Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaiset, oletteko kohdanneet tällaista ongelmaa?

Vierailija
26.12.2012 |

Myönnän jo heti alkuun, että varmaan valitan turhasta ja olen lapsellinen, herkkänahkainen ja vaativa mutta silti, jotenkin tää ärsyttää.

Kukaan ystävistäni ei lähettänyt mulle joulukorttia, itse lähetin vaikka kuinka monelle. Olen pitänyt heidän kanssaan yhteyttä koko vuoden aktiivisesti, yksi jopa vieraili luonani täällä asuinmaassani. Sain nyt tapaninaamuna parilta ystävältä viestin, että "sori, en raskinut maksaa isompaa postimaksua/en muistanut että ulkomaille pitää lähettää aiemmin jne." Olin vähän ihmeissäni; kyllä tänne toiseen EU-maahan posti kulkee ihan normaalisti, eikä se edes maksa kuin ehkä 10 senttiä enemmän. Okei, ymmärrän jos tämä on jollekin todella iso summa...

Toinen mitä olen ihmetellyt. Ihmiset laittavat tekstareita suomiliittymääni ja sitten loukkaantuvat, kun en vastaa! Miksi ihmeessä pitäisin suomalaista sim-korttia täällä päällä...

Tiedän, että tämä on vähän lapsellista urputusta mutta jotenkin nämä kerääntyy aina välillä sellaiseen myttyyn, joka sitten purkautuu (tällä kertaa tänne).

Hyvää tapania kaikille!

Kommentit (97)

Vierailija
1/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2 vuotta ne jaksoi muistaa, sain tekstiviestiä ja korttia jouluna ja synttärinä ja lupauksia käydä luonani ulkomailla. sitten he eivät jaksaneet kun onniin kallista. Sähköpostiakaan ei enää tullut. Suomalaista liittymää minulla ei ole.

Vain yksi kaveri on käynyt meillä kylässä. Olen asunut ulkomailla 16 vuotta. Kun olen suomessa kaikki olettavat että käyn heillä. Vaikka haluaisin keskittyä vanhempiini ja sisaruksiini ja siihen kaveriin, ainoaan, josta kuuluu jotainvaikka olenkin ulkomailla.

Noin 2 vuotta ne jaksoi muistaa, sain tekstiviestiä ja korttia jouluna ja synttärinä ja lupauksia käydä luonani ulkomailla. sitten he eivät jaksaneet kun onniin kallista. Sähköpostiakaan ei enää tullut. Suomalaista liittymää minulla ei ole.

Vain yksi kaveri on käynyt meillä kylässä. Olen asunut ulkomailla 16 vuotta. Kun olen suomessa kaikki olettavat että käyn heillä. Vaikka haluaisin keskittyä vanhempiini ja sisaruksiini ja siihen kaveriin, ainoaan, josta kuuluu jotainvaikka olenkin ulkomailla.

Kun matkustan Suomeen, kaikki olettavat että vierailen heidän luonaan. Kukaan ei todellakaan suostu liikumaan kotoaan metriäkään, vaikka tietävät ihan hyvin ettei mulla ole autoa siellä. Itse en tätä nyt niin vaikeaksi koe, ymmärrän että heillä on normaalit työ- ja perhe-elämät, eikä mun Suomen-vierailu sitä tietenkään edes saa muuttaa. Se mikä on ärsyttää on, että ihmiset loukkaantuvat sitten mulle ihan kauheasti kun en halua viettää koko lomaani ajellen bussilla ympäri Suomea ihmisten luona, jotka eivät edes pidä minuun yhteyttä.

Pari ystävääni pitää muhun aktiivisesti yhteyttä tänne maailmalle. Seuraavalla pidemmällä Suomen-lomalla aion vierailla heidän luonaan pelkästään.

ap joka nostaa omaa ketjuaan :)

Vierailija
2/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan halua ristiäisiin tai häihin vieraaksi sellaista hienopierukotirouvaa, joka koko ajan manitisee miten JUNTTIA täällä suomessa on ja miten HIENOA siellä komennusmaassa sen miehen rahoilla on eläää....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurikaan edes lähettele, ei Suomeenkaan. Itsekään en ole viimeiseen viiteen vuoteen lähettänyt, ja ihan pari-kolme korttia yleensä saan jouluisin nykyisin, nekin vanhemmilta ja joltain iäkkäämmiltä sukulaisilta.

Vierailija
4/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koskee myös omaa ystävä-, tuttava- ja sukulaispiiiriäni. Siinä mielessä ei ole outoa, että ap ei ole saanut kortteja paljoakaan. Ilmeisesti joulukorttiperinne on enemmän voimissaan muissa maissa?

Vierailija
5/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vanha kännykkä tallella (siltä varalta että uudempi hajoaa), jossa pidän aina suomalaisen sim-kortin. Täkäläistä numeroa en edes ole ilmoittanut kaikille suomalaisille tutuille, vaan ainoastaan niille joilla tuolle voisi olla käyttöä. Tietty sitten ilmottaisin, jos se suomen kortti ei olisi toisessa puhelimessa koko ajan.

Vierailija
6/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole millään komennuksella ja etenkään elämässä puolison rahoilla. Osa on muilla mailla pysyvästi (esim. puolison kotimaassa) ja elää siellä ihan tavallista arkea tehden tavallisia töitä.

Ja tietysti tuollainen muu maa parempi ja suomi juntti on typerää, mutta toisaalta joillekin suomalaisille tuntuu olevan kova paikka jos muualla on MIKÄÄN asia paremmin.

ei kukaan halua ristiäisiin tai häihin vieraaksi sellaista hienopierukotirouvaa, joka koko ajan manitisee miten JUNTTIA täällä suomessa on ja miten HIENOA siellä komennusmaassa sen miehen rahoilla on eläää....

Vierailija
7/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin nyt tama eurokriisi on karsinut viimeiset. ihan kuin se mun vika ois. t. 20 v kreikassa

Vierailija
8/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten ristiäisiin, häihin tai muutenkaan. En toki nyt voisi tuosta noin vaan lähteä Suomeen viikonlopuksi vaikka ihan Euroopassa asunkin mutta silti se tuntuu jotenkin pahalta.

Toinen ilmiö, mihin olen myös törmännyt on, että lennot Suomesta tänne mun asuinmaahan ovat AIVAN järkyttävän kalliit, mutta täältä on jotenkin ilmaista lentää sinne.

Miksi sun tutut maksais kalliit liput sun luo, kun SINÄ olit se, joka muutti lentomatkan päähän? Lopeta valitus ja ole kiitollinen, että muistavat sun olemassaolon edes hämärästi.

Vierailija
9/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muutin lukion jälkeen opiskelemaan 400 km päähän lapsuuden kodistani, koska siellä oli mieleinen opinahjo. Asetuin sitten asumaan sille tienoolle ja seuraavan 17 vuoden aikana vanhempani kävivät kokonaista 3 kertaa minun luonani. Minä kyllä kävin 5-10 kertaa vuodessa heidän luonaan.

Ajattelin, että ihan sama, missä asun. Ei tilanne siitä sen kummemmaksi kuitenkaan muutu. Nyt asun toisella puolella Eurooppaa, välimatkaa linnuntietäkin taitaa olla 2500km, enkä odota kyläilyryntäystä.

Ei lasten ristiäisiin, häihin tai muutenkaan. En toki nyt voisi tuosta noin vaan lähteä Suomeen viikonlopuksi vaikka ihan Euroopassa asunkin mutta silti se tuntuu jotenkin pahalta.

Toinen ilmiö, mihin olen myös törmännyt on, että lennot Suomesta tänne mun asuinmaahan ovat AIVAN järkyttävän kalliit, mutta täältä on jotenkin ilmaista lentää sinne.

Miksi sun tutut maksais kalliit liput sun luo, kun SINÄ olit se, joka muutti lentomatkan päähän? Lopeta valitus ja ole kiitollinen, että muistavat sun olemassaolon edes hämärästi.

Vierailija
10/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kertaakaan soittanut edes skypellä, vaikka olen asunut keski-euroopassa jo viitisen vuotta. Ei siinä mitään, en soita minäkään.

Vierailija
11/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistavat pitkalla, yksityiskohtaisella lahjatoivelistalla ennen joulua. Yleensa niin viimetipassa etta paketti on jo lahtenyt. Varmaan sitten ovat niin pettyneita etta kiitosta ei ole koskaan kuulunut. Ensi joulua odotellessa...

Vierailija
12/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tää joulu oli ensimmäinen täällä. Sain yhden pienen paketin kummeiltani, toisen Kanadasta (kanadalaiselta ystävältäni, jonka olen tavannut täällä) ja puhelinsoiton tanskalaiselta ystävältäni Tanskasta (jonka myös tavannut täällä). Kortteja lähetin yhteensä kuusi, joista kolme Suomeen ja soitin myös isälleni joulupäivänä.

Mä en niin välitä joulukorteista, vaikka kivojahan ne on, mutta se arkinen yhteydenpito ois paljon kivempaa. Yks mun ystävistä on kans muuttanut pois Suomesta ja tuntuu et hänen kanssaan tulee eniten pidetytä yhteyttä. Suomeen jääneistä ei tunnu oikein irtoavan mitään vaikka yrittäis. No, ei sit. Ja kans se, et "miten helppoa oiskaan nähä, jos mä tulisin Suomeen, niin vaan yhen tartteis maksaa lentoliput" -ajattelu. No, sisko ja yks meidän yhteinen ystävä on tulossa tänne uudeks vuodeks.

Ja sim-korteista vielä. Mulla oli suomalainen sim, mut ei oo enää, kun se varastettiin ja en jaksanu hankkia uutta, kun ei sitä suomi-numeroa niin tullut käytettyä.

Vierailija
13/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylla vaan, ymmarran hyvin keskustelun aloittajaa, omat ajatukset ja fiilikset ovat hyvin samanlaiset.

Itsellani ei oma perhekaan laheta edes joulukorttia vaikka tiedan etta he niita sukulaisille Suomessa lahettavat. Kasittamatonta minusta. Moukkamaista ja itsekasta. Olkomailla ollessa joulukorttien saamisen ja muistamisen kohteena olemisen tarve jotenkin korostuu ja tata eivat Suomeen jaaneet perhe ja ystavat tunnu mitenkaan ymmartavan.

Synttareitani ei kukaan ikina muista. Vaikka itse muistan heidan. Viime vuonna kiertoteitse yhdelle ystavalle yritin muistuttaa syntymapaivistani mutta han sanoi ettei han mitaan korttia laheta koska Suomen posti kuulemma havittaa kaikki kortit eli ei kannata. Olin ihan puulla paalla lyoty. Vastasin vain etta kylla niita muut silloin talloin ovat pystyneet lahettamaan etta mikas siina sitten on. Joskus ei tieda v...levatko ihmiset ihan tosissaan vai voivatko tosissaan olla noin sosiaalisesti puupokkeloita?

Ja te jotka ette ole ikina ulkomailla asuneet, pitaako teidan aina olla nailla palstoilla v-maisia kommentteja heittamassa kun ette mitenkaan pysty naita asioita kommentoimaan ilman henk koht kokemusta, kiitos vain.

Vierailija
14/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja te jotka ette ole ikina ulkomailla asuneet, pitaako teidan aina olla nailla palstoilla v-maisia kommentteja heittamassa kun ette mitenkaan pysty naita asioita kommentoimaan ilman henk koht kokemusta, kiitos vain.

Vierailija
15/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin eraasta TV-ohjelmasta taalla opin.

Vierailija
16/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä, miksi jokaiseen ulkosuomalaisille suunnattuun ketjuun ilmestyy aina sata miljoonaa juupajoella ikänsä asunutta mamaa huutamaan, miten hän sitä ja naapurin eukko tätä. Ja miten KUKAAN EI IKINÄ saisi muuttaa pois kotikunnasta, kun sitten joutuu NÄKEMÄÄN VAIVAA ystävien eteen.

Jotenkin niin perussuomalaista:D

Vierailija
17/97 |
27.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaikkien on pakko asua ajasta iäisyyteen samalla paikkakunnalla, ettei kenellekään vaan tule ylimääräistä vaivaa kun joutuu muistamaan ystävää?

Komppaan sitä, joka ihmetteli suomalaisten mainetta luotettavina ihmisinä:D

Vierailija
18/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti olette silloin muuttaessanne tajunneet, että teidän pitää varata rahaa Suomenmatkoihin, jos haluatte nähdä sukulaisia.

Ette te voi ajatella niin, että te muutatte ulkomaille, ja sen jälkeen kaikilla sukulaisilla pitäisikin yhtäkkiä olla varaa matkustella teidän luokse sinne. Te muutitte, joten teillä on suurempi vastuu tapaamisista.

Sitä paitsi ei ole mitään järkeä, että 50 lähintä sukulaista matkustaa teidän luokse, kun paljon pienemmillä kokonaiskustannuksilla te voitte tulla Suomeen tapaamaan yksillä lennoilla ne 50 sukulaista.

Vierailija
19/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"miten helppoa oiskaan nähä, jos mä tulisin Suomeen, niin vaan yhen tartteis maksaa lentoliput" -ajattelu.

jos tapaaminen voidaan järjestää vain sun lentolipulla.

Eli ihan tottahan tuo ajattelu on.

Vierailija
20/97 |
28.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä lähtee ulkkiskavereille kortit ihan sama mihin hintaan ja ajoissa.

Paljon vielä käytetään vielä muutenkin etanapostia, lähetellään heräteostoksia kavereille ja lapsille yms.

Puhelimia me ei juurikaan käytetä, koska meillä on FB tai skype. :)

Musta on jotenkin siistiä, että kavereita on monessa maassa ja voi käydä sitten kyläilemässä heidän luonaan. On päämäärää ja näkee paikallista arkea. Ja aina on otettu hostelli tai B&B tms. ettei vaan häiritä arkea liikaa. Koska mieluummin mekin reissaamme ns. loma-aikojen ulkopuolella. Edullisempaa kuitenkin.

Näistä möllöistä suomalaiskavereista kyllä kuulee tuon tuosta, eikä siis pelkästään AV palstalla. Ihan kuin teknologian ykkösmaana tunnettun kansalaiset eivät hallisis teknologiaa tai edes etanapostia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi