Muutto Saksaan? Mutta mikä siellä on huonommin kuin Suomessa?
Mieheni sai työtarjouksen Saksasta. Nyt mietimme että juu vai ei.
Mikä Saksassa on huonommin verrattuna Suomeen?
Kertokaa kaikki mitä tulee mieleen.
Kommentit (148)
Kukaan ei tule sanoman minulle täällä, kelle lääkärille minun on mentävä. Menen sille, joka on parhain (tai jolla on parhin maine). Ja miksi heidän koulutustaan ei valvottaisi? Jos olisit koskaan nauttinut tällaisista eduista kuin täällä, et kommentoisi noin. Olen lasten kanssa sydän syrjällään kun tulemme Suomeen. Pienemmällä paikkakunnalla ei ole mitään lastenlääkäriä. Tai mene nyt sitten nopeasti naistentautien erikoislääkärille raskaana ollessasi. Suomessa utopiaa.
Iso peesi tälle. Ei ole tainnut tuo edellinen kuulla instituutiosta nimeltä Ärztekammer yhtään mitään. He valvovat lääkärien ammattitaitoa.
Suomessa taisi olla joskus jotain juttua niistä valelääkäreistä, vai muistanko väärin...
Täällä ei tarvitse ruikuttaa kuukausitolkulla lähetettä erikoislääkärille. Jos sinne on asiaa, niin lähetteen saa ja ajan hyvin nopeasti. ;-)
Kukaan ei tule sanoman minulle täällä, kelle lääkärille minun on mentävä. Menen sille, joka on parhain (tai jolla on parhin maine). Ja miksi heidän koulutustaan ei valvottaisi? Jos olisit koskaan nauttinut tällaisista eduista kuin täällä, et kommentoisi noin. Olen lasten kanssa sydän syrjällään kun tulemme Suomeen. Pienemmällä paikkakunnalla ei ole mitään lastenlääkäriä. Tai mene nyt sitten nopeasti naistentautien erikoislääkärille raskaana ollessasi. Suomessa utopiaa.
ja terveydenhuolto ehkä muutaman valovuoden edellä Suomea.
Kaikki tietää mikä tilanne Saksassa on. On hyvin kirjavaa ja maallikko ei voi tietää mistä saa edes välttävää hoitoa
Niih, täällä ei mennä arvauskeskukseen, vaan omalle yksityislääkärille. Lapsia ei viedä neuvolan terkalle, vaan omalle lastenlääkärille. Jos on jotain akuuttia virka-aikaan, mennään omalle lääkärille, virka-aikojen ulkopuolella suoraan sairaalaan. Ajan saa aina, varsinkin jos on akuuttia, saa mennä heti lääkäriin.Ja sairaskassa maksaa lystin. :-)
Täälläkin mennään omalääkärille, mutta se ero että näitä meiudän lääkäreitä ja niiden koulutusta valvoo joku.
Tuo perusterveydenhoito tietysti vain osa ongelmaa. Sairaalat puolestaan oma lukunsa
Saa täälläkin mennä mille tahansa lääkärille.
Tuo että jokainen menee parhaalle lääkärille on mahdoton yhtälö ja siis epätosi. Saksassa on 70 miljoonaa ihmistä. Kerro miten heidän koulutustaa valvotaan.
Kerro montako lastenlääkäriä Saksassa on pienellä paikkakunnalla. Ja montako naistenlääkäriä.
minulle ei tule mitään muuta mieleen, kuin päivähoito. Mutta koska puolipäivähoito riittää meille, olen siihenkin tyytyväinen.
Monta asiaa tulee mieleen, mitkä täällä ovat todella paljon paremmin, mutta ei niitä kannata täällä vauvapalstalla hehkuttaa. Suomalaiset ovat lottovoittomaa-myytokseensa hallusinoimia ja vihastuvat, jos joku heidän maansa paremmuutta asettaa kyseenalaiseksi. Mutta silti, niin monet asiat ovat täällä paremmin....
Saksaan on suomalaisen helppo sopeutua, kulttuuri on kuitenkin niin likellä suomalaista kulttuuria.
Kyllä murtaen saksaa puhuvaa jotkut katsovat kieroon tai ovat tylyjä. Usein luullaan, että on venäläinen tai muuten Itä-Euroopasta. :O Johtuu kuulemma siitä, että ihonvärini on niin harvinaisen kalpea. :) Minusta Suomessa en ole yhtään sen kalpeampi kuin kukaan muukaan.
Toisaalta useammin olen kuullut kommentteja, että miten voin puhua niin hyvää saksaa. Päällisin puolin suurin osa suhtautumisesta ystävällistä.
Täällä on jo lueteltu useita hyviä puolia. Allekirjoitan ne kaikki.
Jotain kertonee se, että jo vanhempani aikoinaan asuivat 2 vuotta Saksassa ja heillä on kamala hinku takaisin. Ovat hankkineet kakkosasunnonkin Hampurista.
Miinusta on se, että Saksassa ei ole juurikaan kesämökkejä. Ja jos on, niin ei ne ole sillä tavalla eristyksissä kuin ainakin meidän mökki Suomessa on.
minulle ei tule mitään muuta mieleen, kuin päivähoito. Mutta koska puolipäivähoito riittää meille, olen siihenkin tyytyväinen.
Monta asiaa tulee mieleen, mitkä täällä ovat todella paljon paremmin, mutta ei niitä kannata täällä vauvapalstalla hehkuttaa. Suomalaiset ovat lottovoittomaa-myytokseensa hallusinoimia ja vihastuvat, jos joku heidän maansa paremmuutta asettaa kyseenalaiseksi. Mutta silti, niin monet asiat ovat täällä paremmin....
(ei kaupunki, liian pieni) Naistenlääkäreitä täällä on yksi, samoin lastenlääkäreitä. Tosin seuraava kunta on tuossa 5 km päässä, siellä myös yksi naistenlääkäri ja kaksi lastenlääkäriä. Seuraavaan kaupunkiin vähän vajaa 10 km (toiseen suuntaan). Siellä on monta lasten- ja naistenlääkäriä.
Voit itse valita lääkärin, johon menet. Yksityisellekin voi mennä. Maksaa vain toimistomaksun 10 euroa. Lääkärille pääsee heti ja hoito on laadukasta.
Paremmin toimii kuin meidän terveyskeskus Suomessa, jossa ensin pääset vaan terkkarille. Joka sitten repii hatusta diagnooseja (minullekin sanottu ties mitä ufoa) ja arpoo, saatko sitten lähteä jonottamaan aikaa lääkärille vai et. Joka meidän terveyskeskuksessa on aina joku eilen liukuhihnalta putkahtanut LL, jolla ei mitää kokemusta mutta ammattiylpeyttä sitäkin enemmän.
ja terveydenhuolto ehkä muutaman valovuoden edellä Suomea.
Kaikki tietää mikä tilanne Saksassa on. On hyvin kirjavaa ja maallikko ei voi tietää mistä saa edes välttävää hoitoa
Niih, täällä ei mennä arvauskeskukseen, vaan omalle yksityislääkärille. Lapsia ei viedä neuvolan terkalle, vaan omalle lastenlääkärille. Jos on jotain akuuttia virka-aikaan, mennään omalle lääkärille, virka-aikojen ulkopuolella suoraan sairaalaan. Ajan saa aina, varsinkin jos on akuuttia, saa mennä heti lääkäriin.Ja sairaskassa maksaa lystin. :-)
Täälläkin mennään omalääkärille, mutta se ero että näitä meiudän lääkäreitä ja niiden koulutusta valvoo joku.
Tuo perusterveydenhoito tietysti vain osa ongelmaa. Sairaalat puolestaan oma lukunsa
Saa täälläkin mennä mille tahansa lääkärille.Tuo että jokainen menee parhaalle lääkärille on mahdoton yhtälö ja siis epätosi. Saksassa on 70 miljoonaa ihmistä. Kerro miten heidän koulutustaa valvotaan.
Kerro montako lastenlääkäriä Saksassa on pienellä paikkakunnalla. Ja montako naistenlääkäriä.
Minulla on kaksi lasta, joista toinen syntyi Suomessa ja toinen Saksassa. Saksassa toimi raskauden ajan seuranta ja lapsen " neuvola" käynnit huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Samoin Yleislääkärini saksassa diagnosoi kroonisen sairauteni jota ole - oireista päätellen - sairastanut jo suomessa asuessani. Mutta edes suomalainen yksityislääkäri ei vaivautunut
Minulla on kaksi lasta, joista toinen syntyi Suomessa ja toinen Saksassa. Saksassa toimi raskauden ajan seuranta ja lapsen " neuvola" käynnit huomattavasti paremmin kuin Suomessa. Samoin Yleislääkärini saksassa diagnosoi kroonisen sairauteni jota ole - oireista päätellen - sairastanut jo suomessa asuessani. Mutta edes suomalainen yksityislääkäri ei vaivautunut
Ja ne voivat olla esim 150-600 e aikuisesta. Ja jos on kerran erehtynyt liittymään yksityiseen sairasvakuutuskassaan niin siitä ei helpolla pääse pois ja lapsetkin on vakuutettava yksityisesti ja se tarkoittaa vähintään 80e kuussa yhden lapsen sairasvakuutus.
Tilastot ei valehtele. Saksassa kuolee infantseja enemmän kuin suomessa.
Kuika yksityisen lääkärin koulutusta valvotaan sitten Suomessa?
Ole hyvä
(ei kaupunki, liian pieni) Naistenlääkäreitä täällä on yksi, samoin lastenlääkäreitä. Tosin seuraava kunta on tuossa 5 km päässä, siellä myös yksi naistenlääkäri ja kaksi lastenlääkäriä. Seuraavaan kaupunkiin vähän vajaa 10 km (toiseen suuntaan). Siellä on monta lasten- ja naistenlääkäriä.
Veilä uupuu sisätauytilääkäri, kardiologi, korvalääkäri. Jatkanko listaa?
joilla ei ole mitaan kokemusta Saksan systeemeista, ainoastaan hirvea hinku todistaa etta Suomessa on kaikki paremmin. Ei kelpaa mitkaan todistukset.
t.sivusta seurailija/ei saksalainen.
Me asumme pienessä kaupungissa ja täällä on yksi lastenlääkäri, yksi naistenlääkäri, kolme hammaslääkäriä ja kolme yleislääkäriä.
Sairasvakuutusmaksut ovat kamalia. Kuulumme yksityiseen vakuutukseen ja mieheni joka käy töissä joutuu maksamaan 500 e vakuutusmaksua kuukaudessa. Työnantaja maksaa siitä kyllä jonkin osan. Minun, kotiäidin, vakuutus on 150 e kuukaudessa. Lapset maksavat 100 e kuukaudessa.
Ja sitten on vielä omavastuut, eli mikäli lääkärikäyntini ja lääkkeeni maksavat alle 1000 e vuodessa, en saa niistä kuluista mitään takaisin. Jos kuluja tulee yli 1000 e edestä (esim.synnytys, auto-onnettomuus) niin sairasvakuutus maksaa sen yli 1000 e menevän osan. Sama lapsilla. Miehelläni on parempi systeemi, ei joudu maksamaan niin paljon omavastuuta. En tykkää Saksan sairasvakuutuksesta.
ja monta muutakin täällä on. Kun asuimme pikkukaupungissa, siellä oli 7 lastenlääkäriä ja muistaakseni 5 naistenlääkäriä...ja seuraava pikkukaupunki muutaman kilometrin päässä vastaavalla tarjonnalla...Eli valinnan varaa kyllä on.
Huonommat palkat
Huono terveydenhoito
Ei lastenhoitomahdollisuutta
Huono ruoka
Huono infra
Tosikot ihmiset
Luonto saastunut
Esim terveydenhuollosta - omalääkäri tulee lapsen luo kotiin eikä tarvitse jonottaa tunteja jossain arvauskeskuksessa....
Miksi kuulutte yksityisen vakuutuksen piiriin, jos olet kotona? Eihän siinä ole mitään järkeä. Minä ja lapsemme olemme vakuutettuina mieheni kanssa. Tienaan vain sen verran, ettei minun tarvitse vakuuttaa itse itseäni. Ja missä on pikkukaupunki, jossa on vain yksi lastenlääkäri? Vai onkohan se vain kylä....?
terv. saksalainen