Mitä tekisit tilanteessani, mies työtön, mulla loppuu kohta äitiysloma, ei varaa mennä töihin?
Eli mulla on osa-aikainen työ, lupasin lähteä keväällä takaisin töihin tekemään extra-vuoroja ja sairaslomatuurauksia ja viikonloppuja mahdollisuuksien mukaan. (mies ois hoitanu esikoistamme siis kun olen töissä ja päinvastoin).
Mies jäi nyt kuitenkin työttömäksi ja liitolta tuli kirje että mikäli mä menen töihin vähennetään kotihoidontuki miehen jo ennestään vähistä rahoista. Täähän ois ihan ok mutta mä olen laitoshuoltaja ja mun tuntipalkka on vähän yli yhdeksän euroa tunnissa ja vaikka tekisinkin niin paljon tunteja (sopimukseni on 20h/vko) kuin pomo antais ei se silti tule kattamaan sitä että olisi järkeä mennä töihin.
Mulla on paha mieli pomoni puolesta jolle jo lupasin mennä takaisin töihin, en tiedä miten tekisin... järki sanoo että en voi mennä töihin kun siinä ei taloudellisesti ole mitään järkeä ja kokoaikaiseen ei ole mahdollisuutta (toisaalta en edes haluaisi tehdä kokoaikasena töitä kun lapsi on vielä niin pieni).. Eikä varmasti mieskään jaksaisi hoitaa lasta niin montaa tuntia päivässä.
Help help!
Kommentit (31)
Eikä varmasti mieskään jaksaisi hoitaa lasta niin montaa tuntia päivässä.
Daa;))))))))))))))))
Jos siis lapsi hoidetaan muualla kuin kunnallisessa hoidossa. Te molemmat voitte olla töissä ja saatte siltikin kotihoidontuen, jos ette laita lasta kunnalliseen hoitoon.
Mutta jos saat työttömyyspäivärahaa, siitä vähennetään kotihoidon tuki, joko sun tai miehen saama, koska kahta etuutta ei voi saada päällekäin.
Käsittääkseni kotihoidontukea saa kaikki, joiden alle 3v. lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa - riippumatta siitä, onko vanhemmat töissä, kotona, työttömänä, opiskelemassa tai mitä tahansa. Minusta kotihoidontuki ei vaikuta miehen työttömyyspäivärahaan...
Tuolla koulutuksella saisit varmaan ihan kokopäivä töitäkin. Eikö se olisi järkevä ratkaisu, jos mies hoitaisi lasta?
Yleensä patenttiratkaisu kaikkeen on salasuhde ja onnen ja virran saaminen kodin ulkopuolelta.
Eli salasuhde. Jos ei se onnistu, niin hyvänä kakkosena on lisää lapsia ja äkkiä.
Siis saattehan te enemmän rahaa, miehen työttömyysraha + sinun osa-aikapalkka jos menet töihin, kuin että mies nostaa työttömyysrahaa ja sinä saat kotihoidontuen?
mutta jos sä haet kotihoidontukea sun nimellä, plus teet niitä osa-aikahommia, niin eikö mies silloinkaan saisi liitolta normaalisti korvausta?
Käsittääkseni kotihoidontukea saa kaikki, joiden alle 3v. lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa - riippumatta siitä, onko vanhemmat töissä, kotona, työttömänä, opiskelemassa tai mitä tahansa. Minusta kotihoidontuki ei vaikuta miehen työttömyyspäivärahaan...
Tuolla koulutuksella saisit varmaan ihan kokopäivä töitäkin. Eikö se olisi järkevä ratkaisu, jos mies hoitaisi lasta?
Kun saa esim 500e työttmyysrahaa/kk saat sen saman 500e:n kotihoidontukineen, koska se kotihoidontukiosuus vähennetään työttömyysrahasta. (Et siis saa 500+300e vai mikälie se summa onkaan)
Sin'nsä hassua että voi kyllä olla töissä molemmat ja tienata vaikka 5000e/kk molemmat, ja saa kotihoidintukea jos esim eläkkeellä oleva mummi hoitaa lapsen työaikana, mutta kahta etuutta et voi saada päällekkäin =)
Minusta kotihoidontuki ei vaikuta miehen työttömyyspäivärahaan...
Nimimerkki Kela-Kerttu vastasi aiheeseen suomi24 -palstan keskustelussa seuraavasti:
Kela maksaa kotihoidontukea, jos perheessä on alle 3-vuotias lapsi, jolle ei ole varattuna kunnallista hoitopaikkaa. Jos olet samaan aikaan työnhakijana ja nostat työttömyyspäivärahaa, vähentää sen maksaja (Kela tai työttömyyskassa) kotihoidontuen hoitorahan ja mahdollisen hoitolisän työttömyysetuudestasi. Mahdollista kuntalisää, jonka saaminen riippuu siitä millä paikkakunnalla asut, ei vähennetä.
kotihoidontukea, jos on työtön. Tai saa, mutta se vähennetään työttömyyspäivärahasta. Työssäkäyvä voi saada.
Siis saattehan te enemmän rahaa, miehen työttömyysraha + sinun osa-aikapalkka jos menet töihin, kuin että mies nostaa työttömyysrahaa ja sinä saat kotihoidontuen?
Rahojen määrä ei automaattisesti kasva töihin mennessä. Minullakin kävi niin, että ansiosidonnaisella käteen jäi enemmän rahaa kuin töistä päivähoitomaksujen ja työmatkakustannusten jälkeen.
että kotihoidontuella kannustetaan ihmisiä jäämään kotiin (tai muuten järjestämään lapsen hoito kotona), mutta työtöntä ei oikeastaan tarvitse kannustaa jäämään kotiin... Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Kun saa esim 500e työttmyysrahaa/kk saat sen saman 500e:n kotihoidontukineen, koska se kotihoidontukiosuus vähennetään työttömyysrahasta. (Et siis saa 500+300e vai mikälie se summa onkaan)
Sin'nsä hassua että voi kyllä olla töissä molemmat ja tienata vaikka 5000e/kk molemmat, ja saa kotihoidintukea jos esim eläkkeellä oleva mummi hoitaa lapsen työaikana, mutta kahta etuutta et voi saada päällekkäin =)
Jos työssäkäyvä pystyy järjestämään laspensa hoidon niin, ettei se kuormita kunnallista päivähoitoa, hän saa "palkaksi" kotihoidontuen. Jos on työtön, saa jo kelalta tai työttämyyskassasta siitä korvausta.
mutta jos sä haet kotihoidontukea sun nimellä, plus teet niitä osa-aikahommia, niin eikö mies silloinkaan saisi liitolta normaalisti korvausta?
Tai ehkä sen takia että olen kokoaikatyössä...
Katsottiin että ksoka mies on kotona, hänen kuuluu hakea kotihoidontukea, joka on ihan +-0.
edelleen työttömäksi, saatten talouteen silloin mamman palkan ja sen saman summan, jota mies nytkin saa, se vain on jaettuna kahdelta eri taholta maksettavaksi.
Mies ehkä sit kuitenkin jaksaa hoitaa lastaan n 20h viikossa?
että kotihoidontuella kannustetaan ihmisiä jäämään kotiin (tai muuten järjestämään lapsen hoito kotona), mutta työtöntä ei oikeastaan tarvitse kannustaa jäämään kotiin... Jos ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Jos työssäkäyvä pystyy järjestämään laspensa hoidon niin, ettei se kuormita kunnallista päivähoitoa, hän saa "palkaksi" kotihoidontuen. Jos on työtön, saa jo kelalta tai työttämyyskassasta siitä korvausta.
Että työtön saa kyllä viedä lähes ilmaiseksi hoitoon, joka maksaisi sitten taas kunnalle paljon enemmän....
sillä ainakin minä olen saanut kotihoidontukea samaan aikaan kun kävin osa-aikatöissä eikä lapsella ollut hoitopaikkaa.
Kantakoot kortensa kekoon, jos sun täytyy tehdä töitä.