Onko 50 joululahjaa/lapsi normijuttu?
Tuossa 7-vuotiaan tytön joululahjaketjussa yksi äiti kertoi, että heidän perheessään lahjoja kertyy 50 kpl/lapsi ja lahjoja sitten availlaan n. kaksi tuntia aattoiltana.
Olen aina luullut, että ollaan ns. normaalia keskiluokkaa, mutta tuo lahjamäärä yllättää. Meillä pyritään siihen, että jokainen lapsi (3 kpl) saisi vanhemmilta, kummeilta ja isovanhemmilta yhteensä max 10 lahjaa.
Jos lahjoja tulisi 50 kpl/mukula, niin mihin ne kaikki edes mahtuvat???
Kommentit (64)
Vähintään 10, max 15. Siihen väliin pitää haarukoitua.
Meillä lapset yleensä 3-5 lahjaa per lapsi. Meillä tavarat ostetaan silloin kun niitä tarvitaan, ei jouluksi. Kyse ei ole rahasta. Esitän kummeille toiveen, että vain yksi pieni lahja. Isovanhemmat antavat rahaa. Me vanhemmat emme välttämättä osta mitään, jos näyttää, että lapsille tulee muutenkin rojua..
Impulssikontrollissa on ongelmia ja jotain sisäistä tyhjyyttä yritetään täyttää materialla. Tässäkin on hyvin paljastava kommentti:
Kyllä niitä kymmeniä kertyy
Ja tunteja menee, kun isossa porukassa lahja kerrallaan vuorollaan avataan :) Eikä olla terapiaan jouduttu sen takia kukaan.
"Kyllä niitä kymmeniä kertyy". Siis KERTYY. Eihän tässä olla vastuussa asiasta mitenkään, niin vain jotenkin tapahtuu. Ihan kuten peliriippuvainen vaan jotekin päätyy pelaamaan kaikki rahansa ja juoppo on hups heijaa yhtäkkiä humalassa.
Eniten av:n porukoista mua huvittaa juuri materiauskovaiset. Hirveä hekutus siitä roinan määrästä, eivätkä ymmärrä, että heitä pidetään naurettavina ja otteensa menettäneinä. Jokainen kriittinen kommentti on heidän mielestään kateutta ja köyhien sanomisia, siis eihän jatkuvassa ostelussa tai tavararöykkiöiden keskellä asumisessa ole kertakaikkiaan mitään pahaa vaan kaikki haluavat sitä!
Tai oikeastaan olen aika kauhuissani siitä, että tuollaisia ihmisiä oikeasti ilmeisesti on, mutta samalla he myös huvittavat mua suunnattomasti. Jotenkin niin vanhanaikaista tuo ajattelu, monellakin tavalla.
(Enkä tosiaan itse ole sitä mieltä, että lasten tulee saada joululahjaksi yksi veistetty peruna, mutta turha roina on turhaa roinaa, eikä lapsetkaan kaipaa. Luonnosta nyt puhumattakaan!)
Ostamme itse kummallekin lapselle yhden vähän kalliimman lahjan per nenä. Lisäksi saatamme ostaa 1-2 lahjaa jotain pientä lapsen toivomaa. Loput lahjat tulevat sitten mummeilta ja kummeilta, noin viisi kipaletta kummallekin. Yhteensä siis 7-8 lahjaa lasta kohden.
Meillä lapsi saa mielestäni paljon lahjoja, varmaankin noin 15kpl, mutta niissä on mukana myös tarpeellisia juttuja, mitä pitäisi ostaa kuitenkin, esim. kalsareita tai vaikka kunnon rukkaset.
Jos minun pitäisi hommata lapselleni 50 lahjaa, niin en edes tiedä mitä kaikkea ostaisin. Tai ehkä puolet lahjoista olisi sitten vaatetta.
tuo äiti, joka kirjoitti toiseen ketjuun, että lasten lahjoja tulee tuollaiset 50 per lapsi. Tämä jakaantuu karkeasti seuraavasti:
- karkkia, suklaata noin 10 pakettia (vanhemmat ei osta yhtään karkkia, kaikki tulee sukulaisilta+tuttavilta yms)
- vaatepaketteja, käyttövaatetta, huiveja, hattuja ehkä noin 6 pakettia
- pesuaineita, shampoota (esim Muumi-matkalaukku, Prinsessa-juttuja) yms hiusharjasettejä noin 3-4 pakettia näitä, nämä vanhemmilta, koska en tosiaan ole niitä äitejä, joiden mielestä lahjat = leluja
- kirjoja, kiiltokuvia, tarroja, askartelujuttuja = 3-4 pakettia
- loput sitten leluja, ehkä sellaiset 20 pakettia, joista vanhemmilta sellaiset 5-6 pakettia, loput muilta.
En kerrassaan TAJUA, miten joku voi onnistua siinä, että lapsi saisi vain 10 pakettia?!
Esim meillä lapsilla on:
- vanhemmat
- sisarus
- kummitädit kummallakin
- kummisedät kummallakin
- enoni perheineen
- miehellä 2 siskoa + veli
- serkku, 2 pikkuserkkua
- mummoja x 2
- isomummoja x 1
- hyvät naapurit
Esim tuo naapuri pelkästään ostaa joka vuosi lapsille yhden vaatepaketin kummallekin ja lisäksi karkkipaketin.
Kummeilta tulee helposti 2-3 pakettia lapselle per kummi. Myös miehen sisko, lapseton, ostaa mielellään ja pyytämättä joka vuosi lapsille 2-3 pakettia per lapsi. Siinä hyvin äkkiä tulee se 50 pakettia täyteen.
Minusta olisi törkeyden huippu käydä sanelemaan ihmisille sitä minkä verran paketteja heidän tulee ostaa. Ei onnistu minun luonteellani! Mutta perus-av-mamma varmaan tekee lahjalistankin valmiiksi ja sanoa napauttaa, että se on sitten yksi paketti per mukula (varmaan sanoo hinnankin...).
Meillä tulisi lapsille ilman vanhempienkin lahjoja sellaiset 30 pakettia per lapsi, niitä sukulaisia ja tuttavia, joilta niitä lahjoja tulee, nyt vaan on. Ei voi mitään.
Te, joilla lapsi saa jotain max 15 pakettia, niin eikö teillä lapsella ole isovanhempia, kummeja, setiä, tätejä, serkkuja, naapureita yms jotka haluaa ostaa lahjoja??? Miten voi olla, että ei ole??? Saa olla aika onneton sosiaalinen verkosto, jos lapselle ei kukaan perheen ulkopuoliinen halua ostaa joululahjoja.
Olen se jonka viestiä lainasit.
"Kertyy" tarkoitti tässä kohtaa sitä, että lapset saavat myös toisiltaan, kummeilta, tädeiltä, enoilta, isovanhemmilta, kavereiltaan jnejne
kaikki mukaan laskettuna sopiva määrä on noin 34 lahjaa.
10 tai alle on ihan liian vähän. Jos ei ole työtön tai sairas, niin kyllä pitää enemmän pystyä ostamaan.
No ei ole. Meillä on tapana ostaa yksi kalliimpi lahja per lapsi ja muutama pienempi siihen rinnalle. Se on sitten erikseen, että mitä isovanhemmat ja enot ostelee. Aina on lapset olleet jouluna hymyssä suin.
mutta reilusti yli 30 pakettia meillä jokainen lapsi saa. Kummit, mummit, tädit, sedät jne. muistavat omilla paketeillaan ja me vanhemmat ostamme kaikenlaista. Ei nuo lapset erityisen ongelmallisilta vaikuta.
Ja mistä sait päähäsi "turhan roinan"?
Selvännäkijänä tiedät pakettien sisällön?
Kuulehan, mun nurkissa ei todellakaan mitään krääsää ole eikä ostamissani lahjoissa myöskään.
Ja oikeasta luonnonsuojelusta tiedän tasan tarkkaan enemmän kuin sinä.
tuo äiti, joka kirjoitti toiseen ketjuun, että lasten lahjoja tulee tuollaiset 50 per lapsi. Tämä jakaantuu karkeasti seuraavasti:
- karkkia, suklaata noin 10 pakettia (vanhemmat ei osta yhtään karkkia, kaikki tulee sukulaisilta+tuttavilta yms)
- pesuaineita, shampoota (esim Muumi-matkalaukku, Prinsessa-juttuja) yms hiusharjasettejä noin 3-4 pakettia näitä, nämä vanhemmilta, koska en tosiaan ole niitä äitejä, joiden mielestä lahjat = leluja
- loput sitten leluja, ehkä sellaiset 20 pakettia, joista vanhemmilta sellaiset 5-6 pakettia, loput muilta.En kerrassaan TAJUA, miten joku voi onnistua siinä, että lapsi saisi vain 10 pakettia?!
Esim meillä lapsilla on:
- vanhemmat
- sisarus
- kummitädit kummallakin
- kummisedät kummallakin
- enoni perheineen
- serkku, 2 pikkuserkkua
- mummoja x 2
- isomummoja x 1
- hyvät naapuritEsim tuo naapuri pelkästään ostaa joka vuosi lapsille yhden vaatepaketin kummallekin ja lisäksi karkkipaketin.
Kummeilta tulee helposti 2-3 pakettia lapselle per kummi. Myös miehen sisko, lapseton, ostaa mielellään ja pyytämättä joka vuosi lapsille 2-3 pakettia per lapsi. Siinä hyvin äkkiä tulee se 50 pakettia täyteen.
Minusta olisi törkeyden huippu käydä sanelemaan ihmisille sitä minkä verran paketteja heidän tulee ostaa. Ei onnistu minun luonteellani! Mutta perus-av-mamma varmaan tekee lahjalistankin valmiiksi ja sanoa napauttaa, että se on sitten yksi paketti per mukula (varmaan sanoo hinnankin...).
Meillä tulisi lapsille ilman vanhempienkin lahjoja sellaiset 30 pakettia per lapsi, niitä sukulaisia ja tuttavia, joilta niitä lahjoja tulee, nyt vaan on. Ei voi mitään.
Te, joilla lapsi saa jotain max 15 pakettia, niin eikö teillä lapsella ole isovanhempia, kummeja, setiä, tätejä, serkkuja, naapureita yms jotka haluaa ostaa lahjoja??? Miten voi olla, että ei ole??? Saa olla aika onneton sosiaalinen verkosto, jos lapselle ei kukaan perheen ulkopuoliinen halua ostaa joululahjoja.
Ensinnäkin pystyisit aika rutkasti karsimaan tuota pakettivuorta sillä, että te vanhemmat ostaisitte itse lapsille vähemmän lahjoja. Miksi ostatte 5-6 lelua per lapsi, jos he saavat runsaasti leluja jo sukulaisilta ja ystäviltä? Sanoit, että kasaan tulisi 30 pakettia, jos ette ostaisi itse mitään lapsille. Sillä tavallahan pakettivuori jo lähes puolittuisi, joten pystyisit kyllä tekemään asialle jotain.
Kyllä sukulaiset ja ystävät meilläkin ostavat lapsille lahjoja. He pysyvät kuitenkin kohtuudessa, kukaan ei osta useampaa pakettia. Päinvastoin monet yhdistävät voimansa ja ostavat yhdessä sitten jonkun vähän kalliimman lahjan. Lapsestakin varmaan on kiva, että saa kalliimman, esim. 50 euron hintaisen toivomansa lahjan, kuin 3-4 pakettia kymmenen euron pikkukrääsää. En tietenkään sanele ihmisille, montako pakettia he saavat ostaa. Mutta kukaan ei ole ikinä halunnutkaan hukuttaa lapsia lahjoihin.
Minne ihmeeseen saatte edes mahtumaan nuo kaikki lahjat?
juuri kuvia viime joulusta jolloin meitä oli 3 lasta (1,4 ja 6v), me vanhemmat ja 2 isovanhempaa. Lahjoja oli yksi jääkiekkokassi, 4 ikean sinistä kassia, yksi marketin kestokassi, pari isompaa pakettia irtonaisena ja sitten muutama kassi joissa oli 1-3 lahjaa. Kaikki lahjat eivät siis suinkaan olleet lapsille, aikuisetkin saivat jokainen ainakin 10 pakettia (arviolta). T.olinkohan mä 18...
minun ja mieheni sisarusten kanssa, että vain kummilapsia muistetaan. Niille sisarusten lapsille, jotka eivät ole kummilapsia ei lahjoja osteta.
- loput sitten leluja, ehkä sellaiset 20 pakettia, joista vanhemmilta sellaiset 5-6 pakettia, loput muilta.En kerrassaan TAJUA, miten joku voi onnistua siinä, että lapsi saisi vain 10 pakettia?!
Esim meillä lapsilla on:
- vanhemmat
- sisarus
- kummitädit kummallakin
- kummisedät kummallakin
- enoni perheineen
- serkku, 2 pikkuserkkua
- mummoja x 2
- isomummoja x 1
- hyvät naapuritEsim tuo naapuri pelkästään ostaa joka vuosi lapsille yhden vaatepaketin kummallekin ja lisäksi karkkipaketin.
paljoa tilaa, kun ne purkaa. Kun ottaa kaikki paperit, narut ja paketit pois, lahjat mahtuu vaivatta 2 muovikassiin. Eivät edes täytä niitä kahta kassia.
Ei kai nyt kukaan luule, että ne 50 pakettia on jokainen jotain muovikassin kokoisia, siis?!
t. Se, jonka lapset saa 50 pakettia.
Taaperon kanssa en edes antanut kaikkia saamiaan lahjoja jouluna. Valitsin 3 pakettia saaduista ja 1 itse ostetun jotka pukki sitten toi. Loput katseltiin sitten myöhemmin. Ei niin pieni mene kuin sekaisin liian monesta paketista.
Nyt 5-vuotiaalle en enää sensuroi, sukulaiset tuokoon mitä tuo, karkeista jemmaan osan tarviitaessa, muuten tuo kaheli vois vetää useamman suklaarasian kerralla ja oksentaa sitten koko jouluyön.
Jollekin teinille joku 50 pakettia vois mielenterveyden puolesta sopia, sitten kun on jo vähän suhteellisuudentajua kehittynyt ja ymmärtää erikseen pakatun sukkaparin vitsiksi.
juuri kuvia viime joulusta jolloin meitä oli 3 lasta (1,4 ja 6v), me vanhemmat ja 2 isovanhempaa. Lahjoja oli yksi jääkiekkokassi, 4 ikean sinistä kassia, yksi marketin kestokassi, pari isompaa pakettia irtonaisena ja sitten muutama kassi joissa oli 1-3 lahjaa. Kaikki lahjat eivät siis suinkaan olleet lapsille, aikuisetkin saivat jokainen ainakin 10 pakettia (arviolta). T.olinkohan mä 18...
IHANAA!!!!
t. se 50 lahjaa per lapsi -äiti
Meillä lahjat mahtuisi ehkä 4 Ikean kassiin, eikä veis yhtään enempää tilaa ja siinä jo aikuistenkin lahjat :DDD
Ihanaa huomata, että on samiksia :) Oikein hyvää joulua teille, on varmaan aika samat aattotunnelmat kuin meilläkin:)
vielä mainita ison jätesäkin kokoluokkaa oleva säkki joka oli puolillaan...
Esim meillä lapsilla on:
- vanhemmat
- sisarus
- kummitädit kummallakin
- kummisedät kummallakin
- enoni perheineen
- serkku, 2 pikkuserkkua
- mummoja x 2
- isomummoja x 1
Että teidän joulu perustuu vain ja ainostaan lahjoihin ja niiden määrään, ei laatuun. Teillä ei ilmeisesti vietetä itse joulua vaan teille se on pelkästään kilpailu kuinka monta lahjaa tänä vuonna jaetaan. Kyllähän sitä äkkiä sais vaikka 100 lahjaa annettua lapselle, jos vaikka puiset värikynät paketoisi jokaisen erikseen.
En haluaisi teidän näköistä joulua, koska se on pelkkää materiaa. Meillä on myös lahjoja, mutta ne ei ole pääasiassa meidän joulussa.
n. 8 lahjaa/lapsi. Sisältää sukulaisten ja itse ostamat lahjat.
Viimevuonna saivat määrällisesti enemmän, koska ostimme itse halvempia lahoja useamman.