Miksi lapsettomat pariskunnat viettävät joulua?
Mietin vaan, kun eikö joulu ole nimenomaan lasten juhla, miksi lapsettomat hössöttävät siitä?
Jos halutaan juhlia perhejuhlia, niin miksi ei sitten hankita sitä perhettä, vaan hehkutetaan kun ollaan niin vapaaehtoisesti lapsettomia.
Kommentit (58)
Miksi joulu olisi heille sallitumpi?
Meidän uusperhe on lähdössä viikonloppuna buddhalaiseen Thaimaahan. Vietämme jouluaaton Bangkokissa, jossa on mahtipontisimmat jouluvalot ja -koristelut mitä itse olen maailmalla sattunut näkemään.
Ehkä vien terveisiä sinnekin, että soo soo, joulu on vain kristityille lapsiperheille varattu :D
Kyse siis lapsettomasta ateistipariskunnasta. Silti viettävät joulua, varsinkin nainen hössöttää joulun kanssa.
En ymmärrä.Ap.
Kenen mukaan? Ap:n? Laitas kunnon perustelut...
Joulu on hyvän ruuan, rauhoittumisen ja lahjojen aikaa. Ei siinä mitään lapsia tarvita. Jos lapsia on voi lisätä siihen vielä joulupukin tuomaan vähän extraa, mutta minulle joulu on ihanaa aikaa jolloin syödään hyvin, koristellaan koti kauniiksi jnejne. Uskonnollakaan ei ole mitään tekemistä sen kanssa. Olen AINA viettänyt joulua, niin kotona asuessani, niin ex-avomieheni kanssa kaksin, vaikka olin aattona töissä klo 20 asti, niin syötiin kunnon jouluruoka sitten klo 21, availtiin iso röykkiö lahjoja jne, kuten nyt naimisissa olevana perheenäitinäkin.. Aina on ollut aito kuusi, paaaaaaljon lahjoja, hyvää ruokaa ja suloinen tunnelma. Viettäisin joulua vaikka olisin ihan yksin..
on meille rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa. On mukavaa istua porukalla ruokapöytään, maistella hyvä viinejä ja tunnelmoida kauniiksi laitetussa kodissa kynttilöiden loisteessa. Joulu kuuluu kaikille ja jokainen viettäköön parhaaksi katsomallaan tavalla. On mukavaa kun saa oikeasti rauhoittua kun ei ole kiljuvia kakaroita pukkia odottamassa.
onhan ne lapsettomat kuitenkin itsekin jonkun lapsia ja ehkä haluavat viettää joulua vanhempiensa, sisarustensa ja heidän perheidensä kanssa.
on meille rauhoittumisen ja yhdessäolon aikaa. On mukavaa istua porukalla ruokapöytään, maistella hyvä viinejä ja tunnelmoida kauniiksi laitetussa kodissa kynttilöiden loisteessa. Joulu kuuluu kaikille ja jokainen viettäköön parhaaksi katsomallaan tavalla. On mukavaa kun saa oikeasti rauhoittua kun ei ole kiljuvia kakaroita pukkia odottamassa.
tuota, kaikilla ei ole kiljuvaa kakaralaumaa. Itselläni on aivan ihana ja suloinen pikkutyttö joka odottaa pukkia todella kovasti, ja olen saanut hänen syntymänsä jälkeen joulusta niin paljon enemmän irti kuin lapsettomana, varsinkin nyt ku hän on jo vähän isompi.
Mikään ei ole parempaa kuin katsella oman ihanan kultamurun tuikkivia silmiä kun hän avaa lahjoja... tai se kun pikkukätöset kiertyvät äidin ympärille kiitosten ja pusujen kera. Siinä tulee äidille tippa linssiin...
Ja sen jälkeen voidaan yhdessä käpertyä sohvalle katsomaan jotain ihanaa jouluelokuvaa. Rauhoittua voi myös lapsen kanssa, vain lapseton voi sanoa jotain noin tyhmää.
Ei minusta mikään ole lastenjuhla, paitse heidän omat synttärinsä jne
Kyse siis lapsettomasta ateistipariskunnasta. Silti viettävät joulua, varsinkin nainen hössöttää joulun kanssa. En ymmärrä. Ap.
Vietämme joulua mieheni kanssa. Meidän jouluun ei kuulu jeesus eikä jumala millään lailla. Syödään hyvin, kuunnellaan joulurauha, annetan lahoja, saunotaan jne
ateistit voi viettää joulua? Jouluhan on uskonnollinen juhla, Jeesuksen syntymäpäivä. Ei ateistilla pitäisi olla mitään tekemistä joulun kanssa. Lapseton tai lapsellinen.
ateistit voi viettää joulua? Jouluhan on uskonnollinen juhla, Jeesuksen syntymäpäivä. Ei ateistilla pitäisi olla mitään tekemistä joulun kanssa. Lapseton tai lapsellinen.
Minun jouluuni ei ole koskaan uskonto liittynyt millään lailla ja sen juhliminen onnistuu oikein hyvin ilman uskontoakin =)
Kyse siis lapsettomasta ateistipariskunnasta. Silti viettävät joulua, varsinkin nainen hössöttää joulun kanssa. En ymmärrä. Ap.
Vietämme joulua mieheni kanssa. Meidän jouluun ei kuulu jeesus eikä jumala millään lailla. Syödään hyvin, kuunnellaan joulurauha, annetan lahoja, saunotaan jne
Ei kuulu jumala millään lailla, paitsi joulurauhan kuuntelu :)
livenä. Minulle joulurauhaan meno on sen juttu ja ystävien näkeminen siellä eikä se minuutin luento =)
Minun jouluuni ei ole koskaan uskonto liittynyt millään lailla ja sen juhliminen onnistuu oikein hyvin ilman uskontoakin =)
Miksi vietät kristillisiä juhlia? Eihän siinä ole mitään järkeä. Vaikka joulu onkin kaupallistunut, sen tarkoitus on kuitenkin se kristillinen perinne. Sama pääsiäisenä, en kyllä ymmärrä että sitä "juhlii" jos ei ajattele sitä mitenkään Jeesukseen liittyväksi.
Sehän on ihan sama kuin juhlisit siinä samassa kaikki hanukat sun muut muidenkin uskontojen juhlat samaan syssyyn, ja naapureiden synttärit ja hääpäivätkin.
livenä. Minulle joulurauhaan meno on sen juttu ja ystävien näkeminen siellä eikä se minuutin luento =)
Miten mennään joulurauhaan? Joulurauhahan julistetaan nimenomaan Jumalan ja Jeesuksen kunniaksi!
jonka pääuskontoja ovat taolaisuus, kungfutselaisuus ja buddhalaisuus.
Silti täällä on jokaikisestä tuutista taas keran pauhannut Jingle Bellsiä iloisesti jo lokakuusta alkaen ja kaupat ovat aivan täynnä joulukrääsää, enemmän kuin suomalaisessa Prismassa koskaan. Joulua varten perustetaan erityisiä joulukauppoja, jotka myyvät joulukoristeita. Kukka-asetelmat ovat uskomattomia ja kukkakaupat ja -torit täyttyvät jouluisista asetelmista.
Eiköhän joulun vietto ole aikalailla maallistunut ihan kaikkialla maailmassa.
Enkä ole niin seniili, etten muistaisi miten joulua vietimme 13 vuotta sitten ennen ensimmäisen laspemme syntymää. Ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, paitsi että lahjakasa oli pienempi ja niiden merkitys vähäisempi. Samat ruoat, samat perinteet, samat valmistelut. En ymmärrä miksi joulun viettäminen vaatisi jotenkin erityisesti lapsia?
mitä väliä sillä on, ettei Jeesuksen syntymäpäivä historiallisesti osukaan juuri jouluun? Opetetaanhan tuo koulussakin jo ala-asteella, silti täällä jotkut paljastavat tietonsa niin kuin se olisi suurikin ihmetys. No ei ole. Minulle joulu on Kristuksen syntymän ihmeen muistamista, vaikka tiedän että se oikea syntymäpäivä on joskus muulloin. Entä sitten? Hän syntyi kuitenkin, miksen sitten juhlisi sitä jouluna. Ja kyllä, meillä joulu on kristillinen juhla ja silti ymmärrän ettei se sitä ole kaikille. Minulta ei ole pois, jos joku haluaa viettää vaikka sitä alkuperäistä pakanallista joulua tai jos joku tekee joulun kotiin vain lasten iloksi. Kukin tyylillään.
eipä tulisi mieleeni, ettei toistaiseksi lapseton veljeni avovaimonsa ja kahden koiransa kanssa saisi viettää joulua.
Kyllä jokaisella on oikeus joulun viettoon vaikkei olisi uskovainen ja vaikka ei olisi lapsia. Mukavahan se on että jokaisella on joku motiivi rentoutua ja nauttia joulun tunnelmasta, oli se mikä hyvänsä.
Olen kyllä huomannut, että lasten tultua joululla on erilainen merkitys ja sen järjestäminen on aina vain tärkeämpi tehtävä. Meidän suvulle joululla on surullinenkin merkitys, aatonaattona nukkui pois yksi rakastettu läheinen jokunen vuosi sitten.
vaikeaa erittäin rajoittuneen elämänkatsomuksesi takia? Itse vietin miehen kanssa MONTA joulua perheettömänä aikoinaan, osa niistä jopa ihan kahdestaan. Siivottiin kämppä ja koristeltiin (hankittiin kuusikin), tehtiin jouluruuat, syötiin ja maisteltiin viiniä, käytiin saunassa, jaettiin muutama lahja. Oikein lämmin muisto on jäänyt noista jouluista. Nykyään on toisenlainen joulu, silloin oli kiireetöntä ja hiljaista tunnelmaa, nykyään on ääntä ja iloa, jännitystä ja hermoilua (ja jumalaton sotku sen jälkeen kun se pukki vihdoin on käynyt).
No minä en vietä.Minulle se on perheen ja yhdessäolon juhla.