Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Juotko sinä, tai miehesi saunasiiderin/kaljan?! Näin meillä..

Vierailija
12.12.2012 |

Meillä on nyt puolivuotias vauva. Ennenkuin aloin lasta odottaa, niin joimme mieheni kanssa alkoholia noin kerran kahdesessa kuukaudessa, tai harvemmin. Silloin kun joimme, niin oli viikonloppu, olimme kotona ja joimme jonkun viinipullon, tai muutaman siiderin. Se oli siis sellaista koti-illan viettämistä telkkaria katsellen, tai jotain lautapelejä pelaillen.

Noh nyt kun meillä on vauva, niin olemme olleet molemmat puolitoista vuotta juomatta.

Varasimme ensimmäisen saunavuoron nyt, ja ehdotin miehelleni, että ostettaisiin yksi saunasiideri. Vastaus oli jyrkkä EI. Enää ei saa kuulema juoda edes yhtä siideriä rentoutumismielessä, koska meillä on nyt lapsi. Myöhemmin olen myös ehdottanut, että laitetaanko jotain hyvää ruokaa illalla, kun vauva on mennyt nukkumaan (nukahtaa aina klo 21, ja nukkuu koko yön tyytyväisenä), että samalla voitaisiin ottaa YHDET lasilliset jotain hyvää viiniä. Ei kuulema todellakaan saa ottaa edes lasillista viiniä.

Saan siis lasillisen viiniä seuraavan kerran kuulema sitten, kun lapsi on muuttanut pois.

Silloin kun olin itse lapsi niin kyllä isäni joi aina yhden saunaoluen, eikä mulle siitä mitään traumoja todellakaan jäänyt. Eihän sellainen nouse edes päähän.

Miten teillä? Juotteko siis ikinä esim. jotain saunasiideriä? Imetyksen olen lopettanut juuri, eli sen puoleen ei ole ongelmaa.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapset olivat pieniä, että jompi kumpi oli aina täysin selvä, ei siis juonut edes saunaolutta tai viinilasillista ruuan kanssa. Ei se meillä ollut ongelma, että toinen joi ruuan kanssa lasin tai kaksikin viiniä.

Vierailija
2/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon joka päivä, ihan lasten nähden ja samassa pöydässä istuen päivällisellä lasin viiniä. MIeskin yleensä. Mies juo lisäksi yleensä viikonloppuisin tietokoneella pelatessaan 4-10 olutta.

Omassa lapsuudenkodissani on käytetty alkoholia kohtuullisesti ja lapsilta piilottelematta, ja minulla ei ole minkäänlaisia kielteisiä kokemuksia alkoholista. Olen jopa nähnyt jossain sukujuhlissa selvästi humaltuneita aikuisia lapsena, mutta minusta ne oli vain hauskoja, ei pelottavia. Iloisempia ja eloisempia kuin kuivat aikuiset yleensä ;-) Mutta pääasiassa meillä viini oli vain ruokajuoma eikä päihde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin voisit harkita asiaa vai määrääkö mies teillä kaikki muutkin asiat?

Vierailija
4/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et varmaan kuitenkaan anna miehesi päättää puolestasi tällaista asiaa? Eli jos haluat juoda saunasiiderin, juo se.

Vierailija
5/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se leimais mut varmaa juopoks :D -AP

Sinä et varmaan kuitenkaan anna miehesi päättää puolestasi tällaista asiaa? Eli jos haluat juoda saunasiiderin, juo se.

Vierailija
6/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kolme lasta, nuorin vauva. Alkoholia käytetään "normaalisti". Saunasiiderit, viiniä joskus. Kesälomalla voi mennä 1 siideri/valkkarilasillinen päivässä. Olen itse alkoholistiperheestä ja pidän tärkeänä, että alkoholi ei ole peikko. Humalassa ei kotona kukaan ole. Baarissa käydään molemmat (humalahakuisesti...) muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
7/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekisin niin saisin vain vihaisia katseita, ja se leimais mut varmaa juopoks :D -AP

Ihan totta, ei ole ihan tervettä elää tavalla jota ei itse halua miehen leimaamisten ja vihaisten katseiden pelossa.

Ymmärräthän sinä varmaan, että miehesi kanta alkoholiin on todella äärimmäinen, ja että KUKAAN ei ole juoppo eikä tee hallaa lapsilleen juomalla joskus yhden saunasiiderin? Eli miehellä ei ole mitään perustetta vaatia sinua noudattamaan omia kriteerejään. Osta kuule vaan se siiderisi ja juo, ja anna miehen katsella vihaisesti ja nimitellä juopoksi jos sitä huvittaa.

Vierailija
8/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hommatkaa lapsenvahti ja menkää yhdessä ravintolaan. Jos olet aikuinen ihminen niin pystyt kyllä perustelemaan sen miksi et halua olla 18 vuotta raivoraitis. Muistuta myös miestäsi että toista lasta et synnytä jos ei ääni kellossa muutu.

Vierailija
9/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa näissä alkoholikeskusteluissa ihmisten tapa liittää sauna-etuliite juomien eteen. Jos se "pari kaljaa" on hyväksyttävää, niin "pari saunakaljaa" on aivan erityisen viatonta.

Synnintuntoinen suomalainen haluaa aina perusteen synnin tekemiselle. Takavuosien olutmainoksissakin mies sai ykköspilsnerinsä aina jonkun hurjan fyysisen uroteon palkaksi.

Vierailija
10/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pieni meillä sai la saunan jälkeen lasilliset limpparia. Kuumien löylyjen jälkeen kylmä juoma on ihanaa. Näin aikuisena en limusta välitä mielummin otan oluen tai siiderin.

Kohtuullinen alkoholin käyttö ei mielestäni ole syntiä. Edes raamatussa ei niin väitetä. Vai oletko mahdollisesti muslimi?

Huvittaa näissä alkoholikeskusteluissa ihmisten tapa liittää sauna-etuliite juomien eteen. Jos se "pari kaljaa" on hyväksyttävää, niin "pari saunakaljaa" on aivan erityisen viatonta. Synnintuntoinen suomalainen haluaa aina perusteen synnin tekemiselle. Takavuosien olutmainoksissakin mies sai ykköspilsnerinsä aina jonkun hurjan fyysisen uroteon palkaksi.

Vierailija
11/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa näissä alkoholikeskusteluissa ihmisten tapa liittää sauna-etuliite juomien eteen. Jos se "pari kaljaa" on hyväksyttävää, niin "pari saunakaljaa" on aivan erityisen viatonta.

Synnintuntoinen suomalainen haluaa aina perusteen synnin tekemiselle. Takavuosien olutmainoksissakin mies sai ykköspilsnerinsä aina jonkun hurjan fyysisen uroteon palkaksi.

Ei minusta parin kaljan ottamista tarvitse yhtään millään perustella eikä siinä ole mitään pahaa.

Vierailija
12/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin pieni meillä sai la saunan jälkeen lasilliset limpparia. Kuumien löylyjen jälkeen kylmä juoma on ihanaa. Näin aikuisena en limusta välitä mielummin otan oluen tai siiderin.

Kohtuullinen alkoholin käyttö ei mielestäni ole syntiä. Edes raamatussa ei niin väitetä. Vai oletko mahdollisesti muslimi?

Huvittaa näissä alkoholikeskusteluissa ihmisten tapa liittää sauna-etuliite juomien eteen. Jos se "pari kaljaa" on hyväksyttävää, niin "pari saunakaljaa" on aivan erityisen viatonta. Synnintuntoinen suomalainen haluaa aina perusteen synnin tekemiselle. Takavuosien olutmainoksissakin mies sai ykköspilsnerinsä aina jonkun hurjan fyysisen uroteon palkaksi.

Ymmärsit tekstini noin 100 % väärin. Minähän nimenomaan vitsailin suomalaisten tekopyhälle ja selittelevälle asenteelle. Olen itse kohtuukäyttäjä, mutta en tarvitse saunaa, eikä minun tarvitse ylittää koskea vaijerin varassa juodakseni oluen.

Vierailija
13/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on tärkeää opettaa lapselle, että alkoholi on nautintoaine, joka pienissä määrin kuuluu aikuisten ihmisten elämään. Siis lasi viiniä sunnuntaipäivällisellä (tai useamminkin ruuan kanssa) ja olut saunan jälkeen. Mielestäni tiukan alkoholikultturin perheiden lapsilla on riski ylilyönteihin siinä missä dokuvanhempienkin lapsilla. Alkoholista tulee joku mystinen juttu jota sitten on pakko kokeilla.

Meillä on tilanteita, joissa molemmat olemme juoneet mutta toinen ainoastaan 1 lasin viiniä tai yhden oluen, jos toiselle maistuu enemmän. Eli toinen vähintään on täysin ajokunnossa. Itse tykkään naukkailla viiniä kotona n. 3-4 kk välein. Siis että juon yhteisellä päivällisellä esim. lauantaina lasin viiniä ja jatkan siitä lipittelyä pitkin iltaa. Ehkä olen pikku hiprakassa, kun lasta laitan nukkumaan (n. 2 reilua lasia juoneena), lapsi vaan nauraa ja sanoo että äiti haisee pahalle. Mies meillä ei juo juurikaan, mutta ei hänkään hysteerinen asian suhteen.

Vierailija
14/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minusta parin kaljan ottamista tarvitse yhtään millään perustella eikä siinä ole mitään pahaa.

Vierailija
15/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei saunaolut tai -siideri ole maistunut koskaan. Saunan jälkeen mies juo yleensä pullon tai kaksi keskiolutta, minä kivennäisvettä.

Ruuan kanssa juodaan viiniä, kahvin kanssa avecit - ei päivittäin, mutta useammin kuin kerran 2 kk:ssa.

Lapset jo 8-13-vuotiaita. Kun olin raskaana en juonut ollenkaan. Esikoista imettäessäni olin myös raittiina, nuorempien kanssa höllensin hieman.

Ap:n mies on ehkä käynyt lukemassa AV:n moralistien mielipiteitä? ;-)

Vierailija
16/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein erityisen herkullista

En ymmärrä miksi olut saunan jälkeen on tekopyhää mutta muuten normaalia kohtuukäyttöä.

[/quote]

Minähän nimenomaan vitsailin suomalaisten tekopyhälle ja selittelevälle asenteelle. Olen itse kohtuukäyttäjä, mutta en tarvitse saunaa, eikä minun tarvitse ylittää koskea vaijerin varassa juodakseni oluen.

[/quote]

Vierailija
17/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä minun tarvitse ylittää koskea vaijerin varassa juodakseni oluen.

Samaa mieltä muutaman kanssa, että otat sen siiderin jos mieli tekee, aikuinen ihminen.

Vierailija
19/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia kolme

Vierailija
20/21 |
12.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään pahaa. Paha löytyy muualta.