Lasten eriarvoinen joulu. Täällä oli taannoin aloitus, jossa opsikelija-yh
kyseli voisiko ostaa käytettynä tiettyjä leluja ja peliä lapselleen. Aloitus syystä tai toisesta positettiin, mutta ehdin saada yhteystiedot, ja vein eilen tälle äidille + lapselleen KÄYTETTYJÄ vaatteita + jokusen lelun, jotka meidän tytölle ei enää mahtuneet/kelvanneet, eikä käyneet huutonetissä edes kaupaksi.
Tämä äiti oikeasti ITKI ilosta (vaikka vaivautuneena sitä koittikin peitellä) , ja hänen suloisen tyttärensä aito pulppuileva ilo käytetyistä leluista (!) sai kyyneleet minunkin silmiin.
En oo aiemmin edes oikeasti tajunnut, (myönnän etten ole pysähtynyt edes ajattelemaan) miten eriarvoisssa asemassa lapsiperheet Suomessa elävät.
Mua hävettää, hävettää sen takia, että rehellisesti sanoen menin viemään nuo tavarat heille siksi, koska ne oli meille "romua", vylimääräistä, turhaa.
Hyvää joulua sinulle XXXXXXX ja ihana kaunis tyttäresi XXXX ja kaikkea hyvää jatkossa. Mulla ei jäänyt pienintäkään epäilystä, ettette saavuta vielä vaikka mitä tässä elämässä ! Ihania olette.
rakkaudella se myöhässä ollut mamma =)
Kommentit (52)
Kitistään täällä kun ei ole rahaa ja opiskellaan, mut silti on pitäny kersa/kersoja vääntää. ENSIN opiskelut, sitten töihin ja kun on vakaa talous, niin tehdään lapsia sen verran kuin on varaa!!!!!
ettei tämä äiti tod kerjännyt mitään lahjoja lapselleen, vaan kysyi, oisko jollakin myydä käytettynä hänen lapsensa toivomia juttuja.
Mainitsi vieläpä, ettei ole hakenut joulupuu-keräyksestä lapselleen lahjaa koska sai viime vuonna, ei halunnut enää ettei oo muilta pois.
Sä tai mä ei tiedetä mikä on tausta hänen lapsensa taannoiselle syntymälle (tyttö siis jo eka luokkalainen) mut sori vaan, mä todellakin sympatiseeraan tällasta äitiä. Ei ole mikään sossupummi selvästikään.
mutta kun niin paljon on näitä ihmisiä jotka vaan tekee lapsia väärässä elämäntilanteessa, vaikkei ole rahaa edes ruokaan jne. niin kyllä kypsyttää sellanen. Ja toki hyvinkin voisin antaa ja olen antanutkin tavaraa/vaatetta jne niitä tarvitseville, en jaksa mitään lähtee myymään missään, niin parempi on antaa tarvitsevalle kuin heittää pois.
Tytölle jotain muita kivoja juttuja, kun ajattelin että on jo saamassa niitä nukkekodin kalusteita.
Kiva kuulla, että lahjat on menossa oikeaan paikkaan. Ihanaa, että saa auttaa.
...viikonloppuna ostoksille...
hieno juttu.
Ainut mikä tässä "eriarvoisuus" jutussa häiritsee on se, että miten se keksitään sitten kun lapset ovat leikki/ murrku iässä, että hitsi meillähän ei ole mitään rahaa tavaroihin, vaatteisiin tai harrastuksiin?
Aina paasataan, jopa kun olet ostamassa koiranpentua, että tämä on pitkäaikainen sitoutuminen, ONKO SINULLA VARAA SIIHEN? Mutta lapsia tehdään ja tehdään ja sitten itketään kun on eriarvoista. Erikoista ajattelua ihmisiltä.
Samalla logiikalla voisin itse ajatella, että kun haluan jotain niin toisten pitää se minulle kustantaa, ettei tunnu eriarvoiselta. Väärin käyttää lasta keppihevosena ja sillä kerätä sympatiapisteitä, mutta näinhän nälkäpäivien julisteissakin on aina riutuvia lapsia.
Eikö riitä, että tämä ketjun ap on jo vienyt tavaraa? Eikai kaikkien muiden tarvi kilpaa nyt tälle yhdelle "osattomalle" niitä lahjoja syytää?
En ylipäätään ymmärrä miksi kenenkään lapsi tarvitsisi kasapäin lahjoja jouluna. Eikö yksi kaksi pakettia riitä. Luulisi, että sen verran saa sukanvarteen rahaa säästettyä kuka vain, että pari nukkekodin varustetta saa ostettua lahjaksi pari kertaa vuodessa.
Eikö riitä, että tämä ketjun ap on jo vienyt tavaraa? Eikai kaikkien muiden tarvi kilpaa nyt tälle yhdelle "osattomalle" niitä lahjoja syytää? En ylipäätään ymmärrä miksi kenenkään lapsi tarvitsisi kasapäin lahjoja jouluna. Eikö yksi kaksi pakettia riitä. Luulisi, että sen verran saa sukanvarteen rahaa säästettyä kuka vain, että pari nukkekodin varustetta saa ostettua lahjaksi pari kertaa vuodessa.
käytettyjä vaatteita ja kuluneita leluja, jotka lapsi siiis sai siinä ihan samna tien. AP
Olen ollut töissä eräässä pienten lasten vastaanottokodissa ja siellä tuli kyllä ilmi, että ihmiset ovat hyvää hyvyyttään lahjoittaneet paljon leluja. Itse asiassa leluja oli niin paljon, että olisiko pienessä lelukaupassakaan niitä niin valtavasti. Ja tämä johti siihen, että leluja oli kaapit täynnä ja osa oli avaamattomissa paketeissa. Ohjeistettiin myös, että jos jokin lelu menee vähänkään rikki, niin sen voi heittää suoraan roskiin eikä se näy missään. Lapsille kaikkein tärkeimpiä olivat omat lelut eli ne, mitä omat vanhemmat olivat ostaneet. Eniten pulaa oli ulkoiluvaatteista ja -kengistä.
Olen ollut töissä eräässä pienten lasten vastaanottokodissa ja siellä tuli kyllä ilmi, että ihmiset ovat hyvää hyvyyttään lahjoittaneet paljon leluja. Itse asiassa leluja oli niin paljon, että olisiko pienessä lelukaupassakaan niitä niin valtavasti. Ja tämä johti siihen, että leluja oli kaapit täynnä ja osa oli avaamattomissa paketeissa. Ohjeistettiin myös, että jos jokin lelu menee vähänkään rikki, niin sen voi heittää suoraan roskiin eikä se näy missään. Lapsille kaikkein tärkeimpiä olivat omat lelut eli ne, mitä omat vanhemmat olivat ostaneet. Eniten pulaa oli ulkoiluvaatteista ja -kengistä.
Aika iso kynnys pyytää apua henk.koht ja tavata/antaa yhteystietonsa sille auttajalle, mä en hetkeäkään usko, että kukaan sitä huvikseen tekisi, siis ellei ole aitoa tarvetta.
Aika erikoista. Mielestänne eriarvoisuutta aiheuttaa se, että kummipojan lahjakasassa on 20 lahjaa ja naapurin Mirkun 2?
Voi hellanduudelis. Menkää Afrikan mantereella katsomaan eriarvoisuutta. Tai ei tartte mennä niinkään pitkälle, siellä sun naapurustossa asuu vähintään yksi alkoholisti/moniongelmaisperhe, joiden lapset joo eivät saa lahjoja, mutta todnäk pahoinpitelyä ja kirosanoja.
Menkää helvettiin hurskastelemaan.
Jaska saa 16 pakettia ja Börje yhden.
Tai sitten
molemmat saavat 0-2 pakettia jouluksi.
riippuu yhteiskuntajärjestelmästä.
Tuttu sairaanhoitaja kertoi, että heillä on yksi huone täynnä näitä pehmoleluja ja lisää tulee autokuormittain joka vuosi. Mutta kun niitä ei voi heittää pois kun ne on lahjoituksia. Vievät turhaan tilaa ja ei niitä voi antaa edes sellaisille lapsille, joilla on infektio, koska keräävät bakteereja.
Nyt on taas menossa joku keräys, missä ihmiset saa heitellä pehmonalleja jääkiekko-ottelussa jäälle. Sääliksi käy sitä osastoa, joka joutuu ne ottamaan varastointiin. Mutta saahan jääkiekkoilijat mainetta hyväntekeväisyydestä.
ettei tämä äiti tod kerjännyt mitään lahjoja lapselleen, vaan kysyi, oisko jollakin myydä käytettynä hänen lapsensa toivomia juttuja.
Mainitsi vieläpä, ettei ole hakenut joulupuu-keräyksestä lapselleen lahjaa koska sai viime vuonna, ei halunnut enää ettei oo muilta pois.
Sä tai mä ei tiedetä mikä on tausta hänen lapsensa taannoiselle syntymälle (tyttö siis jo eka luokkalainen) mut sori vaan, mä todellakin sympatiseeraan tällasta äitiä. Ei ole mikään sossupummi selvästikään.