Törkein kommentti, jonka olet saanut kerrottuasi raskaudesta? Itseäni itkettää vieläkin
kun pari päivää sitten kerroimme pitkään asiaa harkittuamme parille läheiselle sukulaiselle, että meille on tulossa vauva, ja heistä yhden reaktio oli että eih, älkää. Tee ABORTTI!! Ei halua kuulemma yhtäkään lasta enää lähipiiriin. Hormoneilla varmasti osuutta asiaan, mutta pahoitin mieleni todella pahasti ja asia vaan pyörii mielessä, kuinka joku voi ehdottaa tämän pienen ihmisalun tappamista :((( oli kuulemma vitsi. Joo vieläkin naurattaa.
Nyt pitäisi pistää tunteet syrjään ja viikon päästä iloisena viettää joulua tämäkin ihminen seurassa. Pelottaa kertoa tästä toivotusta raskaudesta enää kellekään :(
Mitä törkeää sinä olet kuullut, kun kerroit raskaudestasi?
Kommentit (85)
kommentoi eräs naimisissa oleva miespuolinen ystäväni käyttäen sanaa äpärä. "Mites se teidän pikku-äpärä voi?" Niin emme olleet mieheni kanssa naimisissa. Pidin silti ko kommenttia mauttomana.
Kun aloin odottaa kolmatta lastani ja kerroin asiasta anopille, tuli vastaus napakasti "ja väitätkö ettei ollut vahinko"
Juu, ei ollut. Ihan yritettiin.
Yleensä nämä kannattaa ihan vaan ohittaa - kertovat enemmän sanojasta kuin lapsesta tai sen vanhemmista. Ovat nämä kommentit minuakin aikanaan harmittaneet, mutta jos vain onnistut, niin jätä ne omaan arvoonsa äläkä anna niiden teidän iloanne raskaudesta.
Onnea odotukseen! :)
Raskaus nro 1: Tämä tapahtui muutama päivä raskausuutisen jälkeen. Keskustelimme ystäväni kanssa tuttavastamme joka oli tullut raskaaksi vahingossa. Tiedustelin, meinaako tuttava pitää lapsen. "Ystäväni" vastasi : "Ei. Hän tekee abortin. Samaa olisin suositellut sinulle. " Anteeksipyyntöä ei kuulunut, vaikka jälkeenpäin kuulin hänen pohtineen, olinko loukkaantunut. Ei, en toki..
Raskaus nro 2: Samalta ihmiseltä " Taas ? Et ole tosissasi.. Ettekö osaa käyttää ehkäisyä? " Osataan toki, kiitos kysymästä, mutta emme käytä, jos lapsi toiveissa.
Paha mieli kyllä jäi, vaikka tapahtumista jo hetki..
ei toki ketjun pahimmasta päästä mutta kertoessani tulevasta vauvasta hän sanoi jotain tyyliin: "no mä kattoin että ootkohan..." ei siis onnittelua, ei mitenkään ilmaissut olevansa iloinen asiasta.
Itsekin oon joskus reagoinut vähän huonosti, kaveri kertoi että vauvaa odotetaan ja sanoin jotain "no voihan..." olin niin yllättynyt että ei me ollakaan niin hyviä kavereita kuin luulin kun ei ollut kertonut ollenkaan edes yrittävänsä vauvaa miehensä kanssa.
Kai sitä täytyy varautua yllätyksiin itsekin jos meinaa yllättää lähimmäisiä. Ei kaikki reagoi niin kuin toivois ja haluais.
muutaman kerran jos olen kuullut jonkun kaverin tai sukulaisen saavan vauvan. Olen menettänyt pari kaveriakin sen takia.
On vaan vaikeaa nauttia toisten onnesta kun itsellä on niin kova vauvakuume, että sattuu..
Olen purskahatnut itkuun ja rynnännyt pois paikalta.
En voi mitään sille, että olen näin herkkä.
Olen toki pahoitellut käytöstäni jälkeenpäin ja yrittänyt selittää mistä se johtui...
Ystäväni kyseli raskaudestani. Sanoin hänelle, että vauva hikkailee koko ajan paljon. Hän kysyi olenko varma, etteivät ne ole tic-oireita.
Koska olimme nuoria...
mieheni sukulainen katsoi minua ja kysyi töykeästi " mitä teillä on antaa sille lapselle ?"Tästä kommentista järkytyin sen verran, että olin jo harkitsemassa aborttia, vaikka lapsi oli odotettu ja toivottu !
Onneksi oma äitini sai minut taas järkiini
Oisit sanonut että käytöstapoja, toisin kuin sinun vanhempasi... =)
Se on ihan sama onko lapseton ei tollasta kommenttia saa heittää, murr sanoisin minä..
Kommentti on voinut tulla ihan oikeasti vahingossa ja vasta sen jälkeen hän on ajatellut sanomisiaan.
Lapsettomuus on todella kipeä asia kannettavaksi ja voi aiheuttaa outoa käytöstä.
t: nimim. lapsettomuudesta kärsinyt
jos tuollaisen kommentin päästää suustaaan on ihan vitun hyvä että on lapseton ja pysyy sellaisena.
Nostat asian pöydälle ko.henkilön kanssa, kerrot, miltä sinusta tuntui ja pidät puoliasi.
.. toisteli esikoista odottaessani, että "se on kuitenkin tuulimuna" ja "kesken se menee" eikä koskenut vatsaani, ennenkuin ihan loppuraskaudessa. en kuitenkaan suuttunut tai loukkaantunut, tiesin että taustalla on miehen entisen suhteen keskenmenot +
yksi kohdunulkoinen raskaus
ei toki ketjun pahimmasta päästä mutta kertoessani tulevasta vauvasta hän sanoi jotain tyyliin: "no mä kattoin että ootkohan..." ei siis onnittelua, ei mitenkään ilmaissut olevansa iloinen asiasta.
Itsekin oon joskus reagoinut vähän huonosti, kaveri kertoi että vauvaa odotetaan ja sanoin jotain "no voihan..." olin niin yllättynyt että ei me ollakaan niin hyviä kavereita kuin luulin kun ei ollut kertonut ollenkaan edes yrittävänsä vauvaa miehensä kanssa.
Kai sitä täytyy varautua yllätyksiin itsekin jos meinaa yllättää lähimmäisiä. Ei kaikki reagoi niin kuin toivois ja haluais.
enkä ole koskaan kertonut _kenellekään_ aikovamme yrittää lasta. Huvittaa ajatuskin! Vauvasta on kerrottu joskus ennen raskauden puoliväliä, aiemmin ei ole edes näkynyt mitään. Ystävyydestä tai muustakaan se ei kerro yhtään mitään.
Vaikka meillä on monta lasta. Kaikki on ollut aitoja sutkautuksia, tyyliin: ettekö te ole kuullu ehkäsystä tai isä tiedetään mutta kuka mahtaa olla äiti yms. Ja sille on naurettu.
Minulle tulee tässä tunne että ap.n elämässä on jotain raskasta ja siihen ei vauvan saaminen ole ehkä järkevintä. Teistä on oltu huolissaankin kenties!? Ja pudotatte pommin. Sitten jos sinä alat poraamaan asiaa niin se vastustaja nolostuu ja alkaa selittämään että oli vitsi ja ei tarkoittanut pahaa.
Ajattele miten vaikeaa sillä sanojalla on viettää joulua kanssanne. Mutta sinä tuskin näet muiden mielipiteitä ja tunteita, vain omasi.
Koita kasvaa, kerrot että teillä on muitakin lapsia. Ei kai se tee sinusta pyhää lehmää ja lapsi olisi aina sopiva asia?
Sä voit syyttää hormonejasi poraamisestasi mutta minä olen vähän huolissasi jaksamisestasi. Hanki jostain apuja.
sanoi mulle näin kun kerroin juuri ennen joulua olevani raskaana:
"Kiitti vitusti kun pilasit just mun joulun".
Eipä olla parhaita kavereita enää.
sanoi mulle näin kun kerroin juuri ennen joulua olevani raskaana:
"Kiitti vitusti kun pilasit just mun joulun".
Eipä olla parhaita kavereita enää.
" et kai sinäkin"
" voi ei, mä en tykkää lapsista"
yms yms.
tämä kaveri on nuorempana ollut varsin itsekeskeinen ja myös ikisinkku. Joten kun kaveripiiri alkoi vakiintumaan ja lisääntymään koki sen ennen kaikkea uhkana itselleen.
lähinnä kävi kyllä sääliksi häntä.
Nyttemmin tapaan häntä enää harvoin mutta ei ole läheskään yhtä minä minä -ihminen.
Taasko nää oot paksuna, sillon vitutti.
Nostat asian pöydälle ko.henkilön kanssa, kerrot, miltä sinusta tuntui ja pidät puoliasi.
Kai tuolla toisellakin on oikeus tunteisiinsa? Ei ne ole ap:n yksinoikeus.
sanoi:"minä en sitä ainakaan hoida". eikä muuten hoitanut.Pyysi, mutta en antanut.
Ja kun tuoreet vanhemmat valittavat väsymystä, ajanpuutetta, surkeaa parisuhdetta jne., minä muistutan, että olisit kuunnellut minua, varoitin ja kerroin, mitä pitää tehdä. Et tehnyt ja nyt ihan ansaitusti kärsit.
Yksi valitettavasti lähipiirissä oleva ihminen kommentoi esikoisen kohdalla näin "Kai sinä nyt abortin teet? Tai edes annat adoptioon?" Tokaisin että abortoippa itsesi.
No, tiedossa oli että hän vihaa minua, joten en odottanutkaan mitään onnitteluja.
Nyt toisen kohdalla hän taas on yrittänyt paikkailla välejä, en tiedä miksi, varmaan hän on dementoitumassa ja unohtelee että vihaa minua.
.
enkä ole koskaan kertonut _kenellekään_ aikovamme yrittää lasta. Huvittaa ajatuskin! Vauvasta on kerrottu joskus ennen raskauden puoliväliä, aiemmin ei ole edes näkynyt mitään. Ystävyydestä tai muustakaan se ei kerro yhtään mitään.
sulla ei taida olla kovin läheisiä ystäviä sitten ollenkaan... mua taas surettaa ajatus että ei kukaan ystävistä olis niin läheinen etteikö kertois. no, eipä siinäkään mitään väärää oo. ihmisiä on erilaisia.
No ootko pikkusen herkkä? Kuka muka harkitsee abortoivansa lapsensa yhden kommentin perusteella? Varsinkin tollasen ihan peruskysymyksen. Voi kiesus. Sä oot just näitä "Järkytyin tänään, kun huomasin (täytä tähän)- av-mammoja. Argh.