Kirjoittelin viime viikolla lapsen kaverin äidistä...
Uusia vaiheita: Eilen illalla koulun juhlan jälkeen tulee kello kahdeksalta tekstari ohjeista tälle päivälle.
Että lapsi menee tänään niin ja niin, nämä ja nämä vaihtovaatteet pitää huolehtia ja että isänsä sitten hakee tänään näin ja näin. "Jooko?"
Koulun juhlissa ei edes tervehditty, mutta sitten illalla taas tulee käsky, ei edes pyyntö.
Viime viikolla minulle erikseen vittuiltiin, kuinka sillä ei ole mitään arvoa, että hoitaako luokan puolesta jotain päivällä vai ei, mutta näemmä nyt sitten ko. äiti ei pääse edes oman lapsensa asioita hoitamaan, mutta minun pitäisi...
En ole vastannut yhtään mitään. Eihän edes maksullinen ip-kerho päivystä iltakahdeksalta!
Kommentit (111)
Käsitätkö että minä olen huolehtinut lapsesta jopa 25 tuntia viikossa.
Syöttänyt, kuivatellut vaatteet (lapsella saattaa olla talvella liian ohuet, vääränlaiset vaatteet, joten pihaleikeissä kastuu läpimäräksi), huolehtinut läksyt, jopa unohtuneet kirjat koululta, kuskannut harrastuksiin, saatellut ratikkaan, käyttänyt ravintolassa jne.
Loma-aikoina aamusta iltaan monta päivää putkeen.
Käskyjä on sadellut ennen aamuseitsemää, pyhäpäivinä jne.
ap
On ilo huomata, että vielä löytyy vanhempia jotka osaavat tehdä yhteistyötä olemalla lasten puolella. Eikä kaikki vain kiukuttele omassa pienessä piirissään.
Lapsi ei voi valita perheettään ja lapsen mahdollisuudet vaikuttaa asioihin ovat varsin pienet. Meillä on tuolla kasvamassa joukko lapsia vailla kodin turvaa ja hoivaa.
Missä sitten vika, tunnepuolen köyhyydessä, kyvyttömyydessä asettua lapsen asenmaan vaiko ihan vaan yleisessävälinpitämättömyydessä, että vanhemmuuden jakaminen on nykynaiselle liian suuri taakka.
Vanhemman käytös tässä tapauksessa on törkeää, mutta ei kaikille lapsille ole suotu vastuutaan tuntevaa vanhempaa, mutta onko se liikaa vaadittu antaa lapselle edes hetken turvaa.
[/quote]
Minulla on kuusi lasta, jotka olen itse hoitanut ja meille lasten kaverit ovat tervetulleita, muttei JOKA päivä. Lapsia ja lastenkavereita kuskataan ja ruokitaan. Mukavahan se on, kun on elämää ympärillä, muttei kenenkään vanhemman painostuksesta ja lisäksi "vuoroin vieraissa"!
Suosittelen ap minäkin ls-ilmoitusta. Lapsiparka on heitteillä, eikä sun todellakaan kuulu hänestä huolehtia. Normaali lapsen kaverista huolehtiminen on ihan eri asia, mutta tämä lapsi on heitteillä, teit sä sitten mitä tahansa. Vaikka auttaisit kuinka paljon, se ei muuttaisi koko kuviota.
Vanhemman käytös tässä tapauksessa on törkeää, mutta ei kaikille lapsille ole suotu vastuutaan tuntevaa vanhempaa, mutta onko se liikaa vaadittu antaa lapselle edes hetken turvaa.
Et taida ymmartaa ap.:n tilanetta. Han on osansa hoitanut moninkertaisesti! Anytime on aika ls:n puuttua tilanteeseen, kaikki muu on vain ongelman pitkittamista. Lapselle pitaa saada huolehtiva koti, ei mitaan loyhaa kylayhteisoa, joka huolehtii jos voi.
Käsitätkö että minä olen huolehtinut lapsesta jopa 25 tuntia viikossa. Syöttänyt, kuivatellut vaatteet (lapsella saattaa olla talvella liian ohuet, vääränlaiset vaatteet, joten pihaleikeissä kastuu läpimäräksi), huolehtinut läksyt, jopa unohtuneet kirjat koululta, kuskannut harrastuksiin, saatellut ratikkaan, käyttänyt ravintolassa jne. Loma-aikoina aamusta iltaan monta päivää putkeen. Käskyjä on sadellut ennen aamuseitsemää, pyhäpäivinä jne. ap
Ihan viatton uhriko olet, tahdoton olento vailla vastuuta, joka ei itse tee päätöksiä, arvioita ja valintoja ja nyt selität omaa asemaasi vain toisen kautta. Olisko jo aika ottaa vastuuta, eikä olla vain passiivisena tilanteen vietävissä.
Olet ongelman todennut, mutta onko sinusta sen ratkaisijaksi.
Käsitätkö että minä olen huolehtinut lapsesta jopa 25 tuntia viikossa. Syöttänyt, kuivatellut vaatteet (lapsella saattaa olla talvella liian ohuet, vääränlaiset vaatteet, joten pihaleikeissä kastuu läpimäräksi), huolehtinut läksyt, jopa unohtuneet kirjat koululta, kuskannut harrastuksiin, saatellut ratikkaan, käyttänyt ravintolassa jne. Loma-aikoina aamusta iltaan monta päivää putkeen. Käskyjä on sadellut ennen aamuseitsemää, pyhäpäivinä jne. ap
Ihan viatton uhriko olet, tahdoton olento vailla vastuuta, joka ei itse tee päätöksiä, arvioita ja valintoja ja nyt selität omaa asemaasi vain toisen kautta. Olisko jo aika ottaa vastuuta, eikä olla vain passiivisena tilanteen vietävissä.
Olet ongelman todennut, mutta onko sinusta sen ratkaisijaksi.
lapsen äidin ei kuulu tässä ottaa vastuuta lapsesta? Taidat räkyttää nyt väärää puuta...
taidan olla ainoa aikuinen ko. lapsen elämässä.
ap
että kotimme ovet ovat avoinna lastemme kavereille ja haluan tutustua heihin.
Asuin itse kaukana koulusta ja kärsin tästä. Mieheni taas on muuttanut paljon ja kärsinyt katkonaisista kaverisuhteista.
Tämä perhe kuitenkin väärinkäyttää tätä minun arvoani ja käyttäytyy kuin olisi 24/7 päivystävä lastenhoitopalvelu.
ap
on töksähtelevä?
Ei kaikki tajua olla kohteliaita tai kysyä. Jos toimivaa on sanoa että näin tehtäis. Ja ei ota itseensä jos siihen toinen sanoo ettei sovi.
Jos kieltäydyt. Etkä vaan vie lasta niin hänenhän se lapsi on huollettavana ja hän jättää heitteelle jos lapsi on heitteillä!
Minä en ymmärrä miksi sinä tätä yhtään enempää pohdit. Olet huolissasi siitä miten lapsi selviää ja se riittää ilmoituksen tekoon.
Sano koululle että sinä olet tässä pitkään joutunut olemaan hoitajana ja olet alkanut tulla huolestuneeksi toiminnasta.
Toimiva tukiverkko on eri asia kuin se että käyttää verkkoa ja tekee sen hyväksikäyttönä. Minulla on lapsilla isovanhemmat jotka tahtoo lapsia hoitaa, tahtoo ottaa yökylään ja osallistua. Hyvähän se on, ihan vaan heidän suhdettaan ajatellen! Itsekin tahtoisin olla aikanaan lapsieni lapsille sellainen henkilö jonka luo olisi ihana tulla.
Mutta tuo että sinä väsyt niin tarkoittaa jo että sinun ei pidä enempää tehdä. Hän on lapsen äiti ja vastuussa lapsestaan. En minäkään voi suuttua jos isovanhemmat tai kummit kieltäytyy kunniasta hoitaa lapsiani. Sitten on vaan ainoa mahdollisuus hoitaa itse.
Ja jos tämä ei onnistuisi niin tarvitaan tukea ja sitä on lastensuojelu. He voi jutella perheen kanssa ja miettiä miten arki sujuisi.
Tämä voi olla ihan vaan ajautunut tähän tilanteeseen ja tuo nainen ei edes tiedä että puhut jo ilmoittamisesta koululle ja lastensuojeluun.
Sinä kieltäydyt ja kun niin teet niin et vie lasta koska sinä sanoit jo ei. Ja se lapsi on äidin vastuulla. Ei sinun.
Itse en tekisi niin että lapsi jäisi pakkaseen. Se asia ei saa jäädä lapsen harteille noin vaan se pitää kyllä hoitaa niin että äiti lapsen sinne pakkaseen jättää. Eli koululle tai kirjastoon odottamaan mutta siis se pointti on että sinä et ole asiasta vastuussa.
Ap vain pitkittää ongelmaa jos ryhtyy tanssimaan tuon äidin pillin mukaan. Jotain apuahan tuohon kuvioon tarvitaan. Jos äiti on sairaudentunnoton niin eihän siihen mikään järkeily auta.
että kotimme ovet ovat avoinna lastemme kavereille ja haluan tutustua heihin. Asuin itse kaukana koulusta ja kärsin tästä. Mieheni taas on muuttanut paljon ja kärsinyt katkonaisista kaverisuhteista. Tämä perhe kuitenkin väärinkäyttää tätä minun arvoani ja käyttäytyy kuin olisi 24/7 päivystävä lastenhoitopalvelu. ap
Olet tässä suhteessa se parempi ihminen ja tämän lapsen äiti on huono äiti. Olisiko pelkän yhden osapuolen syyttämisen sijaan syytä miettiä, että kummassakin voisi olla vikaa.
Ja miten aikuiset hoitaa asioita, puhumalla. Ei se auta, että täällä länkytät tuubaasi ja kirjoitat itsestäsi sankarin. Puhelin käteen ja esittämään kahvikutsua ja puhutte asian selväksi.
Kyse on vapaa-ajan tapahtumista ja sinun ja sen toisen naisen välisistä asioista, jotka eivät mitenkään liity koulunkäyntiin. Voi apua, jos opettajien pitäisi vielä ryhtyä ratkomaan lasten vanhempien välisiä asioita.
Olet tehnyt kolme vuotta ilmaista työtä ja hyvää hyvyyttäsi huolehtinut lapsesta, jonka vanhempia ei näköjään kiinnosta pätkääkään. Hienoa! Mutta jos nyt vain lakkaat reagoimasta, niin kuka kärsii, no se lapsi! Vaikka olet hyvää hyvyyttäsi perhettä auttanut, olet omalta osaltasi pitänyt yllä tuota kuviota koska et ole aiemmin pannut stoppia. Et tietenkään ole vastuussa siitä lapsen äidin sekoilusta, mutta jotain olisi pitänyt tehdä kauan sitten.
Kirjoita ylös teidän vaiheet. Lähetä äidille sähköposti tai tekstiviesti (säästä itselle) tai soita todistajien läsnäollessa, jossa ilmoitat että et enää ole käytettävissä ilmaisena lastenhoitopalveluna, ja toivot että äiti lopettaa sinun häirinnän. Sano että asia siirtyy viranomaisille, mikäli häirintä ei lopu. Sen jälkeen asia ei ole sinun huolesi enää. Tee lastensuojeluilmoitus jos lapsi on edelleen heitteillä. Mene poliisin juttusille kertomuksesi kanssa, jos äitiltä vielä tulee sinulle viestiä.
Jos käy niin, että lapsi tulee kutsuttuna leikkimään teille koulun jälkeen, ilmoitat ihan normaalisti hänen vanhemmilleen, että täällä on ja tulkaa hakemaan esim. ennen kello 16:30. Jos lapsesta ei huolehdita, teet ls-ilmoituksen. Jos et halua tehdä mitään viranomaisilmoituksia, niin annat ainakin aina laskun hoitopalveluksistasi ja edellytät että se maksetaan.
Olen sanonut jo monta kertaa, että puhuminen ei onnistu.
Ai että nyt minun pitäisi vielä käyttää sitä vähäistä vapaa-aikani tämän naisen kahvittamiseen, kun ensin ruokin päiväkaudet hänen lastaan?
Olet roolisi ottanut ja nyt sinulla on vastuu, mihin suuntaan sitä lähdet viemään.
miten ihmeessä tämä kuuluu opelle tai koululle? kahden oppilaan vanhempien välinen asia.
54, mitä vikaa minussa on? Olen sanonut jo monta kertaa, että puhuminen ei onnistu. Ai että nyt minun pitäisi vielä käyttää sitä vähäistä vapaa-aikani tämän naisen kahvittamiseen, kun ensin ruokin päiväkaudet hänen lastaan?
On vastavuoroisuutta ja on ymmärrystä ja puhevälit.
Jos sanon, että tänään ei pääse, heidän lapsi ei sitten tule. Jos kysyn voisiko he auttaa, he voivat jne.
Nytkin sain itse viime viikolla apua pariksi tunniksi ja ensi viikoksi on luvassa yökyläreissu omalleni jne.
Tämä perhe on ottanut lapseni tasan _kerran_ kylään sillä seurauksella, että eivät katsoneet mitä tälle tulee päälle ja lapsi kulki lokakuussa pelkässä fleecessä ulkona.
Kaikissa muissa kyläpaikoissa huolehditaan ja hoivataan. Nämä ei hoivaa omaansa, eikä varsinkaan muiden.
Ja siksi tosiaan nyt joka kerran johdonmukainen lyhyt ytimekäs ei.
Kerro meille miten se tepsi.