Minkälainen äiti haluaa tuoda lapsen hoitoon jouluaattona ja joulun välipäivinä??
Olen sivusta seurannut, miten eräällä meidän kylän pariskunnalla on tuo vanhemmmuus hukassa, sanoisin. Lapsi on kypsällä iällä tehty, mutta mitenkään ei olla otettu huomioon, että lapsi sitoo, ja vaatii myös paljon.
Yhtään ei olla muuttamassa "omaa elämää" eikä "omaa aikaa", vaikka perheessä on vajaa 3-vuotias.
Kun selvisi että jouluaattona ei enää ole hoitoa, oltiin järkyttyneitä, että "mitenkäs ne viimehetken ostokset, kun kyllä minä aioin vielä mennä kaupunkiin..."
Joulun välipäivinä lapsi ehdottomasti hoitoon. "Mitä kauheaa, eikö se käykään?? Minulla kyllä on menoa ja töissä rästejä."
Joku kysyi, että mitenkäs sitten lapsen isä, suuri yrittäjä, tuskin yritys pyörii noina päivinä. Eiiii, se ei käynyt ollenkaan. Miehellä on paljon edustustehtäviä ja edunvalvontaa. Eli suomeksi sanottuna käy kerran kuussa ryyppäämässä poikien kanssa Round Tablen illassa, sitten Rotareiden pikkujoulut, Yrittäjien laivaristelyt ynnämuuta sälää.
Se, että pikkupojalla on isän ikävä, ja että äiti pitää lasta jonakin hieman ylimääräisenä nukkena, jonka kanssa pikkusen puuhastellaan välillä, ei tule mieleenkään. Vaikka minäkin sivullisena sen näen.
Elämä on valintoja täynnä. Jos ura, ja oma elämä, ja edustustehtävät ovat tärkeitä. Ja jos ehdit elää sitä omaa elämää jo 40-vuotiaaksi, niin ei kannata sitten alkaa vanhoilla päivillään tekemään sitä ainokaista kuitenkaan.
Vaikka kuinka tuntis sosiaalista painostusta. Kun ette te siitä välitä oikeesti kuitenkaan.
Jos ei ole kykyä olla lapsen elämässä läsnä ja mukana, vaan kaikki muu menee ensin, niin älkää tehkö tänne yksinäisiä ja surullisia, väärällä tavalla hemmmoteltuja lapsia. Ei se tavara, ja se vaatekaappi merkkivaatteineen tee siitä lapsesta onnellista, ei se tarvi gantin paitoja. Se haluais varmaaan olla jouluna vanhempiensa kanssa kotona.
Kommentit (32)
...paitsi hän, joka on silloin työvuorossa.
hmmm...
sellainen joka on töissä??
kukaan ei laita lastaan hoitoon jouluaattona.
töitä jouluaattona. Lapsi mukaan töihin, vai?
Kaikki eivät myöskään vietä joulua. Ei kai sinun lapsesi ole hoidossa Eid al-Fitr -juhlan aikaan??
...paitsi hän, joka on silloin työvuorossa.
ymmärtäisin jos kyseessä hoitsu tms.
töitä jouluaattona. Lapsi mukaan töihin, vai?Kaikki eivät myöskään vietä joulua. Ei kai sinun lapsesi ole hoidossa Eid al-Fitr -juhlan aikaan??
ja joulu on keskeinen suomalaisen kulttuurin juhla, toisin kuin muiden kulttuurien juhlat.
Töissä toki moni voi olla, niin jouluaattona kuin välipäivinäkin
on vienyt lapsensa välipäivinä hoitoon, vuodenvaihde on kaikista kiireisintä aikaa mulla.
töitä jouluaattona. Lapsi mukaan töihin, vai?Kaikki eivät myöskään vietä joulua. Ei kai sinun lapsesi ole hoidossa Eid al-Fitr -juhlan aikaan??
ja joulu on keskeinen suomalaisen kulttuurin juhla, toisin kuin muiden kulttuurien juhlat.
Töissä toki moni voi olla, niin jouluaattona kuin välipäivinäkin
Ja suomi on monikansallinen ja -uskontoinen maa ja lisää halutaan tätä monikulttuuria menoa, eri uskontoja, joita kaikkia kunnioitetaan joten se, että päiväkodit on auki jouluaattona ja pph.t tekee töitä joulun pyhät yhteen menoon, mitä siitä, kun ko. juhla ei ole kaikille ateisteille ja muslimeille, hinduille tärkeä juhla.
Milloin muuten saamme ensimmäisen islaminuskoisen perhepäivähoitajan?! Sitä kaivattaisi! Voisi viedä lapsea jouluna hoitoon ihan surutta, samoin juhannuksena. eivät katoaisi kesämökille savoon ryyppäämään.
olen pörssifirmassa töissä, joka ei jousta yhtään. Työntekijän pitää kyllä joustaa, mutta työntajan kanssa ei todellakaan voi neukata. Seuraavat asiat ovat kiellettyjä:
- liukuman ylitäsaldoja ei saa pitää vapaana
- lomarahoja ei saa vaihtaa vapaaksi
- palkatonta lomaa ei saa ottaa
Siinäpä se sitten olikin! Kouluissa lomia on 11 viikkoa vuodessa, tarhat on kiinni 9 viikkoa meidän kunnassa, ja lomaa on tasan tarkkaan vanhemmilla se 4vkoa kesällä ja 1 talvella.
Meillä ei MITENKÄÄN RIITÄ nuo lomat noihin vapaisiin vaikka pitäisimme lomat täysin eri aikaan mieheni kanssa. Siis niin että perheen yhteistä lomaa ei olisi päivääkään. Työnantajat ei kaikkialla jousta, töissä on pakko käydä, joulun välipäiviä ei työntanaja anna vapaaksi vaikka itkisi, anoisi, rukoilisi tai heittäisi alasti volttia. Ei on Ei.
Helppo on kotiäitien tai sellaisten täällä moralisoida joilla työntajan antaa palkatonta tai muuten työ joustaa.
Olen yh ja viime vuonna olin vuorossa aaton ja joulupäivän. Isä ei ole mukana kuvioissa ja isovanhemmat asuvat kaukana. Vietettiin joulua sitten vanhemmillani tapaninpäivänä. Tänä vuonna olen joulun vapaalla, mutta teen uuden vuoden töitä. Pakko se joskus on.
kyseessä se, että pitää mennä töihin. Eihän sitä lasta kuitenkaan töihin voi mukaan ottaa. Mutta se, että haluaa vaan shoppailla -_- voi herran jestas.
Sellainen joka ei vietä joulua. Minä vietän talvipäivänseisausta, silloin minulla on vapaata töistäkin ja lapsenikin on hoidosta pois.
Tällaiset keskelle viikkoa osuvat kirkkopyhät hankaloittavat meidän toisin uskovien elämää suunnattomasti. Päiväkoti on kiinni jouluna, loppiaisena ja pääsiäisenä. Silloin pitää kikkailla lapsen hoitojärjestelyt, vaikka se minulle olisi ihan normaali arkipäivä. Harmittaa.
Sellainen joka ei vietä joulua. Minä vietän talvipäivänseisausta, silloin minulla on vapaata töistäkin ja lapsenikin on hoidosta pois.
Tällaiset keskelle viikkoa osuvat kirkkopyhät hankaloittavat meidän toisin uskovien elämää suunnattomasti. Päiväkoti on kiinni jouluna, loppiaisena ja pääsiäisenä. Silloin pitää kikkailla lapsen hoitojärjestelyt, vaikka se minulle olisi ihan normaali arkipäivä. Harmittaa.
miten se hankaloittaa? Sinulle voi joulu, loppiainen ja pääsiäinen olla normaaleja arkipäiviä, mutta suurimmalle osalle Suomesta ei. Päiväkodit ei ole auki, mutta tuskinpa yksikään pankki, kauppa, koulu tms on noina päivinä auki. Eli et tarvitse lapselle hoitopaikkaa, kun ei sulla tarvitse töihinkään mennä. Sairaanhoitajat, lääkärit tms (joilla töissä päivystysvuoro) on sitten erikseen. Heille toki lapsen hoito taataan, jos on älynnyt hakea lapselle paikan vuorokodista. Jos ei ole älynnyt, niin se on omaa tyhmyyttä.
on aina jouluaaton ja joulupäivän kiinni. Elikkä nekään ei ole aina auki
12 asti että kai se kaupankassayh-äippä silloin tarvii lapselleen hoitajan??! Ja heti välipäivänä kans kun alet alkaa ja "normi"ihmiset syöksyy vapaillaan kaupoille säästämäään!
vuorohoitokodissa jouluaattona ja myös joulupäivänä.
Mutta on surullista, että monet tosiaan ovat niin erkaantuneita läheisistään, että ei ole ketään missä lapsi voisi mielummin olla, kuin päiväkodissa.
varmaankin haluaa jonkun meidän lapsista yökylään välipäivinä, aattona toki ei. Mutta varmaankin joulupäivänä pääsee joku meidän lapsista sinne yöksi, näin muistan hänen kyselleen, eipä tullut mieleen, että pitäisi kieltää ollakseni hyvä äiti :)
eihän tässä ollutkaan kyse siitä, että olisi moralisoitu vanhempien työssäkäyntiä vaan ihmeteltiin sitä, että miksi pitää tehdä lapsi välttämättä, jos hänen kanssaan ei kuitenkaan haluta olla.
Työssäkäynti on eri asia, mutta "viime hetken ostokset"!