Miltähän mahtaa Jehovantodistajien lapsista tuntua, kun kaikki muut lapset ympärillä
ovat tohkeissaan joulusta, lahjoista jne???
He kun eivät joulua vietä.
Kommentit (38)
"Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.Ilon juhlaa kaikille. Kristuksen, Vapahtajan, syntymästä me saamme iloita.
lahjoja ?? ruokaa kuukauden edestä mässättäväksi ??? tuomaan kuusi sisälle ja koristelemaan se ?? tuossa nyt muutama nyky joulun tapa....
eli miten nyky tavat liittyy mitenkään raamattuun ?? itse olen hyvin lukenut raamattua, kertaakaan ei ole vastaan tullut joulupukki, tonttu, joulukuusi tms eipä ole pääsisäsitipujakaan noidista puhumattakaan ;)
mihin he uskovat, jos mihinkään ? miksi viettävät joulua ? kuinka moni ns pakon edestä ostelee lahjoja, kalliita ruokia jne vain koska on JOULU ?
sitten ovat eloissaan..ja näkevät nälkää, kun rahat on tuhlattuu..
sekö on sitten ihanaa elämää?????
kyllä jokainen valitsee ihan itse mihin uskoo vaiko uskooko mihinkään..
lapselle opetetaan uskontoa, haluamme sitä tai emme.
jo tarhassa, koulussa jne jneonko teistä mikään uskonto tosi usko ?'
te eronneet jehovantodistajat ? mihin usotte nyt
aivopestyn tilitystä.
Ensinnä - KUKA sanoo että ne ruoat ja lahjat ostetaan VELAKSI?? Ja että ihan nähdään sitten nälkää. Voi ei!
Eikä jouluruoat ole yhtään kalliita!
Sitä paitsi, kyllä meillä jt:nä ollessakin kotona ostettiin ja leivottiin vaikka torttuja, pipareita jne. Niitä kun oli silloin tarjouksissa kaupassa saatavilla. (_Ehkä tästäkin löytyy sitten vieläkin omaa perhettäni tiukempia tapauksia.)
Eihän kenenkään pakko ole viettää joulua jos ei halua, mutta se on ikävää, että lapsia voimakkaasti ohjataan olemaan osallistumasta edes mihinkään juttuun koulussa. Ei lapsella oikeasti ole mahdollisuutta valita. Voisihan lapsi haluta viettää joulua itse, edes niin että osallistuu koulussa niihin juttuihin, vaikkei vanhemmat sitä kummemmin viettäisikään.
"Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle:
teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.Ilon juhlaa kaikille. Kristuksen, Vapahtajan, syntymästä me saamme iloita.
lahjoja ?? ruokaa kuukauden edestä mässättäväksi ??? tuomaan kuusi sisälle ja koristelemaan se ?? tuossa nyt muutama nyky joulun tapa....
eli miten nyky tavat liittyy mitenkään raamattuun ?? itse olen hyvin lukenut raamattua, kertaakaan ei ole vastaan tullut joulupukki, tonttu, joulukuusi tms eipä ole pääsisäsitipujakaan noidista puhumattakaan ;)
ei monikaan vietä joulua sen uskonto-sanoman vuoksi, vaan vain koska se on TAPA, osa KULTTUURIA. Aikaa perheelle, toisten muistamista, juhlahetki keskellä talvea, ja ennen kaikkea lasten juhla.
monet joutuvat :( lueppas tätäkin palstaa, niin kaiken aikaa mammat valittaa, kun ei rahat riitä ruokaan...
monet ovat veloissan ja rahttomina :(
ei monikaan vietä joulua sen uskonto-sanoman vuoksi, vaan vain koska se on TAPA, osa KULTTUURIA. Aikaa perheelle, toisten muistamista, juhlahetki keskellä talvea, ja ennen kaikkea lasten juhla.
juhlia samoin kuten syntymäpäiviä ja itsenäisyyspäiviä, vähän vaan yhdistäen, silloin se olisi juhlallinen kaikille tavallaan. Harmi vaan, että täälläkin oli linkki siihen jonkun fanaattisen muslimioppineen (?) miehen videoon, jossa tämä julisti, että hyvän joulun toivotus on muslimille pahempi kuin ihmisen tappaminen. Siinä onnitellaan toista väärästä uskosta.
on aika tekopyhää, että jt:t ei sitä voi viettää..
MOnia muita tapakulttuurin asioita (kuten häät, hautajaiset) viettävät kyllä.
on aika tekopyhää, että jt:t ei sitä voi viettää..
MOnia muita tapakulttuurin asioita (kuten häät, hautajaiset) viettävät kyllä.
ei oikein sovi mun mooraaliin...
eli joulu on liitetty pakanallisiin juhliin, asioita liitetty toisiinsa.
en halua olla osana tuosta, valheesta
en koe menettäväni mitään.
vaan päinvastoin, kun kuuntelen ja katselne omia ei sukovia sukulaisiani, nii ole onnellinen kun minu ei ole PKKO VIETTÄÄ JOULUA .Kuten niin moni kokee asian, on pakko lähettää kasa joulukortteja, koska on TAPA. on pakko ostaa lahjaa sille je sille , kun on TAPA , on pakko olla ruokapöydässä sitä ja sitä kun se on TAPA
voisin listaa jatkaa...mutta olen väsy ja menen nukkumaan :)
ovat tässä liikkeessä keskimääräistä yleisempiä. Tutkimustietokin vahvistaa henkisen väkivallankäytön osalta että:
Erityisen paljon väkivaltaa on Tanja Kukkulan Turun yliopistossa tekemän haastattelututkimuksen mukaan koettu toisaalta Jehovan todistajien piirissä, ja toiseksi eniten kirkon suurimman herätysliikkeen vanhoillislestadiolaisuuden piirissä. Samansuuntaisia tuloksia sai myös Aila Ruoho pro gradu -tutkimuksessaan Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian laitoksella.
Ahdas uskonnollisuus ja vanhempien uskonnollinen fanaattisuus vahingoittaa usein lasta ja lapsen hyvinvointia ja normaalia henkistä kehitystä.
yhtä paljon kuin näiden kiihkouskovaisten omat PAKOT joita pitää noudattaa hylkäämisen ja yhteisöstä poissulkemisen uhalla. Joulukorttien lähettämättä jättämisestä kun ei joudu yleensä hylätyksi ja elämään niin oman kuin valtakulttuurin ulkopuolelle eristettynä.
juhlaa. =) Tiedät, siis tiedät kaiken mikä on totta ja myös kerrot sen kaiken lapsille.
tapa, jossa valehdellaan lapsille ??
juhlaa. =) Tiedät, siis tiedät kaiken mikä on totta ja myös kerrot sen kaiken lapsille.
tapa, jossa valehdellaan lapsille ??
sen ainakin tiedän, että joulupukkia ei ole olemassa ;) eikä tonttuja ;)
eli en ryhdy valehtelemaan lapselleni.
ja joulun perusruoat eivät ole kalliita
rosolli
lanttulaatikko
porkkanalaatikko
sillit
silakat
kinkkukin on halpaa ruokaa, ei tarvitse ostaa isoa vaan tarpeellinen määrä, paistoliemi pakastetaan ja loput lihat ja niistä keitetään hernekeittoa
Ehdottomuuksien joko tai uskonto pistää kannattajansa uskomaan että äärivaihtoehdot on vain mahdollisia,
kaikki ei ole musta tai valkoista on myös muita sävyjä.
Tuntemani perheet elävät varojensa mukaan ja joulu on sen mukainen, kukin ostaa lahjat maksukykynsä mukaan. Voidaan myös päättää rajoituksia lahjaostoihin.
Ruokaa on muulloinkin kuin jouluna myös muilla kuin todistajilla.
mihin he uskovat, jos mihinkään ? miksi viettävät joulua ? kuinka moni ns pakon edestä ostelee lahjoja, kalliita ruokia jne vain koska on JOULU ?
sitten ovat eloissaan..ja näkevät nälkää, kun rahat on tuhlattuu..
sekö on sitten ihanaa elämää?????
kyllä jokainen valitsee ihan itse mihin uskoo vaiko uskooko mihinkään..
lapselle opetetaan uskontoa, haluamme sitä tai emme.
jo tarhassa, koulussa jne jneonko teistä mikään uskonto tosi usko ?'
te eronneet jehovantodistajat ? mihin usotte nyt
Tuskin sitä lasta ahdistaa ja vahingoittaa joulukorttienlähetysTAPA yhtä paljon kuin näiden kiihkouskovaisten omat PAKOT joita pitää noudattaa hylkäämisen ja yhteisöstä poissulkemisen uhalla. Joulukorttien lähettämättä jättämisestä kun ei joudu yleensä hylätyksi ja elämään niin oman kuin valtakulttuurin ulkopuolelle eristettynä.
Vauvakastetut lapset viettää sitten sitä pakanajoulua vodkapullon ja riitaisan suvun kanssa! Koulussa lapset kateellisina vertaa kuinka monta lahjaa kukin sai ja kuinka kalliita olivat. Voi niitä lapsia, joiden vanhemmat eivät pystyneet parempaan!!!
Ja olenko muka väärässää???????????
keskittyä ihan omiin väkivalta/mielenterveyspotilaisiinsa niitä kun sitten riittää ihan tutkitusti! Hoitakaapa ensin omanne kuntoon malliksi meille muille:)
Kannattaa sitten muistaa myös, että monet, jotka eroavat lutterilaisista kantavat sitä ahdasta perimää jo valmiiksi mukanaan. Eikö juuri lutterilaisuus ole muokannut kautta aikojen ahdasmieliseksi kutsuttua yhteiskuntaamme?
juopottelevat varhaisnuoret kuuluvat? Karseeta katella vl-iltaisin joukkohumala10vlapsia!! Niin mihinkä uskontoon kuuluvat?
Ymmärtääkseni saavat joulukortteja -ja lahjojakin! Eikö ne olekaan tyytyväisiä lahjoista huolimatta? Vai saiko ne raukat vähempi niitä lahjoja kuin joku toinen samalla luokalla? Voi voi sentään sääliksi käy!
ovat tässä liikkeessä keskimääräistä yleisempiä. Tutkimustietokin vahvistaa henkisen väkivallankäytön osalta että:
Erityisen paljon väkivaltaa on Tanja Kukkulan Turun yliopistossa tekemän haastattelututkimuksen mukaan koettu toisaalta Jehovan todistajien piirissä, ja toiseksi eniten kirkon suurimman herätysliikkeen vanhoillislestadiolaisuuden piirissä. Samansuuntaisia tuloksia sai myös Aila Ruoho pro gradu -tutkimuksessaan Helsingin yliopiston käytännöllisen teologian laitoksella.
Ahdas uskonnollisuus ja vanhempien uskonnollinen fanaattisuus vahingoittaa usein lasta ja lapsen hyvinvointia ja normaalia henkistä kehitystä.