Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljen vaimo kieltää alkoholin MINUN joulupöydässä

Vierailija
20.12.2012 |

Voi kiesus että ottaa juuri nyt päähän. Meille on tulossa jouluksi koko suku ja vähän perheettömiä ystäviä päälle. Olen suunnitellut menut ja tarkoitus on kokata ns. viimeisen päälle, eli löytyy porot ja kalat ja mädit ja rosollit ja kaikki. Mieheni harrastaa viinejä ja on keräillyt pitkin syksyä (osittain työmatkoiltaan lentokentiltä) sopivat viinit. On ostettu uudet pöytäliinat ja kauniit kynttilät.

Nyt sitten veljen vaimo ilmoitti, että koska tuovat pienet (3-5v) lapsensa mukaan, ei jouluna sovi käyttää alkoholia. Anteeksi kuinka? Meidän kotona kai sitä ollaan, ja jos minun tekee mieli tarjota kuohuvat alkuun, hyvät viinit ruuan kanssa snapseineen ja lopulta konjakit, niin mitä se sille kuuluu? Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole kiva katsoa muiden dokaamista jos ei itse juo (pikkurouva kun ei ole ottanut lasiakaan ensimmäisen raskauden jälkeen), mutta nyt on kyse minun tavastani rakentaa joulupöytä.

Sanoin sitten veljelleni (en ollut ihan tosissani), että jos ei maita niin aina voi jäädä kotiin. Veljen vaimo kuuli sitten asiasta ja ilmoitti, etteivät tule ollenkaan.

Mä en nyt tiedä mitä tehdä. Mun mies yritti sovitella, että jos tehtäisiin niin, että alkuillasta ei olisi tarjoilua ja juomat tulisivat vasta lahjojen jälkeen, mutta mä olen laittanut satoja euroja niihin ruokiin ja tulen kokkaamaan koko viikonlopun, niin haluaisin sitten syödä ihan kunnolla. Ja siihen kuuluu mm. tuo poron kanssa varattu crianza.

Onko se nyt niin kamalaa lapselle, jos joulupöydässä juodaan viiniä?

Kommentit (490)

Vierailija
461/490 |
26.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatte vaan ryypätä.

Ei suinkaan, vaan täydentää niitä hyvin laitetun aterian makuja vieläkin paremmiksi.

Täytyy kommentoida tähän. Oma joulu meni kyllä hieman pieleen kun jouluviinit ei sopineet ollenkaan tarjotun ruoan kanssa. Oi, olisinpa saanut olla ap:n pöydässä! Oltiin siis jouluna kylässä, jossa ei ollut kyllä hyvää ruokaakaan (perussetti vaan).

Vierailija
462/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä useamman jouluongelmajutun tältä palstalta luen, sitä onnellisempi olen omasta tilanteestani: erittäin pieni suku ja erittäin vähän kanssakäymistä, jouluna ei ollenkaan. Pysyy tukka väreissään, verenpaine ja vatsahapot oikeissa lukemissa.

:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivottaisin kaikki tervetulleiksi. On junttia pitää melua ruokajuomista. Varaa viiniä, vettä ja mehua. Jokainen saa valita itse mitä juo. Snapsin ottaa kuka haluaa. Kahvin kanssa konjakki tai likööri, niille jotka haluavat. Noista tarjoiluista ei kukaan tule ympäri humalaan. Ei kai tarkoitus kännätä jouluna. Aloitus kertoi traumaattisesta suhteesta alkoholiin. Pienten lasten takia joukossa pitää olla yksi selvä aikuinen esim. Veljen vaimo.

Vierailija
464/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen kolmas kappale, problem solved.

Aina voi jäädä kotiin.

Vierailija
465/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöydässäni

Vierailija
466/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2012

Vierailija
467/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pöydässäni

Jos hän omistaa sen pöydän.

Mites joulu meni ap?

Vierailija
468/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2012

Hyvää joulunalusviihdettä!

Selvästi lapsiperheellinen käly halusi 'pakene vankilasta' -lipun miehen siskon järkkäämästä aikuisten joulusta. Ei se 3 ja 5 vuotialle lystiä olisi ollut, oli alkoholia tai ei. Vetoamalla alkoholittomuuteen, kun siitä oli jo kokemusta, se onnistui näppärästi. 

Vierailija
469/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jurri pilaa joulun(kin)

Vierailija
470/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei se nyt todellakaan vain sovi, että lasten läsnäollessa vedetään montaa laatua viiniä ja viinaa. Jos haluat perhejoulun järjestää, niin joudut vähentämään juomatarjoilua. Ryyppäjäiset on erikseen.

Vierailija
471/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyasint Bucket, lausutaan bukee.

Vierailija
472/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomalaisten tapa juoda on nähty. "Sivistyneesti" ruuan kanssa otetaan hienoja viinejä , mutta useampi lasillinen ja vähän aperitiivia ja snapsua, ja digestiiviä ja avecit... ja no viimeistellään ne viinipullot ettei mene hukkaan...niin että ollaan sitten kuitenkin lärvit. Tai ainakin se suvun kokkausintoinen semi-alkoholisti on, joka aloitteli viinilasillisella jos toisella jo aamusta valmistellessaan pitoja.

Käly varmasti tietää tämän ja haluaa säästää lapsia. Ja itseään. Ja kaikkia muita.

Miehesi on siksi taipumassa kälyn pyyntöön, kun ei itsekään jaksa sinua humalassa. Varmaan helpottunut että joku avasi suunsa.

Vierailija
473/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni nyt on tuollainen; aina valmis taipumaan sen edessä, että kaikilla "olisi niin mukavaa". Korpeaa sekin vätys juuri nyt.

Siis syy siihen miksi kaikki ovat tulossa meille on se, että olen ylivoimaisesti suvun paras kokki (en siis ammattilainen, mutta tuollaista semi-masterchef-tasoa).

ap

Se "vätys" on ne viinit sinulle ostanut lentokentiltä ja hän niitä viinejä harrastaa, joten kai "vätykselläkin" on sanansijaa siihen, koska niitä juomia nautitaan.

Ja tuollaisen omakehun jälkeen kukaan tuskin sinun kokkaustaitoihisi uskoo. Tuollaisia hermoheikkoja muka-taitavia kokkaajia on kolmetoista tusinassa pilaamassa jouluiloa.

Parasta olisi, jos se "vätys" jättäisi sinut sian, ja viettäisi antoisan joulun sukulaistensa kanssa, sinä voisit leikkiä ylivoimaista master chefia sitten niiden viinojesi kanssa.

Vierailija
474/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko veljen vaimo jo alkoholisoitunut?

8 vuoden jälkeen.

Vierailija
475/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa olen äärimmäisen onnellinen 9v sitten tekemästäni päätöksestä, että joulu vietetään vain ja ainoastaan oman perheen kesken :)

Vierailija
476/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on kyllä niin taivaan vanha keskustelu, mutta ilmeisesti edelleen herättää tunteita ja ajatuksia.

Omalla kohdallani tällaisia;

- Suomessa mennään pahasti metsään siinä kun eletään vain lasten ehdoilla. Lapset ovat osa perhettä ja sukua, eivät keskipisteitä joiden mukaan kaikki on suunniteltava. Paras kommentti edellä oli "Miksi pöydässä olisi mitään mitä lapset eivät voi syödä?" Ihan tosi?!

- Alkoholista tehdään piiloteltava pahe ja se on väärin. Suomen alkoholipolitiikka on jo aina ollut ennemmin haitallinen kuin hyödyllinen ja uskallan jopa väittää että ilman kieltolakia, raittiusseuroja ja kielletään kaikki- mentaliteettia alkoholismi olisi paljon harvinaisempi ongelma.

Vierailija
477/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni nyt on tuollainen; aina valmis taipumaan sen edessä, että kaikilla "olisi niin mukavaa". Korpeaa sekin vätys juuri nyt.

Siis syy siihen miksi kaikki ovat tulossa meille on se, että olen ylivoimaisesti suvun paras kokki (en siis ammattilainen, mutta tuollaista semi-masterchef-tasoa). Musta on ihan kiva kokata, mutta jos mä näen kaiken ton vaivan ja kestitsen vielä koko porukan, haluan kyllä päättää sitten mitä tarjolla on. En mä olisi kinkkua muslimille tuputtamassa, eikä kenenkään ole pakko ottaa viiniä, mutta jos mun tekee mieli snapsia joulupöydässä, niin aivan varmasti otan. Omassa kodissa.

ap

Nimittelet veljesi puolisoa pikkurouvaksi, omaa puolisoasi vätykseksi ja itseäsi nimität sukusi parhaaksi kokiksi. Provohan tämä on.

Lisäksi jos lähtee laskemaan alkoholiannoksia, niin kuohuviini, viini ruoan kanssa, snapsi sekä jälkkärikonjakki kerryttävät kyllä hiprakan tai humalan, vaikka kuinka tuhdisti ohessa söisikin, ateriaviini kun tuskin jää yhteen 12cl annokseen, vaan alkoholiannoksia kertyy useita.

Ymmärrän vallan hyvin, ettei kukaan halua lapsiaan ympäristöön, jossa tädit ja sedät on äänekkäitä ja humalassa. Hyvä kompromissi olisi muutama lasillinen viiniä ruoan yhteydessä, jolloin kukaan ei humallu.

Tottakai saa törpötellä omassa kodissasi niin paljon kuin mielesi halajaa, mutta turha sitä juopottelua on yrittää verhota ateriaan kuuluvaksi sivistyneeksi naukkailuksi.

Vierailija
478/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun jouluperinne ei sovi vieraalle se on vieras, joka viettää joulunsa jossain muualla enkä minä. No hard feelings. Jokaisella on oikeus viettää tätä juhlaa haluamallaan tavalla.

Ei tässä ole mitään ongelmaa paitsi tuo viestinnän kitkeryys. Olisi pitänyt heti sanoa, että meillä nautitaan jouluaterialla näitä juomia ja ymmärrän jos se ei teille sovi, enkä suutu jos ette voi tulla.

Vierailija
479/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein että kieltää. Etkö osaa edes syödä ilman alkoholia?

Vierailija
480/490 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en sietäisi alkoholin käyttöä, en menisi sellaiseen kyläpaikkaan, missä juodaan. Hyvä kun emäntä ilmoitti etukäteen. Kutsusta voi kieltäytyä.

Omassa elämässäni tällainen tilanne:

Koska en siedä lankomieheni kaksimielisiä vitsejä, en mene hänen luokseen tai välttelen häntä isommissa juhlissa. Veljekset tavatkoot keskenään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan