Olen äitiyslomalla (saan sen minimirahan) ja mieheni lomautettiin vuosi sitten
eikä ole vielä töitä löytänyt, tällä hetkellä on yhdellä kurssilla, eli saa sen työttömyyspvärahan+9e/pvä kurssilta. Eli yhteensä emme kovin paljon, meillä 1 lapsi.
Silti jokaikinen kk laitamme n 100-300e säästöön kotiin, ostamme sitä ruokaa mitä haluamme, eivätkä meiltä koskaan ole loppunut rahat kesken.
Joten en kyllä ymmärrä näitä 'olen niin köyhä ei ole varaa mihinkään' puheita, oppikaa elämään oikein !!
Kommentit (61)
tuo asumistuki asia uudelleen. Tiedän tasan tarkkaan, että 600e ette maksa noilla tuloilla :D että älä viitsi puhua paskaa. Tai maksakaa vaan mutta väärin perustein on maksussa tuki ja se kannattaisi tarkistuttaa...
MEILLE maksetaan kk 1300!! Eli kun ne rahat on meidän tilillä on ne MEIDÄN rahoja. Niistä rahoista me maksamme 600 e vuokraan. Ja joo, asumistuki on molemmilta 150e.
Ja sinä joka puhuit että minä säästelen sinun verorahoistas, hah, joo sovitaan vaikka niin :) olenkin tämmöinen loinen, äititäyslomalla ja kaikkea!
eikä ole vielä töitä löytänyt, tällä hetkellä on yhdellä kurssilla, eli saa sen työttömyyspvärahan+9e/pvä kurssilta. Eli yhteensä emme kovin paljon, meillä 1 lapsi.
Silti jokaikinen kk laitamme n 100-300e säästöön kotiin, ostamme sitä ruokaa mitä haluamme, eivätkä meiltä koskaan ole loppunut rahat kesken.
Joten en kyllä ymmärrä näitä 'olen niin köyhä ei ole varaa mihinkään' puheita, oppikaa elämään oikein !!
"oppikaa elämään oikein"... Olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja päiväkoti maksu on 160e/kk. Ja vuokrani on 850e/kk ja en saa penniäkään mitään tukia koska burttona tienaan niin HYVIN! Tienaan 2300 e/kk - verot siitä, mutta kun vain bruttotulot huomioidaan..eli asumistukea ei tipu. No joo saan elatusmaksun 140e ja lapsilisän 152 mutta kuitenkin, ei kuule hirveästi juhlita kun pitää syödä ja ostaa linja-autokortit ja vaatteet.
Älä sä tule tänne leveilemään ja opettamaan muita elämään. Tiukkaa on kuule minulla vaikka tienaan tripalet sinuun verrattuna! Elele sinä vaan minun veroilla maksamillani rahoilla ja säästä.
Se on helppo leveillä rahoillaan kun makaa himassa tekemättä mitään. Ei silloin paljoa kulu. Ne jotka käy töissä ja elättää himassamakoilijoita, maksaa päiväkodista, työmatkoista, usein korkeampia asumiskuluja kun ei voi asua keskellä metsää, vaatekuluja (töihin ei voi mennä verkkareissa), jne. Että kannattaa tulla levelilemään sillä miten meidän töissä käyvien ihmisten kustantamasta elämästä jää rahaa säästöön. Meillä ei paljoa jää, ne kun menee veroihin...
Tsemppiä sulle yh, olet reipas kun et jää makaamaan himaan!
Tarviiko niitä vaatteita joka kk ostaa ??
"oppikaa elämään oikein"... Olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja päiväkoti maksu on 160e/kk. Ja vuokrani on 850e/kk ja en saa penniäkään mitään tukia koska burttona tienaan niin HYVIN! Tienaan 2300 e/kk - verot siitä, mutta kun vain bruttotulot huomioidaan..eli asumistukea ei tipu. No joo saan elatusmaksun 140e ja lapsilisän 152 mutta kuitenkin, ei kuule hirveästi juhlita kun pitää syödä ja ostaa linja-autokortit ja vaatteet.
Älä sä tule tänne leveilemään ja opettamaan muita elämään. Tiukkaa on kuule minulla vaikka tienaan tripalet sinuun verrattuna! Elele sinä vaan minun veroilla maksamillani rahoilla ja säästä.
Se on helppo leveillä rahoillaan kun makaa himassa tekemättä mitään. Ei silloin paljoa kulu. Ne jotka käy töissä ja elättää himassamakoilijoita, maksaa päiväkodista, työmatkoista, usein korkeampia asumiskuluja kun ei voi asua keskellä metsää, vaatekuluja (töihin ei voi mennä verkkareissa), jne. Että kannattaa tulla levelilemään sillä miten meidän töissä käyvien ihmisten kustantamasta elämästä jää rahaa säästöön. Meillä ei paljoa jää, ne kun menee veroihin...
Tsemppiä sulle yh, olet reipas kun et jää makaamaan himaan!
On kuule pikkasen eri asia maata työttömänä haluamatta mennä töihin vuodesta toiseen, kun että on lomautettuna /ÄITIYSLOMALLA (sehän onkin vaan lomailua),idiootti.
Eli 1300e tuloista asumiseen 600e ja säästöön vaikka se 100 kuussa? Käyttöön jää 600e?
Tästä summasta maksatte vakuutukset, ruuat, sähkön, netin, veden, kulkemisen, vaatteet, lääkkeet?
Miten taas tulee tunne että jotain jää kertomatta....
Eli 1300e tuloista asumiseen 600e ja säästöön vaikka se 100 kuussa? Käyttöön jää 600e?
Tästä summasta maksatte vakuutukset, ruuat, sähkön, netin, veden, kulkemisen, vaatteet, lääkkeet?
Miten taas tulee tunne että jotain jää kertomatta....
Ei kyllä oo mtn kertomatta :) vakuutukset tulee joka 4kk, vesi on mukana siinä 600e. Lääkkeitä ei ole joka kk todellakaan.netti meillä on puhelimissa jonka jaamme kotitietokoneeseen, eli vain puh laskut kk molemmilta 30e. Vaatteita ei tarvi joka kk ostaa :)
Ap
Paljonko menee sosiaaliseen elämään rahaa? Käyttekö koskaan missään, vai oletteko aina kotona? Harrastukset? Miten liikkuminen, pääsettekö joka paikkaan kävellen jolloin ei tule maksuja liikkumisesta lainkaan?
Jos tosiaan ei tee koskaan mitään voi tulla toimeen hyvinkin pienellä. Itsellä ei pää vaan kestäisi.
Paljonko menee sosiaaliseen elämään rahaa? Käyttekö koskaan missään, vai oletteko aina kotona? Harrastukset? Miten liikkuminen, pääsettekö joka paikkaan kävellen jolloin ei tule maksuja liikkumisesta lainkaan?
Jos tosiaan ei tee koskaan mitään voi tulla toimeen hyvinkin pienellä. Itsellä ei pää vaan kestäisi.
Kuljemme. Jos sosiaalisella elämällä tarkoitat baariin menoa, emme kumpikaan harrasta,alkoholia emme käytä emmekä tupakkaa.
Vierailemme ystävien luona ja he meidän, matkustame kerran vuodessa ulkomaille :) onnellisia ollaan.
Tai etkö osta kosmetiikkaa? Miten pärjäätte yhdellä vaippapaketilla koko kuukauden? Millä rahalla ostatte vaatteita? Ettekö harrasta mitään? Ettekö koskaan matkusta edes Pihtiputaalle?
Paljonko menee sosiaaliseen elämään rahaa? Käyttekö koskaan missään, vai oletteko aina kotona? Harrastukset? Miten liikkuminen, pääsettekö joka paikkaan kävellen jolloin ei tule maksuja liikkumisesta lainkaan? Jos tosiaan ei tee koskaan mitään voi tulla toimeen hyvinkin pienellä. Itsellä ei pää vaan kestäisi.
Vauvan kanssa kotona, ei vie rahaa juurikaan. Ap ei vaan ota yhtään huomioon, että se lapsi kasvaa ja siihen todellakin alkaa kulumaan rahaa... Sitten voipi viestin sisältö olla hieman erilainen.
Ulkomaanmatka maksaa tuhansia. Teidän pitäisi muka selvitä koko vuosi olemattomilla päivittäistavaraostoksialla ym. eikä mitään ylimääräisiä menoja ikinä olisi.
Auton pitäminen on kallista. Vakuutukset maksaa, bensa on helvetin kallista ja yleensä pukkaa väkisinkin jotain huoltoa, renkainen ostoa yms. Vai kuskaako joku tuttu teitä autolla, sillä noilla tuloilla auton pitäminen ei kuulosta uskottavalta.
Tietenkään ei tarvitse käydä baareissa, mutta ette siis käy koskaa ulkona syömässä, elokuvissa, teatterissa, kuntosalilla, kahvilla?
Eli kolmelle hengelle jaettuna se tekee alle 7 euroa/päivä. En mitenkään usko, että saat kolme henkeä sillä rahalla edes ruokittua saati vaatetettua, paitsi jos käytte leipäjonossa ja saatte vaatteet keräyksestä. Ja jos ostaa yhdet kengät vaikkapa 50 euroa, niin se on heti pois tuosta 7 eurosta...
ja sitten vielä ulkomaanmatkoja...
Ulkomaanmatka maksaa tuhansia. Teidän pitäisi muka selvitä koko vuosi olemattomilla päivittäistavaraostoksialla ym. eikä mitään ylimääräisiä menoja ikinä olisi.
Meillä on 3000 e kotona. Ei mun niitä sulle tarvi näyttää eikä sun tarvi uskoa. Halusin vaan todistaa että järkevällä rahankäytöllä voi ja tulee hyvin toimeen,voi jopa säästää:)
Kosmetiikkaa ostan mutta en joka kk, miehen sisko on kampaaja. :)
toimeentulotuella pärjäsin ruhtinaalisen hyvin. Mutta tilanne on toinen yh opiskelijalla joka ei halua ottaa opintolainaa!! Tilanteita on monia. Monilla voi myös olla paljon velkaa joita makselee tutuilleen.
siksi hain omaehtoisen opiskelun tukea ja sainkin sen :) Sitä saa 2ekaa opiskeluvuotta (työttömyysrahat, lapsikorotus +9e/pv verottomasti) ja sitten täytyy loppuaika sitkoilla opintotuella. Meinasi jäädä saamatta kun ei tästä meidän kunnassa kenellekkään kerrota.
Eli tarkennatko vielä?
Kuinka paljon menee esim viikossa rahaa bensaan?
Minkä hintaisilla matkoilla käytte kerran vuodessa?
Tarviiko niitä vaatteita joka kk ostaa ??
Olen humanistisen alan akateeminen, eli työni on aika "posh" mutta palkka ei kovinkaan huima. Joudun (tai saan minun tapauksessani) kuitenkin pukeutumaan asiallisesti, välillä jakkupukuihin ja pikkumustiinkin. Eli kyllä niihin rahaa uppoaa.
Ennen kävin ihan perus back office-työssä, mutta kyllä sielläkin ihmiset pukeutui asiallisesti.
Kaikissa töissä kun ei ole niitä vaatteita talon puolesta:)
Vauva on siis samassa vaipassa koko paivan?
tuo asumistuki asia uudelleen. Tiedän tasan tarkkaan, että 600e ette maksa noilla tuloilla :D että älä viitsi puhua paskaa. Tai maksakaa vaan mutta väärin perustein on maksussa tuki ja se kannattaisi tarkistuttaa...
MEILLE maksetaan kk 1300!! Eli kun ne rahat on meidän tilillä on ne MEIDÄN rahoja. Niistä rahoista me maksamme 600 e vuokraan. Ja joo, asumistuki on molemmilta 150e.
Ja sinä joka puhuit että minä säästelen sinun verorahoistas, hah, joo sovitaan vaikka niin :) olenkin tämmöinen loinen, äititäyslomalla ja kaikkea!
En tajunnut mitään tästä viestistä. Eli Kela maksaa 150 e asumistukea teidän tilille? Ja siis teidän vuokrako on 600e? Selitä uudestaan...
Minulle maksettiin lomautuksen ajalta korotettua (ansiosidonnaista) päivärahaa. Tietty jos lomautus olisi jatkunut pidempään, olisi korotukset tippuneet pois, mutta ansiosidonnaista olisi silti edelleen saanut.