Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 50 joululahjaa/lapsi normijuttu?

Vierailija
02.12.2012 |

Tuossa 7-vuotiaan tytön joululahjaketjussa yksi äiti kertoi, että heidän perheessään lahjoja kertyy 50 kpl/lapsi ja lahjoja sitten availlaan n. kaksi tuntia aattoiltana.

Olen aina luullut, että ollaan ns. normaalia keskiluokkaa, mutta tuo lahjamäärä yllättää. Meillä pyritään siihen, että jokainen lapsi (3 kpl) saisi vanhemmilta, kummeilta ja isovanhemmilta yhteensä max 10 lahjaa.

Jos lahjoja tulisi 50 kpl/mukula, niin mihin ne kaikki edes mahtuvat???

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä jo 10 lahjaa on liikaa. Sehän on ihan tutkittu juttukin et lapsen aivokapasiteetti ei kykene käsittelemään kovin montaa virikettä kerrallaan ja testeissä joissa lahjoja oli 10 per lapsi kävi seuraavanlaisesti. Lapsilta kysyttiin 3 tuntia lahjojen saannin jälkeen, mitä saitte. Yksikään alle 12-vuotias ei muistanut yli viittä lahjaa ja suurin osa sanoi ensimmäisen ja viimeisen lahjan. Eli loput 8 oli turhia. Mitä tästä opimme.? Jokaiselle alle 12-vuotiaalle maksimissaan 2 lahjaa ja kaikki on onnellisia.

niin ne muistivat 8 lahjaa. Ja kun heille laitettiin esille 15 tavaraa, he kykenivät kertomaan, mitkä niistä olivat 10 saamaansa lahjaa.

Eli kyse ei ole turhuudesta vaan siitä, että muisti toimii tietyllä tavalla.

Vierailija
62/64 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sai pienenä ollessaan noin 10 lahjaa.Niistäkin 3-4 sukulaisilta.

Nyt teininä ei edes halua lahjoja vaan ottaa mieluummin rahana, joten yleensä muutaman kympin annan.Ostan kuitenkin ehkä yhden pienen paketinkin ja se on yleensä karkkia+jotain muuta pientä.Joku joulu olen ostanut lahjakortin leffaan tai johonkin vaateliikkeeseen.Helppo joulu meillä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisivat antaa lasten lahjat rahana, voitaisiin sitten ostaa haalarit jne. isommat hankinnat lahjarahalla. Leluja on joka tapauksessa tarpeeksi. isovanhemmat tulkitsivat tämän niin, että meille ei saa lahjoja antaa, joten lapset eivät saa heiltä mitään. Vähän se kirpaisee aattona, kun siskonlapsille äitini on ostanut vaikka mitä, mutta meidän lapset jäävät kokonaan ilman. Jos kysyn asiasta, on vastaus aina sama eli itse olen pyytänyt, että ei meidän lapsille mitään.

Vierailija
64/64 |
03.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lelulahjoja ei juuri tule muilta kuin meiltä vanhemmilta. Me myöskin keskitetään lelut synttäreihin ja jouluun. Toki joskus ostetaan muutenkin, esim piha- tai uintileluja.

Kun leluja ei juuri muualta tule, niin kyllä meillä melko helposti tulee kymmenkunta pakettia leluja per lapsi, ellei enemmänkin. Sukulaiset antavat lähinnä vaatteita ja kirjoja. Me ostamme leluja siis ihan tarpeeseen. Kyllähän nyt on ihan mukava jos 5 v on esim nukke, sille vastteeita sen verran että voi vaihtaa ja vaikka rattaat. Eikä se sillä yhdellä nukella pelkästään leiki, vaan tykkää myös legoista, petsareista ja vaikka pehmoista. krääsää ja rihkamaa ei osteta.

Harrastustarvikkeet jne mä olen ostanut ihan tarpeeseen. En ymmärrä miksi jossain suksissa tai pyörissä pitää pihdata. Hiihtämään vaan heti kun lumi on maassa. Ja jos jää pieneksi , niin ostetaan uudet. Samoin vaatteet, kyllä niitä tarpeeseen ostetaan. Kyllä kai jokainen talvella ulkona käynyt toppatakkia arvostaa, korkea käyttöarvohan sillä on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä