheluita ja muuten meilillä, jos eivät raski soittaa.

Ennemmin ongelmana koen sen, että ikään kuin odotetaan, että täältä tullaan sinne mutta kukaan ei vaivaudu tänne. Vaikka kuinka kutsun, tilaakin olisi. Aina sanotaan, että joo, voishan sitä tullakin, katotaan..Enää en edes kutsu ketään. Olkoot. Pistän minäkin rahani järkevämpiin matkoihin. Loukkaantukoot sitten mun puolesta, kun en vaivaudu jouluna, kesällä tai kissanristiäisten takia Suomeen.

Mukavaa tapaninpäivää kaikille!

t. Keski-Euroopasta

Vierailija
80/97 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista vaan, että poismuuttaneet tuntuvat niitä hoitavan ja paikallaan pysyvät eivät. Mistä sitten johtunee.

Yritän säännöllisesti pitää yhteyttä ystäviini FB:n ja sähköpostin välityksellä, lähettämällä joulukortteja tms. mutta jostain syystä he eivät pidä yhteyttä muhun. Tosin voihan se olla, etteivät he enää pidä musta:D

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi