Olen äitiyslomalla (saan sen minimirahan) ja mieheni lomautettiin vuosi sitten
eikä ole vielä töitä löytänyt, tällä hetkellä on yhdellä kurssilla, eli saa sen työttömyyspvärahan+9e/pvä kurssilta. Eli yhteensä emme kovin paljon, meillä 1 lapsi.
Silti jokaikinen kk laitamme n 100-300e säästöön kotiin, ostamme sitä ruokaa mitä haluamme, eivätkä meiltä koskaan ole loppunut rahat kesken.
Joten en kyllä ymmärrä näitä 'olen niin köyhä ei ole varaa mihinkään' puheita, oppikaa elämään oikein !!
Kommentit (61)
eli minä äitiyslomalla minimirahalla, mies työttömänä. Minä laitan kuukausittain rahaa säästöön, mies ei tietääkseni, koska hänellä on jotain vanhoja velkoja maksettavana. Syömme mitä haluamme, meillä on auto, lapsella kaikki tarvittava. Olemme miehen kanssa kumpikin aika nuukia ihmisiä, joskin minä olen valmis laittamaan lapseen rahaa. En myöskään tajua noita "tulot 2500e/kk, miten selviämme" -juttuja.
Paljonko tulee valtiolta tukia?
Maksamme asumisesta 600e/kk. Tukia tulee mun äitiysraha, vähän alle 500e/kk, lapsilisää 100e, miehen työttömyysraha olisko se jotain 600e mitä käteen saa?, asumistuki 100e. Asumistukea saisimme oikeasti kai 200e, mutta siinä on takaisinperintää joten saamme "vain" satasen. Näin ollen tulot ovat siis noin 1300e/kk. Vuokran jälkeen jää noin 700e.
Niin, että sillä eletään ihan sujuvasti.
Maksamme asumisesta 600e/kk. Tukia tulee mun äitiysraha, vähän alle 500e/kk, lapsilisää 100e, miehen työttömyysraha olisko se jotain 600e mitä käteen saa?, asumistuki 100e. Asumistukea saisimme oikeasti kai 200e, mutta siinä on takaisinperintää joten saamme "vain" satasen. Näin ollen tulot ovat siis noin 1300e/kk. Vuokran jälkeen jää noin 700e.
Aika vähän syötte ja halvalla ostatte vaipat jos tuo on muka totta. Ei kyllä mene läpi. Pitäähän sähkö maksaa, netti, liikkuminen yms......
Ja ostatte vaatteitakin vielä? Vaikea uskoa. Teidän pitäisi pärjätä alle 100 eurolla viikossa, sillä siis kustantaa kaikki ruuasta autoon.
ansiosidonnaisella on olla.
Itse olen lomautukset ottanut ihan vaan ylimääräisen loman kannalta.
Tulot ei paljon tipu lomautuksen aikana. Ja kun aikaa on paljon enemmän niin ehtii tekemään itse sellaisia juttuja jotka muuten pitäisi ostaa valmiina tai palkata joku tekemään. Esim. remppahommia ja jotakin sisustusjuttuja :)
ansiosidonnaisella on olla.
Itse olen lomautukset ottanut ihan vaan ylimääräisen loman kannalta.
Tulot ei paljon tipu lomautuksen aikana. Ja kun aikaa on paljon enemmän niin ehtii tekemään itse sellaisia juttuja jotka muuten pitäisi ostaa valmiina tai palkata joku tekemään. Esim. remppahommia ja jotakin sisustusjuttuja :)
Meillä mies kun joutui lomautukselle, tulot tippuivat yli 700 euroa (palkka muutoin nettona alle 2000e) ja tässä taloudessa se on paljon. Juu, aikaa jäi vaikka remppaamiselle mutta eipä ollut rahaa siihen.
Nyt mies työttämänä ja hän saa rahaa liitosta aika lailla palkan verran. Nyt on sekä aikaa että rahaa (ainakin vähän) rempata.
ei ihme, että pärjäätte hyvin... yhden lapsen kaa? minkä ikäinen olikaan? Ja jos ei haluakaan ruuaksi kuin sitä perushalpaa, niin ei varmasti ole ongelmaa, ainakaan vielä.
Aika vähän syötte ja halvalla ostatte vaipat jos tuo on muka totta. Ei kyllä mene läpi. Pitäähän sähkö maksaa, netti, liikkuminen yms......
Olen vastaaja nro 3.
Olen äitiyslomalla, joten lapsi on vielä vauva, kuten arvata saattaa.
Tästä rahasta ruokitaan myös 2 isompaa lasta joka toinen viikonloppu 3 päivää. Ihan normaalisti syödään, ei mitään supergourmetia, koska kumpikaan meistä ei ole järin kiinnostunut ruoanlaitosta. Ei kuitenkaan syödä eineksiä (eihän ne ole edes halpoja). Vaippoja menee ehkä 1 paketti per kuukausi, yksi paketti maksaa sen ehkä 15e. Tosi hurja menoerä... Sähköön menee n. 30e kuussa, netti sisältyy vuokraan. Liikkumisesta sen verran, että autoon menee toki rahaa. Vakuutusmaksut n. 400e per vuosi, verot ja bensat tietysti.
eikä ole vielä töitä löytänyt, tällä hetkellä on yhdellä kurssilla, eli saa sen työttömyyspvärahan+9e/pvä kurssilta. Eli yhteensä emme kovin paljon, meillä 1 lapsi.
Silti jokaikinen kk laitamme n 100-300e säästöön kotiin, ostamme sitä ruokaa mitä haluamme, eivätkä meiltä koskaan ole loppunut rahat kesken.
Joten en kyllä ymmärrä näitä 'olen niin köyhä ei ole varaa mihinkään' puheita, oppikaa elämään oikein !!
Me saadaan kuussa noin 4500-5200 käteen, riippuen kuusta. Maksetaan asumisesta (ja siihen liittyvistä laskuista), liikkumisesta (paikallisliikenne) ja vakuutuksista yhteensä melkein 2 000 e kuussa. Toki rahaa jää senkin jälkeen ihan hyvin, mutta oikeasti. Kun olet keskituloinen, kuten me, kaikki maksaa vaan ihan törkeästi. Jokainen hoitomaksu, palvelumaksu tms. menee korkeimman taksan mukaan. Mitään tukia ei saa (ei toki niitä tarvittaisikaan).
Mutta sitä, että teillä on tuolla summalla varaa pistää 300 e kuussa säästöön ja syödä sitä mitä haluatte (ellei se, mitä haluatte ole jotain lauantaimakkaramakaronimössöä), en yksinkertaisesti usko.
T. se joka maksaa elämisensä itse ja todellakin tietää, mitä se kustantaa
Meillä on täysin sama tilanne kuin 3:lla.
Ja uskoka tai älkää, meillä ei Kosksan ole jääkappi tyhjillään, aina on lihaa,kanaa,hedelmiä,vihanneksia,makeisia jne. Osaamme vain ostaa halvalla.
Viime kuussa sain parisataa veronpalautuksia, ja laitoimme 600e kotiin talteen :)
On se harmi että ne taloudet joissa molemmat tienaa n 2000e kk ei ole yhtään säästöjä kun on muka niin "tiukkaa"
ap, ei ole vielä vastannut tähän. Kiinnostaisi kuulla :)
Ja uskoka tai älkää, meillä ei Kosksan ole jääkappi tyhjillään, aina on lihaa,kanaa,hedelmiä,vihanneksia,makeisia jne. Osaamme vain ostaa halvalla.Viime kuussa sain parisataa veronpalautuksia, ja laitoimme 600e kotiin talteen :)
On se harmi että ne taloudet joissa molemmat tienaa n 2000e kk ei ole yhtään säästöjä kun on muka niin "tiukkaa"
Kyllä se vaan tiukkaa kuule on... Itse maksan kaiken ja yhteiskunta ei tue pätkääkään, koska tienaan niin "hyvin". Kyllä minullekin säästöön jää 200e/kk ja ostan erittäin halpaa ja edullista.
Tiedän, että teidän perheen ei tarvitse asumisesta maksaa itse kuin pari sataa itse maksan 850e/kk. Minimi päiväraha on 22,96 e X 25 = 574 e - verot. Ja työttömyystuki miehelläsi jos on kelan päivärahoilla niin 45,42 (31,36 e + 1 lapsikorotus + 9e pvä ylläpitokorvaus) X 20 = 908,40 e/kk - verot. Näihin tukiin tulee vielä 1.1.2013 korotus. Niin ja lapsilisä 104,19e/kk
Että näin. No tulet sinäkin huomaamaan kun töihin menet että ei se 2000e palkka niin iso ole kuin nyt saatat kuvitella. Veroja joutuu maksamaan + muut vähennykset.
Ja uskoka tai älkää, meillä ei Kosksan ole jääkappi tyhjillään, aina on lihaa,kanaa,hedelmiä,vihanneksia,makeisia jne. Osaamme vain ostaa halvalla.Viime kuussa sain parisataa veronpalautuksia, ja laitoimme 600e kotiin talteen :)
Kyllä se vaan tiukkaa kuule on... Itse maksan kaiken ja yhteiskunta ei tue pätkääkään, koska tienaan niin "hyvin". Kyllä minullekin säästöön jää 200e/kk ja ostan erittäin halpaa ja edullista.
Tiedän, että teidän perheen ei tarvitse asumisesta maksaa itse kuin pari sataa itse maksan 850e/kk. Minimi päiväraha on 22,96 e X 25 = 574 e - verot. Ja työttömyystuki miehelläsi jos on kelan päivärahoilla niin 45,42 (31,36 e + 1 lapsikorotus + 9e pvä ylläpitokorvaus) X 20 = 908,40 e/kk - verot. Näihin tukiin tulee vielä 1.1.2013 korotus. Niin ja lapsilisä 104,19e/kk
Että näin. No tulet sinäkin huomaamaan kun töihin menet että ei se 2000e palkka niin iso ole kuin nyt saatat kuvitella. Veroja joutuu maksamaan + muut vähennykset.
On teillä loppujen lopuksi aika hyvät tulot jos bruttotulonne on 1590e/kk ja maksatte asumisesta noin 150e/kk.
perusmenoni toimeentulotukea haettaessa ovat n.1500e ja koska myös minä käyn kurssilla saan tuon 180e kuussa ns. ylimääräisenä,eli 1700e yhteensä.Minulla on yksi lapsi ja totta on ettei tee kauhean tiukkaakaan,mutta mistä löytäisin työpaikan joka kannattaisi?
Johan mä sanoin että meillä on sama tilanne kuin 3. Eli n 1300 kk. Ja vuokra 600 . Miten niin maksamme 150 omaa rahaa vuokraan ? Maksamme 600e siitä mitä saamme. Ihme logiikkaa teillä. Ja jos kuulkaa me molemmat olisimme töissä niin tod eläisimme kuin kuninkaat !
"oppikaa elämään oikein"... Olen yhden lapsen yksinhuoltaja ja päiväkoti maksu on 160e/kk. Ja vuokrani on 850e/kk ja en saa penniäkään mitään tukia koska burttona tienaan niin HYVIN! Tienaan 2300 e/kk - verot siitä, mutta kun vain bruttotulot huomioidaan..eli asumistukea ei tipu. No joo saan elatusmaksun 140e ja lapsilisän 152 mutta kuitenkin, ei kuule hirveästi juhlita kun pitää syödä ja ostaa linja-autokortit ja vaatteet.
Älä sä tule tänne leveilemään ja opettamaan muita elämään. Tiukkaa on kuule minulla vaikka tienaan tripalet sinuun verrattuna! Elele sinä vaan minun veroilla maksamillani rahoilla ja säästä.
tuo asumistuki asia uudelleen. Tiedän tasan tarkkaan, että 600e ette maksa noilla tuloilla :D että älä viitsi puhua paskaa. Tai maksakaa vaan mutta väärin perustein on maksussa tuki ja se kannattaisi tarkistuttaa...
toimeentulotuella pärjäsin ruhtinaalisen hyvin. Mutta tilanne on toinen yh opiskelijalla joka ei halua ottaa opintolainaa!! Tilanteita on monia. Monilla voi myös olla paljon velkaa joita makselee tutuilleen.