Millainen ei juo jouluna?
Kommentit (80)
Miksi pitäisi? Ei minua häiritse muiden juominen, aina on jouluna aterialla viinia ja se on ihan ok vaikka en itse sitä nauti.
joka ei juo muutenkaan. Ja lapsia ei ole, ei liity siihen.
en silloinkaan kun ei vielä ollut lasta.
Osasyynä oli se, että vanhempani olivat aina jouluna kännissä. Halusin olla edes yksi lähes aikuinen/aikuinen ihminen pienempien sisarusteni seurassa.
Kaikki joulunpyhätkin haluan viettää selvänä. Uutena vuonna olen sitten yleensä mennyt kavereille tms. ja silloin olen ottanut alkoholia.
Itse alkoholistien lapsena kavahdan jo sitä muutaman lasin juomista jouluruoan kanssa, kun siitä kaikki lähti meillä alamäkeen. Lapsuuteni joulut olivat ihania perinteineen ja aina saatiin me lapsetkin pieni mitallinen punaviiniä kupin pohjaan, jota nautittiin sian kanssa. Vuosi vuodelta aatot kävi kosteammiksi ja väkivaltaisemmiksi.
Ymmärrän toki, että jotkut tosiaan nauttivat OIKEASTI vain sen ruoan kanssa lasin kaksi, mutta minulle alkoholi on sellainen mörkö kuitenkin, että se aina murehdituttaa.
En itsekään mikään absolutisti kuitenkaan ole. Nautin oluen mausta ja silloin tällöin juon muutaman ja pari kertaa vuodessa olen humalassakin. Ennen useammin, kun ei ollut vielä lasta.
Siihen olen myös tormännyt, että juomattomuutta joutuu puolustella paljon enemmän kuin sitä, että örveltää kadun pohjalla umpihumalassa. Se on tosi hassua.
Kännäämistä en sen sijaan tajua. Lasi viiniä silloin tällöin on mielestäni ihan normaalia, mutta humalahakuinen juominen aikuisella on merkki aikamoisesta elämänhallinnan puutteesta. Kai se on aika tyypillistä, suomalaista toimintaa mutta sitä en käsitä.
ja lasten edessä meillä ei ainakaan juoda, kuin korkeintaan saunaolut tai punaviinilasillinen. Siis mies juo, minä en juo sitäkään.
Olen myös kyllästynyt selittelemään kaikille juomattomuuttani. En oikein pidä alkoholin mausta enkä näe mitään syytä miksi minun pitäisi juoda väkisin. Joskus voin ottaa hieman terästetyn glögin lämmikkeeksi tai kesällä saunasiiderin, mutta se riittää. Yhtä hyvin voisi mielestäni kysyä miksi ihmiset ei polttele tupakkaa tai käytä huumeita? Yhtä järjetön kysymys.
Ja ei, en pidä itseäni mitenkään parempana ihmisenä, juokoon ne jotka haluavat, mutta en kyllä hyväksy humalatilaa lasten nähden.
Sellainen, joka ei muutenkaan juo.
jonkun täytyy olla ajokunnossa, jos juppohulluuskohtauksen saanut täytyy kärrätä johonkin tai pakollisten lääkkeiden kanssa liikaa ottanut sairaalaan.
ai että minä rakastan joulua.
ja turha tulla sanomaan, että pyydä sitten etteivät juo. toimii ehkä joka kolmas kerta, yleensä salakuljettavat viinansa jotenkin, varsinkin tuo eka tapaus.
Sellainen, joka ei muutenkaan juo.
Tarkotetaanko tällä juomisella, että otetaan lasi viiniä joulupöydässä? Vai sitä, että vedetään kännit aattona? Vai sitä, että juodaan 3-4 päivän ryyppyputki, kaikki joulunajan vapaapäivät kännissä?
molempien isät ovat olleet alkoholisteja. Meidän perheessä viinan huuruisten joulujen kiintiö on ollut jo ajat sitten täysi. Meidän lapsi ei joudu sellaista kokemaan.
SIis millainen ihminen? Fiksu, joka ajattelee lapsensa parasta.
Rakastava vanhempi
antaa lapselleen raittiin joulun.
Joka juo, vihaa lastaan ja tuhoaa tämän tulevaisuuden viinanhuuruisilla muistoilla lapsuuden jouluista. Itkettää, lapsiparat.
mun jouluun kuuluu lasillinen kuohuviiniä, siis reilu 1 dl. tämän vuoksi olet siis sitä mieltä, että en rakasta lapsiani vaan vihaan, ja tuhoan heidän tulevaisuutensa, ja tämän lasillisen perusteella he saavat viinanhuuruisia muistoja lapsuutensa jouluista??? ihanko oikeasti?? no, siinähän itket. mä en ole koskaan ollut humalassa enkä tuosta lasillisestakaan tule, mutta tuolla meillä juhlistetaan joulua. ja jos alat selittää, että se ei siihen jää jne,jne, niin mulla ja miehellä on jouluksi sellainen piccolo-pullo, ja se riittää. mutta siis tästä opin, että lapsiamme me emme rakasta. voi huoh...
Mitä ihmettä te piccolo-pullolliset elämöitte? Kaikki suomalaiset äidinkieleltään suomenkieliset ymmärtävät ihan hyvin, että "meillä juodaan jouluna" = "meillä ryypätään jouluna känniin asti". On eri asia sanoa "meillä juodaan jouluna illallisen yhteydessä lasi viiniä".
mun jouluun kuuluu lasillinen kuohuviiniä, siis reilu 1 dl. tämän vuoksi olet siis sitä mieltä, että en rakasta lapsiani vaan vihaan, ja tuhoan heidän tulevaisuutensa, ja tämän lasillisen perusteella he saavat viinanhuuruisia muistoja lapsuutensa jouluista??? ihanko oikeasti?? no, siinähän itket. mä en ole koskaan ollut humalassa enkä tuosta lasillisestakaan tule, mutta tuolla meillä juhlistetaan joulua. ja jos alat selittää, että se ei siihen jää jne,jne, niin mulla ja miehellä on jouluksi sellainen piccolo-pullo, ja se riittää. mutta siis tästä opin, että lapsiamme me emme rakasta. voi huoh...
Vietämme joulun anoppilassa. Appivanhemmat eivät ole absolutisteja, mutta eivät tarjoa tai käytä alkoholia kuin onnittelumaljassa tms.
Jos olisimme kotona, joisimme glögiä ym. Jouluateriaan ei minusta viini oikein sovi, siis makujen puolesta.
Tekopyhä. Entäs jos ei juo myöskään vappuna tai juhannuksena, onko silloin myös tekopyhä vai vain jouluna. Laskeeko tekopyhyyden astetta että juo joskus vaikka perjantaisin eri kaupungeissa?
käy se, että olit humalassa. Jos tapat toisen ihmisen, et saa isoa rangaistusta, koska olit rattijuoppo, se on puolustus.
Suomalaiset nauraa kännimokille ja hihittää kun tuli jouluna vahingossa tempaistua kännit. Hihiiii, tulipa oksennettua olkaarin matolle.
Suomalaisille kännissä olo on jotenkin kamalan hienoa. Se, joka ei käytä alkoholia, joutuu joka paikassa selittelemään sitä, miksi ei käytä. Alkoholinkäyttöä taas ei joudu perustelemaan ja örveltämistä pidetään suorastaan hienoa ja huvittavana.
Miksi pitää perustella aina sitä, että ottaa jouluaterialla sen pari lasi viiniä?
että nimenomaan juomattomuutta pitäisi perustella. Harvemmin tarvitsee selitellä, jos juo, sitä pidetään itsestäänselvyytenä.
Tekopyhä
Joo, Suomessa on perussettiä olla kaikki pyhät ja juhlat ja arki kännissä, mutta miksi ihmeessä on tekopyhää olla juuri jouluna juomatta?
Itse käytän alkoholia äärimmäisen harvoin, ei vain tee mieli. En halua olla krapuloissani (päänsärky tulee jo siitä muutamasta lasillisesta) seuraavana päivänä. Mies taas ei halua ostaa esim. viiniä vain itselleen. Meillä siis ei tarjota alkoholia jouluateriallakaan.
Onko raskaanakin olevan juomattomuus tekopyhää?
Minusta joulu on iloinen perhejuhla, ei mikään ryyppykarnevaali.
Todellakin on hieman junttia jos lapsiperheessä pitää kännätä jouluna.
elämäni aikana niin paljon, ettei voi kuin hymähtää. Sellaiset tyypit, jotka oikeasti ottaa lasin viiniä ruoan kanssa, ei elämöi ja puolustele.
Ne ihmiset, jotka ottaa lasin viiniä ja toisen ja kolmannen pullon ja pänikän ja konttaa loppuillasta, pitää kovinta meteliä siitä yhdestä lasista viiniä ja raivoavat, kun heitä ei ymmärretä kun hehän ei koskaan kännää ja juo humalaan. Kun ottavat vain lasin viiniä kerran vuodessa.
Jos nämä tyypit pitäisi alkoholipäiväkirjaa, voisivat yllättyä aika rajusti, kuinka paljon sitä alkoholia oikeasti menee.
Illanistujaisissa erottaa parhaiten ne, jotka hyökkää sitä vastaan, että miksi heitä arvostellaan, kun he nauttivat viinin mausta ja ottavat vain ruokajuomana. Yleensä nämä tyypit valuu pöydän alle kännissä jo ennen puolta yötä.
Mitä ihmettä te piccolo-pullolliset elämöitte? Kaikki suomalaiset äidinkieleltään suomenkieliset ymmärtävät ihan hyvin, että "meillä juodaan jouluna" = "meillä ryypätään jouluna känniin asti". On eri asia sanoa "meillä juodaan jouluna illallisen yhteydessä lasi viiniä".
No mä juon humalahakuisesti, eli mä en juo koskaan mitään yhtä annosta vaan sitten kun juon niin juon kunnolla. Ja yleensä oon sillon syömättä, ja jouluna syömättä oleminen ei kyllä onnistu..
En pidä alkoholin mausta, en siis lipittele sitä aina ruuan yhteydessä tms. Enkä siis ole jouluna baariin menossa, joten siksikään en juo jouluna.
Nyt oon ollu muutaman viikon juomatta, ja aikomus ois jatkaa samalla linjalla ens vuoden puolelle. Ja joskus lopettaa kokonaan, ei vaan onnistu mun tahdonlujuudella vielä opiskeluaikana :/
ja ihan kahdestaan vietetään miehen kanssa joulua. Alkoholin maku, olipa sitten viini, olut, siideri, pilaisi vain hyvän jouluruuan maun.
No eipä sillä juon ihan äärimmäisen harvoin mitään alkoholia muutenkaan.