Ulkosuomalaiset, oletteko kohdanneet tällaista ongelmaa?
Myönnän jo heti alkuun, että varmaan valitan turhasta ja olen lapsellinen, herkkänahkainen ja vaativa mutta silti, jotenkin tää ärsyttää.
Kukaan ystävistäni ei lähettänyt mulle joulukorttia, itse lähetin vaikka kuinka monelle. Olen pitänyt heidän kanssaan yhteyttä koko vuoden aktiivisesti, yksi jopa vieraili luonani täällä asuinmaassani. Sain nyt tapaninaamuna parilta ystävältä viestin, että "sori, en raskinut maksaa isompaa postimaksua/en muistanut että ulkomaille pitää lähettää aiemmin jne." Olin vähän ihmeissäni; kyllä tänne toiseen EU-maahan posti kulkee ihan normaalisti, eikä se edes maksa kuin ehkä 10 senttiä enemmän. Okei, ymmärrän jos tämä on jollekin todella iso summa...
Toinen mitä olen ihmetellyt. Ihmiset laittavat tekstareita suomiliittymääni ja sitten loukkaantuvat, kun en vastaa! Miksi ihmeessä pitäisin suomalaista sim-korttia täällä päällä...
Tiedän, että tämä on vähän lapsellista urputusta mutta jotenkin nämä kerääntyy aina välillä sellaiseen myttyyn, joka sitten purkautuu (tällä kertaa tänne).
Hyvää tapania kaikille!
Kommentit (97)
Niin ja mielestäni on outoa sekin ajatus, että ulkosuomalainen on velvollinen siihen ja tähän, koska teki sen perimmäisen synnin (hui kauhistus) ja muutti ulkomaille! Mulla on ranskalainen mies ja aina Ranskassa käydessämme hänen vanhempiensa koti pursuilee sukulaisia ja ystäviä, ihan vain meitä tapaamaassa. Ja sama on muilla ulkoranskalaisilla tuttavillani. Kenenkään ei tulisi mieleenkään vedota siivoukseen tai jumppaan.
Sinänsä ei liity aiheeseen, mutta eräs ystäväni ei osaa enää puhua kuin lapsistaan. Keskustelumme menee suurin piirtein näin:
Minä: Hei mitä kuuluu?
Kaveri: Lapsella on kuumetta
Minä: No voi että! Toivottavasti paranee. Meillä on töissä YT:t.
Kaveri:.....
Ehkä suomalaiset eivät vain osaa olla kiinnostuneita kuin itsestään?;)
Olipa tämäkin ongelma. Olemme asuneet ulkomailla (toistaiseksi) n. 5 vuotta ja mitään "Suomen numeroita" emme pidä. Niihin kavereihin pidämme yhteyttä, jotka ovat näyttäneet näiden vuosien aikana olevan meille tärkeitä ja monet tervehdykset laitamme Facebookin kautta.
Emme ole sellaisten kanssa kavereita, jotka eivät ole meistä kiinnostuneita tai meitä he eivät kiinnosta. Simple.
Mikähän tässä oli ongelma....
että miksi teillä on ylipäänsä suomalainen liittymä, jos käytätte sitä noin kerran vuodessa? Eihän mikään liittymä kait möllöttele maksutta käyttövalmiina koko vuotta? Eli maksatte liittymämaksua koko vuodelta, vaikka käytätte noin viikon tai kaksi vuodessa? Ja normaalisti se ulkomainenkin liittymä toimii ihan hyvin sen Suomi-vierailun ajan. Ellei toimi, voi hankkia prepaidin.
Meillä oli tapana järjestää Suomeen tullessa yksi päivä jolloin kutsuttiin kaikki kaverit ja ystävät jomman kumman vanhempien luokse kylään. Se oli sitten ainoa johon velvoitettiin itsemme. Sen lisäksi oman aikataulun ja halujen puitteissa nähtiin toki muutenkin. Aika hyvin ihmiset tuli paikalle, kun oltiin hyvissä ajoin siitä ilmoitettu. Joitain ei ehkä nähty, mutta ymmärsivät kyllä.
Kortteja me saatiin, mutta tästä on jo 10v aikaa ;)
Meillä oli tapana järjestää Suomeen tullessa yksi päivä jolloin kutsuttiin kaikki kaverit ja ystävät jomman kumman vanhempien luokse kylään. Se oli sitten ainoa johon velvoitettiin itsemme. Sen lisäksi oman aikataulun ja halujen puitteissa nähtiin toki muutenkin. Aika hyvin ihmiset tuli paikalle, kun oltiin hyvissä ajoin siitä ilmoitettu. Joitain ei ehkä nähty, mutta ymmärsivät kyllä.
Kortteja me saatiin, mutta tästä on jo 10v aikaa ;)
Kun on niin kiire ja liikaa vaivaa, ettei voi ajaa sitä 150 kilometriä (vaikka heidän vanhemmat asuvat samalla paikkakunnalla kuin minun). Minun pitäisi sen sijaan ajaa bussilla 150 kilometriä suuntaansa (ja maksaa siitä 60 euroa) vain käymään kahvikupilla.
En taitaisi tuollaisista kavereista sitten välittää. Toki kaikilla ihmisillä on omat menonsa, mutta eipä silloin ole varaa pahoittaa mieltään sille ulkosuomalaiselle kaverillekaan.
Ei meilläkään kaikki päässeet, mutta eivät myöskään odottaneet meidän juoksevan paikasta toiseen estyneitä tapaamaan.
Ikävä asenne ystävällä, jos noin olettaa :(
En taitaisi tuollaisista kavereista sitten välittää. Toki kaikilla ihmisillä on omat menonsa, mutta eipä silloin ole varaa pahoittaa mieltään sille ulkosuomalaiselle kaverillekaan.
Ei meilläkään kaikki päässeet, mutta eivät myöskään odottaneet meidän juoksevan paikasta toiseen estyneitä tapaamaan.
Mun mielestä on oikeasti kohtuutonta, että mun pitäisi kaiken muun matkustamisen lisäksi reissata sitten Suomea ristiin rastiin. Eli ajattelen sitten niin, ettei ne kaveritkaan mua niin paljon halua nähdä.
Mun mielestä on oikeasti kohtuutonta, että mun pitäisi kaiken muun matkustamisen lisäksi reissata sitten Suomea ristiin rastiin. Eli ajattelen sitten niin, ettei ne kaveritkaan mua niin paljon halua nähdä.
Joka Suomi-vierailulla pitää poiketa vähintään kolmessa kaupungissa, kun perhe asuu niin levällään. Kaverit sitten olettavat, että näiden lisäksi poikkeaisin vielä parissa... :O Ihanaa palata kotiin ja töihin lepäilemään räytyneenä puolentoista viikon intensiivimatkailun jälkeen.
Nyt kun vielä olen lapseton, niin matkailu onnistuu, mutta sitten kun lapsi syntyy, saa luvan järjestelytkin muuttua...
Joka Suomi-vierailulla pitää poiketa vähintään kolmessa kaupungissa, kun perhe asuu niin levällään. Kaverit sitten olettavat, että näiden lisäksi poikkeaisin vielä parissa... :O Ihanaa palata kotiin ja töihin lepäilemään räytyneenä puolentoista viikon intensiivimatkailun jälkeen.
Nyt kun vielä olen lapseton, niin matkailu onnistuu, mutta sitten kun lapsi syntyy, saa luvan järjestelytkin muuttua...
Kavereilla on jo lapsia (joka toki vaikeuttaa reissaamista varmasti jossain määrin) mutta siitä huolimatta heille on ylivoimaisen vaikeaa ajoittaa sitä mummolaviikonloppua sille viikonlopulle, kun olen itsekin kotikunnassa käymässä...
minka saa suomalaiselta kaverilta, kun on Suomeen tullut kahden viikon lomalle jonka aikana yrittaa ehtia nahda kaikki sukulaiset ja kaverit, ja on monen sadan kilometrin kiertomatkalla kaupungista kaupunkiin: Joo, olisi tosi kiva tavata silloin keskiviikkoiltana kun olet taalla, mutta kun mulla on silloin zumbatunti niin harmi, ei onnistu. Tai saunavuoro. Tai pitaa vieda lapsi jumppaan.
On kaynyt useamman kerran noin. Tulee kylla mieleen etta jos ei voi omista menoistaan sen vertaa joustaa niin sanoisi sitten suoraan etta ei kiinnosta tapaaminen. Mutta kun ne kaverit antaa sitten kuitenkin ymmartaa etta haluavat olla kavereita, ja olisi kiva tavata. Mutta kun ne rutiinit menee kaiken edelle.
minka saa suomalaiselta kaverilta, kun on Suomeen tullut kahden viikon lomalle jonka aikana yrittaa ehtia nahda kaikki sukulaiset ja kaverit, ja on monen sadan kilometrin kiertomatkalla kaupungista kaupunkiin: Joo, olisi tosi kiva tavata silloin keskiviikkoiltana kun olet taalla, mutta kun mulla on silloin zumbatunti niin harmi, ei onnistu. Tai saunavuoro. Tai pitaa vieda lapsi jumppaan.
On kaynyt useamman kerran noin. Tulee kylla mieleen etta jos ei voi omista menoistaan sen vertaa joustaa niin sanoisi sitten suoraan etta ei kiinnosta tapaaminen. Mutta kun ne kaverit antaa sitten kuitenkin ymmartaa etta haluavat olla kavereita, ja olisi kiva tavata. Mutta kun ne rutiinit menee kaiken edelle.
Tai sitten he eivät voi ajaa, kun on pakkasta (mutta mun vanhempien auto kestää sen) taikka lasta ei voi liikuttaa, kun on päiväunet JUST sillon tms.
Mielestäni se on kanssa outoa; miksi he esittävät ystävää jos eivät sen vertaa viitsi vaivautua? En ymmärrä.
vaikka asuisivat koko ikänsä Juupajoella. Vain ihan parhaisiin pitää yhteyttä edes satunnaisesti, vaikka nämä asuisivat ulkomailla tai toisella puolen Suomen tai edes samassa kylässä. Parhaiden ystävien kanssa ei myöskään tule tilannetta että kokisi itsensä unohdetuksi vaikka ei joulukorttia tulisikaan.
Ainakaan minulla ei ole enää yhtään lukioaikaista ystävää, parin kanssa olen tekemisissä, työnpuolesta, tosin he eivät olleet lukioaikana ystäviäni.
Ihmisten elämä jopa täällä "Juupajoella" on kiireistä, ainakin meillä on viikonloput varattu ties miten pitkälle, lasten harrastukset, omat harrastukset, välillä olen töissä. Eli parasta sopia tarkka-aika milloin ja missä tavataan ajoissa kun on tulossa.
Mitä tulee joulukortteihin, useimmat kirjoittavat ne viimeisenä iltana kun ne saa lähetettyä halvemmalla ja silloin ei enää kortti ulkomaille ehdi.
Ja sitten se lentolippun hinta, ulkomailta kotimaahan tuleva saa samalla rahalla enemmän perhettä, sukua, ystäviä, ruisleipää, salmiakkia, nostalgiaa jne, ulkomaille tuleva vain sinut:)
"En mä nyt sittenkään malta tulla mökiltä kaupunkiin (30 km), kun aurinko paistaa..."
"Ei ehdi, pitää tänään imuroida..."
Nämä oli kyllä ne pahimmat. Molemmat tiesivät kuukausia etukäteen, että olin tulossa ulkomailta samaan kaupunkiin päiväksi. Laskin tuossa vaiheessa yksi ynnä yksi, enkä pidä näitä enää ystävinäni, tuttavina korkeintaan. Siihen jäi yhteydenpito minun taholtani, nuo kumpikin kyllä edelleen laittavat viestiä silloin tällöin. Vastaan jos viitsin. Ja molemmat olivat aikoinaan muka läheisiä ystäviä. Ei kai sitten. :(
vaikka asuisivat koko ikänsä Juupajoella. Vain ihan parhaisiin pitää yhteyttä edes satunnaisesti, vaikka nämä asuisivat ulkomailla tai toisella puolen Suomen tai edes samassa kylässä. Parhaiden ystävien kanssa ei myöskään tule tilannetta että kokisi itsensä unohdetuksi vaikka ei joulukorttia tulisikaan.
Ainakaan minulla ei ole enää yhtään lukioaikaista ystävää, parin kanssa olen tekemisissä, työnpuolesta, tosin he eivät olleet lukioaikana ystäviäni.
Ihmisten elämä jopa täällä "Juupajoella" on kiireistä, ainakin meillä on viikonloput varattu ties miten pitkälle, lasten harrastukset, omat harrastukset, välillä olen töissä. Eli parasta sopia tarkka-aika milloin ja missä tavataan ajoissa kun on tulossa.
Mitä tulee joulukortteihin, useimmat kirjoittavat ne viimeisenä iltana kun ne saa lähetettyä halvemmalla ja silloin ei enää kortti ulkomaille ehdi.
Ja sitten se lentolippun hinta, ulkomailta kotimaahan tuleva saa samalla rahalla enemmän perhettä, sukua, ystäviä, ruisleipää, salmiakkia, nostalgiaa jne, ulkomaille tuleva vain sinut:)
No kyllä Lontoon kokoisessa kaupungissa on muutakin kuin minä:) Ja pointti taisi nimenomaan olla se, että sen ulkomailla asuvan pitää joustaa ja huoltaa ystävyyttä. Se Juupajoella asuva voi vaan olla ja öllöttää, ja odottaa että ystävä tulee hänen luokseen AINA.
Asun Englannissa ja täällä ihmiste lähettää kortteja todella aktiivisesti. Saatiin iso kasa kortteja miehen sukulaisilta ja tutuilta. Suomesta ei tullut yhtään korttia. Yhden e-kortin sentään saimme.
Asun Englannissa ja täällä ihmiste lähettää kortteja todella aktiivisesti. Saatiin iso kasa kortteja miehen sukulaisilta ja tutuilta. Suomesta ei tullut yhtään korttia. Yhden e-kortin sentään saimme.
Jatkan siis tuosta tekstarijutusta, yksi ystävistäni sai kesällä vauvan ja oli laittanut mun suomiliittymään tekstarin tästä. No, en tosiaankaan siis avaa sitä liittymää kuin yleensä vasta Helsinki-Vantaalla Suomeen matkustaessani joten en saanut sitä. Sitten kaverini laittoi sähköpostia parin viikon kuluttua että oli laittanut tekstarinkin (todella loukkaantuneeseen sävyyn), mutta että mua ei ilmeisesti se uusi vauva kiinnosta. Olin vähän ihmeissäni...
muutenkaan ei enää niin paljon lähetä kortteja.
Mutta mua ärsyttää, kun ne lähettää joululahjoja ja valittaa lähetyshinnasta. Okei, se maksaa, mutta kerran vuodessa ja yhdelle perheelle! Me lähetetään täältä viiteen eri osoitteeseen lahjoja, tänä vuonna maksoi yli 200 euroa. Ja ihan tavallisia palkansaajia ollaan eikä asuta missään halvassa maassa.
Ei lasten ristiäisiin, häihin tai muutenkaan. En toki nyt voisi tuosta noin vaan lähteä Suomeen viikonlopuksi vaikka ihan Euroopassa asunkin mutta silti se tuntuu jotenkin pahalta.
Toinen ilmiö, mihin olen myös törmännyt on, että lennot Suomesta tänne mun asuinmaahan ovat AIVAN järkyttävän kalliit, mutta täältä on jotenkin ilmaista lentää sinne.
Jatkan siis tuosta tekstarijutusta, yksi ystävistäni sai kesällä vauvan ja oli laittanut mun suomiliittymään tekstarin tästä. No, en tosiaankaan siis avaa sitä liittymää kuin yleensä vasta Helsinki-Vantaalla Suomeen matkustaessani joten en saanut sitä. Sitten kaverini laittoi sähköpostia parin viikon kuluttua että oli laittanut tekstarinkin (todella loukkaantuneeseen sävyyn), mutta että mua ei ilmeisesti se uusi vauva kiinnosta. Olin vähän ihmeissäni...
Ihan hassu ajatus että se yhteydenpito olis vaan sen ulkomaille muuttaneen vastuulla. Tähän ajatteluun kyllä törmää valitettavan usein. Kyl nyt jokainen haluais että esim. oma lapsuudenperhe ja parhaat kaverit haluais pitää yhteyttä, ei vaan niin että sen muualle muuttaneen pitää aina soittaa ja meilata kun mitäs häipy sinne kauas.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2013 klo 13:39"]
[/quote]