Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olin hieman pettynyt joulupuukeräyksestä saamaamme lahjaan :(

Vierailija
18.12.2012 |

Nuorimmainen sai ihan kivan ja varmasti mieleisen lahjan. Mutta teini sai itsekudotut villasukat ja kaulahuivin, sukat liian pienet.

Kaulahuiveja on jo riittämiin, niitä kun ei tarvitse joka vuosi ostaa isompaa kokoa.

Eipä varmaankaan saisi valittaa ilmaisista lahjoista, mutta en voi harmitukselle mitään ja pakko avautua.

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostin 25 euron lahjakortit teinitytölle ja teinipojalle nuorten liikkeisiin. Jäin miettimään olisiko lahjakorttien pitänyt olla isompia. Mutta tätä ketjua lukiessa tulee oikein paha mieli. Miksi joku antaa liian pienet villasukat, muutenkin köyhälle lapselle, joka ei muuten saisi lahjoja. Ei varmaan paljon ilahduta. Tai ostaa farkut /antaa vanhat farkut, niiden ostaminen toiselle jopa tutulle on täysin mahdotonta. Tulee mieleen että omista nurkista pois käyttämättömät tavarat. Jos oikeasti miettii mikä ilahduttaa nuorta, niin se että nuori pääsee valitsemaan liikkeestä jotain uutta itselleen.

No jos tuo farkkujuttu viittaa minuun ylempänä, niin en todellakaan antanut mitään vanhoja farkkuja nurkista pois. Ihan uudet oli kyseessä. Löysin outletista halvalla merkkifarkkuja, joiden normihinta on n. 150 euroa, joten ajattelin, että tuohan voisi olla kiva lahja jollekin teinille. Mutta ilmeisesti ei.

Vierailija
162/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- älä arvostele köyhiä.

- älä anna MITÄÄN mihinkään hyväntekeväisyyteen. Valinnoillasi arvostelet köyhiä.

- jos nyt kuitenkin koet pakottavaa tarvetta antaa jotain jollekin, olkoon se rahaa suoraan köyhän tilille.

Aamen. Hyvää joulua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaakin tavallaan, mutta mistä sitä tietää onko saaja vaikka diabeetikko tai allerginen?

ja vähän sen mukaan mitä lapset on toivoneet tai muuten vanhempien antamien taustatietojen perusteella. Näin ainakin meidän joulupuuohjeissa oli.

Ja ripsarista vielä, että eikö ole kivempi ilahduttaa kuin alkaa kasvattaa, varsinkin näin jouluna. Eipä tarvi näpistää sitäkään, ja kyllä 16v tytöt nyt vaan nykypäivänä meikkaa.

No ei ole tarkoitus alkaa kasvattamaan ketään. Mutta vaikka tarkoitus olisikin ilahduttaa, niin voihan siinä lahjan antamisessa silti valita, millä tavalla ilahduttaa.

Jos pelkällä ilahduttamisella on väliä, niin eikö sitä voisi ajatella, että kossupullo ihan varmasti ilahduttaisi köyhää keskivertoteiniä?

Vierailija
164/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi joku antaa liian pienet villasukat, muutenkin köyhälle lapselle, joka ei muuten saisi lahjoja."

ne liian pienet sukat on antanut sen keräyksen ikioma työntekijä/vapaaehtoinen. Se kutoja ei ole antanut ollenkaan liian pieniä sukkia yhtään kenellekään.

huoh

Vierailija
165/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain raha kelpaa. Rahaahan se on se lahjakorttikin oikeastaan.

Itse ostin 25 euron lahjakortit teinitytölle ja teinipojalle nuorten liikkeisiin. Jäin miettimään olisiko lahjakorttien pitänyt olla isompia. Mutta tätä ketjua lukiessa tulee oikein paha mieli. Miksi joku antaa liian pienet villasukat, muutenkin köyhälle lapselle, joka ei muuten saisi lahjoja. Ei varmaan paljon ilahduta. Tai ostaa farkut /antaa vanhat farkut, niiden ostaminen toiselle jopa tutulle on täysin mahdotonta. Tulee mieleen että omista nurkista pois käyttämättömät tavarat. Jos oikeasti miettii mikä ilahduttaa nuorta, niin se että nuori pääsee valitsemaan liikkeestä jotain uutta itselleen.

Vierailija
166/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että esim. väärän kokoiset villasukat harmittavat lahjan saajaa. Enkä myöskään ole sitä mieltä että köyhille voi antaa mitä tahansa p*skaa ja niiden pitää olla kiitollinen. Mutta luulisi kuitenkin vähän pienemmänkin/edullisemmankin lahjan ilostuttavan lasta jos vaihtoehtona on ei lahjaa lainkaan. Vai olenko väärässä?

Vierailija
167/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 90 % todennäköistä, etteivät käy lahjan saajalle. Ihan sama, olkootkin miten merkkituote tahansa...

Vierailija
168/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jaksatte vääntää joistain random-sukista!

Mun puolesta köyhät ja avuttomat ja tyhmät olkoon vaan ihan avojaloin, jos ei mikään kelpaa. Jos nyt tulee otettua/saatua keräyksestä liian pienet villasukat, on hyvä ja lahjoittaa ne eteenpäin ja parempi onni (tai parempi elämänhallinta ja enemmän varoja) ensi vuonna.

En vaan tajua. Ja musta on ihan sama, vaikka joku NicoJooseppi saa pinnin ja MinnaMarica viis miljoonaa iPadia. Se nyt vaan on elämää. Ei kaikille riitä kaikkea luksusta. Suomessa nyt sentään ei tarvitse asua pahvilaatikossa tai laittaa lapsia kadulle huoraamaan, kuten joissakin maissa. Niin että siinä teille sitä eriarvoisuutta. Äly hoi.

Vierailija
169/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 90 % todennäköistä, etteivät käy lahjan saajalle. Ihan sama, olkootkin miten merkkituote tahansa...

Itse olen tilannut farkkuja netistä ilman mitään ongelmia. Jos malli vain vastaa kokoa, ovat istuneet ihan mukavasti. Tietysti on farkkumalleja, joissa edes koko 29 ei mahdu normaalisti 26-kokoiselle, mutta en minä nyt sellaisista puhunutkaan.

Toisin sanoen en tajua, miksi farkut olisivat sen hankalammat kuin muutkaan vaatteet, kunhan kokonsa tietää.

Mutta joo, opin läksyni, ei enää farkkuja vähäosaisille teineille vaan lahjakortteja kauneushoitoloihin :D

Vierailija
170/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain raha kelpaa. Rahaahan se on se lahjakorttikin oikeastaan.

Mutta ihan tuntemattomalle, sanotaan nyt vaikka 16-vuotiaalle tytölle farkkujen ostaminen on kyllä yksi vaikeimmista lahjoista. Mielestäni ihan itsellekin farkkujen ostaminen on yksi vaikeimmista vaatehankinnoista, koska vartalon mallin ja farkkujen mallin täytyy sopia yhteen ja sovittamatta niitä on melko mahdotonta ostaa.

Farkut on hieno ja arvokas lahja, farkkujen lahjoittajan kertoma arvo jopa toodella, todella arvokas tällaisessa keräyksessä. Mutta varmaan sitä suurempi harmistus jos koko on aivan väärä. En uskaltaisi ostaa näin vaativaa lahjaa tuntemattomalle.

Vierailija
171/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa köyhätkin lapset saavat kyllä perustarpeet. Ja kaikki ylimääräinen luksus on joka tapauksessa turhaa.

Että jaksatte vääntää joistain random-sukista!

Mun puolesta köyhät ja avuttomat ja tyhmät olkoon vaan ihan avojaloin, jos ei mikään kelpaa. Jos nyt tulee otettua/saatua keräyksestä liian pienet villasukat, on hyvä ja lahjoittaa ne eteenpäin ja parempi onni (tai parempi elämänhallinta ja enemmän varoja) ensi vuonna.

En vaan tajua. Ja musta on ihan sama, vaikka joku NicoJooseppi saa pinnin ja MinnaMarica viis miljoonaa iPadia. Se nyt vaan on elämää. Ei kaikille riitä kaikkea luksusta. Suomessa nyt sentään ei tarvitse asua pahvilaatikossa tai laittaa lapsia kadulle huoraamaan, kuten joissakin maissa. Niin että siinä teille sitä eriarvoisuutta. Äly hoi.

Vierailija
172/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tilannut farkkuja netistä ilman mitään ongelmia. Jos malli vain vastaa kokoa, ovat istuneet ihan mukavasti. Tietysti on farkkumalleja, joissa edes koko 29 ei mahdu normaalisti 26-kokoiselle, mutta en minä nyt sellaisista puhunutkaan.

Toisin sanoen en tajua, miksi farkut olisivat sen hankalammat kuin muutkaan vaatteet, kunhan kokonsa tietää.

Mutta joo, opin läksyni, ei enää farkkuja vähäosaisille teineille vaan lahjakortteja kauneushoitoloihin :D

Farkkujen tuumakon? Sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa ja teet jonkun superiloiseksi!

Ymmärsin ettei noista vastaanottajista ole noin tarkkoja tietoja ja 16-vuotiaissa on todella erikokoisia, laihoista pulskiin (ai niin, mutta eihän läski nyt lahjoja tarvii muutenkaan), pitkäjalkaisista persjalkaisiin... 27 kuulostaa itsestäni tosi pieneltä koolta.

Vierailija
173/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähävarainen, mutta ylimääräistä rahaa ei ole. Rahattomuus johtuu kun asuntolaina, jota ei voi muuttaa ( oikeesti, ei voi ! ) jäi minulle yksin hoidettavaksi, kun ex päätti jättää minut.

Tähän asti olen pärjännyt ihan ok, välillä huonommin, välillä paremmin, nyt ihan ok. Laskut olen aina saanut maksettua.

Työkaverini osallistui myös johonkin sukkatalkoisiin ja kysyi työpaikalta jo kesällä lahjoituksena sukkalankoja. Vaikka olen kova käsityöihminen, villalangat jätän yleensä väliin, ihan sen takia, koska en tee sukkia ja niitä on turha tavallisiin esim. tontun hiuksiin tuhlata.

Olen saanut muutaman vuoden aikana monta neulepaitaa, joissa oli joko lika tai olivat venyneet, tai väärää väriä jne. Kesäisin aina ulkona puran villapaitoja ja nytkin vein purettuja paitoja paljon, yhteensä varastossani villalankoja tuli 2 isoa Ikean kassillista.

Työkaveri oli ihan puulla päähän lyöty kun langat toin ja sanoi siinä on hänelle muutamaksi vuodeksi lankoja.

Perjantaina sitten tuli yhdistykseltä ( luult Lions ) 2 pakettia. Tyttö 5 v sai kauniita tarroja, vihon ja värikyniä ja poika 8 v sai Lumenen Angry Birds setin.

Tiedän ettei kumpikaan lahja ole "maksanut maltaita" mutta kummatkin tulevat olemaan erittäin iloisia lahjoistaan.

Toisen työkaverin tyttären tytär sai muutama vuosi sitten tälläisen vähävaraisten joululahjan. Sai 2 pakettia ja toisessa oli käytetty nukke, jonka toinen silmä puuttui ja käsivarteen oli piirretty tussilla joku tatuinti ja toisessa paketissa oli liukuri, jossa luki joku mainos, tyyliin Chiquita ja kasa Ikeasta käännettyjä lyyjykyniä, niitä minejä.

Onneksi äiti oli ollut niin fiksu että oli avannut lahjat etukäteen. Nukke meni roskiin, liukuri ja kynät kyllä käyttöön, mutta ei joulupakettiin.

Jos pieni lapsi, joka uskoo moiseen saa 2 pakettia jouluna ja niistä tulee tollasta soopaa, lapsi parka kuvittelee että hän saa siksi huonot lahjat, koska on ollut ilkeä.

Ihanaa että ihmiset lahjoittavat lahjoja mutta kannattaa ajatella sitä että se lapsi voi oikeesti saada vain yhden paketin ja onko se paketti silloin kiva.

Ei kaikkien tarvitse saada tonnin puhelinta. Halvempiakin vaihtoehtoja on.

Vierailija
174/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheemme ei halua almuja. Ei mekään anneta kellekään mitään, paitsi rikkaille turpaan.

t. köyhä

Vierailija
175/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan miehen kanssa kumpikin jääty työttömiksi, vielä saadaan kuitenkin ostettua lapsillemme sopivat joululahjat kun kaikesta muusta tingitään.

Kyllä täytyy aika huonosti mennä että tuommoisesta paikasta hakisin lahjat. Emme todellakaan ole krääsän/käytetyn tavaran/liian pienten ja sopimattomien vaatteiden tarpeessa - koti pursuaa pieneksi jäänyttä ja turhaa tavaraa muutenkin. Lahjan idea on että siitä on iloa ja mielellään myös hyötyä saajalleen.

Vierailija
176/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkkujen tuumakon? Sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa ja teet jonkun superiloiseksi!

Ymmärsin ettei noista vastaanottajista ole noin tarkkoja tietoja ja 16-vuotiaissa on todella erikokoisia, laihoista pulskiin (ai niin, mutta eihän läski nyt lahjoja tarvii muutenkaan), pitkäjalkaisista persjalkaisiin... 27 kuulostaa itsestäni tosi pieneltä koolta.

Siis sehän pointtini olikin: luulin, että nuo lahjat kuitenkin jaetaan koon mukaan (kirjoitin koon siihen pakettikorttiin selvästi), ja harmittaa, jos 27-kokoiset farkut menevätkin huomattavasti isommalle tai pienemmälle. Eihän niistä sitten mitään hyötyä olekaan.

En tarkoittanut tietenkään, että minkäkokoiset farkut tahansa sopivat minkäkokoiselle ihmiselle tahansa!

Vierailija
177/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noita lahjoja millekään tavistyöttömille jaeta

Vierailija
178/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee asian vierestä, mutta joku ketjussa oli sitä mieltä, että yleensä mummot osallistuu joulupuukeräykseen. Olen asiasta eri mieltä, yhtään mummoikäistä sukankutojaa en ole nähnyt Espoossa Sellon joulupuukeräykseen osallistumassa. Perheitä on ollut valikoimassa lahjansaajaa, yleensä lapsi haluaa valita oman ikäisensä ja samaa sukupuolta olevan ja sitten käyvät ostamassa lahjan yhdessä.

Itse en enää osallistunut, koska täällä on valitettu kaikesta mahdollisesta mitä keräyksen kautta on lahjoitettu. Säästyipä nekin legopakettirahat omalle ja sukulaisten lapsille.

Täällä maakunnan pikkukaupungissa ne kyllä oli enimmäkseen mummoja. Ainakin sen ajan, kun minä olin siinä. Sitä en tiedä, keitä muulloin olivat.

Enkä halua halveerata mummojen tai muidenkaan sukkia. Itse olisin niistä iloinen. Mutta mites se teinipoika, jonka ainoa lahja on ne villasukat? Tai sen pojan vanhemmat?

Vierailija
179/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle ostin joululahjaksi kaksi paria pitkiä kalsareita sekä tietynlaisen veitsen. Itse pyysi noita pitkiksiä. Minä pyysin suklaata, mies osti sitä sekä kirjan. En ajattele että lahjamme olisivat jotenkin surkeita, 5-vuotiaamme saa samantyylistä tavaraa.

Vierailija
180/192 |
18.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pettämätön huonosti kasvatetun ihmisen merkki myös.