Antaisitteko kympin yläkoululaisella näillä perusteilla:
Kokeet 9 ja 9,5
Pistarien keskiarvo 10-
Tekee aina kaiken mitä pitääkin.
On tunnilla asiallisesti ja viittaa usein.
Se että ei saa kymppiä kokeesta johtuu siitä että on poika, ei osaa opetella ulkoa jokaista yksityiskohtaa asiasta eikä varsinkaan kirjoittaa pitkiä sepustuksia, vaan tekee ytimekkäät lyhennelmät asioista mutta sitten siinä ei ole kaikkea mitä "vaaditaan".
Kommentit (51)
Siis että saadaakseen matikasta kympin täytyy harrastaa matematiikkaa tai saadaakseen äikästä kympin täytyy harrastaa äidinkieltä? Miten näitä harrastetaan? Riittääkö harrastukseksi lukeminen? Tai laskeminen?
Mitenkähän näitä harrastetaan; varsinkin matikkaa ?. Äidinkielen harrastaminen voi tosiaan olla lukemista ja ehkä esiintymiseenkin viittaavaa mm. teatteria.
Eiköhän nyt vaan harrastuneisuuden esiin tuominen ole vain tapa mielistellä ja päteä. Se tulee kyllä kokeissa ja tunnilla muutenkin esille.
Aivan v-tun hailee 9 tai 10
Sikäli tässä on pointtia, että se koululainen itse (ja useimmat vanhemmatkin) on unohtanut suunnilleen viikossa sen arvosanansa lukukauden päätyttyä, joten ei siitä kannata numeroa suurempaa tehdä.
Rajatapaukset epäoikeudenmukaisuudet.
Rajatapaukset epäoikeudenmukaisuudet.
Tuossa välissä piti siis näkyä on erisuuri kuin -merkki.
lapsi, joka sen numeron saa EI aikuinen! Joten kannattaa olla hiukka varovainen harrastaneisuudesta sun muista ylijutuista, jotka ei kuulu asiaan.
Open kannattaa aina nostaa eikä vahingossakaan painaa!
Oikeasti hei, osaaminen on siellä paperilla. Toki tuntiosaamista pitää painottaa, jos lapsella syystä tai toisesta koe epäonnistuu, mutta toiseen suuntaan en oikein ymmärrä. Erityinen tuntipassiivisuus ja kotitehtävien laiminlyönti on eri asia, mutta lähtökohtaisesti hiljaisempiakin pitää tukea. Jotkut on esimerkiksi mahdottoman ujoja.
Onneksi minut on vapautettu miettimästä tuollaisia. Annan tasan sen numeron, jonka kokeesta saa. Koetuloksessa on hyvitys kotitehtävistä. Tuntiaktiivisuudesta voi miikan antaa ainoastaan, jos on poikkeuksellisen vastahankainen.
Olen lukion ope.
Eli jos tytöillä kympit kokeesta, muttei tuntiaktiivisuutta, en antaisi heille(kään)kymppejä. Noilla kokeiden keskiarvoilla antaisin 10, jos oppilas oikeasti aktiivinen ja kiinnostunut ko. aineesta.
T. Ope minäkin ja tuntiaktiivisuus ja -osaaminen minulla yhtä tärkeää kuin koeosaaminen
ettei saa kymppiä, niin voi voi. Jos on kyseessä fiksu poika, joka on lukenut kokeeseen jonkun verran, saa ihan helposti ysin. Jos taas haluaa sen kympin, sitä pitää oikeasti haluta. Silloin luetaan siis ihan kaikki yksityiskohdatkin ulkoa.
Tiedän omasta kokemuksesta, että itselleni oli ysi ja kymppi yks ja sama. Jos oli hyvä päivä saatoin saada kympin, mutta yleensä sain vain ysin. Tämä johtui siitä, että en jaksanut pingottaa, vaan luin koealueen kerran läpi ja tein läksyt. Samoin lukiossa oli mulle ihan sama, saanko ysin vai kympin, E:n vai L:n. Koska minulla oli hälläväliä-asenne, sain kuin sainkin lähinnä pelkkäi ysejä ja E:tä.
Numeroilla ei ole mitään väliä, kunhan asiat on jotenkin ymmärtänyt.
Mistä johtuu että tällaisia kysyvät aina poikien äidit?
Kukaan tytön äiti ei ala vänkyttää että mun kersalle kuuluu 10 kun se saa kokeista keskiarvoksi yhdeksän ja kersa sanoo että se on paras viittaaja, (juu ei kerro että ei osaa koksaan vastata, viittaa vaan).
Mun kersa.
Mistä johtuu että tällaisia kysyvät aina poikien äidit?
Kukaan tytön äiti ei ala vänkyttää että mun kersalle kuuluu 10 kun se saa kokeista keskiarvoksi yhdeksän ja kersa sanoo että se on paras viittaaja, (juu ei kerro että ei osaa koksaan vastata, viittaa vaan).Mun kersa.
Hah, tiedän itsekin yhden tällaisen poikien äidin, jonka pojat ovat niiiiin viisaita pikku neropatteja että! Aina sitä pitää toitottaa joka paikassa, kuinka hemmetin neroja ne on ja osaavat jo kirjoittaa päiväkodissa ja laskea päässään vaikeita kertolaskuja ennen kouluikää. Hohhoijaa. Taitaa olla kusi noussut päähän, kun kersa ei olekaan peruspoika, vaan enemmänkin perustyttö. Ja sitten pitää alkaa vaatimalla vaatia niitä kymppejä, kun hän on sentäs POIKA, joka osaa LUKEA JA KIRJOITTAA.
Itselle tuli kymppi englannista.
Sanakokeiden keskiarvo 10
Ekasta kokeesta 10- ja toisesta kokeesta 9 (molemmat luokan parhaat arvosanat)
Mielestäni tuntiaktiivisuus voi vaikuttaa positiivisesti, mutta ei viittaamattomuudesta kuulu rangaista. Toiset ovat todella arkoja ja ujoja. Voi olla paniikkihäiriö yms. Kokeista kymppejä ja ysejä saava todennäköisesti tietää vastaukset kysymyksiin, mutta ei uskalla viitata. On kohtuutonta rangaista asiasta, jolle ei voi mitään. Tiedän opettajia, jotka laskevat arvosanaa pari numeroa, jos ei viittaa. Kokeista 8 --》todistukseen 6.
Molemmat ovat erinomaisia numeroita ja osoittavat, että lapsi ymmärtää suurimman osan asioista. Edes 10 ei osoita sitä, että lapsi ymmärtää kaiken.
Tulevaisuus on tärkeämpi, siellä on ymmärrettävä enemmän ja enemmän.