Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit tilanteessani, mies työtön, mulla loppuu kohta äitiysloma, ei varaa mennä töihin?

Vierailija
03.12.2012 |

Eli mulla on osa-aikainen työ, lupasin lähteä keväällä takaisin töihin tekemään extra-vuoroja ja sairaslomatuurauksia ja viikonloppuja mahdollisuuksien mukaan. (mies ois hoitanu esikoistamme siis kun olen töissä ja päinvastoin).

Mies jäi nyt kuitenkin työttömäksi ja liitolta tuli kirje että mikäli mä menen töihin vähennetään kotihoidontuki miehen jo ennestään vähistä rahoista. Täähän ois ihan ok mutta mä olen laitoshuoltaja ja mun tuntipalkka on vähän yli yhdeksän euroa tunnissa ja vaikka tekisinkin niin paljon tunteja (sopimukseni on 20h/vko) kuin pomo antais ei se silti tule kattamaan sitä että olisi järkeä mennä töihin.

Mulla on paha mieli pomoni puolesta jolle jo lupasin mennä takaisin töihin, en tiedä miten tekisin... järki sanoo että en voi mennä töihin kun siinä ei taloudellisesti ole mitään järkeä ja kokoaikaiseen ei ole mahdollisuutta (toisaalta en edes haluaisi tehdä kokoaikasena töitä kun lapsi on vielä niin pieni).. Eikä varmasti mieskään jaksaisi hoitaa lasta niin montaa tuntia päivässä.

Help help!

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotihoidontuella kannustetaan ihmisiä jäämään kotiin (tai muuten järjestämään lapsen hoito kotona), mutta työtöntä ei oikeastaan tarvitse kannustaa jäämään kotiin... Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Mutta jos toimii kannustuksena niin hassua että maksetaan vaikka ei olisikaan kotona lapsen kanssa, vaan käy itse töissä ja joku muu on sen lapsen kanssa.

Vierailija
22/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vakava sairaus on, jos ei lastaan jaksa hoitaa! Voimia!

Saikkuraha lasketaan palkasta ja siihen päälle tulee kotihoidontuki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mies töihin.

Vierailija
24/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle miehesi on kouluttautunut? Miten nopeasti voi olettaa työllistyvän? Hakeeko aktiivisesti työpaikkaa omatoimisesti vai odottaako työkkäristä ilmoituksia?

Voitko palata itse hetkellisesti kokopäiväiseksi töihin ja miehen saadessa töitä, palaat takaisin kotiin hoitamaan lasta?

Miksei mies jaksa hoitaa lasta koko päivää? Eikö se ole hänenkin vastuunsa? Tai sitten hankkia se työ, jos kokee tämän vaihtoehdon itselleen paremmaksi?

Vierailija
25/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kotihoidontuella kannustetaan ihmisiä jäämään kotiin (tai muuten järjestämään lapsen hoito kotona), mutta työtöntä ei oikeastaan tarvitse kannustaa jäämään kotiin... Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Mutta jos toimii kannustuksena niin hassua että maksetaan vaikka ei olisikaan kotona lapsen kanssa, vaan käy itse töissä ja joku muu on sen lapsen kanssa.

että äidin tai isän täytyy jäädä kotiin lasta hoitamaan. Se on kannustinraha, että kaikki perheet eivät käyttäisi päivähoitoa.

Vierailija
26/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
27/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että äidin tai isän täytyy jäädä kotiin lasta hoitamaan. Se on kannustinraha, että kaikki perheet eivät käyttäisi päivähoitoa.

eihän se oikeasti kannusta työtöntä pitämään lasta kotona, kun sillä työttömällä on kuitenkin oikeus viedä päivähoitoon, eikä maksaisi siitä juuri mitään....

Vierailija
28/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla on osa-aikainen työ, lupasin lähteä keväällä takaisin töihin tekemään extra-vuoroja ja sairaslomatuurauksia ja viikonloppuja mahdollisuuksien mukaan. (mies ois hoitanu esikoistamme siis kun olen töissä ja päinvastoin).

Mies jäi nyt kuitenkin työttömäksi ja liitolta tuli kirje että mikäli mä menen töihin vähennetään kotihoidontuki miehen jo ennestään vähistä rahoista. Täähän ois ihan ok mutta mä olen laitoshuoltaja ja mun tuntipalkka on vähän yli yhdeksän euroa tunnissa ja vaikka tekisinkin niin paljon tunteja (sopimukseni on 20h/vko) kuin pomo antais ei se silti tule kattamaan sitä että olisi järkeä mennä töihin.

Mulla on paha mieli pomoni puolesta jolle jo lupasin mennä takaisin töihin, en tiedä miten tekisin... järki sanoo että en voi mennä töihin kun siinä ei taloudellisesti ole mitään järkeä ja kokoaikaiseen ei ole mahdollisuutta (toisaalta en edes haluaisi tehdä kokoaikasena töitä kun lapsi on vielä niin pieni).. Eikä varmasti mieskään jaksaisi hoitaa lasta niin montaa tuntia päivässä.

Help help!

Olisiko siis mahdollista, että mies ei nyt jäisikään työttömäksi työnhakijaksi ja nostaisi liiton rahaa, vaan jäisi kotihoidontuelle, ja sinä menisit töihin?

Ja jos tulotasonne jää liian alhaiseksi, niin loput rahat sitten sossusta.

Näin sä voisit mennä töihin, mutta miehesi ei menettäisi ansiosidonnaista, vaan jos työttömyys jatkuu vielä kotihoidontukikauden jälkeen, silloin voi nostaa sen ansiosidonnaisen korvauksen.

Toki oletan, että miehesi etsii aktiivisesti töitä? Mutta hän voi kyllä olla myös hoitovapaalla yhtä aikaa.

Vierailija
29/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tullut paljon vastauksia, paljon kyllä ns. ohi aiheen. Muno n hyvin vaikea selittää miksi mei ei jaksa hoitaa lastaan pitkiä aikoja, lähdetään vaikka siitä että ei ole vaihtanut vaippaakaan tämän lapsen elinoloaikana kuin 3 kertaa. Ei siitä sen enempää :)

Jos mä tienaan töissä yli 500 euroa, kuntalisä otetaan pois. Joka meidän kunnassa 200 euroa. Eli mun pitäis tehdä töitä 700 euron edestä jotta tulos olis +-0. Laskekaapa itse 9 euron tuntipalkalla 20 h viikossa paljon se tekee kuukausipalkaksi? :)

Mies hakee töitä, tietenkin hakee, päinvastoin häntä masentaa kun ei ole töitä, tälläkin hetkellä on harjoittelijana, mutta valitettavasti ylläpitokorvauksella ei elä. Sehän se unelmatialnne olisikin jos miehellä ois työpaikka mun ei tarvis edes miettiä menenkö töihin... :(

ap

Vierailija
30/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelussa ovat ne, jotka ovat alle 25-vuotiaita ilman ammattikoulutusta, joilla on alle 8 kk työssäoloa. On joo vaikea saada seuraava työpaikka.

Mutta ratkaisu on se, että otat töitä vastaan niin paljon kuin saat ja mies hoitaa lapsen. Jos sun miehes on terve, niin kuulostaa kyllä sairaalta!!!

Vierailija
31/31 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mies ei ole edes vaippaa vaihtanut kuin 3 kertaa? Onko hän niin epäluotettava, ei halua olla lapsen kanssa missään tekemisissä (ei ole lapsen isä?) vai etkö sinä ole antanut hänen osallistua?

Anteeksi, ethän sinä tämmöisiin kysymyksiin halua vastata, kun asia on sinulle itsellesi täysin itsestään selvä - mikä se sitten lieneekin.

Meillä ratkaisu oli se, että mies oli hoitovapaalla ja sai kaikki mahdolliset lisät. Minä olin työtön, eikä kotohoitotukea vähennetä silloin puolison työttömyyskorvauksesta, jos toinen on poissa töistä, eli saa sen lisän. Tai niin oli ainakin silloin, kun minun lapseni isä oli hoitovapaalla. Sinäkin saisit ehkä soviteltua päivärahaa, jos työsi on osa-aikaista.