Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä se niin on, että kirjahylly kertoo perheen tasosta olennaisen

Vierailija
20.12.2012 |

Siis kertoo olennaisen älyllisestä kapasiteetista. Ellei yhtään kirjaa taloudesta löydy, niin perhe on sivistymätön.

Turha selittää, että no kun minä käyn kirjastossa tai kierrätän kirjan heti luettuani.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan, että kirjojen ahmiminen on kompensaationa sille, ettet ole oikeasti sivistynyt ja älykäs?

Kummallinen päätelmä. Siis onko se vähän kuin "luet noin paljon kompensaationa sille, että et oikeasti osaa lukea"?

Tuskin ap tarkoittikaan 35 neliön asunnoissa asuvia opiskelijoita.

Vierailija
62/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyään sisustustrendeihin ei kuulu pitää kirjoja esillä

Päivän paras :D :D :D

"Nykypäivän sisustustrendeihin ei kuulu vessat, joten meillä käytetään vaippoja."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää vaan rahanne joihinkin paskakirjoihin.

Otsikko kertoo jo kaiken olennaisen.

Ehkä kannataisi vaan nauttia siitä "kirjahyllystä":D

Vierailija
64/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on pieni käsikirjasto kotona, mutta ei kirjahyllyä. Ammattikirjallisuus on työpaikalla.

Vierailija
65/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kauniita. Niistä tulee kotoisa olo. Mutta toisille kotoisa olo voi toki syntyä muistakin asioista.

Vierailija
66/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahyllyttömät taloudet ovat kyllä yleensä myös niitä vähemmän sivistyneitä, korrelaatio on ihan päivänselvä.

Vierailija
67/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en koe kuitenkaan kirjojen hamstraamista tarpeelliseksi. Tietyt oman alani kirjat löytyvät makuuhuoneen kaapista. Tieto kuitenkin muuttuu alallani joten 10v vanhan perusteoksen oikea osoite on paperinkeräys.

Ostamani kevyempi kirjallisuus menee lukukerran jälkeen kaverin kirjastoon, hänellä kun on kirjamania. Saan kirjan lainaan häneltä jos koen tarvetta. Tarvetta ei ole ilmennyt.

Kirjahyllyt ovat minusta pölypesiä jonka ylläpitoon ei minulta mielenkiintoa liikene. Moniko jaksaa edes vuosittain imuroida kirjansa sivu sivulta? Imuroinnilla tarkoitan ihan imurilnkanssa puuhastelua, ihan tarkennukseksi.

Vierailija
68/85 |
20.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen FM, pääaine kirjallisuudentutkimus, ja mieskin on varsin sivistynyt mieheksi. Tämä kirjasivistys ei kyllä olohuoneen kirjahyllystä näy, jos näkyy mistään.

Vierailija
69/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen FM, pääaine kirjallisuudentutkimus, ja mieskin on varsin sivistynyt mieheksi. Tämä kirjasivistys ei kyllä olohuoneen kirjahyllystä näy, jos näkyy mistään.

Katso nyt kuinka tylsä olet? Tapoit koko ketjun.

Vierailija
70/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän myös kirjastoa. Tunnen sen verran ekologista vastuutani, etten viitsi kerätä kirjoja nurkkiin. Ollaan myös miehen työn vuoksi suhteellisen liikkuvaa sorttia, joten en viitsi rahdata rekkalasteittain kirjoja ympäri maapalloa.

Lukenut olen, ja paljon. Luen oikeastaan koko ajan. Paitsi silloin kun kokkaan, urheilen tai teen töitä.

Vierailija
71/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän myös kirjastoa. Tunnen sen verran ekologista vastuutani, etten viitsi kerätä kirjoja nurkkiin. Ollaan myös miehen työn vuoksi suhteellisen liikkuvaa sorttia, joten en viitsi rahdata rekkalasteittain kirjoja ympäri maapalloa. Lukenut olen, ja paljon. Luen oikeastaan koko ajan. Paitsi silloin kun kokkaan, urheilen tai teen töitä.

Varmasti haastavaa palauttaa kirjastolle kirjat, jos olett jatkuvasti menossa sikin sokin ympäri maailmaa miehesi kanssa. En nolaa sinua enempää, mutta kyllähän tuosta nyt hyvin käsittää sen, että et lue ja piste.

Vierailija
72/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap vielä syynää jokaisen älyllisen kapasiteetin alttarin tarkkaan, ettei sieltä vain löydy roskakirjallisuutta?:D Eihän voi olettaa saavansa stimuloivaa keskustelua aikaiseksi sellaisen yksilön kanssa, jonka hyllystä löytyy vain kioskikirjallisuutta! Hui kauhistus.

t.tyhjän kirjahyllyn vartija

Vierailija
73/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistattehan meidän kaikkien ihaileman presidentti George W. Bushin ylvästelyn sillä, että hän ei ole elämässään lukenut yhtään kirjaa!

Vierailija
74/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hitossa niitä kirjoja pitää omistaa. Mies on toimittaja ja saa niitä jatkuvasti lahjaksi. Mihin ihmeeseen sitä tunkisi tuntemattomien kirjailijoiden kirjoja? Ei niitä voi joululahjoiksikaan antaa...

Kirjastossa käydään viikottain ja meillä on jatkuvasti perheenä kymmeniä, jopa satoja kirjoja lainassa.

Tabletilla mulla on kuusi kirjaa, kaikki ulkomaisia tenttikirjoja. Suurinta osaa kirjahyllyn sisällöstä tuskin edes löytäisi e-versiona. E-kirjan suurin etu omalla kohdallani on helppo saatavuus, kun usan markkinoilta nuo tenttikirjat löytää ja se, että niitä voi lukea illalla yhteisessä sängyssä ilman valoa.

Vierailija
75/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käytän myös kirjastoa. Tunnen sen verran ekologista vastuutani, etten viitsi kerätä kirjoja nurkkiin. Ollaan myös miehen työn vuoksi suhteellisen liikkuvaa sorttia, joten en viitsi rahdata rekkalasteittain kirjoja ympäri maapalloa. Lukenut olen, ja paljon. Luen oikeastaan koko ajan. Paitsi silloin kun kokkaan, urheilen tai teen töitä.

Varmasti haastavaa palauttaa kirjastolle kirjat, jos olett jatkuvasti menossa sikin sokin ympäri maailmaa miehesi kanssa. En nolaa sinua enempää, mutta kyllähän tuosta nyt hyvin käsittää sen, että et lue ja piste.

Et ilmeisesti usein käy kirjastossa, kun et toimintaperiaatetta tunne:D

Vierailija
76/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23-vuotias opiskelija ja minulla on kirjahylly JA siinä kirjoja. Ei sarjakuvia, matkamuistoja eikä muutakaan roinaa, vaan oikeita kirjoja. Löytyy muun muassa Maria Jotunin Huojuva talo, Kalevala, Sofi Oksasen koko tuotanto ja Vihan hedelmät. Toisaalta löytyy myös True Bloodia, elokuvatähtien elämäkertoja ja pari hömppäkirjaa. Olen samaa mieltä siitä että jotkut kirjat vain _kuuluu_ omistaa. Ainakin ne omat suosikit. Lapsuuden kodissani oli kokonainen seinällinen täynnä kirjoja katosta lattiaan, en koskaan voisi elää kodissa jossa ei olisi edes muutama kymmenen kirjaa.

Täällä on nuristu siitä, ettei asunnossa riitä tila kirjahyllylle - mielestäni se on priorisointikysymys. Olen asunut 12 neliön soluhuoneessa ja silloinkin minulla oli kirjahylly, koska pidän tärkeänä sen olemassaoloa. Ja kyllä, olen samaa mieltä myös siitä että kirjahylly (tai sen puuttuminen) kertoo olennaisia asioita ihmisestä. Ainakin siitä, mitä hän pitää tärkeänä. Olen hämmästynyt kuullessani että täällä on kaiken maailman kirjallisuudentutkijoita, joilla ei ole kotona kirjoja.

Vierailija
77/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja onhan se mukavaa että säästyy luonnonvaroja.

Luonnonvaroja säilyy jos on himolukija, mutta satunnaiskäytössä tulee ekologisemmaksi paperikirja. Nuo Kindlet ja muut ovat täynnä harvinaisempia metalleja, valmistukseen menee järjetön määrä energiaa, kuluttavat sähköä ja niitä kuitenkin uusitaan parin vuoden välein.

Vierailija
78/85 |
21.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä täynnä muuta tavaraa kuin kirjoja. Kirjat ovat pakattuna vintillä. Miksi niitä kirjoja tarvitsisi pitää esillä... Niitä kirjoja ei kuitenkaan arkielämässä enää tarvitse sen jälkeen kun kirjan on lukenut (en minä ainakaan) ja vievät sitten vain tilaa hyllyissä. Sinänsä mulle on ihan sama mitä joku vieras ajattelee mun kirjahyllystä.

Vierailija
79/85 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm niin, mitä on sivistys? Kielitoimiston sanakirjan mukaan sivistys tarkoittaa kasvatuksen kautta omaksuttua tietoa ja henkistä kehittyneisyyttä. Sitten tulee yleissivistystä mm. opintojen kautta sekä akateemista sivistystä sekä unohtamatta elämänviisautta (jota nykyisen pidetään virheellisesti kansanomaisena). Koulujen ja kirjastojen tehtävä on ollut sivistyksen lisääminen ja erilaiset opistot ja harrastuspiirit ovat antaneet mahdollisuuden. Kaikki nämä yhdessä muodostanut henkilön tietotaidon, elämänfilosofian ja avarakatseisen ymmärryksen. Sivistys pitää sisällään myös taideopetuksen sekä toivottavasti myös taloustiedon ja jonkin asteisen lähdekritiikin opiskelun.

Eli en ehkä sanoisi kirjahyllyn puuttumisen tai sen olemisen kertovan ihmisen sivistyksestä. Henkilön ei tarvitse omistaa lukemiaan kirjoja, sillä koulujen ja kirjastojen perustehtävän ansioista ei se ole välttämätöntä. Eikä kirjahyllyn sisältö kerro, etteikö henkilö olisi hyödyntänyt monipuolisesti tarjontaa kuuntelemalla äänikirjoja tai lukemalla kirjallisuutta tabletilta tai erilliseltä lukulaitteelta (joka on kirjaa kevyempi kantaa).

Toki kirjahylly kertoo ihieman niistä aiheista, mistä kylässä on helppo lähestyä henkilöitä. Jos kirjahyllystä löytyy esim. jonkin itselle tutun henkilön elämänkerta tai peruskoulussa luettu Anna-Leena Härkösen Häräntappoase, voin itse lähestyä mahdollisesti itselleni tuntemattomia henkilöitä ottamalla kirjaan liittyvät muistot esille toteamalla hyväksyvästi naurahtaen, että "Muistan itsekin tämän". Siitä on helppo lähteä vertailemaan omia ja yhteisiä muistoja joko saman ikäluokan ihmisten kanssa kouluvuosista (joissa on yllättävän paljon eri paikkakunnillakin oman aikakautensa piirteitä) tai muistelemalla elämänkerrassa olleen tutun henkilön elämänvaiheita, joista kirjan lukenut tietää todennäköisesti itseäni enemmän.

Toki kirjahyllyn monipuolinen sisältö eri tieteenaloista, elämänkerroista, eri aiheisista ja eri kirjailijoiden romaaneista sekä mahdollisesti työhön liittyvästä kirjallisuudesta kertoo helpommin ihmisen olevan kiinnostunut erilaisista asioista, joten hänen näkemyksensä asioista on mahdollisesti hyvin laaja-alaisia. Se, että samat kirjat lukee kirjastosta niin tekee vain havainnon asukkaiden mielenkiinnoista hankalammaksi kuin näkemällä kirjan itse.

Kyllähän me kuitenkin sisustamme ja omistamme asioita omista lähtökohdistamme. Onneksi meillä on äänikirjoja, kirjastoja ja pieniä painotaloja sekä kääntäjiä, jotta meillä on mahdollisuus kuunnella ja lukea hyvin monenlaista kirjallisuutta.

Ps. Luen tällä hetkellä Daniel Kahnemanin Thinking fast and slow (johon palaan säännöllisin väliajoin), edellinen luettu kirja on Remeksen Ikiyö (opiskelua varten), seuraavat kirjani ovat Matti Häyryn Ihminen 2.0 (opiskelua varten) ja Jussi T. Kosken Infoähky. Lempikirjani on Antoine Marie Roger de Saint-Exupéryn Pikku Prinssi, kun taas kirjahyllyssä luetuimmat kirjani ovat Erich Frommin Olla vai omistaa sekä Ari Turusen Mulkerot. Se, mitä aloitan usein, mutten ole saanut koskaan päätöksen on Sir Arthur Conan Doylen Sherlock Holmes; kootut kertomukset. Yksi jännittävimmistä kirjoista oli Minna Passi ja Susanna Reinbothin Keisari Aarnio sekä H. S. Arkkon Totuus palaa; Jouni Mömmön maailma. Omistan myös muutaman Aku Ankan taskukirjan, joita harvemmin lukiessani ne tuntuvat aina uusilta.

Pps. Kirjalistani kertoo lähinnä innostuksestani lukea sekä opiskelujen että vapaa-ajan merkeissä, sekä siitä kuinka innostuin vastaamaan aiheesta kirjat :D

Vierailija
80/85 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjahylly kertoo lähinnä että kyseessä on boomer tai muuten vanhanaikainen ihminen.

Nuoremmat säilyttää kirjat näkymättömissä kaapeissa tai lipastoissa, ja muutenkin suosivat sähköistä muotoa sekä lainakirjoja kirjastosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi