Lapseni sai ihan liian kovan rangaistuksen tänään koulussa...
11-vuotiaallani tytöllä on adhd ja ei yleensä jaksa keskittyä kouluun erityisen hyvin. Tänäänkin äidinkielen tunnilla oli vain kirjoittanut päiväkirjaansa eikä keskittynyt.
No opettaja oli sitten tempaissut meidän tytöltä päiväkirjan kädestä ja lukenut sen ääneen luokalle rangaistukseksi. Tyttö tuli tuossa puolisen tuntia sitten kotiin ja kertoi minulle itkuisena.
Yritin soittaa opettajalle, mutta puhelimeen ei vastattu. Onko kohtuullista antaa oppilaalle tällainen rangaistus?
Kommentit (188)
jonnekin opettajan huoneen oveen. ;-)
Don't mind the law enforcement, be aware of the AV-mom.
Don't mind the justice, beware the AV-mom.
Oikeudenmukainen opettavakin ratkaisu on aina liikaa joillekin mammoille. Varsinkin, jos ratkaisuun sisältyy opetus.
Muuhun ei mammat tällä palstalla tyydy ;)
lapsen murtuvan ja sen häpeän kun lukee päiväkirjaa tai jotain salaista lappua:D
Hiukan kutkuttaa ja se valta tuntuu aika mellevältä. Ajatelkaa nyt itse kun kotona mies makaa sohvalla ja ei tee kotitöitä ja saattaa jopa läpsiä. Koulussa voi näyttää valtaansa ja kukaan ei perään hauku. Varsinkaan kun on kyse näistä ADHD-lapsista. Aina voi vedota siihen, että ne ei tottele ja ne on kasvatettu huonosti.
Itse asiassa joskus tuntuu, että aivan orkun saa kun pääsee kunnolla nöyryyttämään jotain lasta. Varsinkin koulukiusattua lasta, joka ei pysty puolustautumaan ja saattaa jopa illalla kokeilla hinkuttaa naurettavasti ranteita auki:D
Kokeilkaapa itse niin huomaatte, kuinka valtaan jää koukkuun.
Ope
Ei muuta kuin mammat kilpaa lukemaan lastenne päiväkirjoja! SE ON SALLITTUA KAIKILTA!! Saatte lukea vaikka naapurin lapsenkin päiväkirjan jos se on näkyvillä :)
pink floydin biisi
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U" alt="http://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U">http://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U</a>
tuo osa 2 sopii hyvin, mutta kun ottaa osa 1:n ja osa 3:n kuvaamaan tuota, niin loistava. Osa 1:ssä AV-mamma jättää lapsensa heitteille hoitaakseen asioitaan. Osa 2:ssa sisäoppilaitokseen äitinsä tieltä lähetetty lapsi rakentaa ympärilleen muuria, johon kuvittelee sisäoppilaitoksen opettajatkin. Toivottavasti kelkka kääntyy ja osa 3 jää tämän lapsen osalta näkemättä.
lapsen murtuvan ja sen häpeän kun lukee päiväkirjaa tai jotain salaista lappua:D
Hiukan kutkuttaa ja se valta tuntuu aika mellevältä. Ajatelkaa nyt itse kun kotona mies makaa sohvalla ja ei tee kotitöitä ja saattaa jopa läpsiä. Koulussa voi näyttää valtaansa ja kukaan ei perään hauku. Varsinkaan kun on kyse näistä ADHD-lapsista. Aina voi vedota siihen, että ne ei tottele ja ne on kasvatettu huonosti.
Itse asiassa joskus tuntuu, että aivan orkun saa kun pääsee kunnolla nöyryyttämään jotain lasta. Varsinkin koulukiusattua lasta, joka ei pysty puolustautumaan ja saattaa jopa illalla kokeilla hinkuttaa naurettavasti ranteita auki:D
Kokeilkaapa itse niin huomaatte, kuinka valtaan jää koukkuun.
Ope
Ei muuta kuin mammat kilpaa lukemaan lastenne päiväkirjoja! SE ON SALLITTUA KAIKILTA!! Saatte lukea vaikka naapurin lapsenkin päiväkirjan jos se on näkyvillä :)
osaa sen hienovaraisen nälvimisen ja lapsen mielen murtamisen ja häpäisemisen. Osaa näytellä rehtorille nöyrää ja kukaan ei usko siitä kiltin näköisestä ja alistetusta naisesta, mikä piru hänen sisällään on.
Kotona hellan ja nyrkin välissä ja koulussa osaa purkaa vihaansa lapsiin sopivan hienovaraisella tavalla, niin että kukaan ei edes tajua, mitä tapahtuu.
vaan täysin asiatonta.
Vaikka lapsi käytäytyikin huonosti ja asiattomasti luokassa, ei hänen päiväkirjansa ääneen lukeminen ole asiallista.
Se oli pikemminkin kosto kuin rangaistus. Sehän oli julkista nolaamista.
Rangaistus on jälki-istunto tai opettajan tai rehtorin puhuttelu.
Tässäkö kaikki:
- päiväkirjan poisottaminen heti
- jälki-istunto
- merkintä Wilmaan (ei käytössä, eli reissuvihkoon ja kotiväelle - joka ei välitä).
- ??En kaikkia ihan tarkkaan lukenut, mutta millaisia keinoja viisaan vanhemmat meille typerille opettajille tarjoavat ja hyväksyvät?
Oletko sama mamma, joka äskettäin ihmetteli, että eikö vanhemmat saa katsoa lastensa kouluvihkoja?
Ensinnäkin pieni huomautus:
Peruskouluopetus on julkista. Toiseksi: tunneilla olevia asioita käsitellään enemmän tai vähemmän julkisesti. Yleensä aineita ja muita kirjoituksia luetaan ääneen. Myös luokassa oppitunnin aikana kiertävät kirjeet ovat julkisia siinä mielessä, että niiden selvittämisessä voidaan tarvita hyvinkin "julkistamista".ADHD tai mikään muu kirjainyhdistelmä ei anna tavallisessa luokassa muita suurempia vapauksia kenellekään.
Jos MINUN lapseni olisi kirjoitellut päiväkirjaansa OPPITUNNILLA, kun minä olisin ollut opettajana, olisin lukenut sen - kuten minkä tahansa muunkin oppitunnin aikana oppilaan pulpetilla olleen paperin, kirjeen tai minkä tahansa. Kuten myös naapurin lapsen.
Ekoista rintsikoista ja kuukautisista ei kerrota oppitunnin aikana, ei kirjallisesti eikä suullisesti. Lieneekö eräät mammat niitä, jotka eräiden meille vieraiden kulttuurien tapaan olisivat valmiin leipomaan teeman mukaisen täytekakun lapsensa kuukautistenalkamisjuhlaan?
Sä siis ensin luet koko päiväkirjan läpi ja sitten mielivaltaisesti päätät mitä juttuja sieltä kerrot lapsen ystäville.
Kyse ei ole siitä mitä oppitunneilla sallitaan tekevän vaan rangaistuksen oikeuden mukaisuudesta.
Jos sinä luet palaverissa jossa kännykän käyttö on kielletty onko pomollasi oikeus lukea kaikki viestisi ääneen työkavereilleni?
Jos sinä luet palaverissa jossa kännykän käyttö on kielletty onko pomollasi oikeus lukea kaikki viestisi ääneen työkavereilleni?
Ja olen jokunen kerta lukenut palaverissakin ääneen. Hauskoja kevennyksiä.
Miten lapsesi jaksaa keskittyä päiväkirjan kitjoittamiseen, mutta ei opetukseen?
Mitä ihmettä se päiväkirja teki koulussa?
Kai moitit lastasi siitä, että kirjoitti päiväkirjaa?
Mä oon huomannu, että monet ADHD vanhemmat on jotenkin lepsuja lapsilleen, ei kai se lapsi sentään tyhmä ole. Kai sillä on joku muu sijaistoiminto kuin kielletyn asian tekeminen, jos ei tunti kiinnosta.
Rangaistus on jälki-istunto tai opettajan tai rehtorin puhuttelu.
Eikä jälki-istunnossa saa olla mitään opettavia elementtejä. Tai Av-mamma vie opettajan ja rehtorin oikeuteen. Oikeus ja kohtuus toteutuu siellä, eikä lapsen tarvitse totella opettajaa.
vaan täysin asiatonta.
Vaikka lapsi käytäytyikin huonosti ja asiattomasti luokassa, ei hänen päiväkirjansa ääneen lukeminen ole asiallista.
Se oli pikemminkin kosto kuin rangaistus. Sehän oli julkista nolaamista.Rangaistus on jälki-istunto tai opettajan tai rehtorin puhuttelu.
Kyllä te ootte pullamössöjä!
Suurin osa lapsen toimia puolustavista kirjoituksista on yhden ja saman kirjoittajan. Aloitti jopa toisen ketjun. Kolmossivulla sama henkilö on kirjoittanut mm. parina opettajana ja yhtenä juristina, lainaten omalla sovituksellaan tsaarinaikaisia lauseita joulurauhan julistuksesta.
häpäisemistä. Häpäisemällä ei ole koskaan kasvatettu yhtään lasta, ei yhtään ainoata eläintäkään. Siitä on vain haittaa. Kyllä varmasti opella menee hermo, mutta häpäistä ei saa koskaan, sillä on niin monet ihmiset loppuiäksi pilattu. Mut vanhempana sun pitäis kyllä toisaalta olla open puolella, koulussa menee entistä huonommin jos lapsi tuntee et äiti ei kunnioita opea.
Miten lapsesi jaksaa keskittyä päiväkirjan kitjoittamiseen, mutta ei opetukseen?
Sanoisin, että helposti, vaikken ap olekaan. Minä ainakin pystyn keskittymään paremmin sellaisiin asioihin, jotka kiinnostavat. Tarkkaavaisuushäiriössä (ADHD) on nimenomaa tyypillistä se, että ei yksinkertaisesti pysty keskittymään sellaiseen, mikä ei kiinnosta, mutta omiin mielenkiinnonkohteisiinsa pystyykin sitten uppoamaan.
En kyllä ymmärrä tuon opettajan käytöstä alkuunkaan. Hän on lapsen kertoman mukaan, nolannut lapsen koko luokan edessä eikä nyt vastaa puhelimeen, kun äiti yrittää selvittää, mitä oikeasti on tapahtunut. Hän myöskin tietää lapsen diagnoosissa ja on ollut tekemässä lapselle tehostetutun tuen suunnitelmaa. Hän tietää, toisin kuin useimmat tähän ketjuun kommentoineet, mikä ADHD on, mikä siihen auttaa ja mikä vain pahentaa ongelmia.
Opettajalla on taas pian edessä pitkä palaveri lapsen vanhempien, erityisopettajan ja mahdollisesti muiden tahojen kanssa. Siinä palaverissa tämäkin tapaus käsitellään enkä usko, että hän muilta palaveriin osallistuvilta ammattilaisilta tästä suorituksesta juuri kiitosta saa.
Eikä jälki-istunnossa saa olla mitään opettavia elementtejä. Tai Av-mamma vie opettajan ja rehtorin oikeuteen. Oikeus ja kohtuus toteutuu siellä, eikä lapsen tarvitse totella opettajaa.
Mut vanhempana sun pitäis kyllä toisaalta olla open puolella, koulussa menee entistä huonommin jos lapsi tuntee et äiti ei kunnioita opea.
Vanhemman tulee tällaisissa tilanteissa olla nimenomaa lapsen puolella. Lapselle ei saa opettaa, että ns. auktoriteetti saisi tehdä mitä hyvänsä. Jokaisella meistä on joku käskijä ja huonosta kohtelusta voi hakea hyvitystä.
häpäisemistä. Häpäisemällä ei ole koskaan kasvatettu yhtään lasta, ei yhtään ainoata eläintäkään.
Osuvasti joku puhui pullamössöistä. Eipä paljoa enempää voi odottaa lapsilta, jos jo lukeminen on mamman mielestä häpäisyä.
Ihmiset tulee yhä herkkähipiäisemmiksi. Kaikkien mielestä varmaan lapsilla pitää olla rajat, mutta osa on neuvottomia, jos kysytään miten ne saa asettaa.
Täällä esitetyt ratkaisut ongelmaan on kaikki siirretty rangaistus. No saa sentään takavarikoida, mutta olisikohan poru ollut takavarikoimisesta, jos ope ei olisi lukenut mitä lapsi tunnilla kirjoitti.
Jos joku ylipäätään ymmärtää tämän provoilun lisäksi kasvatustieteistä, kaikkein parhaiten lapselle opetetaan rajoja, kun hän saa välittömän palautteen. Tämän provon opettaja ymmärsi tuon, mutta sillä ei ole näille mössöille väliä. Jälkällä joskus tulevaisuudessa ei ole enää mitään vaikutusta ADHD:lle.
Ammattilaisia opettajistakin saa etsiää :)