Muutto Saksaan? Mutta mikä siellä on huonommin kuin Suomessa?
Mieheni sai työtarjouksen Saksasta. Nyt mietimme että juu vai ei.
Mikä Saksassa on huonommin verrattuna Suomeen?
Kertokaa kaikki mitä tulee mieleen.
Kommentit (148)
Mäkään en käy muksulassa, kun lapset ovat jo kouluikäisiä. Mutta tuolla niiden koululla tapaa kyllä paljon muita suomalaisia : ).
Ap:n kannattaa kysellä nuo sairausvakuutusasiat miehensä työpaikalta. Monella expatilla firma maksaa koko perheen, myös puolison (jos ei tienaa liikaa), yksityisen sairausvakuutuksen. Ja sillä tosiaan pääsee ainakin näin isommassa kaupungissa koska vain mille vain lääkärille. Minulla on kokemusta myös sairaaloista päivystysaikana, ja kaikki meni hienosti. Henkilökunta puhui englantia, enkä joutunut odottamaan montaa minuuuttia.
Kannattaa ottaa huomioon, että sairausvakuutuskassoja on hirveä määrä (70 tai jotain?), ja periaatteessa jokainen saa itse vapaasti valita kassansa (vrt. Suomessa vain Kela). Kassaa voi myös vaihtaa. Korvauskäytännöt ym. vaihtelee kassoittain. Jotkut asiat, kuten vaikkapa raskauden seuranta tai lasten lääkärintarkastukset, ovat kassasta riippumatta samat.
Saksan kielen taito helpottaa elämää. Oma saksani on huonoa. Ruokakaupassa ym. pärjään kyllä, mutta esim. lääkärissä pitää ottaa englanti avuksi. Kielikurssille kannattaa siis mennä heti kärkeen.
Jonkin tuoreen tutkimuksen mukaan Frankfurt on maailman 7. paras kaupunki asua, ja hyvin ainakin me on täällä viihdytty!
PS: Se Frankun oma ketju oli hyvä idea. Kuka aloittaa : )?
Kannattaa tietysti, ulkomailla oleskelu rikastaa elämää.
Luin juuri netistä, että Saksa on paljon hierarkkisempi maa kuin Suomi. Pomo todellakin on pomo. Suvun vanhin on suvun vanhin. Jonon ohi pääsee, kun on tärkeä ihminen. Tämä tulee yllärinä tasa-arvoon tottuneelle suomalaiselle.
vertailussa on ihan sama maksatko tonnin kuussa terveydenhuollosta vai ei, kun nettopalkka on kaksinkertainen Saksassa samasta työstä.-
Saksassa palkkoja ei ole nostettu sitten vuoden 2000. Dirikat toki saa mutta ei muut
Siitä huolimatta. Mieti myös sitä, että siellä saattaa johtajaksi jopa joskus päästä.
http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2752737/nuoret-toihin-euron…
millä rahoilla noi maksaaa sairausvakuutuksensa?
vertailussa on ihan sama maksatko tonnin kuussa terveydenhuollosta vai ei, kun nettopalkka on kaksinkertainen Saksassa samasta työstä.-
Saksassa palkkoja ei ole nostettu sitten vuoden 2000. Dirikat toki saa mutta ei muutSiitä huolimatta. Mieti myös sitä, että siellä saattaa johtajaksi jopa joskus päästä.
Ai firman kaikki työntekijät on johtajia?
Uskomatonta, etteivät ole edistyneenä EU-maana vielä 2000-luvulle näissä jutuissa.
Toinen ärsyttävä asia on byrokratia, hierarkisuus ja virallisuus esim. työpaikalla. Toki kun tutustuu paremmin ja tapaa epämuodollisissa ympyröissä, meininki on rennompaa, mutta noin yleisesti kun suomalaiseen menoon vertaa.
Mikä niissä pankkipalveluissa on aataminaikaista? Asun Hessenissä ja hoidan täällä kaikki pankkiasiat verkkopankissa aivan kuten Suomessakin.
Mikä niissä pankkipalveluissa on aataminaikaista? Asun Hessenissä ja hoidan täällä kaikki pankkiasiat verkkopankissa aivan kuten Suomessakin.
Samoin NRW:ssa.
Verkkopankissa kestää minulla ainakin jopa viikon näkyä joku korttimaksu. Siis että tulisi edes sinne "vorgemerkteihin". Kiva siinä sitten arvuutella, mikä on tilin tarkka saldo, jos ei ole kaikkia kuitteja tallessa, kun on tottunut Suomen verkkopankin mutkattomaan toimintaan, jossa näkyy kaikki ostot melkein heti.
Myös ottoautomaatit ja kauppojen maksupäätteet ovat tuhat kertaa hitaampia kuin Suomessa. Saksassa melkein ehtii juoda kahvit ennen kuin rahat saa ulos seinästä, kun taas Suomessa havahtuu siihen, kun myyjä huutaa korvaan "kortin voi ottaa pois" jo sekunnin päästä PIN:in näppäilystä.
Ja se, että saa aina pelätä, voinko maksaa tässä kaupassa nyt kortilla vai pitääkö ostaa väh. 10 eurolla jotain. Ja ravintoloihin ja baareihin mentäessä saa aina metsästää lähintä pankkiautomaattia, koska missään ei käy kortti.
Verkkopankissa kestää minulla ainakin jopa viikon näkyä joku korttimaksu. Siis että tulisi edes sinne "vorgemerkteihin". Kiva siinä sitten arvuutella, mikä on tilin tarkka saldo, jos ei ole kaikkia kuitteja tallessa, kun on tottunut Suomen verkkopankin mutkattomaan toimintaan, jossa näkyy kaikki ostot melkein heti.
Myös ottoautomaatit ja kauppojen maksupäätteet ovat tuhat kertaa hitaampia kuin Suomessa. Saksassa melkein ehtii juoda kahvit ennen kuin rahat saa ulos seinästä, kun taas Suomessa havahtuu siihen, kun myyjä huutaa korvaan "kortin voi ottaa pois" jo sekunnin päästä PIN:in näppäilystä.
Ja se, että saa aina pelätä, voinko maksaa tässä kaupassa nyt kortilla vai pitääkö ostaa väh. 10 eurolla jotain. Ja ravintoloihin ja baareihin mentäessä saa aina metsästää lähintä pankkiautomaattia, koska missään ei käy kortti.
Pitäisköhän sun vaihtaa pankkia? Niitäkin kun on laidasta laitaan. Mulla näkyy kaikki tapahtumat välittömästi tilillä, siis samana päivänä eli nopeammin kuin Suomessa. En oo myöskään kokenut tuollaisia ongelmia ravintoloissa tai kaupoissa, EC-kortilla voi meilläpäin maksaa melkein missä tahansa.
Ai firman kaikki työntekijät on johtajia?
Ei siivoojan kannata lähteä Saksaan siivoamaan marginaalisen hyödyn takia. Tämä ketju on niille, joilla tavoitteet ovat vähän korkeammalla.
Olen itse asunut piiiitkään eteläisessä Saksassa, ja olen todellakin sitä mieltä, että terveydenhuolto toimii erinomaisesti. Tietenkään et ehkä pääse sillä minuutilla alan erikoislääkärin luokse sairastuttuasi akuutisti, mutta ajan saat samalle päivälle ainakin.
Suomessa pääsee sillä minuutilla jos on työterveydenhuolto, ei tarvi odottaa niinkuin Saksassa. Jota Saksassa ei ole. Myös yksityiselle pääsee heti. Terkkarissa ei tarvikaan päästä heti, siellä asioivilla on kyllä aikaa odottaa.Jotenkin vaikuttaa että te olette olleet täällä elättejä ja muuttaneet rikkaan saksalaisen miehen perässä Saksaan. Ette tiedän miten järjestlmä oikeasti täällä toimii
Ei pääse heti, viimeisin varaus meni 3 vkon päähän kovista kivuista huolimatta. Juuri kävin tuolla lääkärillä ja meinasin pudota penkiltä kun sain jatkotutkimuksen JO huomiselle. Tällaista ei ole tapahtunut kertaakaan minulle 53 vuodena aikana Suomessa. Tosin tämä lääkäri jolla kävin antoi opimattoma lääkkeet kk sitten eikä ollut ollekaan kiinnostunut mun vaivastani... Ei nytkään tutkinut vaan siirsi toiselle lääkärille...
Pitäisköhän sun vaihtaa pankkia? Niitäkin kun on laidasta laitaan.
Että laidasta laitaan. Mutta terveyspalveluita on vain huippuluokkaa
Mulla näkyy kaikki tapahtumat välittömästi tilillä, siis samana päivänä eli nopeammin kuin Suomessa.
No niin mullakin. / NRW:sta
on laidasta laitaan! Ja sitä yritinkin tuoda tässä esille, kun kirjoitin toimimattomista pankkipalveluista. Saksa on suuri maa ja eri osavaltioissa on erilaiset systeemit. Ei esim. idässä kaikki toimi kuin rasvattu niin kuin jossain Hampurissa. Samoin terveyspalveluita on joka lähtöön. Toiselta et saa saikkua, etkä lähetettä, vaikka olisit puoli kuollut ja toiselta saat lähetteen jo ovelta käteen.
Kannattaisi tosiaankin ap:n keskittyä sen kaupungin/osavaltion pro-contriin, eikä kysellä yleisesti Saksan hyvistä ja huonoista puolista. Todellakin tulee eriäviä mielipiteitä, kun kaikki eivät tosiaankaan asu esim. Berliinissä.
Että laidasta laitaan. Mutta terveyspalveluita on vain huippuluokkaa
Hei, rauhoitu nyt. Elintason ja elämään tyytyväisyyden vertailu on tosi vaikeaa jopa tutkijoilla. Siihen vaikuttaa yleinen asenne, sitten seikat kuten missä asuu, mistä tulee, millaiseen elintasoon on tottunut tai millaisen elintason kokee tyydyttäväksi ja mitä asioita arvostaa elämässä ylipäätään.
Vaikeasti mitattavia asioita on myös sellaiset, jotka kuvaavat tuntemuksia, kuten missä vain jostain syystä tuntee viihtyvänsä, missä tuntee olevansa kotona, luonteva ja myönteinen suhtautumisessa ympäristöön.
Siksi alkuperäiselle kysyjällekin voi antaa niin monta vastausta kuin tässä ketjussa on kirjoittajia. Vaikka joku kuinka suosittelisi minulle Italiaa asuinmaana, itse en viihtyisi Italiassa, se ei vaan ole minun maani.
Vaikeasti mitattavia asioita on myös sellaiset, jotka kuvaavat tuntemuksia, kuten missä vain jostain syystä tuntee viihtyvänsä, missä tuntee olevansa kotona, luonteva ja myönteinen suhtautumisessa ympäristöön.
Siksi alkuperäiselle kysyjällekin voi antaa niin monta vastausta kuin tässä ketjussa on kirjoittajia. Vaikka joku kuinka suosittelisi minulle Italiaa asuinmaana, itse en viihtyisi Italiassa, se ei vaan ole minun maani.
Olen aina ihmetellyt, miksi suomalaiset haukkuvat nimenomaan Saksaa niin paljon. Suomalaisille kovin vieraantuntuisia kulttuureja ihaillaan ja niissä asuntaan tyytyväisinä ja niiden epäkohtiin suhtaudutaan huumorilla ja pidetään eksoottisena. Voidaan asua Turkissa, Argentiinassa tai Indonesiassa ilman mitään asenneongelmaa, mutta annas kun on kyseessä Saksa. Itse koen saksalaiset niin kovin tutulta mentaliteetiltaan, ovat lähellä suomalaisia ja tunnen olevani täällä kuin Suomessa. Erona vain kieli.
Vaikeasti mitattavia asioita on myös sellaiset, jotka kuvaavat tuntemuksia, kuten missä vain jostain syystä tuntee viihtyvänsä, missä tuntee olevansa kotona, luonteva ja myönteinen suhtautumisessa ympäristöön. Siksi alkuperäiselle kysyjällekin voi antaa niin monta vastausta kuin tässä ketjussa on kirjoittajia. Vaikka joku kuinka suosittelisi minulle Italiaa asuinmaana, itse en viihtyisi Italiassa, se ei vaan ole minun maani.
Olen aina ihmetellyt, miksi suomalaiset haukkuvat nimenomaan Saksaa niin paljon. Suomalaisille kovin vieraantuntuisia kulttuureja ihaillaan ja niissä asuntaan tyytyväisinä ja niiden epäkohtiin suhtaudutaan huumorilla ja pidetään eksoottisena. Voidaan asua Turkissa, Argentiinassa tai Indonesiassa ilman mitään asenneongelmaa, mutta annas kun on kyseessä Saksa. Itse koen saksalaiset niin kovin tutulta mentaliteetiltaan, ovat lähellä suomalaisia ja tunnen olevani täällä kuin Suomessa. Erona vain kieli.
En mä vaan oo huomannut, että Saksaa jotenkin erityisesti haukuttaisiin muihin maihin verrattuna. Mutta kaipa negatiivista pointtia tuodaan esiin, jos sitä kysytään niin kuin tässä ketjussa tehtiin. Joka maassa on hyviä ja huonoja puolia, niin Suomessa kuin Saksassa kuin missä tahansa.
Saksa on suuri maa
Eihän se jos joku maa on suuri tarkoita, että palveluiden pitäisi olla paskaa. Mielummin niin päin että pienellä maalla ei ole varaa joka paikkaan järjestää palveluita. Eli apinan logiikka käytössä sinulla.
Tappoivat 6 miljoonaa juutalaista ilman mitään rangaistusta. Lisäksi polttivat Lapin eikä siitäkään annettu miään rangaistusta. Muistaakseni palkittiin kyllä kovasti antamalla isoja lainoja joita ei koskaan maksettu takaisin. Ja sama sikamainen meno jatkuu taas, Saksan laardiperseet maksattaa omat luottotappionsa etelässä suomalaisilla.
Olisko tuossa riittävästi syytä vihata Saksalaisia?
Ei varmaan ilman syytä kreikkalaisetkaan syytä Merkeliä uudeksi Hitleriksi
Suomessa pääsee sillä minuutilla jos on työterveydenhuolto, ei tarvi odottaa niinkuin Saksassa. Jota Saksassa ei ole. Myös yksityiselle pääsee heti. Terkkarissa ei tarvikaan päästä heti, siellä asioivilla on kyllä aikaa odottaa.
Jotenkin vaikuttaa että te olette olleet täällä elättejä ja muuttaneet rikkaan saksalaisen miehen perässä Saksaan. Ette tiedän miten järjestlmä oikeasti täällä toimii